Egy "pár" szó a t.A.T.u.-ról A
csapat
1999-ben alakult a szövegíró és rendezõ
Ivan Shapovalov segítségvel aki jelenleg a csapat producere.
A TATU DUÓ - A LEGKIMAGASLÓBB ÉS LEGBÍZTATÓBB
PROJECT AZ OROSZ TINI NÉHÁNY SZÓ A CSAJOKTÓL:
"Tudomásunk szerint, mielõtt ez az együttes megalakult, Ivan Shapovalov soha nem csinált még semmit a zeneiparban. TV reklámokat és mindenféle hirdetési munkákat csinált." "Mi (Elena és Julia) együtt énekeltünk a Neposedi kölyök-csapatban, és én, Julia Volkova, búcsút kellett vennem az együttestõl az illetlenségem és a csapattagok molesztlása miatt. "Mi (Elena
és Julia) újra tallkoztunk a MOSFILM studió meghalgatásán,
ahol Ivan Shapovalov lányok után kutatott új együtteshez.
Kiválsztott minket mi pedig nagyon boldogok voltunk, hiszen megígérte
nekünk, hogy hatalamas sztárokat csinál belõlünk.
"Azonban, mi elfogadtuk, hogy a szerzõdéskötés I.Shapovalovval szabad akaratunkból törétnt. Mindig is együtt akartunk énekelni , s most álunk valóra vált. A tavalyi év során elg közel kerültünk egymáshoz, most valamivel többet érzünk egymás iránt a barátságnál." "Egyetértünk a fent leírtakkal" Julia Volkova; Lena Katina 1999
- A TATU duó megalakul -> 2000 szeptember - a TATU duó elso kislemeze. Az Ive lost my mind feltünt a rádióban. A dal 1. volt a rádióadók, mint a Russian Radio, Dinamite, Hit-FM és a Europe+ ranglistáin több hónapon keresztül. Mindent összevetve az All The Things She Said-et több, mint 10 000-szer játszották a helyi és az országos rádióadók és ez a szám folyamatosan növekszik mivel az All the Things She Said még egyike a legnépszerubb daloknak az orosz rádióban. 2000
október - A TATU duó klippje feltunik az orosz MTV-n. A
megjelenése után egy héttel 1. lett a nemzetközi
The very best 20-n és az orosz Russian 10 2000 december - A debütáló TATU mini-album mely tartalmazza az Ive lost my mind-ot megjelenik. 50 000 hivatalos kislemezt adnak el amely következtetni eneged a törvénytelen másolatok számára - hozzávetoleg 200 000. 2001 május - A második TATU kislemez Theyre not gonna get us feltunik a rádióban és az orosz MTV-n. A helyzet a rádiós és TV-s körúttal hasonlóan alakul, mint az Ive lost my mind esetében. 2001 május 26. - A TATU duó szerzodést köt az orosz Universal Music-kal - Az orosz ügynökségvel a világ vezeto show business hatalmának az Universalnak. 2001
május 21. - Universal Music Russia kiadta a bemutatkozó
TATU album a 200 in the wrong lane-t. Az elso két hónap
alatt 500 ezer hivatalos lemezt adtak 2001 augusztus - A TATU fölveszi a Ive lost my mind és Theyre not gonna get us dalok refrénjeit angolul a Universal Music Group ügynökségei számára külföldre. 2001 szeptember - Egy új TATU kislemez a 30 minutes feltunik a rádióban. A dal forró pörgsben (35-ször játszák hetente) a Russian Radio-n, a Dynamite-n, a Europe +-n, a Love Radio-n, az RDV-n, a Hit-FM-n és a Tango-n. A dalt több, mint 3500-szor játszották a helyi és az országos rádió állomásokon. 2001 szeptember - A TATU klippje az Ive lost my mind elnyerte az év legjobb klippje címet az orosz MTV-nézõk szavazatai alapján. 2001 szeptember 6. - A new yorki Metropolitan Operában a TATU megkapja az MTV Music Video Awardot, mint a Viewers Choice-Best Russian Video (Nézõk választása alapján legjobb orosz klipp) 2001 október - Az orosz kislemez az Ive lost my mind-ot kiadják kelet-európai országokban (Szlovákia, Csehország, Bulgária, Lengyelország). 2001 október - A dal az Ive lost my mind a csúcson a kelet-európai országok országos rádióranglistáin. 2001 november - A Theyre not gonna get us " c. kislemezt kiadják Szlovákiában, Bulgáriában és Lengyelországban. 2001 november - A TATU duó albuma a 200 in the opposite direction-nt kiadják Kelet-Európában. 