A reggae zene Jamaicában
fejlődött ki. A reggae megnevezést tágabb
értelemben szokták használni az összes
jamaicai zenére, beleértve a ska, rocksteady, dub,
dancehall és ragga műfajokat is. Ez a kifejezés
használatos még egy külön stílusra ami
az 1960-as évek végén jött létre. A
reggae alapját egy különleges ritmus adja, aminek fő
jellemzője a taktusok közötti hullámzás amit a
gitáros játszik, ezt úgy hívják hogy
"bang". A dobos gyakran üt egy harmadik ütemet a taktusok
között. Ezt úgy ismerik, hogy "one drop" ("egy
csapás"). Jellegzetessége, hogy ez az ütem itt
lassabb, mint a reggae előfutárainál a ska-nál,
és a rocksteady-nél. A reggae-t gyakran
összefüggésbe hozzák a rasztafári
mozgalommal, ami befolyással volt számos kiemelkedő
reggae zenészre a '70-es, és '80-as években. A
reggae számok sok egyéb témát is
felölelnek a rasztafarinizmuson kívül. Ilyen
például a szerelem, a szexualitás, és
olykor a társadalom kemény bírálata.
Eredete
Az eredete fellelhető az afrikai karibi zenében, de ugyanakkor
az amerikai R&B zenében is. Az előfutára a ska
és a rocksteady volt a '60-as években. 1963-ban Jackie
Mittoo a The Skatalites nevű ska együttes zongoraművésze
felkérést kapott Coxsone Dodd producertől, hogy
gyűjtsön össze zenészeket és csináljon
eredeti zenét a Studio One stúdióban. Mittoo, a
dobos Lloyd Knibbs segítségével a
tradicionális ska ütemet is felhasználta a
reggae-hez, ám a folyamat végére ritmus lelassult.
A reggae-t később Bob Marley tette világszerte
népszerűvé, aki karrierje kezdetén a rocksteady
műfajban is alkotott. A '60-as évek végére a
reggae-t már az Egyesült Királyságban is
játszották a rádióban, John Peel
műsorában.
A "reggae" szót először a Toots and the Maytals nevű ska
együttes használta az egyik albumuk címében:
"Do the Reggay".
Stílusok
Manapság Jamaicában az olyan új stílusok,
mint a dancehall vagy a ragga sokkal népszerűbbek. Ezek a
stílusok keverik a dub technikáit, a reggae hangszereit,
továbbá a hip hop, a drum and bass, és más
stílusok különféle elemeit is. Ebben a
stílusban alkottak olyan művészek is, mint U-Roy
és Dillinger, aki zenéjével az egész
világra hatással volt, mert a jamaicai DJ Kool Herc is
felhasználta, amikor létrehozott egy új
stílust, amiből később a hip hop és a rap nőtt ki.
Jamaicában a DJ szó MC-t jelent vagy rappert, amíg
az Egyesült Államokban a DJ az, aki kiválasztja a
zenét. Ezért amit Jamaicában úgy
hívnak hogy dee jaying, toasting vagy chatting, azt a
világ többi részén rappelésnek
mondják. Napjaink legismertebb jamaicai reggae-dancehall
énekese Sean Paul, aki az egész világgal
megismertette a modern jamaicai ritmusokat, és szintén ő
az a jamaicai előadó, aki Bob Marley után huzamosabb
ideje tudja a slágerlisták élén tartani
magát.
Roots
Roots-nak, azaz "gyökereknek" hívják a kifejezetten
rasztafári reggae zenét. Ez a spirituális
fajtája a zenének, aminek szövege gyakran
dicsőíti Jah-t (Istent). A szövegben gyakran szerepel a
"Rastafári" felkiáltás vagyis "Prince Tafari", ami
Haile Selassie etióp uralkodó eredeti neve. A
rasztafári vallásban ő szimbolizálja a
megtestesült istent.
Visszatérő témák a szövegekben a
szegénység, és a tiltakozás a
kormány elnyomása ellen. A roots reggae
fénykorát a kései 1970-es években
élte, olyan előadókkal, mint Bob Marley, Johnny Clarke,
Horace Andy, Barrington Levy, és Lincoln Thompson, és
olyan producerek segítségével, mint Lee "Scratch"
Perry, King Tubby, és Coxsone Dodd. A producerek
kísérletezőkedvének gyakran határt szabtak
a technikai korlátok, de így született meg a dub
zene. Egyes zenetörténészek szerint a dub zene
szerepet játszott az elektronikus zene
fejlődésében.
A roots reggae fontos szerepet játszott Jamaica
kultúrájában, és amíg a reggae
többi változatát felváltották a
népszerűbb irányzatok, addig a roots reggae elfoglalt
helye nem változott, és kicsi, de egyre növekvő
hallgatóságra talált világszerte.
Társadalmi
témák
A reggae egyik fő témája a társadalom
szabadsága. Mind politikai, mind vallási
szempontból.
Politikai ébredés:
A zene megkísérli a hallgatóság
figyelmét felhívni a politikai öntudatra.
Alternatívák az ortodox vallási dogmára:
Sok dolog elnyomása, különösen a marijuana
(ganja) tiltása az, ami fontos kelléke a
rasztafári vallásnak. Ez is egy visszatérő
téma a zenében.
Viták
A gyakori utalások a marijuanára sok vita
forrását képzik, csakúgy mint a
nőgyűlöletről és a homoszexualitásról
szóló szövegek.
Cannabis
A cannabis használatának bemutatása
dalszövegekben és az albumborítókon
összekapcsolódott a reggae-vel a '70-es évek
óta. Bob Marley híres Catch a Fire
albumborítója, ami egy hatalmas marihuánás
cigarettát szívva ábrázolja, nagyon
vitatott téma volt abban az időben. Peter Tosh is gyakran jelent
meg marihuánás cigarettával a kezében,
és dalaiban is gyakran megjelent a cannabis
(például a Legalize It (Legalizáld) című
számában).
Forrás:
http://hu.wikipedia.org/wiki/Reggae