Simson Gyakran kiégő izzó problémája és megoldása




Adott egy Simson S51b, amiben gyakran kiég az izzó (Fényszóró és hátsó helyzetjelző)

A régi tekercs sajnos leégett, mert nagyobb izzót szereltek be a fényszóróba (55Wattost raktak bele 35 helyett).
A gyári Simson S51b fényszóró izzó 35/35Wattos.


A kiégett izzó...


A tompított fény izzószála körül egy fém terelőlemez található. A távolsági fény izzószálánál ilyen nincs.
A Simsonoknál általában a világításhoz nincs feszültség szabályzó.
Amikor a lendkerék forog, a rajta lévő mágnesek indukálnak feszültséget a belül lévő világítás tekercsen.

Ha nem kötnénk rá semmit, akár 60-80Volt is megjelenne rajta.
A terhelés hatására esik le a feszültség 10-15V körüli értékre a fordulatszám függvényében.
Itt nincs egyenirányítás, vagy bármilyen egyéb elektronika, csupán a világítás kapcsoló.
Fontos, hogy kifogástalan legyen mindenhol az érintkezés! Ha pl. Az első izzó foglalata nem jól érintkezik, akkor gyakran ki fog menni a hátsó izzó!
A kapcsolót mindig ellenőrizzük le, mert ha kontakthibás, az is okozhat meglepetéseket (többnyire gyenge fényerőt, meg szenesedő kapcsolót).

Az elektronikák hiányából következik, hogy váltakozó áram megy az izzókhoz, így ha mérni akarjuk, akkor ezt vegyük figyelembe.
(A műszert 200V AC állásba érdemes kapcsolni).





A gyári tekercs 0,8mm-es huzalból készült, így nagyobb az ellenállása, az új tekercs 1mm-es huzalból van és talán a menetszám sem egyezik teljesen.
A tekercs hivatalosan 42Wattos. Az első izzó 35W, a hátsó meg 5W. A kettő együtt 40W, a maradék 2W a veszteség miatti tartalék – gondolom...



A felül lévő a világítás tekercs (a képen még a régi szétégett látható).

A kiégett izzók cseréje után beindítottam a motort (álló helyzetben ugye nem működik a fényszóró), majd a hátsó lámpa buráját leszedve,
a helyzetjelző izzónál megmértem a feszültséget (Azért itt, mert itt kisebb áram folyik és kevesebb a feszültségesés, mint elöl).
Elöl is mérjük meg, mert ha valami érintkezési hiba van a rendszerben, simán átverhetjük magunkat.
Pár tized Volt eltérés a két izzó között természetes a vezeték ellenállása miatt.
A műszert a hátsó izzó kivezetéseihez tartva 10,5Voltot mértem, de amint meghúztam a gázkart, 18Voltig is felment a feszültség...
Persze, hogy mindig kiégett az izzó.
Következett a gondolkodás, hogy hogyan lehetne csökkenteni a feszültséget...

  Az első gondolat, hogy tegyünk be ellenállást. A gond az, hogy rengeteg hő keletkezne, tehát ez elég ergya megoldás lenne.
Amivel váltakozó feszültség van a tekercsen a második gondolatom az volt, hogy készítek egy tekercset, amit sorba kötve korlátozhatnám az áramot.
Tekercselni nem szeretek, kellett volna vasmag is, az is melegszik meg be is kéne kötni, majd rögzíteni valahogy, valahova...
Nem jó, másik ötlet kell.

  Tekerjünk le a menetekből párat? Ez működhet, mert ha kevesebb a menetszám, akkor kisebb lesz a feszültség.
A gond, hogy a gyárilag összeragasztott zománchuzalokat nem szívesen barmolnám szét, utána meg forrasztgatni kell, meg ki kell szerelni az egész tekercset...

  Tegyünk be nagyobb terhelést? Párhuzamos ellenállás, vagy kissé nagyobb izzó?
Na ez sem jó ötlet, mert leéghet a tekercs, ráadásul az így elfüstölt energia a motor hatásfokát csökkenti.

  Végül, mivel úgy működik a rendszer, hogy a terhelés hatására a mágneses erővonalak elkezdik kikerülni a vasmagot (hatás-ellenhatás),
egy bizonyos terhelés hatására meg úgyis telítődik a vasmag, a légrés volt a következő ötletem.



A Légrést a vas magassága határozza meg.

Ez egy egyszerű megoldást nyújtott. Ha növelni tudom a légrést, csökken az indukció és a feszültség is.
Így pontosan beállítható a kívánt feszültség. A vasmag viszont nem állítható és nem lenne jó felfúrni egy ilyen kemény anyagot...
Végül arra jutottam, hogy leszedem a lendkereket és sarokcsiszolóval elkezdem növelni a légrést a vasmag lejjebb köszörülésével.
Első nekifutásra 16Voltig ment le a feszültség.
Másodikra 15,2Voltig, harmadikra sikerült beállítani nyél gázon a 14,4Voltot, ami alapjáraton 10,2V. Így biztosan nem fog kiégni idő előtt az izzó,
hiszen minden személyautóban 14,4Voltra tervezik az izzókat (a 12Voltos akkumulátorokat max. 14,4Volttal lehet tölteni, így a generátorokat is erre állítják be).
Mint látható ez egy igen érzékeny művelet. Mindig csak egy kicsit szabad leköszörülni, utána összeszerelni és mérni.
Nekem 3-szor kellett ezt megismételnem, de megéri a rászánt időt, mert nem kell többé izzókat cserélgetni.
Sokan külső áramköröket építenek be az izzók védelmére, de szerintem mindig az egyszerűbb a jobb megoldás, hiszen nincsenek plusz alkatrészek és kötéspontok.

Remélem tudtam segíteni másoknak is ezzel a rövid irománnyal.
Ha gondolod támogasd az oldalt egy sör, vagy kóla árával, de ez természetesen nem kötelező.
Jó motorozást!

<< Vissza <<



2019.11.13.