2001 december - A TATU album a 200 in the opposite direction orosz verziója az elso helyen az eladási listákon Csehországban, Szlovákiában és Bulgáriában! 2001-es évben a TATU városok tucatjaiba látogatott és és kb. 150 koncertet adott Oroszországban, Németországban, Bulgáriában, Szlovákiában. 2002 január - A 200 in the opposite direction albumot az IFPI (International Fonogram Producers Association - Hanglemezgyártók Nemzetközi Szövetsége) orosz képviselete az év legnagyobb példányszámban eladott lemezének nyilvánította! 2002 január -A TATU elkezd dolgozni az angol debütáló albumon az egyesült állmokbeli és németországi kiadás érdekében! A duó dalainak újrafelvételei a világhíru producer Trevor Horn felügyelete alatt zajlanak Londonban és Manchesterben az F.A.F./ Cap Com Productions (a Moby, Rammstein és a Sonique remixek producereinek) segítségével. Az album kiadását az Egyesült Államokban és Németországban 2002 áprilisra tervezték az Interscope Records (a legerossebb lemezhatalom, a Universal Music Company egyik részének, Eminem, a No Doubt, Sting, Enrique Iglesias és mások segítségével) valamint a Universal Music Germany által. A debütáló kislemezek a nyugati hallgatóságnak a Theyre not gonna get us Amerikában és az Ive lost my mind Németországban. Now the re-editing of the videos and shooting of additional scenes for the western audience is under way. 2002 február 18. - egy világszerte megjeleno heti lap a Business Week leközölt egy fotót melyen a TATU lányok láthatóak az MTV Network elnökével Bill Rowdyval! 2002 február - A Universal Music Russia kiadja a 200 In The Opposite Direction album kibovített változatát új design-nal és egy új számmal a Clowns-zal. A Clowns c. dal feltunik pontosan a Russian Radio-ban, a Dynamite FM-en, a Hit-FM és a Europe +-on. 2002 március - A 200 In The Wrong Lane újrakiadása minden rekordot megdönt az elso hét során 60 000 hivatalos példányt adnak el! Most a t.A.T.u. albumok eladott példányainak száma 1.100.000 körül jár! Március elején a TATU duó bemutatkozó turnéra megy Németországba. S ez még csak a sztori kezdete! Új turnék a világ körül, új dalok, új klippek, új albumok jönnek. Márciusban és áprilisban a TATU Csehországban és Izraelben turnézik. Cikkek a t.A.T.u.-ról HVG
Cikk Lányos zavartalanság Világraszóló hírnevet szerzett az orosz Tatu popduó, amely egyik dalának angol nyelvû változatával a brit slágerlista élére került. A fergeteges nyugati sikert azonban botrány kíséri: brit tévécsatornák elzárkóztak a Tatu ízléstelennek tartott videoklipjének közlésétõl. Ki zseniális reklámszakembernek, ki gátlástalan szerencselovagnak tartja Ivan Sapovalovot, aki 1999-ben, mindössze 300 dollárral a zsebében, útjára indította minden idõk legnagyobb orosz popsikerét. A fáma szerint az egykori gyermekpszichiáternek pontosan ennyi pénzébe került, hogy a Moszfilm egyik pavilonjában próbafelvételre összesereglett félezer kamaszlány közül kiválassza a 15, illetve 14 éves Jelena Katyinát és Julja Volkovát. Léna és Julja elsõ, Jugoszlávia címû dalával Sapovalov felkereste Borisz Renszkijt, a számítógépekkel kereskedõ R&K cég egyik tulajdonosát, akinek annyira megtetszett a dolog, hogy hajlandó volt 60 ezer dollárral megfinanszírozni a következõ szám és videoklip elkészítését. Így alapította meg Sapovalov és Renszkij a Nyeformat producerirodát, amely 2000 õszén dobta piacra a Tatu - a nyugati piacon t.A.T.u. néven bevezetett - bemutatkozó dalát. A Ja szosla sz uma (Elment az eszem) egy hét alatt az MTV Russia zenetévé slágerlistájának élére került, a 2000 decemberében kiadott mini-CD 50 ezer példányát pedig a rajongók pillanatok alatt elkapkodták. Az orvosi pályát a jövedelmezõbb reklámszakma kedvéért elhagyó, majd a Dmitrij Ajackov Szaratov megyei kormányzó újraválasztásában kampányfilmjével segédkezõ Sapovalovot nem csalta meg a szimata. Az egymás iránt vonzódó, környezetük értetlensége ellen lázadó kamaszlányok erotikus imázsára épített popzenei projekt jó üzletnek bizonyult. Fél évvel késõbb, immár 90 ezer dollárnyi befektetéssel megszületett a második Tatu-szám, a Nasz nye dogonyjat (Nem érnek utol), aminek megjelenésével egy idõben a Nyeformat szerzõdést kötött a világ legnagyobb lemezkiadójának oroszországi leányvállalatával, az Universal Music Russiával. 