D... MINT DELON

 (Folytatása a következő években...)

 


 

A szicíliaiak klánja még a nagy sajtókampány ide­jén készült, s Európa-szer­te siker lett. Hamarosan két újabb népszerű Delon film követte: a Borsalino és A vörös kör.

  A Borsaltno afféle gengszterstory, két rosszfiú barátságának mozgalmas­könnyes-humoros krónikája, valamikor a harmincas években. A film alapjául szolgáló könyvet maga Delon fedezte fel, állítólag egy antikváriumban, s életében először maga látott hozzá – persze némi segítséggel – a forgatókönyvíráshoz is.

  A filmet, amely egyenesen a mennybemenetelt jelentette De­Ion. számára, s mely mindmáig egyik legnagyobb sikere – mégis egy borsos botrány tette hírhedtté. Delon ebben – a produkcióban játszott együtt újra, sok-sok év után, egyetlen igazi

A Borsalino nagy kettőse

rivá­lisával, Jean-Paul Bel­mondóval. A forgatás súr­lódásai már sejttették a közelgő

vihart, amely akkor tört csak ki elemi erő­vel, amikor a párizsi ut­cákon megjelent a Borsa­lino plakátja. Delon -neve ugyanis kétszer szerepelt Itt: egyszer, mint produce­ré s egyszer, mint közre­működő színészé. Belmon­dóé viszont csak egyetlen egyszer ... Végül is a két színész az igazságszolgáltatáshoz fordult - s egy hajdani barátság a semmibe foszlott.

Belmondo elfogulatlanul vallja ma is: "Alain De­Ion sohasem csalódott, mindig a legjobb rendezőkkel dolgozott. Nagysze­rű érzékkel tudja kiválogatni a neki való filme­ket" . . .

A Borsalinót egy folyta­tás is követte, a Botsalino és társai, 1914-ben, lényegesen halványabb kiadásban. ­

Az esztendő másik jelen­tős filmje A vörös kör, ugyancsak Melville nevé­hez fűződik, aki akkor élte rendezői pályájának virágkorát.. Bourvil, Montand, Gian-Maria Volonte partnereként Delon ismét a börtönből alig szabadult bűnöző szerepköréhez tér vissza. Ezt a I filmet egy végzetes szerelmi dráma követte, a. Madly, Mireille Darc és.Jean Davenport oldalán.

 1972=ben mindössze két filmet forgatott, 1973 már sokkal termékenyebb volt, hat filmmel, köztük a ná­lunk is játszott Égő pajták s a Két férfi a városban. Az Égő pajtákban újra a század nagy francia színésznőjével, Simone Signoret-vel játszik együtt, akivel korábban az Özvegy Coudercnében került öszze. "Kettőjük játéka -ezt Delon is elismeri - ezeket a filmeket már a forgatás előtt biztos sikerré avatta. Delon, aki mindig engedett kísérletező kedvének, első alkalommal "igen"-t mondott az angol Joseph Loseynek, amikor az a Tockij-film után valami másra biztatta mint amit a Cigány, a Zsatutörténet, a Mint egy bumeráng, avagy éppen a fia kedvéért forgatott Zorro közönsége várt tőle: csináljon végre igazi lélektani drámát, méghozzá olyan kényes kérdésről, mint a francia zsidók deportálása még inkább a francia polgár lelkiismereti konfliktusa ebben az év­tizedek óta lezárt. de őszintén azóta sem taglalt problémában. A Klein úr nemcsak és nem elsősorban Losey nagy sikere, hanem mindenekelőtt De­loné. És nemcsak a színész Deloné.

Michel Drucker, a fran­cia tévé fenegyerek ripor­tere egyszer azt kérdezte Delontól: "Mit csinált volna, ha nem. lesz szí­nész?" Delon habozás nél­kül felelte: "Hülyesége­ket." "Gengsztereket ala­kított volna az életben?" - faggatta tovább Drcu­eket, mire Delon magától értetődő természetesség­gel "igent"-t mondott hozzátéve, "csakis nagyszívű gengsztereket". Nos, olykor az élet ki nem élt lehetőségeiért kár­pótol a mozi, illetve a film: s Delon, aki a het­venes évek elején egyre-­másra vállalta a megtért, meg nem tért gonosztevő­ket; hol Gabin, hol Trintignant, Paul Meurisse, Claude Brasseur, Jeanne Moreau, Annie Girardot partnereként 1977-ben Jacques Deray rendező irányításával ismét ked­venc szerepköréhez tért vissza. A gengszterbanda csakugyan mindenre el szánt férfiak meséje, de nem messze áll ettől a véres produkciótól Alain Jessua Armaguedon című c fantasztikus története, amelyben Jean Yanne-t  láthatta Delon oldalán a  publikum. Jessua, akinek Sokk-kezelés című, sok ( mindenben Hitchcockra emlékeztető krimije 1973-ban igazi siker, amiben s nem kis része volt Delon-  

A Teherán '43 forgatásán

Girardot együttes szerepeletetésének, ezúttal alig adott többet az annyira a

divatos sátánhistóriák borzongásánál, némi mély lélektani háttér felvázolásával. A következő Delon film. A sietős ember sem lett igazán siker.                     .

.Georges Lautner Egy csirkefogó halála című politikai krimijében, a hasonló olasz, filmek" főleg Rosi, Damiani hatása alatt igyekszik véleményt mondani - nem fúl hatásosan - a mai Franciaország belső politikai erőviszo­nyairól, erkölcseiről. Raf Vallet regényének adaptá­cióját azonban Delon vis­szafogott, fegyelmezett játéka sem menthette meg az utánérzéstől. Legújabb filmjei, . a Repülőtér '1980. avagy a Concorde, és az Ezredorvos voltaképpen nem sok újjal gazdagítják színészi skáláját. A Repü­lőtér egy sokszor feldolgo­zott téma amerikai-fran­cia változata, ,s mellesleg a Concorde-cég reklámfilmje, amelyben elegendő volt pilótauniformist ölte­nie – s elmondania néhány mondatot, csupa nagy sztár társaságában. Az Ezredorvos ellenben Delon saját produkciója, képzelt, valamikor a jö­vőben lejátszódó háborúsdráma, amely azonban távol áll a sci-fi filmek fantáziálgatásától. Egy orvos és egy ápolónő szerelme áll a középpontban - egy tragikus nagy szerelem.

Az már a magyar olvasónak is ismerős tény, hogy Delon az egyik fő­szereplője a Teherán című nagy, nemzetközi produkciónak, amely a szovjet Naumov és Alov rendezésében készül. A film műfajilag politikai krimi. A  történet ugyanis a második világháború végén Teheránban tanácskozó államférfiak elleni merénylet meghiúsításáról szól.

Ez volna az, amit Delonról elmondhattunk az olvasónak, a teljesség igénye nélkül. Egy szupersztár krónikája, aki jobban szereti. ha színésznek nevezik. Remélem, az ol­vasó is tudja már miért,.,  

 

Vége

 

 

/Nemhala György/

 

Vissza a D...mint Delon főoldalára