Jelentés létrehozása

Háromféleképpen hozhatunk létre jelentést.

Az AutoJelentés segítségével egyetlen tábla vagy lekérdezés alapján. Az AutoJelentés olyan jelentést hoz létre, amely az alapul szolgáló tábla, illetve lekérdezés (lekérdezés: A táblákban tárolt adatokra vonatkozó kérdés, vagy az adatokon végzett művelet végrehajtására irányuló kérés. A lekérdezés több táblából is gyűjthet adatokat, melyek űrlapok, jelentések vagy adatelérési lapok adatforrásául szolgálhatnak.) valamennyi mezőjét megjeleníti.

Az Adatbázis ablakban (Adatbázis ablak: Access adatbázisok és Access projektek megnyitásakor megjelenő ablak. Új adatbázis-objektumok létrehozására és létező objektumok megnyitására szolgáló parancsikonokat jelenít meg.) az Objektumok listán kattintsunk a Jelentések elemre.

Az Adatbázis ablak eszköztárán kattintsunk az Új gombra.

Az Új jelentés párbeszédpanelen kattintsunk a következő varázslók egyikére:

AutoJelentés: Oszlopos: Minden mező külön sorban jelenik meg, bal oldalán egy-egy címkével.

AutoJelentés: Táblázatos: Minden rekord mezői egy sorban vannak, és a címke egyszer jelenik meg minden egyes oldal tetején.

Kattintsunk a jelentés alapjául használni kívánt táblára vagy lekérdezésre.

Kattintsunk az OK gombra.

A Microsoft Access a jelentéshez legutóbb alkalmazott automatikus formátumot használja. Ha előzőleg nem hoztunk létre jelentést varázslóval, vagy nem használtuk a Formátum menü Automatikus formázás parancsát, akkor a Microsoft Access a Szabványos automatikus formátumot használja.

A megnyitott tábla vagy lekérdezés, illetve az Adatbázis ablakban kijelölt tábla vagy lekérdezés alapján is létrehozható egyoszlopos jelentés. Válasszuk a Beszúrás menü AutoJelentés parancsát, vagy kattintsunk az eszköztár Új objektum gombja melletti nyílra, majd az AutoJelentés elemre. Azok a jelentések, amelyek ezzel a módszerrel készülnek, nem tartalmaznak sem jelentésfejet (jelentésfej: Jelentés elejére helyezett adatok (cím, dátum vagy bevezetés) tárolására használt terület.) és jelentéslábat (jelentésláb: Az általában a lap alján megjelenő adatok (például oldalszámozás, dátum és összegek) elhelyezésére használt terület a jelentésben.), sem oldalfejet (oldalfej: Itt jeleníthetjük meg az űrlapok és jelentések egyes oldalainak tetején a címet, az oszlopfejléceket, a dátumot és az oldalszámokat. Az űrlapok oldalfeje csak az űrlap kinyomtatásakor jelenik meg.) és oldallábat (oldalláb: Itt lehet megadni azokat az adatokat, amelyeket a jelentésoldalak alján kívánunk elhelyezni (például az oldalra vonatkozó összegzések, dátum és oldalszámozás). Az űrlapok oldallába csak az űrlap kinyomtatásakor jelenik meg.).

Varázsló segítségével, egy vagy több tábla, illetve lekérdezés alapján. A varázsló részletes kérdéseket tesz fel a használni kívánt rekordforrásokról, a mezőkről, az elrendezésről és a formátumról, majd a válaszaink alapján elkészíti a jelentést.

Az Adatbázis ablakban (Adatbázis ablak: Access adatbázisok és Access projektek megnyitásakor megjelenő ablak. Új adatbázis-objektumok létrehozására és létező objektumok megnyitására szolgáló parancsikonokat jelenít meg.) az Objektumok listán kattintsunk a Jelentések elemre.

Az Adatbázis ablak eszköztárán kattintsunk az Új gombra.

Az Új jelentés párbeszédpanelen kattintsunk a használni kívánt varázslóra. A párbeszédpanelen a varázsló rövid ismertetése is megjelenik.