2001 májusában már az Universal adta ki a Tatu elsõ albumát Kétszázzal a szembejövõ sávban címmel, amelybõl abban az évben hivatalosan 850 ezer, a kalóz-CD-ket is figyelembe véve becslések szerint mintegy 4 millió példány kelt el. A lemez 2001 õszén Kelet-Európa szláv nyelvû országait is meghódította: Bulgáriában, Csehországban, Szlovákiában és Lengyelországban is elszabadult a Tatu-õrület. Tavaly májusban a londoni székhelyû Hanglemezgyártók Nemzetközi Szövetsége (IFPI) platinaalbummal díjazta a Tatut egymillió, Európában eladott lemezéért. Közben a két orosz lány az egyebek közt a Pet Shop Boys és a Frankie Goes to Hollywood producereként ismertté vált Trevor Horn irányítása alatt befejezte angol nyelvû lemezük stúdiómunkáit, és tavaly szeptemberben az Universalhoz tartozó Los Angeles-i Interscope Records - All the Things She Said - címmel Nyugat-Európában és Amerikában is forgalmazni kezdte a Ja szosla sz uma angol verzióját, majd a duó elsõ albumát. Nyugat-európai diadalmenetének betetõzéseként a múlt héten az orosz popduó elfoglalta a hivatalos brit slágerlista elsõ helyét. "Az ördög tudja, milyen hosszú szünet után sikerült ismét nemzetközi jelentõségû kulturális fenomént létrehozni Oroszországban" - lelkendezett a Kommerszant moszkvai üzleti napilap szemleírója. A Tatu áttörését ünneplõk örömébe azonban némi üröm is vegyült, mert a duó videoklipje Nagy-Britanniában botrányt kavart. A Kidscape gyermekvédõ alapítvány képviselõje a Daily Mail hasábjain azt állította, hogy a Tatu a gyermekpornográfiát népszerûsíti, a Channel 4 tévé mûsorvezetõje, Richard Madeley pedig pedofília reklámozásával vádolta meg az orosz lányok lemezkiadóját, és perrel fenyegette meg producerüket. Az ellentmondásos sajtóvisszhang nyomán a múlt héten több tévétársaság is letett arról, hogy bemutassa a Tatu klipjét. A BBC például az óriási nézettségnek örvendõ Top Of The Pops címû, péntek esti mûsorában egy koncertfelvételt játszott le az ominózus videoklip helyett. Az MTV viszont változatlanul naponta többször is sugározza az orosz slágert, igaz, a filmbõl kivágták azt a néhány kockát, amelyen felvillant az egyik lány bugyija. A Tatu hivatalos orosz honlapján (www.tatu.ru) Sapovalov jelezte, nem riad vissza a pereskedéstõl. A menedzser annak a "komoly gyanújának" adott hangot, miszerint az angol mûsorvezetõ "pedofil hajlamú", ezért "a helyzetet tisztázandó" nyilvános vitára hívta ki õt, amelynek során mint pszichiáter, úgymond, ki is gyógyíthatná Madeleyt és "Nagy-Britannia felnõtt férfi lakosságát" a beteges szenvedélybõl. A producer ugyanakkor a 2,5 millió példányban megjelenõ orosz bulvárlapnak, a Moszkovszkij Komszomolecnek adott interjúban emlékeztetett arra, hogy Léna tavaly õsszel ünnepelte 18. születésnapját, Julja pedig nem sokkal lapzártánk után lesz nagykorú, tehát a két lány csókolózását az esõben aligha lehet gyermekpornográfiának minõsíteni. Nem kevésbé cinikusan Sapovalov azt is megjegyezte, hogy az egész angliai felhajtás jó reklámot csinál a Tatunak. Nem mintha a két lány különösképpen rá lenne erre szorulva: eddig állítólag több mint 5 millió Tatu-lemezt adtak el világszerte, s az amerikai megméretés még hátravan. Egy korábbi lapinterjúban Sapovalov egyébként elismerte, hogy tudja, az Egyesült Államokban a duó videoklipjeinek tartalma nemtetszést kelthet, de mint