Fokker Dr.ITörténeteAz első világháború talán legismertebb repülőgépe a Fokker Dreidecker. 1917-ben jelentek meg a fronton a Nieuport Scout és a Sopwith Triplane típusok, amelyekkel a szövetségeseknek légifölényt sikerült kivívniuk a németek ellen, ezért a német repülésügyi minisztérium (Luftfahrtministerium) ennek a két típusnak a másolására kérte a gyártókat. Anthony Fokker főkonstruktőre, Reinhold Platz az angol Sopwith Triplane mintájára készítette egy együléses, háromfedelű gépet, amit egy Le Rhone motor hajtott. Platz azonban nem rendelkezett elég információval a Sopwith Triplane-ről ahhoz, hogy azt másolni tudja, ezért egy eredeti tervet készített. Az első 4 prototípusból kettőt von Richthofen alakulata kapott meg 1917 augusztusában, és ezeket sikeresen tesztelték bevetés közben. 320 szériagyártású repülőgép leszállítására kapott Fokker megrendelést, amelyeket 1917 október közepétől a Jagdgeschwader I-nak kellett leszállítani. Nem sokkal később azonban a tervezési hiányosságok is nyilvánvalóvá váltak, különösen a felső szárnyat illetően, és ezek a problémák halálos áldozatot is követeltek. Von Richthofen felülvizsgálatot rendelt el, ami arra a következtetésre jutott, hogy a probléma forrása rossz minőségű munkavégzés és a minőségellenőrzés hiánya volt a gyártás során. A hibák kijavítása után a Dr.I a legnevesebb vadászpilóták által repült vadászrepülőgéppé vált. Manfred von Richthofen is tűzpiros Dr I-esének köszönhetően kapta a "Vörös Báró" becenevet, illetve 1918. április 21-én a 425/17-es számú Dr.I-essel vesztette életét, miután már 80 légicsatában aratott győzelmet korábban. A Dreidecker rendkívül szűk fordulókra volt képes, és kiváló volt emelkedő repülésben. A többi mutatójában, sebességében, megbízhatóságában erősen közepes gépnél voltak jobbak is mindkét táborban. Azonban bármilyen nagyszerű pilóták is repülték, a típus jobbára csak védekező harcokra volt alkalmas és már 1917 végén elavultnak számított. |
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
Fokker E.IIIA Fokker E.III (Eindecker)
együléses, monoplán német
vadászrepülőgép volt az első
világháborúban. 1915 decemberében
jelent meg a nyugati fronton. Az Osztrák–Magyar Monarchia
és Törökország is rendelkezett ilyen
típusú gépekkel. Előzmények
Az E.III a Fokker E.II gép
továbbfejlesztése
volt, de nagyobb, újratervezett szárnyakat
kapott az előző típushoz képest, továbbá
ugyanazt a 75 kW-os (100 LE) motort kapta meg, mint az E.II, de nagyobb
üzemanyagtartállyal, ami lehetővé tette, hogy az
E.III két és fél óráig is a
levegőben maradjon egy felszállással, ez pedig egy
órával több, mint amire az
E.II volt képes. Fegyverzete eredetileg egyetlen
Spandau LMG 08
szinkronizált géppuska volt 500 db-os
lőszerjavadalmazással, de a két
géppuskával felszerelt Fokker E.IV megjelenése
után
néhány E.III-as is két fegyvert kapott. Története
Az E.III volt az első igazi
vadászrepülőgép az első
világháborúban és ez
volt az első gép, amely elegendő darabszámban
érkezett a fronton lévő
csapatokhoz ahhoz, hogy külön egységeket
alakítsanak ki belőlük Kampfeinsitzer
Kommando (KEK) néven 1916
elején. A korábbi monoplán típusokat
még egyesével osztották be az egységekhez
és felderítő feladatuk volt. 1916. augusztus 10-én
az első német Jagdstaffeln (azaz
vadászrepülő század) is megalakult, többek
között Fokker E.III gépekkel,
amelyek ekkor már elavultnak számítottak és
nem sokkal később modernebb
típusokkal váltották fel őket. A török
E.III-as gépek Beershebaban Palesztinában
állomásoztak, illetve Kut-al-Amara
ostrománál szolgáltak Mezopotámiában. A Fokker
adatai szerint összesen 249 darab E.III készült, de a
49 E.II egyes példányait
is átalakították később az E.III terveinek
megfelelően, ha azok visszakerültek
javításra a Fokker schwerini gyárába. Hadrendbe
állító országok
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
<<<Főoldal | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||