Mozgókép: 2002.10.14. "Szerettem a bűnügyi filmek légkörét" Interjú Alain Delonnal | |
Az április közepén megtartott Cognac-i Bűnügyi Filmfesztivál díszvendége volt Alain
Delon, a műfaj egyik legnagyobb sztárja. Gengsztereket, hidegvérű
bérgyilkosokat, kíméletlen zsarukat játszott sorozatban, de sokszor
emlékezetesen. Ez alkalomból készített vele interjút a Le Figaro. |
Karrierjének nagy részében bűnügyi filmekben játszott. Ez személyes
választás volt?
Karrierem
sokféle stílusú filmből tevődik össze. Mindig arra törekedtem, hogy kielégítsem
a közönség minden rétegét. De volt egy korszak a 60-as, 70-es években, amikor a
bűnügyi film volt a divat. Úgy burjánzott ez a műfaj Franciaországban, mintha
átvettük volna az amerikai hagyománytól a stafétát. Úgy jött ki, hogy mind a
rendezők, mind a közönség számára az én színészi típusom felelt meg ehhez a
műfajhoz. Olyan rendezők kértek fel, mint Melville, Deray, Verneuil, Lautner.
Volt valami azonosság a kor izlése és az én személyiségem között.
Mi vonzotta ehhez a műfajhoz? Az akció, a
légkör, a kockázat, a veszély, a leselkedő halál?
Elsősorban az
érdekes történetek és személyek. Nagyon boldog voltam és jól éreztem magam bennük.
Főleg a légkör tetszett. Ma az akciókat részesítik előnyben, a robbantásokat.
1963-ban volt szerencsém találkozni Verneuillel és Jean Gabinnel az Alvilági
melódiában. Ott a cselekmény és a figurák voltak a fontosak. Azután egy egész
sorozat olyan filmben szerepeltem, ahol a címben volt a zsaru szó. Egy kicsit
ez lett a logóm, a talizmánom, amely szerencsét hozott.
Egészen addig, amíg 1980-ban megrendezte saját
filmjét, az Egy zsaru bőréért-et. Mi vitte rá, hogy krimit rendezzen?
Ha az ember a
mozi világához tartozik, legyen rendező vagy színész, a kamera jelen van.
Tudtam, hogy nem érhetek fel olyan mesterekig, mint René Clément, Melville,
Visconti vagy Losey, de azt is tudtam, hogy képes vagyok megcsinálni egy jó
krimit. A filmemet egyébként a kritika jól fogadta és a közönségnek hála, az
egyik legnagyobb kereskedelmi sikeremet is ezzel értem el.
Voltak referenciái?
Ha nevet
kellene idéznem, John Garfieldét idézném. Számomra ő az amerikai krimi nagy
korszakának megtestesítője. Húsz évvel Brando előtt az volt, akivé Brando vált.
A második filmjét, az Kíméletlent, René
Clément-nak ajánlotta. Látta a Ragyogó napfény remake-jét?
Erősen
eltanácsoltak tőle, hogy ne legyek rosszkedvű. René Clément a mesterem, a
legnagyobb rendező, akit valaha ismertem. A Ragyogó napfényt látva döntötte el
Visconti, hogy szerződtet a Rocco és fivéreihez. René Clément volt az első, aki
megéreztette velem, milyen igazából az a mesterség, amelyet választottam.
Előtte csak gyakorlatokat végeztem. Úgy irányította a forgatást, mint egy nagy
karmester. Mindig Karajanhoz hasonlítottam. Egy nagy művésszel jobban játszik
az ember, mert a másik jobb és felfelé viszi a színvonalat. Az emberben jobban
tudatosul, hogyan kell művelnie a mesterségét.
Ma is kedveli a krimiket?
Amit ma a Bryan
Singerek, a John Wookok, a Tarantinók csinálnak, egészen más. Kicsit tetszenek,
de nosztalgiát érzek, ha Melville filmjeire gondolok. A múltban élek, mert a
jövő a halál. Örülök, hogy a Szamuráj tartja magát. Egy időben azt mondogatták:
Szomorú, ön a filmjeiben mindig meghal. "De a hősnek meg kell halnia, nem?
Vagy inkább, általában hőssé azért válik az ember, mert meghal..."
Ön amerikai krimikben is játszott. Milyen a
viszonya a mai Amerikához?
A különbségek
csak a különböző korokból adódtak, nem az országokból. A stílusok változnak az
idővel. Sosem voltam nagyon amerikai. Amikor otthagytam Hollywoodot, ez nem
pálya-, hanem emberi választás volt. Túl európainak, túl latinnak éreztem
magam.
Volt egy sor politikai krimije is pályája
során, mint például az Egy rohadék halála.
Ez ma is elég
aktuális, nem? Ezzel együtt az üzlet, a korrupció mindig létezett és nemcsak a
politikában. A forrás nem apad el.
És ebben a választási kampányban kíván-e
valamit Franciaországnak?
Nem
Franciaországnak, a világnak: szeretném, ha minden ország minden politikai
meggyőződésű polgára egy kicsit többet gondolkodna. Hogy tudatosodjon, azért
vagyunk itt, hogy együtt éljünk és nem azért, hogy gyilkoljuk egymást. Az ember
már ki sem meri nyitni az újságot, minden háborúról szól...
(gluck)