Egy megfelelően működő adatbázis készítéséhez alaposan
át kell gondolnunk a megoldandó feladatot. Meg kell határoznunk, hogy
az egyedek mely tulajdonságait szeretnénk tárolni, ez alapján kell
definiálnunk az egyedtípusokat és az adatbázis felépítését.

A következőkben hét lépésben ismertetjük egy Access
adatbázis tervezésének javasolt lépéseit.
1. lépés
Követelményelemzés |
Az első lépésben a megoldandó
feladatot, az adatbázis célját, az alkalmazás rendeltetését
határozzuk meg. Vizsgáljuk meg az alkalmazási területet, hogyan
oldják meg hagyományos eszközökkel a feladatot. Készítsünk
„interjúkat” az adatbázis leendő használóival. Tanulmányozzuk,
milyen adatokat kapnak a felhasználók, hogyan dolgozzák azokat fel,
gyűjtsük össze az adatok felvételére jelenleg használt űrlapokat.
Határozzuk meg, milyen információkhoz szeretnénk jutni az
adatbázisból. Elemezzük a hasonló felépítésű és szerepű, működő
adatbázisokat. Ezek alapján határozzuk meg, hogy milyen témákról,
egyedekről kell adatokat tárolni, és konkrétan mely adatok azok,
amelyeket tárolnunk kell. |
2. lépés
Egyedek, táblák meghatározása |
Ebben a lépésben az összegyűjtött
adatokat rendszerezzük, és egy információrendszerbe szervezzük. Egy
információrendszer például egy személyi nyilvántartás, amely a
következő egyedekkel foglalkozik: személyek, munkahelyek,
lakóhelyek, iskolai végzettségek, stb. Ebben az esetben a személy
egy egyedtípus, annak egy példánya lehet például Kiss Ede és a
hozzátartozó tulajdonságok.
Fizikailag az egyed tulajdonságait egy
táblában tároljuk. A tábla soraiba (rekordjaiba) kerülnek az
egyedpéldányok, azaz az egyedtípusok tényleges előfordulásai, a
rekord mezőibe (oszlopokba) az attribútumok.

Minden adatot csak egy táblában
tároljunk, hogy később csak egy helyen kelljen frissítenünk azokat.
Egy táblában csak egy adott témára vonatkozó információ legyen, így
az egyes témákra vonatkozó adatokat egymástól függetlenül lehet
törölni vagy megtartani.
Például ha egy könyvtár adatait
vizsgáljuk és a kölcsönző személyi adatait – nevét, címét,
munkahelyét, telefonszámát – külön táblán kezeljük a kikölcsönzött
könyvektől – ISBN szám, író, cím, kulcsszavak – törölhetünk egy
kölcsönzést, ugyanakkor megtarthatjuk a kölcsönző adatait. |
3. lépés
Attribútumok, mezők meghatározása |
Ebben a lépésben tervezzük meg a
táblákat és a táblákat felépítő mezőket, vagyis konkrétan
definiáljuk az egyedtípusokat.
Az attribútumokat a következőképpen
osztályozhatjuk:
· egyszerű,
azaz tovább nem bontható, illetve összetett, azaz több
egyszerű értékből alkotott (például az irányítószámból,
városnévből, közterület azonosítóból stb. álló cím)
·
egyértékű, mely
minden egyes előfordulásnál csak egy értéket vehet fel (például
a születési hely), illetve többértékű vagy halmazértékű,
amely minden előfordulásnál akár több értéket is felvehet
(például, hogy egy személy milyen nyelvvizsgákkal rendelkezik)
·
tárolt, amely
értékeit az adatbázis tartalmazza, illetve származtatott,
melyek értéke más attribútumok alapján határozható meg, illetve
számítható ki.
Egyes attribútumok tartalmazhatnak
egyedi, azaz nem ismétlődő adatot, amelyet később kulcsként, a
rekordok egyértelmű azonosítására használhatunk.
A mezők meghatározásakor ügyeljünk a
következőkre:
·
minden szükséges adatot
vegyünk fel,
·
hagyjuk ki a származtatott
vagy kalkulált adatokat,
·
az összetett attribútumokat
bontsuk fel egyszerű attribútumokra, azaz tároljuk az
információt a legkisebb egységek szerint (például külön a
családnevet és a keresztnevet).
|
4. lépés
Az
azonosítók meghatározása |
A táblák
közötti kapcsolatok kialakításához követelmény a táblákban tárolt
információ egyértelmű azonosítása. Az azonosítók segítségével
például egy vásárlót összekapcsolhatunk a megvásárolt áruval.
Minden olyan táblában, melynek
rekordjait egyenként, egyedileg szeretnénk azonosítani, lennie kell
egy úgynevezett elsődleges kulcsnak. Az elsődleges kulcs olyan
azonosító, melynek értékei az adott táblában nem ismétlődhetnek. Az
elsődleges kulcs leggyakrabban egy mező, de különleges esetben több
mezőből álló elsődleges kulcsot is létrehozhatunk, ebben az esetben
összetett elsődleges kulcsról beszélünk.
A relációs adatbázis-kezelő rendszerek
hatékonyságát, a különböző táblákban tárolt információk gyors
megkeresését és összegyűjtését a megfelelően megválasztott
elsődleges kulcs biztosítja. Az Access-ben háromféle elsődleges
kulcs alkalmazható: számláló, egyetlen mező és több mező.
Számláló
típusú elsődleges kulcs
Ez a legegyszerűbb elsődleges kulcs.
Ekkor egy Számláló típusú mezőt hozunk létre, melyben az Access
minden egyes új rekord számára egyedi sorszámot generál. A kulcs
típusa, mérete befolyásolja az adatfeldolgozás sebességét.
Szélsőségesen nagy kulcs megadása lassíthatja a program futását, a
lekérdezések, szűrések végrehajtását.
Egyetlen
mezőből álló elsődleges kulcs
Elsődleges kulcs nem számláló típusú –
például TB számot tartalmazó – mező is lehet, amennyiben az egyetlen
ismétlődő értéket sem tartalmaz. Az elsődleges kulcs mezőbe az
Access nem engedi ismétlődő adatok bevitelét. Amennyiben a táblában
nincs egyedi értékeket tartalmazó mező, hozzunk létre Számláló
típusú mezőt elsődleges kulcsként, vagy hozzunk létre több mezőből
álló elsődleges kulcsot.
Több
mezőből álló elsődleges kulcs
Összetett elsődleges kulcsot több mező
felhasználásával képezünk. Erre akkor van szükség, ha egyetlen mező
egyediségét sem lehet biztosítani.
Ha nem tudjuk eldönteni, hogy több
mezőből létrehozható-e a rekordok egyértelmű azonosítására alkalmas
mezőkombináció, akkor inkább adjunk egy Számláló típusú mezőt a
táblához és azt adjuk meg elsődleges kulcsként. |
5. lépés
A kapcsolatok
meghatározása |
Ebben a lépésben a táblák rekordjait
kapcsoljuk össze egymással, a táblák kialakítása során azonosított
elsődleges kulcsmezők segítségével. A kapcsolat a rendszer
szempontjából fontos két egyed összetartozását fejezi ki.
A
kapcsolat számosságát három csoportba oszthatjuk:
· Egy
az egyhez (1:1) kapcsolatban egy egyed-előforduláshoz, azaz
rekordhoz mindig csak egy másik egyed-előfordulás tartozik. Ezt a
kapcsolattípust használhatjuk például házastársak nyilvántartása
esetén.

