Suzuki Swift lengőkar csere
Adott egy 10 éves Suzuki Swift (2005), ami fővárosi autóként kezdte pályafutását, így a futóműve kapott ezt-azt.
A gumi alkatrészek amúgy is szeretnek 10 év alatt elöregedni, egy nagy igénybevételű szilentre ez különösen igaz.
A végeredmény: (Felső csavaranyát nem piszkálni!)
Nemcsak, hogy kirepedt a szilent gumírozása, hanem kezdett elválni a fém köpenytől.
A lengőkar csere nem bonyolult (3 csavar fogja), de elég körülményes művelet.
Első lépés: kéziféket jól behúzni.
Utána sz első kerekek csavarjait meg kell lazítani, a kocsit felemelni, majd megfelelően alátámasztani!!!
Kerekeket leszedni és már hozzáférhető is szinte minden.
A lengőkar végén lévő gömbcsuklót 2db 14-es dugó/csillagkulccsal lehet kilazítani. Ezt a csavart teljesen ki kell venni,
mert alakkal zárja a gömbfej tengelyének a bevágását.
A másik két csavart 19-es dugókulccsal lehet levenni. Ide bizony kell a nyers erő.
(Nálam a nyomatékkulcs szárára húzott csőtoldás volt a plusz erőkar.)
A Net-en láttam egy videót egy SX4-es Suzuki lengőkar cseréjéről (gyakorlatilag azonos a Swift-el).
Ott a felső csavaranyát 21-es dugókulccsal erőltette és lánggal megmelegítette a „jóember”,mert nem akart lejönni…
Persze, hogy nem akart, mert ponthegesztéssel oda van gyógyítva…
A lényeg, hogyha 21-es dugókulcshoz akarsz nyúlni, az egyik kezeddel csapj rá a másikra, mert nem kell!
A fenti képen látható, hogy alulról szépen ki lehet tekerni a függőleges csavart.
A vízszintes csavarnál ugyanez a dugókulcs fog kelleni. Ez valamiért könnyebben kijön (Ennek sem kell ellent tartani sehol).
A gömbfej tengelye nekem úgy be volt rohadva, hogy a jobb oldalival 1 órát birkóztam.
A csavar kiszedése után a réselésbe érdemes egy éket/vésőt beütni, hogy ne feszüljön neki a tengelynek.
Itt látható a „kiékelés”.Nekem a gömbcsukló 36-os villáskulccsal való kalapácsos ütlegelés árán jött ki a helyéről…
Az elöl lévő csavar kitekeréséhez célszerű leszedni a műanyag burkolatokat (oldalanként 3 patentszemet kell csak kiszedni)
Végül lássuk a bűnösöket, hogy miért is kellett kicserélni őket:
Azt hiszem ezen nincs mit szépíteni. Az utolsó óráiban jártak a szilentek. A bal oldali „csak” kirepedt, a jobboldali már elvált a felületről.
A bukkanókon hallható volt, ahogy nyikorgott.
Azért az új jobban néz ki.
A csavarok meghúzásánál javasolt a menetragasztó, vagy új csavarok használata.
A gyári meghúzási nyomatékok:
Gömbfej: 60Nm
Első (vízszintes csavar): 170Nm
Hátsó (függőleges csavar): 170Nm
Kövezzenek meg érte, de én nem bízok a nyomatékkulcs skálájának a pontosságában, így 200Nm-re húztam a csavarokat (a gömbfejet meg 60Nm után fél fordulattal).
Néhány adat:
Gyári lengőkar: 32000Ft/db
Utángyártott: 7000-9000Ft/db
Szerelő munkadíja szakszervizben: 15-25000Ft
Ha nincs otthon nyomatékkulcsod és elhagyod a kereket menet közben: Megfizethetetlen.
Szükséges szerszámok:
Nyomatékkulcs+ szárhosszabbító cső, szerencsésebbeknek légkulcs.
19-es, 14-es dugókulcs + hosszabbító szár, (nem valami kínai biliacélból)
14-es csillagkulcs
2db egyenes csavarhúzó a műanyag patent leszedéséhez
Kalapács kicsi, nagy
Feszítővas
Emelő
Autótartó bak
Jó erőnlét
Persze az új lengőkarok.
Szükséges 4-5óra szabadidő
(Ha valaki van olyan nem normális, hogy csak szilentet akar cserélni a lengőkarban, akkor 60mm-es szilent kinyomó szerszám is kell,
de a leszedésnél jó eséllyel a gömbcsukló gumiját is szét fogod verni, úgyhogy azt is szerezd be előre.)
Még elvetemültebbek használhatnak rugó összehúzót is, ha így könnyebb kiszedni a lengőkart, de kézzel simán le lehet nyomni (10-20kg-nak megfelelő erővel).
A lengőkar csere után ajánlott egy futómű állításra elvinni a kocsit.