|
Volt egyszer
egy...
ÁRAMLÁSTANI LABOR
A labort 1981-ben hoztam létre az Élelmiszeripari műveletek
és folyamatok, a Műszerek és mérések, valamint a Fizika
tantárgy oktatásának segítésére,
a tanult ismeretek elmélyítésére.
A tanulók olyan méréseket végezhettek, melyek
segítségével tapasztalati úton szerezhettek
új ismereteket és az elméleti órákon
tanultakat a gyakorlatban is kipróbálhatták. A laboratórium
segítette tanulóinkban a műszaki szemlélet kialakulását,
ugyanis modellezhették az élelmiszeripari berendezésekben
kialakuló főbb áramlási és kalorikus
viszonyokat, így meghatározhatták azok optimális
üzemeltetésének paramétereit. Vizsgálhattak
olyan szélső helyzeteket, amelyek kipróbálására
az üzemi gyakorlatokon (a termelés jellegéből
adódóan) nem volt módjuk. Hipotéziseket állíthattak
fel, melyeket a mérésekkel igazolhattak. A mérőpadnak különösen nagy jelentősége volt abból a szempontból is, hogy a tejiparban legtöbb technológia zárt rendszerben történő folyadékáramoltatáson alapszik, valamint a technológiai berendezéseket köráramoltatásos mosóberendezéssel tisztítják.
Az egyes mérési gyakorlatokról jegyzőkönyvet
készítettek és a mérési eredményeket
számítógéppel dolgozták fel.
A laboratórium 3 mérőpadból épült
fel:
1. folyadékáramlásos (az áramló közeg:
víz),
2. gázáramlásos (az áramló közeg:
levegő),
3. kalorikus (hőcserélő, az áramló közegek:
meleg- és hidegvíz).
Néhány
példa az elvégezhető mérésekből:
a.
folyadékáramlásos mérőpadon:
1. a kifolyási sebesség mérése a folyadékszint
függvényében,
2. az áramlási sebesség mérése zárt
csővezetékben,
3. a súrlódási veszteség meghatározása
az áramlási sebesség függvényében,
4. a súrlódási veszteség meghatározása
különböző csőidomok esetén,
5. mérőóra hitelesítése rotaméterrel,
6. a szivattyú teljesítményének meghatározása.
b.
gázáramlásos mérőpadon:
1. az áramló levegő sebességének meghatározása,
2. az áramló levegő sebességének mérése
különböző csőkeresztmetszeteknél,
3. a pillanatnyi sebességek mérése adott keresztmetszetnél
(az áramlás jellegének változása).
c.
kalorikus mérőpadon:
1. hőmérséklet-változás mérése
az áramlási sebesség függvényében,
2. a hőátbocsátási tényező meghatározása. |

|
A laboratórium
folyadékáramlás vizsgálatára alkalmas
mérőpadja a következő részekből
állt:
- szivattyú,
- hidrofor,
- membrános nyomásmérő (4 db),
- tárolótartály (3 db, nyitott),
- turbinás vízóra (2 db),
- rotaméter (2 db),
- vízlégszivattyú,
- Pitot-cső,
- úszós vízszintmérő,
- nívócső,
- "U"-csöves nyomásmérő,
- szabályozó szelepek,
- csővezeték, idomok. |
Mérési gyakorlat:
A kifolyási sebesség mérése a folyadékszint
függvényében
Eszközök:
1. nyitott tartály,
2. nívócső,
3. "U"-csöves nyomásmérő,
4. vízlégszivattyú.
|

|
Mérési gyakorlat:
Az áramlási sebesség mérése zárt
csővezetékben
Eszközök:
1. szivattyú,
2. Pitot-cső,
3. "U"-csöves nyomásmérő,
4. vízóra.. |

|
Mérési gyakorlat:
A súrlódási veszteség meghatározása
az áramlási sebesség függvényében
Eszközök:
1. szivattyú,
2. membrános nyomásmérő,
3. vízóra,
4. "U"-csöves nyomásmérő,
5. vízóra. |

|
Mérési gyakorlat:
Vízóra hitelesítése rotaméterrel
Eszközök:
1. szivattyú,
2. rotaméter,
3. vízóra. |

|

|
Mérési gyakorlat
Szivattyú teljesítményének meghatározása
Eszközök:
1. szivattyú,
2. membrános nyomásmérő,
3. vízóra. |
A laboratórium levegőáramlás
vizsgálatára alkalmas mérőpadja a következő
részekből állt:
- ventilátor
- áramlási cső (Venturi-cső)
- Pitot-cső (mozgatható)
- Ferdecsöves mikromanométer
|
Mérési
gyakorlat
Az áramló levegő pillanatnyi sebességének
változása adott csőkeresztmetszetben
Eszközök:
1. ventilátor,
2. áramlási cső,
3. Pitot-cső,
4. Ferdecsöves mikromanométer. |

|
Mérési gyakorlat
A hőmérséklet-változás mérése
az áramlási sebesség függvényében
Eszközök:
1. rotaméter,
2. spirálcsöves hőcserélő,
3. hőmérő. |
 |
Mérési gyakorlat
A hőátbocsátási tényező meghatározása
Eszközök:
1. rotaméter,
2. spirálcsöves hőcserélő,
3. hőmérő. |

