Suzuki Swift lengőkar csere

 

 

Adott egy 10 éves Suzuki Swift (2005), ami fővárosi autóként kezdte pályafutását, így a futóműve kapott ezt-azt.

A gumi alkatrészek amúgy is szeretnek 10 év alatt elöregedni, egy nagy igénybevételű szilentre ez különösen igaz.

A végeredmény: (Felső csavaranyát nem piszkálni!)




Nemcsak, hogy kirepedt a szilent gumírozása, hanem kezdett elválni a fém köpenytől.


 

A lengőkar csere nem bonyolult (3 csavar fogja), de elég körülményes művelet.

Első lépés: kéziféket jól behúzni.

Utána sz első kerekek csavarjait meg kell lazítani, a kocsit felemelni, majd megfelelően alátámasztani!!!

Kerekeket leszedni és már hozzáférhető is szinte minden.



A lengőkar végén lévő gömbcsuklót 2db 14-es dugó/csillagkulccsal lehet kilazítani. Ezt a csavart teljesen ki kell venni,

mert alakkal zárja a gömbfej tengelyének a bevágását.




A másik két csavart 19-es dugókulccsal lehet levenni. Ide bizony kell a nyers erő.

(Nálam a nyomatékkulcs szárára húzott csőtoldás volt a plusz erőkar.)




A Net-en láttam egy videót egy SX4-es Suzuki lengőkar cseréjéről (gyakorlatilag azonos a Swift-el).

Ott a felső csavaranyát 21-es dugókulccsal erőltette és lánggal megmelegítette a „jóember”,mert nem akart lejönni…

Persze, hogy nem akart, mert ponthegesztéssel oda van gyógyítva…

A lényeg, hogyha 21-es dugókulcshoz akarsz nyúlni, az egyik kezeddel csapj rá a másikra, mert nem kell!

A fenti képen látható, hogy alulról szépen ki lehet tekerni a függőleges csavart.

A vízszintes csavarnál ugyanez a dugókulcs fog kelleni. Ez valamiért könnyebben kijön (Ennek sem kell ellent tartani sehol).

A gömbfej tengelye nekem úgy be volt rohadva, hogy a jobb oldalival 1 órát birkóztam.

A csavar kiszedése után a réselésbe érdemes egy éket/vésőt beütni, hogy ne feszüljön neki a tengelynek.




Itt látható a „kiékelés”.Nekem a gömbcsukló 36-os villáskulccsal való kalapácsos ütlegelés árán jött ki a helyéről…




Az elöl lévő csavar kitekeréséhez célszerű leszedni a műanyag burkolatokat (oldalanként 3 patentszemet kell csak kiszedni)




Végül lássuk a bűnösöket, hogy miért is kellett kicserélni őket:

Azt hiszem ezen nincs mit szépíteni. Az utolsó óráiban jártak a szilentek. A bal oldali „csak” kirepedt, a jobboldali már elvált a felületről.

A bukkanókon hallható volt, ahogy nyikorgott.




Azért az új jobban néz ki.




A csavarok meghúzásánál javasolt a menetragasztó, vagy új csavarok használata.

A gyári meghúzási nyomatékok:

Gömbfej: 60Nm

Első (vízszintes csavar): 170Nm

Hátsó (függőleges csavar): 170Nm

 

Kövezzenek meg érte, de én nem bízok a nyomatékkulcs skálájának a pontosságában, így 200Nm-re húztam a csavarokat (a gömbfejet meg 60Nm után fél fordulattal).

 

Néhány adat:

Gyári lengőkar: 32000Ft/db

Utángyártott: 7000-9000Ft/db

Szerelő munkadíja szakszervizben: 15-25000Ft

Ha nincs otthon nyomatékkulcsod és elhagyod a kereket menet közben: Megfizethetetlen.

 

Szükséges szerszámok:

Nyomatékkulcs+ szárhosszabbító cső, szerencsésebbeknek légkulcs.

19-es, 14-es dugókulcs + hosszabbító szár, (nem valami kínai biliacélból)

14-es csillagkulcs

2db egyenes csavarhúzó a műanyag patent leszedéséhez

Kalapács kicsi, nagy

Feszítővas

Emelő

Autótartó bak

Jó erőnlét

Persze az új lengőkarok.

Szükséges 4-5óra szabadidő

(Ha valaki van olyan nem normális, hogy csak szilentet akar cserélni a lengőkarban, akkor  60mm-es szilent kinyomó szerszám is kell,

de a leszedésnél jó eséllyel a gömbcsukló gumiját is szét fogod verni, úgyhogy azt is szerezd be előre.)

Még elvetemültebbek használhatnak rugó összehúzót is, ha így könnyebb kiszedni a lengőkart, de kézzel simán le lehet nyomni (10-20kg-nak megfelelő erővel).

A lengőkar csere után ajánlott egy futómű állításra elvinni a kocsit.



<< Vissza <<