Márciusban megérkezik az első két új alacsonypadlós villamos Budapestre

Márciusban érkezik az első két új, alacsonypadlós villamos Budapestre. Az érkezést követően még közel száz napig nem szállítanak utasokat, de áprilistól már nap, mint nap látni lehet a prototípusokat, ahogy a budapesti vágányhálózaton futják az előírt kilométereket - összesen, járművenként 6-6 ezret - hiszen minden szempontból bizonyítaniuk kell alkalmasságukat.

Az előírt kötelező próbafutás teljesítésének eredményként a közlekedési hatóságok adnak engedélyt arra, hogy feladatuknak megfelelően - magas komfortot nyújtva - a 4-es és 6-os vonalon akár 30 éven keresztül kiszolgálják a Budapesten lakó és az ide látogató, utazni szándékozó embereket.

A jármű

A Budapesti Közlekedési Részvénytársaság részére összesen 40 korszerű jármű készül. Ezek mindegyike 2,40 méter széles, egyenként 6 modulból áll, és 54 méter hosszú.

Oldalanként 8, egyenként 1,3 m széles ajtó biztosítja a gyors, lépcsők nélküli ki- és beszállást. A babakocsival utazók a jármű összes ajtajánál nehézség nélkül vehetik igénybe az utasteret. A második és a hetedik ajtónál olyan kialakítás készült, hogy az ajtó környezetében a kerekesszékkel közlekedő utasoknak lehetőségük van a kerekesszék rögzítésére.

Az akár 350 utas kényelmes szállítására is képes járművek a világ leghosszabb villamosai közé tartoznak. A teljes hosszban alacsony padlószintű - azaz lépcső nélküli - jármű beszállási küszöbmagassága rendkívül kényelmes be- és kiszállást biztosít az utasoknak.


Az új jármű külső megjelenését a Budapesten megszokott sárga szín határozza meg sötétített ablakokkal, valamint a BKV Rt. emblémájával és zöld-kék színsávjával kiegészítve. Az üvegelemeket és a fényezett külső lemezeket ragasztással rögzítik a kocsi-szekrényhez, majd vízzáróan tömítik az illesztések hézagait.

Az egyes járműmodulok masszív hegesztett kocsiszekrényét rozsdamentes acélból készítik. A legkorszerűbb színvonalon alkalmazott technológia több évtizede bizonyítja megbízhatóságát a helyi tömegközlekedésben.

A jármű hat futóművel rendelkezik, amiből négy úgynevezett hajtott forgóváz. Egy forgóvázon belül két váltakozó áramú motor hajtja meg a kerekeket. Minden kerék fékezhető. Az elektromos üzemű fék mellett hidraulikus fékek és sínfékek is működtethetők. A jármű gyorsításkor és lassításkor rángatás- és zajmentes, valamint jó futású.

A járműmodulok mozgó csuklókkal és harmonikákkal kapcsolódnak egymáshoz, így a villamos képes bármilyen ív bejárására, az utasok pedig szabadon mozoghatnak az utastér teljes hosszában. Az utastér kialakításához világos és barátságos színű, könnyű alumínium kompozit anyagokat használunk. Az ülések és kapaszkodók a BKV Rt., valamint utasaink kedvelt színvilágába illeszkednek.


A padló burkolata csúszásmentes és egyszerűen tisztítható. A járművek kialakításánál fokozott figyelmet szentelünk a mozgásukban korlátozottak, ezen belül is kiemelten a kerekesszékkel közlekedők igényeinek: kényelmes utazásukat járművenként két kijelölt, akadálymentesített szakasz szolgálja.

Az utasokat korszerű kommunikációs rendszerek tájékoztatják vizuálisan és hangbemondással a következő megállóhelyről és a végállomásról. Újszerű, biztonságot növelő lehetőség, hogy a jármű belsejében az ajtóknál az utasok beszédkapcsolatot tudnak kezdeményezni a járművezetővel.

A téli időszakban az utastérben légfűtés, a járműperonokon csúszásmentesítést célzó padlófűtés szolgálja az utasok kényelmét. Nyáron 25-szörös légcsere és elhúzható oldalablakok adnak kellemes hőérzetet. A vezetőállás az ergonómiai követelményeknek megfelelő kialakítású, igényesen felszerelt.

A járművek kocsiszekrényeinek előállítását, komplett végszerelését, valamint a futóművek beépítését a Siemens cég bécsi gyárában végzik. Ez az üzem több mint 150 éves tapasztalattal rendelkezik a kötöttpályás járművek gyártása területén. Itt a legújabb gyártástechnológiával készülnek a legkorszerűbb helyi tömegközlekedési járművek az európai, amerikai és ázsiai nagyvárosok számára is.

A budapesti új villamos gyártásánál jelentős eseménynek számított, hogy 2006. január 19-én a már legyártott első járműszekrény és az elkészített forgóváz összeillesztése megtörtént. Ezt tekinthetjük az első jármű "menyegzőjének" is. Ezzel megindulhatott a mozgásképessé válás szerelési folyamata. Ez azért volt nagy esemény, mert az első prototípus jármű forgóvázának és kocsiszekrényének hibátlan összeillesztése alapfeltétele a jó minőségű sorozatgyártásnak.