|

|
A mérési eredmény
kiértékelése számítógéppel
( HT-1080Z )
|
Sajnos, az iskola-összevonás miatt a mérőpadot szét kellett szerelnünk, így
ma az alkatrészei az iskola padlásán reménykedve várják, hogy
egyszer majd megint az oktatás szolgálatába állhassanak, segítve a tanulóink
minél alaposabb képzését.
Talán,
majd egyszer újra.... Addig
is... |
A számítógépes
szimuláció alkalmazása iskolánkban
|
A tanulás és tanítás során felhasznált
eszközök egy része történelmileg alakult ki,
és szokásokhoz, hagyományokhoz kapcsolódik.
Ezek mellett azonban mindig megjelennek azok a tanulást segítő
eszközök, melyek az adott kor technikai szintjét tükrözik.
Napjainkban a fejlett technikai színvonalat az elektronikus számítógépek
képviselik. Az elektronika rohamos fejlődése és
a mikroelektronikára épülő eszközök
széles körű térhódítása a
számítógépet az írásvetítő,
a magnetofon és a videó mellett az iskolai oktatásban
is szerephez juttatja.
Az új eszközök alkalmazása magával hozza
a tanulás és tanítás módszereinek, a
tanítás technológiájának állandó
változását.
A számítógép oktatási eszközként
való felhasználásával olyan új módszerek
kerültek előtérbe, melyek a hagyományosnak tekinthető
eszközök esetén nehezen vagy egyátalán nem
valósíthatók meg tanórai keretek között.
Így a modellezés és szimuláció is egyre
inkább részévé válhat annak a didaktikai
eszköztárnak, amely a tanítás-tanulás
folyamatában az individualizált egyéni munkát,
a cselekvéssel párosult aktív tanulói tevékenységet
helyezi előtérbe.
Azzal, hogy a jelenségek és folyamatok a számítógép
segítségével dinamikusan állíthatók
elő, mélyebb megismerése válik lehetővé.
A szimuláció módszertani szempontból kétféle
módon szolgálhatja a megismerést:
- valamely, elméletileg ismert jelenség lefolyásának,
a rendszer viselkedésének utánzása, demonstrációja
a jelenség analízisét teszi lehetővé.
Ez lényegében a deduktív módnak felel meg.
- az induktív, szintetizáló mód a megfigyelésre
alapoz. a probléma intuitív módon merül fel,
a megfigyeléssel feltárt folyamatok alapján hipotézisek
fogalmazhatók meg, melyek szimulációs kísérletekkel
integrálhatók modellé. A tanulók a szimuláció
alapján megfigyelt jelenségeket a meglevő ismeretekre
építve állapítanak meg összefüggéseket.
Hogy a számítógéppel végrehajtott szimuláció
induktív - szintetizáló vagy deduktív - analitikus
szerepet tölt-e be a tanulási-tanítási folyamatában
attól függ, hogy a tanulók ismerik-e a szimuláció
alapját képező modell felépítését
vagy sem. A szimulációs programok alkalmazásával pedig mindig
feltehető a kérdés: "Mi lenne, ha...?"... és a választ tapasztalati úton
szerezhetik meg tanulóink.
A számítógépes szimuláció előnyeit
felismerve készítettem el a "SZÁRÍTÁS"
programot, amely az iparban található szárítóberendezést
szimulál.
A program az élelmiszeripari technikumok és szakközépiskolák
Élelmiszeripari műveletek és folyamatok tantárgyának
"anyagátadási műveletek" című fejezetéhez
kapcsolódik. Az élelmiszertermelésben előforduló
egyik legfontosabb alapműveletnek, a szárításnak
alaposabb megértését segíti elő.
A tantárgy szakmai nevelés és oktatás terve
előírja, hogy a művelet ismertetése mellett
meg kell tanítani azokat a fő paramétereket, amelyek
a művelet eredményességét döntően
befolyásolják, továbbá azokat a módokat
és lehetőségeket, amelyekkel ezeket a paramétereket
változtatni lehet.
E célokat az iparági technológiából
merített feladatok megoldásával és a technológiai
gyakorlatokon alkalmazott berendezések rövid ismertetésével,
bemutatásával érhetjük el. A módszerek
alapvető hibája az időigényesség mellett
egyrészt az, hogy - még nagyszámú feladat megoldása
sem tár fel minden összefüggést a paraméterek
között, másrészt nincs lehetőség
(az üzemben folyó termelés jellegéből
adódóan) a szélső helyzetek kipróbálására. |
A program azon túImenően, hogy ismereteket közöl
(pl: a szárító-berendezés felépítése,
áramlási irányok, a paraméterek helye stb.
), megadja a tanulóknak az adott folyamatba történő
közvetlen beavatkozás élményét.
A futás interaktív vezérlésével kikísérletezhetik,
hogy melyik paramétert mennyire érdemes és kell megváltoztatni
ahhoz, hogy a folyamat a kívánt mértékben módosuljon.
Így megfigyeléseik alapján állapítanak
meg összefüggéseket a tényezők között
és deduktív úton szereznek új ismereteket.
A program ugyanazon paraméterek (a szárítandó
anyag, a szárítólevegő és a fűtőgőz
tömegárama, a fűtőgőz nyomása) folyamatos
növelését ill., csökkentését teszi
lehetővé, amelyekkel az iparban a szárító-berendezés
üzemeltethető.
A képernyőn feltüntetett paraméterek és
a berendezés elvi rajza a szárítóberendezés
műszerfalát alkotják. Ezáltal az üzemi
gyakorlatok előtt kialakíthatók azok a jártasságok
és készségek, amelyek szükségesek a valóságos
berendezés üzemeltetéséhez.
A program alkalmazható tanórán az új anyag
feldolgozásakor a megfelelő tananyag demonstrálására,
az ismeretek begyakorlására, megszilárdítására,
de eredményesen használható szakköri foglalkozáson
és egyéni tanulás során is.
(Papp
László)
|
Díjnyertes
Oktatóprogramjaim
a Tudományszervezési és
Informatikai Intézet (TII) pályázatán

| |