hangsúlyozta, "komoly kivágásokba" nem fog beleegyezni, inkább feláldozza a projekt ottani üzleti sikerét. Az orosz producer elszántsága végül is érthetõ, hiszen a Tatu-jelenség legfõbb titka éppen az, hogy tudatosan megbotránkoztat, provokál, fõként az utóbbi évek sorozatos pedofilügyei által sokkolt nyugati országokban. A hatás szempontjából lényegtelen, hogy Léna és Julja valóban leszbikusak-e, vagy csak úgy tesznek, mintha azok lennének. Sapovalov hol úgy nyilatkozik, hogy ez az egész csupán marketingfogás, hol kétértelmûen azt fejtegeti, hogy "a kamaszoknál két lány kapcsolata mindig a szerelem és a barátság határán mozog". Az orosz sajtóban megszólaltatott pszichológus szakértõk szerint a tinédzsereknek - életkori sajátosságaiknál fogva - elsõsorban a Tatu-dalok üzenetében rejlõ dac és ellenkezés imponál. Ráadásul ez a polgárpukkasztó tiltakozás még a felnõttek körében is abnormálisnak számító szerelmi kapcsolatban ölt formát, amire a videoklipek meglehetõsen nyíltan és érzéki módon utalnak. A szex nem mellékes része a projektnek, ezt Sapovalov soha nem is titkolta, sõt egyszer azt is elárulta, hogy az internet pornóoldalain barangolva kapott ihletet. Természetesen a botcsinálta popmenedzser ma már nemigen dicsekszik azzal, honnan származik az eredeti ötlet, szívesebben elmélkedik arról, hogy a duó azért tudott befutni, mert nagyon hiteles, amit a két lány csinál. Ám kérdés, hogy meddig tartható fenn a Léna és Julja érzéseinek elemi erejû õszinteségén vagy legalábbis annak látszatán alapuló Tatu-mítosz. Arról nem is beszélve, hogy bármennyire fiatalok még, Léna és Julja is öregszik. Noha havi 10-20 koncertjükön ugyanabban a "munkaruhában" - rövid szoknyában, fehér blúzban és nyakkendõben, tornacipõben és térdvédõben - lépnek fel, amelyben bõ két éve megismerte õket a közönség, elõbb-utóbb elveszítik gyermeki hamvasságukat. Tisztában lehet ezzel Sapovalov is, hiszen értesülések szerint annak idején kis híján belefoglalták a lányokkal kötött szerzõdésbe, hogy öt évig nem vállalhatnak gyereket. Vida László / Moszkva
Moszkva (MTI) - Leszbikus erotika, polgárpukkasztás, technozene: mi kell még manapság a sikerhez a popiparban? Jól ismerte fel ezt két orosz kamaszlány, Julia és Lena, akik ártatlanra vett cinkossgukkal kezdik meghódítani a világot. Játékok A legutóbbi interjúból kiderült a lányok imádnak játszani, és nem csak a férfiak szívével! Imádják az interneten játszható online játékokat! Mindketten nagyon sok időt töltenek a számítógépük előtt! Szókimondás, frisseség A t.A.T.u. duó klipjei már az egész világon láthatók a zenei csatornákon az Egyesült Államoktól Dél-Afrikáig. A két lány els albumából 1,5 milliót !adott el, és olyan országokban is sikerük van mint Lengyelország vagy Csehország, ahol pedig nem rajonganak túlságosan az orosz nyelvért. Dalaikban ügyesen vegyítik a felnõttek társadalma elleni lázadást, a szexet, a szorongást, a szókimondást és a frissességet. A kettõs nevének semmi köze sincs a tetováláshoz, sem az ersznyes tatuhoz, csupán az orosz "egyik szereti a másikat" mondatnak a rövidítése. Egyik nagy slágerük klipjében skótmintás miniszoknyában rohangálnak az esõben, miközben körülöttük szürke, ellenséges, szovjet módon öltözött emberek rajzanak. Egy másik dalban melynek címe "Nem kapnak el", egy óriási üzemanyagszállító kamion volánjánál, majd a tetején láthatók, amint elgázolnak egy sisakos, õket letartóztatni akaró machót. Ködösítenek A két pajkos lány, akiért máris bolondulnak a férfiak, ügyesen ködösíti szexuális érdeklõdésének irányultságát. - Lehet, hogy leszbikusok vagyunk, lehet, hogy biszexuálisok, de még az is lehet, hogy pedofilek vagy az állatokat szeretjük - hangoztatják. De azt is mondják, hogy vannak barátaik. és egyszer talán majd családot alapítanak.
|
|