A magas minőségi színvonal betartását a gyártási folyamat valamennyi szakaszában folyamatosan ellenőrzik. A járműveknek az utasforgalomba állítás előtt szigorú végátvételen kell helytállniuk: erre először a gyárból kiszállításkor, majd a Siemens TS ágazatának németországi PCW Wegberg-Wildenrath tesztközpontjában kerül sor, végezetül pedig a BKV Rt. vonalhálózatán is vizsgáznak a járművek.

Az első két prototípus jármű 2006. márciusában érkezik Budapestre. Érdekesség, hogy az egyik jármű vasúton, a másik közúton érkezik meg. Ezt követően a többi jármű is a szerződés szerint ütemezetten érkezik. A próbaüzem és a vasúthatósági engedélyezés a prototípusokra 3 hónapot vesz igénybe. Ennek keretében a járművek a hatóságok által előírt 6-6 ezer kilométer próbafutást tesznek meg, egyelőre utasok nélkül. Ez azt jelenti, hogy tavasztól már láthatjuk az új járműveket közlekedni, de azokat még nem lehet igénybe venni. Szintén a próbafutások ideje alatt kerül kiképzésre az a mintegy száz villamosvezető, akik az új típusvizsgával a járműveket vezetni fogják. Az első két jármű csak a hatósági típusengedély birtokában szállíthatja majd az utazóközönséget.

A járművek beszerzését jelentő projekt 36 milliárd forint költséget jelent, mely a járműveken kívül fedezetet nyújt a karbantartó gépek, tartalék alkatrészek szállítására és a személyzet képzésére.

2006. decemberében összesen 20 villamos szállít majd utasokat. Az utolsó, a 40. szerelvény várhatóan 2007. májusában érkezik a fővárosba és áll teljes mértékben az utasok rendelkezésére.


Az infrastruktúra

Meghatározó jelentőségű feladat a BKV Rt. számára 2006-ban az új, alacsonypadlós Siemens Combino villamosok fogadási feltételeinek megteremtése, amely a 2005-ben végzett intenzív előkészületek és munkálatok folytatásaként valósul meg. Az új járművek elhelyezéséhez és a meglevő járművek átcsoportosításához elsősorban az infrastrukturális feltételek biztosítása elengedhetetlen. Kiemelt célként fogalmaztuk meg, a rendelkezésre álló infrastruktúra biztonságának növelését, csökkenjenek a forgalmi zavarok, az utasperonok komfortosabbá tételét, és mindezek által, minden tekintetben magas színvonalú forgalmi szolgáltatások biztosítását.

A nagykörúton lévő sínek nagy biztonsággal elbírják az új járművek terheit. Az új Combino villamosok számított tömege terhelés nélkül 66 tonna, a teljes utas terheléssel 90,5 tonna. A nagykörúti villamospálya 12 tonna tengelyterhelésre van méretezve. Az új villamos 12 tengelyes. Egyenletes tengelyterhelést feltételezve egy tengelyre 7,54 tonna terhelés jut.

Az új villamosok 70 km/h sebességgel képesek haladni, de a megengedett maximális utazási sebesség 50 km/h.

Ha most helyeznénk el egy Budapestnek gyártott Combino-t a nagykörúton, akkor gyakorlatilag akadálytalanul haladhatna a 4-es és 6-os villamosok pályáján. A keréktávolságok és kerékprofilok a fővárosi vágányzathoz készülnek. A járművek egymás mellett elhaladva is akadálytalanul követik az íveket. Egyedül a Margit hídi (pesti és budai) le és felhajtónál szükséges a vágányzatot felújítani, mivel ezen a két szakaszon a korábbi világbanki pályarekonstrukció annak idején elmaradt.

További vágányzatot érintő feladat a Hungária kocsiszín kiálló útvonalául szolgáló Sport utcai vágányrendszer átépítése. Ez, illetve a kiálló útvonalakat érintő további vágányfelújítások 2006. II. negyedévében történnek meg. Erre vonatkozóan jelenleg is tart a közbeszerzési eljárás.

Jelentős feladat még a Hungária kocsiszín átalakítása, hogy az, az új villamosok tárolására és karbantartására alkalmas legyen. Ide telepítjük azokat az új műhelyberendezéseket, amelyeket a villamost gyártó szállít a járművekkel együtt számunkra. Kisebb átalakításokat kell végezni a Kelenföldi kocsiszínben is. A lefolytatott közbeszerzési eljárás eredményeként a Kelenföldi kocsiszínben a Strabag Rt., a Hungária kocsiszínben a ZS Brno a.s.-Swietelsky Kft.-Középszolg Kft. konzorcium végzi a felújítást.

