Simson Gyakran kiégő izzó problémája és megoldása
Adott egy Simson S51b, amiben gyakran kiég az izzó (Fényszóró és hátsó helyzetjelző)
A régi tekercs sajnos
leégett, mert nagyobb izzót szereltek be a fényszóróba (55Wattost
raktak bele 35 helyett).
A gyári Simson S51b fényszóró izzó
35/35Wattos.
A
kiégett izzó...
A tompított fény
izzószála körül egy fém terelőlemez található. A távolsági fény
izzószálánál ilyen nincs.
A Simsonoknál általában a világításhoz
nincs feszültség szabályzó.
Amikor a lendkerék forog, a rajta lévő
mágnesek indukálnak feszültséget a belül lévő világítás tekercsen.
Ha nem kötnénk rá semmit,
akár 60-80Volt is megjelenne rajta.
A terhelés hatására esik le a
feszültség 10-15V körüli értékre a fordulatszám függvényében.
Itt
nincs egyenirányítás, vagy bármilyen egyéb elektronika, csupán a
világítás kapcsoló.
Fontos, hogy kifogástalan legyen mindenhol az
érintkezés! Ha pl. Az első izzó foglalata nem jól érintkezik, akkor
gyakran ki fog menni a hátsó izzó!
A kapcsolót mindig ellenőrizzük
le, mert ha kontakthibás, az is okozhat meglepetéseket (többnyire
gyenge fényerőt, meg szenesedő kapcsolót).
Az elektronikák hiányából
következik, hogy váltakozó áram megy az izzókhoz, így ha mérni
akarjuk, akkor ezt vegyük figyelembe.
(A műszert 200V AC állásba
érdemes kapcsolni).
A
gyári tekercs 0,8mm-es huzalból készült, így nagyobb az ellenállása,
az új tekercs 1mm-es huzalból van és talán a menetszám sem egyezik
teljesen.
A tekercs hivatalosan 42Wattos. Az első izzó 35W,
a hátsó meg 5W. A kettő együtt 40W, a maradék 2W a veszteség
miatti tartalék – gondolom...
A
felül lévő a világítás tekercs (a képen még a régi szétégett
látható).
A kiégett izzók cseréje után beindítottam a motort
(álló helyzetben ugye nem működik a fényszóró), majd a hátsó lámpa
buráját leszedve,
a helyzetjelző izzónál megmértem a feszültséget
(Azért itt, mert itt kisebb áram folyik és kevesebb a feszültségesés,
mint elöl).
Elöl is mérjük meg, mert ha valami érintkezési hiba
van a rendszerben, simán átverhetjük magunkat.
Pár tized Volt
eltérés a két izzó között természetes a vezeték ellenállása miatt.
A
műszert a hátsó izzó kivezetéseihez tartva 10,5Voltot mértem, de
amint meghúztam a gázkart, 18Voltig is felment a
feszültség...
Persze, hogy mindig kiégett az izzó.
Következett
a gondolkodás, hogy hogyan lehetne csökkenteni a
feszültséget...
Az első gondolat, hogy tegyünk be
ellenállást. A gond az, hogy rengeteg hő keletkezne, tehát ez elég
ergya megoldás lenne.
Amivel váltakozó feszültség van a tekercsen
a második gondolatom az volt, hogy készítek egy tekercset, amit sorba
kötve korlátozhatnám az áramot.
Tekercselni nem szeretek, kellett
volna vasmag is, az is melegszik meg be is kéne kötni, majd rögzíteni
valahogy, valahova...
Nem jó, másik ötlet kell.
Tekerjünk
le a menetekből párat? Ez működhet, mert ha kevesebb a menetszám,
akkor kisebb lesz a feszültség.
A gond, hogy a gyárilag
összeragasztott zománchuzalokat nem szívesen barmolnám szét, utána
meg forrasztgatni kell, meg ki kell szerelni az egész
tekercset...
Tegyünk be nagyobb terhelést?
Párhuzamos ellenállás, vagy kissé nagyobb izzó?
Na ez sem jó
ötlet, mert leéghet a tekercs, ráadásul az így elfüstölt energia a
motor hatásfokát csökkenti.
Végül, mivel úgy
működik a rendszer, hogy a terhelés hatására a mágneses erővonalak
elkezdik kikerülni a vasmagot (hatás-ellenhatás),
egy bizonyos
terhelés hatására meg úgyis telítődik a vasmag, a légrés volt a
következő ötletem.
A
Légrést a vas magassága határozza meg.
Ez egy egyszerű
megoldást nyújtott. Ha növelni tudom a légrést, csökken az
indukció és a feszültség is.
Így pontosan beállítható a kívánt
feszültség. A vasmag viszont nem állítható és nem lenne jó felfúrni
egy ilyen kemény anyagot...
Végül arra jutottam, hogy leszedem a
lendkereket és sarokcsiszolóval elkezdem növelni a légrést a vasmag
lejjebb köszörülésével.
Első nekifutásra 16Voltig ment le a
feszültség.
Másodikra 15,2Voltig, harmadikra sikerült beállítani
nyél gázon a 14,4Voltot, ami alapjáraton 10,2V. Így biztosan nem fog
kiégni idő előtt az izzó,
hiszen minden személyautóban 14,4Voltra
tervezik az izzókat (a 12Voltos akkumulátorokat max. 14,4Volttal
lehet tölteni, így a generátorokat is erre állítják be).
Mint
látható ez egy igen érzékeny művelet. Mindig csak egy kicsit szabad
leköszörülni, utána összeszerelni és mérni.
Nekem 3-szor kellett
ezt megismételnem, de megéri a rászánt időt, mert nem kell többé
izzókat cserélgetni.
Sokan külső áramköröket építenek be az izzók
védelmére, de szerintem mindig az egyszerűbb a jobb megoldás, hiszen
nincsenek plusz alkatrészek és kötéspontok.
Remélem tudtam
segíteni másoknak is ezzel a rövid irománnyal.
Ha gondolod
támogasd az oldalt egy sör, vagy kóla árával, de ez természetesen nem
kötelező.
Jó motorozást!
2019.11.13.