·
Egy a többhöz (1:n) kapcsolat esetén egy
adott egyed-előfordulás egy vagy több másik egyed-előforduláshoz van
rendelve, azaz az egyik tábla egy rekordjához a másik tábla több
rekordja kapcsolódhat. Ilyen kapcsolattípust használhatunk például a
megrendelők és megrendeléseik nyilvántartásakor.

·
Több a többhöz (n:m) kapcsolat esetén
egy adott egyed egy vagy több előfordulása kapcsolatban állhat egy
vagy több másik egyed előfordulásával. Ilyenkor a kapcsolatot egy
harmadik (illesztő) tábla beiktatásával, hálós szerkezettel képezzük
le. Az illesztő táblába kell felvenni mindkét tábla elsődleges kulcs
mezőjét. Ezzel a kapcsolattípussal írhatjuk le például egy cég
ügyfeleinek és az ügyfelek számára nyújtott szolgáltatásainak
kapcsolatát.

A kapcsolatokban szereplő
egyedeket szerepük szerint nevezik még főegyednek vagy szülőnek,
illetve alegyednek vagy gyereknek. A logikai adatmodell szokásos
ábrázolási módja szerint a „sok” oldalra nyílhegyet vagy
„csirkelábat” rajzolhatunk.

A nyíl a főegyedtől az
alegyed felé mutat. |
6. lépés
Ellenőrzés |
A
táblák, a mezők és a szükséges kapcsolatok megtervezése után nézzük
át a tervet, nem maradt-e benne hiba. Alapos ellenőrzést követően
könnyebb az adatbázis tervét most megváltoztatni, mint amikor a
táblákat már feltöltöttük adatokkal.
Az
Access segítségével hozzuk létre a táblákat, határozzuk meg közöttük
a kapcsolatot vagyis alakítsuk ki az adatbázis külső szerkezetét.
Ezt követően próbaképpen írjunk be néhány rekordot minden táblába és
vizsgáljuk meg, hogy megválaszolhatók-e a kívánt kérdések az
adatbázis alapján. |
7. lépés
Adatbevitel és
további objektumok létrehozása |
Ha
elvégeztük a szükséges javításokat és ellenőrzésünk szerint az
adatbázis terve hibátlan és a táblaszerkezet megfelel a céloknak,
továbbmehetünk, és bevihetjük az adatokat a már létező táblákba.
Kialakíthatjuk a többi objektumot: létrehozhatunk például beviteli
űrlapokat, lekérdezéseket, jelentéseket is (lásd később
részletesen). |
|