Kattintsunk a jelentésben megjeleníteni kívánt adatokat tartalmazó táblára vagy lekérdezésre (lekérdezés: A táblákban tárolt adatokra vonatkozó kérdés, vagy az adatokon végzett művelet végrehajtására irányuló kérés. A lekérdezés több táblából is gyűjthet adatokat, melyek űrlapok, jelentések vagy adatelérési lapok adatforrásául szolgálhatnak.).

Megjegyzés:  Ha a 3. lépésben a Jelentés varázslót választottuk, erre a lépésre nincs szükség, mert a rekordforrás ilyenkor a varázslón belül adható meg.

Kattintsunk az OK gombra.

Kövessük a varázsló utasításait.

Ha az eredményül kapott jelentés nem megfelelő, Tervező nézetben (Tervező nézet: A táblák, lekérdezések, űrlapok, jelentések, makrók és adatelérési lapok tervezési nézetét megjelenítő ablak. Tervező nézetben új adatbázis-objektumokat lehet létrehozni, illetve módosítani lehet a régieket.) még módosíthatjuk.

Megjegyzés: Ha a jelentésbe több táblából vagy lekérdezésből szeretnénk mezőket felvenni, ne kattintsunk a Tovább vagy a Befejezés gombra, miután a Jelentés varázslóban az első táblából vagy lekérdezésből kiválasztottuk a mezőket. Jelöljük ki a következő táblát vagy lekérdezést, válasszuk ki belőle a mezőket, majd ismételjük ezt az eljárást addig, míg minden szükséges mezőt meg nem adtunk.

Ha valamelyik AutoJelentés beállítást választottuk, a Microsoft Access azt az automatikus formátumot (automatikus formázás: Olyan formátumgyűjtemény, amely űrlapon vagy jelentésben a vezérlőelemek és szakaszok külalakját határozza meg.) fogja használni, amelyet legutóbb a Jelentés varázslóban vagy Tervező nézetben a Formátum menü Automatikus formázás parancsával megadtunk.

Önállóan, Tervező nézetben. Létrehozhatunk egy üres jelentést, majd azt Tervező nézetben alakíthatjuk ki igényeinknek megfelelően.

Az Adatbázis ablakban (Adatbázis ablak: Access adatbázisok és Access projektek megnyitásakor megjelenő ablak. Új adatbázis-objektumok létrehozására és létező objektumok megnyitására szolgáló parancsikonokat jelenít meg.) az Objektumok listán kattintsunk a Jelentések elemre.

Az Adatbázis ablak eszköztárán kattintsunk az Új gombra.

Az Új jelentés párbeszédpanelen válasszuk a Tervező nézet elemet.

Jelöljük ki a táblát vagy a lekérdezést (lekérdezés: A táblákban tárolt adatokra vonatkozó kérdés, vagy az adatokon végzett művelet végrehajtására irányuló kérés. A lekérdezés több táblából is gyűjthet adatokat, melyek űrlapok, jelentések vagy adatelérési lapok adatforrásául szolgálhatnak.), amelynek adatain a jelentés alapulni fog. (Ha kötetlen jelentést (kötetlen űrlap vagy jelentés: Olyan űrlap vagy jelentés, amely nincs az adatokat szolgáltató rekordforráshoz (táblához, lekérdezéshez vagy SQL-utasításhoz) kötve (az űrlap, illetve a jelentés Rekordforrás tulajdonsága üres).) szeretnénk, ne jelöljünk ki semmit a listából.)

Ha több tábla adatait használó jelentést szeretnénk készíteni, akkor lekérdezésen alapuló jelentést kell létrehozni.

Kattintsunk az OK gombra.

A Microsoft Access megnyitja a jelentést Tervező nézetben (Tervező nézet: A táblák, lekérdezések, űrlapok, jelentések, makrók és adatelérési lapok tervezési nézetét megjelenítő ablak. Tervező nézetben új adatbázis-objektumokat lehet létrehozni, illetve módosítani lehet a régieket.).

Bezárás