A programhoz kapcsolódóan szándékunkban áll a nagykörúti villamos peronok attraktív - a járművek színvonalához igazodó - átalakítása, korszerűsítése, utasbarát berendezésekkel való ellátása, mely megteremti a peronoknál a mozgásukban korlátozottak akadálymentes közlekedését is. A peronok korszerűsítése révén, azaz a peronok mintegy 12-15 cm-es "megemelésével" szintbeli behaladást teszünk lehetővé az új villamosba. Ehhez kapcsolódik még a peronok végeinél - a szintén lépcső nélküli - rámpás kialakítás is. Jelenleg is folyamatban van a nagykörúti peronok átépítését jelentő munkák közbeszerzési eljárása.


Az új, korszerű villamos zavarmentes közlekedéséhez szükséges vonali feltételek között kiemelkedő fontosságú a nagykörúti áramellátás fejlesztése, a felsővezeték-hálózat átalakítása, üzembiztonságának növelése. Ez magában foglalja az áramátalakító felújítását, a kétirányú szakaszbetáplálás kiépítését és az elavult kábelek cseréjét. Az új villamos energiafogyasztása szempontjából fontos tényező, hogy fékezéskor elektromos energia kerül vissza a hálózatba, mely a korszerűsített rendszer révén felhasználhatóvá válik akár a követő villamosok számára.

Ez a beruházás oly mértékben energiatakarékos és környezetbarát jellegű, hogy a megvalósításhoz az EU a Strukturális Alapok keretén belül vissza nem térítendő támogatást is nyújt a BKV Rt. számára. A támogatás összege a maximálisan adható 300 millió Ft.

A fent részletezett munkálatokat előreláthatóan 2006 nyarán elvégezzük. Azért, hogy a kapcsolódó infrastrukturális beruházásokat megvalósíthassuk, mintegy 5,1 Mrd Ft összeget fogunk ráfordítani.


Műszaki paraméterek:
hosszúság Az 54 m hosszú jármű 6 modulból áll, a jármű teljes hosszában átjárható, lépcső nélkül
szélesség 2,4 métervégig alacsonypadlós és átjárható járműbelső
padlómagasság Az új Combino villamos beszállási küszöbmagassága 32 cm. (Megjegyzendő, hogy a fővárosban korszerűnek számító Hannoverből vásárolt TW 6000-es villamosok esetében 94,3 cm, míg a Tátra típusú villamosok esetében 90 cm a beszállási küszöbmagasság, ezért lépcsős kialakításúak.)
ajtók oldalanként 8 , 1,3 méter széles szabadnyílású ajtók
férőhely 64 ülőhely, az állóhely 4 fő/m2-re számítva: mintegy 350 fő egyidejű utazása lehetséges
sebesség haladási képesség: 70 km/h, maximális megengedett utazási sebesség: 50 km/h.
tömeg A Combino - villamosok számított tömege terhelés nélkül 66 tonna, a teljes utas terheléssel 90,5 tonna. (Megjegyzés: e tömegen belül a Combino számos többletszolgáltatást tartalmaz, mint pl. a fűtés- és szellőzési rendszer).
A most közlekedő két csatolt villamos összes tömege terhelés nélkül 67 tonna.
tengelyterhelés A villamos 12 tengelyes. A nagykörúti villamospálya 12 tonna tengelyterhelésre van méretezve. Egyenletes tengelyterhelést feltételezve egy tengelyre 7,54 tonnai terhelés jut, tehát a sínek nagy biztonsággal elbírják a Combino - villamosok terheit.
energia-felhasználásáramellátás Az új villamosok két áramszedővel működnek (2-2 pár csúszószén).A Combino tervezett vontatási energiafogyasztása 7 kWó / km, mely kisebb vontatási áramszükségletet jelent a mai járműveknél (a nagykörúton jelenleg üzemelő csatolt járművek vontatási energia-fogyasztása 9 kWó / km). Ugyanakkor az újonnan nyújtott szolgáltatások (pl. fűtés, szellőzés) is igényelnek villamos-energiát. Fékezéskor elektromos energia visszatáplálás a hálózatba.
fűtés A jármű 25 m3/óra/utas gépi szellőzéssel szerelt. Az utastérben légfűtés, a jármű-peronon padlófűtés is működik. (A vezetőállásban is van klímaberen-dezés.) Nyáron 25-szörös légcsere és elhúzható oldalablakok.
szerkezeti specifikumok Budapest részére rozsdamentes acélból gyártott villamosok nagy szilárdságú kocsiszekrénnyel készülnek.
utastájékoztatás A járműben korszerű audiovizuális külső és belső utastájékoztató rendszer. Érdekessége, hogy a jármű belsejében az ajtóknál az utasok beszédkapcsolatot tudnak kezdeményezni a járművezetővel.
akadálymentesítés Járművenként két kijelölt (második és hetedik ajtónál), akadálymentesített szakasz szolgálja a lépcső nélküli ki- és beszállást, ahol a járműbelsőben rögzítésre alkalmasan lehet kerekesszékkel utazni.
egyéb A járműkialakítás biztosítja a chipkártya-leolvasók későbbi felszerelésének befogadását.
Ez kép Ez kép

Tetejére