Keeway Focus gyári hiba???
Nem tudom, hogy ez
típushiba-e, de sokat bosszantott egy apró hiba
a karburátorban.
A hibajelenség az
volt, hogy hidegen nem akart elindulni a motor (50cm3
focus).
Elvittem a szakszervízbe, és ott kicserélték az
automata szívatót, de a hiba később újra
jelentkezett. kb. 5x
kellett szétszednem a karburátort, hogy ráébredjek a hiba
okára.
Az automata szívatóig el sem jutott a benzin (egy kis
üzemanyagot befecskendezve elindult a motor).
Az automata szívató alatt van egy hosszú sárgaréz cső, amin keresztül a vákuum felszívja a benzint,
és ennek a tetején van 4 apró (szemmel alig látható) furat, amin keresztül levegőt szív (lásd a képen lejjebb).
Ebben az esetben TÚL SOKAT, ezért a benzint az úszóház melletti furatból NEM tudja felszívni!!!
A hiba javítása nevetségesen egyszerű: a 4 furatból egyet, vagy kettőt (lehetőleg az alsók közül) be kell forrasztani
(sima elektronikában használatos forrasztó ónnal), így növekszik a felszívó erő és az már elegendő az üzemanyag feljutásához
(amikor lezár az automata szivató, akkor úgysem folyik erre üzemagyag, tehát az sem tragédia, ha több lyukat forrasztottunk be a kelleténél).
Aki hasonló gondokkal küzd vizsgálja meg ezt a lehetőséget is.
-Ezt leszámítva most már egy nagyon megbízható motor :) .
-A szétszereléshez mindössze egy 10-es dogókulcs és egy csillag-csavarhúzó szükséges.
A dugókulccsal az ülés és a csomagtartó rögzítő csavarjait (4db) tudjuk kibányászni, a csillagcsavar a karburátorhoz kell.
Először a gáz-bowdenhez férünk hozzá (2db csillag-csavar rögzíti a fedelet), majd az automata szívató 2 csavarja következik,
3 gumicső megy a karburátorba:
A felső, amin rugó van kívül, az az üzemanyag-cső, a mellette kicsit lejjebb lévő a vákum-cső (ez nyitja ki a benzintank alatti membrános szelepet),
a menetirány felé néző vékony cső pedig az olajat szállítja (a képen felül látható rézcsőre illeszkedik).
Ezeket a csöveket kézzel összenyomható rugós bilincsek tartják.
Ezután lazítsuk ki a levegőszűrő rugós bilincsét, hogy lejöjjön a gumiperemről, majd a motor felé néző gumi szívócsonkon lévő
csillagcsavart lazítsuk ki a fém bilincsen. Így már el tudjuk távolítani a karburátort.
Már csak az úszóházat kell leszedni a karburátor aljáról, a 4db csillagcsavar kilazításával (lehetőleg függőlegesen tartsuk, nehogy kifolyhasson a
benne lévő benzin).
Ha összekevernénk a csillagcsavarokat:
A 4db hosszú az úszóházra való,
2db közepes a gáz-bowdenes részhez,
2db rövid az automata szívatóba.
Az automata szívató működése röviden:
-Van benne egy tárcsa alakú ellenállás (ez fűtésként viselkedik), ami melegít egy réztartályban (csőben) lévő folyadékot,
ami általában viasz alapú, vagy alkohol féleség, ez elmozdít egy gumi membránt, ami kinyom egy fém stiftet egy rugó ellenében, ezen van a sárgaréz tűszelep gumi peremes tömítéssel.
Amikor felmelegszik a folyadék, az kitágul és elmozdítja a szelepet, ami lezárja a szívató vákumcsövét (a képen alul látható sárgaréz cső).
A feszültséget egy tekercsről kapja a generátor oldalról, ami a motor forgásával arányos teljesítményt ad le,
így nagyobb fordulaton hamarabb melegszik fel a fűtőellenállás és gyorsabban zár le az automata szívató.
-Következésképpen nem a motorhőfokot veszi alapul a szívató bekapcsolásához, hanem az ellenállás és a hőkapcsoló hőfokát.
Egy kép a karburátorról:
Egyéb apró hibák:
Az önindító és a berúgó-kar fogaskerekei szárazon siklanak egymáson. Idővel az ékszíj hajtásból származó gumireszelék beágyazódik a fogak közé és
nehezebben megy az önindító, a berúgó kar blendixe meg nálam berozsdásodott és nem ment ki...
Ezeket a problémákat megelőzendő érdemes a fogaskerekeket és a berúgó kar mozgó alkatrészeit bekenni grafitos gépzsírral (olyan zsírt kell használni, ami magas hőmérsékleten olvad)..
Azért ne vigyük túlzásba a kenést, nehogy leválhasson egy zsírpaca és esetleg rákerüljön az ékszíjra (szerintem inkább lesz a zsír gumis, mint a gumi zsíros...).
-Itt van néhány kép segítségül:
Az önindító fogaskerekei: (érdemes bezsírozni, mert az önindító nem fogja 20-30Amperrel gyilkolni az akkumlátort, csak 5-15-el!)
A
berúgó-kar alkatrészei:
Ezeken az apró hibákon kívül már csak egyetlen dolog zavart: alapjáraton zörgött valahol a műanyag burkolat.
Hosszas keresgélés után rájöttem, hogy a jobboldali hidraulikus fékkar olajtartályának az oldala ért hozzá a műanyag burkolathoz a kivágásnál.
Ezt egy darab öntapadós szivaccsal, gumival vagy bármilyen rugalmas anyaggal meg lehet szüntetni (ez nem egy túl zavaró zaj, de nálam pont rezonált alapjáraton).
-2007.05.18.
Rozsdás kipufogó javítása:
Ismét itt a tavasz és az éves karbantartás ideje. Most csak a kipufogót kellett lecsiszolni és újrafesteni, mert nagyon elkezdte enni a rozsda.
Egyébként is érdemes 2-3 évenként átvizsgálni az egész járművet, mert ilyenkor még könnyen javíthatók a kezdődő rozsdás foltok!
Az akku télen ki volt véve és fel volt töltve, így sértetlenül átvészelte az állást.
Így nézett ki a csillag-garázsnak és a rendszeres esőzésnek köszönhetően:
Csiszolás és festés után:
Tömítés csere és felszerelés után igazán feldobta a robogó arculatát :)
A festék spray egy 700C-ig hőálló kályhafesték, ami az első használatkor ég rá a felületre (addig nem érheti nedvesség).
Azért egy visszataszító
hibát elkövettek a gyártók, amikor a krómozott külső borítást nem
rozsdamentes csavarral fogatták fel...
Rozsdás
kipufogó javítása:
Még egy bosszantó hibát meg kell említenem:
A
fékkar olajszint kémlelő ablakát előszeretettel megeszi a
fékfolyadék.
Sajnos ezt cserélni kell, esetleg az ügyesebbek
üvegből faraghatnak bele egy tartósabb ablakot.
2008.04.02
Azóta már eladtam a robogót, de a cikket fent hagyom az oldalamon, mert jól jöhet másoknak :).