D... MINT DELON
(Folytatása a következő években...)
![]() |
A szicíliaiak klánja még a nagy
sajtókampány idején készült, s Európa-szerte siker lett. Hamarosan két
újabb népszerű Delon film követte: a Borsalino és A vörös kör. A Borsaltno afféle
gengszterstory, két rosszfiú barátságának mozgalmaskönnyes-humoros krónikája,
valamikor a harmincas években. A film alapjául szolgáló könyvet maga Delon
fedezte fel, állítólag egy antikváriumban, s életében először maga látott
hozzá – persze némi segítséggel – a forgatókönyvíráshoz is. A filmet, amely egyenesen a mennybemenetelt jelentette DeIon. számára, s mely mindmáig egyik legnagyobb sikere – mégis egy borsos botrány tette hírhedtté. Delon ebben – a produkcióban játszott együtt újra, sok-sok év után, egyetlen igazi |
A Borsalino nagy kettőse
|
riválisával, Jean-Paul Belmondóval.
A forgatás súrlódásai már sejttették a közelgő |
vihart, amely akkor tört csak ki
elemi erővel, amikor a párizsi utcákon megjelent a Borsalino plakátja. Delon
-neve ugyanis kétszer szerepelt Itt: egyszer, mint produceré s egyszer, mint
közreműködő színészé. Belmondóé viszont csak egyetlen egyszer ... Végül is a
két színész az igazságszolgáltatáshoz fordult - s egy hajdani barátság a semmibe
foszlott.
Belmondo elfogulatlanul vallja ma
is: "Alain DeIon sohasem csalódott, mindig a legjobb rendezőkkel dolgozott.
Nagyszerű érzékkel tudja kiválogatni a neki
való filmeket" . . .
A Borsalinót egy folytatás is
követte, a Botsalino és társai, 1914-ben, lényegesen halványabb kiadásban.
Az esztendő másik jelentős filmje A
vörös kör, ugyancsak Melville nevéhez fűződik, aki akkor élte rendezői
pályájának virágkorát.. Bourvil, Montand, Gian-Maria Volonte partnereként Delon
ismét a börtönből alig szabadult bűnöző szerepköréhez tér vissza. Ezt a I filmet
egy végzetes szerelmi dráma követte, a. Madly, Mireille Darc és.Jean Davenport oldalán.
1972=ben mindössze két filmet forgatott, 1973 már sokkal
termékenyebb volt, hat filmmel, köztük a nálunk is játszott Égő pajták s a Két
férfi a városban. Az Égő pajtákban újra a század nagy francia színésznőjével, Simone
Signoret-vel játszik együtt, akivel korábban az Özvegy Coudercnében került öszze.
"Kettőjük játéka -ezt Delon is elismeri - ezeket a filmeket már a forgatás
előtt biztos sikerré avatta. Delon, aki mindig engedett kísérletező kedvének,
első alkalommal "igen"-t mondott az angol Joseph Loseynek, amikor az
a Tockij-film után valami másra biztatta mint amit a Cigány, a Zsatutörténet, a
Mint egy bumeráng, avagy éppen a fia kedvéért forgatott Zorro közönsége várt
tőle: csináljon végre igazi lélektani drámát, méghozzá olyan kényes kérdésről,
mint a francia zsidók deportálása még inkább a francia polgár lelkiismereti konfliktusa
ebben az évtizedek óta lezárt. de őszintén azóta sem taglalt problémában. A Klein
úr nemcsak és nem elsősorban Losey nagy sikere, hanem
mindenekelőtt Deloné. És nemcsak a színész Deloné.
Michel Drucker, a francia tévé fenegyerek riportere
egyszer azt kérdezte Delontól: "Mit csinált volna, ha nem. lesz színész?"
Delon habozás nélkül felelte: "Hülyeségeket." "Gengsztereket
alakított volna az életben?" - faggatta tovább Drcueket, mire Delon magától
értetődő természetességgel "igent"-t mondott hozzátéve, "csakis
nagyszívű gengsztereket". Nos, olykor az élet ki nem élt lehetőségeiért
kárpótol a mozi, illetve a film: s Delon, aki a hetvenes évek elején egyre-másra
vállalta a megtért, meg nem tért gonosztevőket; hol Gabin, hol Trintignant,
Paul Meurisse, Claude Brasseur, Jeanne Moreau, Annie Girardot partnereként
1977-ben Jacques Deray rendező irányításával ismét kedvenc szerepköréhez tért
vissza. A gengszterbanda csakugyan mindenre el szánt férfiak meséje, de nem
messze áll ettől a véres produkciótól Alain Jessua Armaguedon című c
fantasztikus története, amelyben Jean Yanne-t láthatta Delon oldalán a publikum. Jessua, akinek Sokk-kezelés című, sok ( mindenben Hitchcockra
emlékeztető krimije 1973-ban igazi siker, amiben s nem kis része volt Delon- |
|
A Teherán '43 forgatásán
|
Girardot együttes szerepeletetésének,
ezúttal alig adott többet az annyira a |
divatos sátánhistóriák borzongásánál,
némi mély lélektani háttér felvázolásával. A következő Delon film. A sietős
ember sem lett igazán siker. .
.Georges Lautner Egy csirkefogó
halála című politikai krimijében, a hasonló olasz, filmek" főleg Rosi, Damiani
hatása alatt igyekszik véleményt mondani - nem fúl hatásosan - a mai Franciaország
belső politikai erőviszonyairól, erkölcseiről. Raf Vallet regényének adaptációját
azonban Delon visszafogott, fegyelmezett játéka sem menthette meg az
utánérzéstől. Legújabb filmjei, . a Repülőtér '1980. avagy a Concorde, és az Ezredorvos
voltaképpen nem sok újjal gazdagítják színészi skáláját. A Repülőtér egy
sokszor feldolgozott téma amerikai-francia változata, ,s mellesleg a
Concorde-cég reklámfilmje, amelyben elegendő volt pilótauniformist öltenie – s
elmondania néhány mondatot, csupa nagy sztár társaságában. Az Ezredorvos ellenben
Delon saját produkciója, képzelt, valamikor a jövőben lejátszódó háborúsdráma,
amely azonban távol áll a sci-fi filmek fantáziálgatásától. Egy orvos és egy
ápolónő szerelme áll a középpontban - egy tragikus nagy szerelem.
Az már a magyar olvasónak is ismerős
tény, hogy Delon az egyik főszereplője a Teherán című nagy, nemzetközi produkciónak,
amely a szovjet Naumov és Alov rendezésében készül. A film műfajilag politikai
krimi. A történet ugyanis a második
világháború végén Teheránban tanácskozó államférfiak elleni merénylet meghiúsításáról
szól.
Ez volna az, amit Delonról elmondhattunk
az olvasónak, a teljesség igénye nélkül. Egy szupersztár krónikája, aki jobban
szereti. ha színésznek nevezik. Remélem, az olvasó is tudja már miért,.,
/Nemhala György/
Vissza a D...mint Delon
főoldalára