Az esélyegyenlőség érdekében végzett tevékenységek

és az

integrációs program

2008/2009-es tanévben történő végrehajtásának

intézményi terve


 

A 9/2008. (III.29.) OKM rendeletben kiírt esélyegyenlőséget és felzárkóztatást segítő támogatási keretből intézményünk pályázat útján 3.690.000,- Ft összegben részesül. A támogatás kötelezően megvalósítandó tevékenységek és beszerzések anyagi fedezetéül szolgál.

 

A tevékenységeket és az általunk hozzárendelt keretösszegeket az alábbi táblázat tartalmazza.

 

Kötelező tevékenységek

       

Összeg (Ft)

 

 

3 690 000

 

 A)

40%

  1 476 000   

 kiegészítő pedagógiai tevékenység/humán erőforrás biztosítása, IPR menedzsment működtetése

         

       99 000   

egyéni fejlesztési tervek elkészítésével kapcsolatos szakmai feladatok

 

     831 600   

 átmeneteket ( óvoda-iskola-középiskola) támogató, illetve a módszertani adaptációt segítő munkacsoportok működtetése

 

     125 400   

 pályaorientációs programok, továbbtanulást és a középfokú intézményben való bennmaradást elősegítő tevékenységek működtetése

           

       85 800   

 tantestületi továbbképzések (IPR sikeres alkalmazásához szükséges kompetenciák elsajátítása)

           

       70 000   

projektnapok szakmai tevékenysége

 

       17 000   

halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kulturális rendezvényekre való jutásának támogatása

 

     247 200   

pedagógiai szakszolgáltatások igénybevétele

 

              -     

 B)

40%

  1 476 000   

 tanulóbarát osztályterem kialakítása

 

  1 310 000   

tanulók által közvetlenül használt fejlesztő eszközök 

 

     160 000   

 szociális hátrányok enyhítése (pl. könyv- és játékkölcsönzés, ruházat pótlása)

 

         6 000   

 C)

20%

     738 000   

 módszertani adaptációt segítő munkacsoport

 

     167 640   

hospitálás más intézményben

 

       30 000   

 honlapfejlesztés

 

       60 000   

 szakkönyv vásárlása

 

       93 060   

 egyéni fejlesztési tervekkel kapcsolatos dokumentációs feladatok

 

       33 000   

 konferencián, szakmai fórumon való részvétel

 

              -     

 intézményi önértékelést véleményező szakértői munka költségei

 

     354 300   

 


 

A./

 

1.      Az IPR menedzsment működtetése:

Tovább működtetjük az integrációs felkészítés pedagógiai rendszerét (IPR) a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) tanulók esélyegyenlősége növelése érdekében.

 

Az IPR menedzsment (2 fő)

 

A menedzsment feladata:

 

Az IPR menedzsment vezetésével a tanév végéig felmérjük az integrációs felkészítésben elért eredményeinket. Felülvizsgáljuk a programunkat mind a jogszabályi megfelelőséget, mind a hatékonyságot figyelembe véve. A felülvizsgálat eredményeként – ahol szükséges módosításokat kell végrehajtani az intézményi IPR-ben.

 

 

2.      Egyéni fejlesztési tervek elkészítésévl kapcsolatos szakmai feladatok

 

„Egyéni törődés” program:

Az esélyegyenlőség hatékonyabb biztosítása érdekében a 2008/09-es tanévben is minden integrációban részesülő HHH tanulót ún. egyéni törődésbe vonunk be. Szeretnénk elérni, hogy pedagógusaink és a gyerekek között – kölcsönös választás alapján – még szorosabb együttműködés alakulna ki. (Az osztályfőnökök választása elsősorban „saját” tanulóra kell, hogy irányuljon!). Egy-egy pedagógus legfeljebb öt tanulóval kiemelten és rendszeresen törődik, elsősorban az esélyegyenlőség növelése érdekében.

Az egyéni törődés alapvetően három területet foglaljon magában:

a)      folyamatos tantárgyi felzárkóztatást és fejlesztés (szükség szerint pedagógus – pedagógus közötti együttműködéssel),

b)      tanulásmódszertani ismeretek átadását, elsajátíttatását, az önálló tanulás képességének fejlesztését,

c)      szociokulturális hátránykompenzálást.

 

Ezen tevékenységek megvalósítása szabad időbeosztás szerint történik. Kritérium a rendszeresség, a legalább heti egy óra időtartam. Az egyéni törődésről, a segítségadásról, valamint az elért eredményekről írásos dokumentációt kell vezetni (1. számú melléklet). A pedagógus munkájának elismerésére – a pályázaton nyert támogatás révén – anyagi forrást is tudunk biztosítani. Az 5 hónapon át végzett tevékenységet tanulónként bruttó 10.500,- forint összeggel kívánjuk elismerni.

Alsó tagozaton egyéni törődésre „Az intézmények közötti átmenetet (óvoda-iskola) támogató munkacsoport” működtetése is alkalmat ad. Felső tagozaton az egyéni törődést „A pályaorientációs programok, továbbtanulást segítő tevékenységek” kapcsán is kell teljesíteni.

 

3.      Az átmenetet támogató munkacsoport működtetése:

Az óvoda-iskola átmenetet támogató munkacsoport feladata az „Iskolás leszek” program megfelelő lebonyolítása a jó hangulatú iskolakezdés eléréséért ( óralátogatások, szülői értekezletek, óvodások iskolalátogatása, beszélgetések, „Fecsketábor” szervezése).

Az óvoda-iskola átmenetet segítő munkacsoport: 3 fő tanító

·         vezetője:         Novák Lászlóné

·         tagjai:              Bársony Andrásné

Kissné Kócsó Andrea

 

4.        Pályaorientációs programok, továbbtanulást és a középfokú intézményben való bennmaradást elősegítő tevékenységek működtetése

A Pályaorientációs program működtetésének célja előkészíteni a HHH-s tanulók sikeres továbbtanulását, megteremteni a sikeres továbbtanulás feltételeit, tudatosítsuk a tanulókba a középiskolák elvégzésének fontosságát, javítsuk kitartásukat, önbizalmukat és érdeklődésüket.

A pályaorientációs munkacsoport: 2 fő

·         vezetője:         Deák Lajosné iskolai pályaválasztási felelős

·         tagja:               Suba Jánosné osztályfőnöki munkaközösség vezetője

 

5.      Tantestületi továbbképzések

Az IPR sikeres alkalmazásához, az esélyegyenlőség növelése érdekében a HHH-s  tanulóink elmaradt képességeinek fejlesztésére, felzárkóztatására, az ehhez szükséges kompetenciák elsajátítására 2 fő pedagógus továbbképzését tervezzük.

 

 

6.      Projektnapokkal kapcsolatos szakmai tevékenység:

 

Befogadó intézményi környezet elérése érdekében megvalósuló programok:

·        májusban az óvodával közös hagyományőrző programot valósítunk meg a az IPR-ben érintettek (gyermekek, szülők) bevonásával.

 

 

7.      Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kulturális rendezvényekre való jutásának támogatása:

Ebből a keretből rendezvényekre eljutás költsége, illetve belépőjegyek fizethetők. A tanév 2. félévében el kell érnünk, hogy valamennyi HHH tanulónk lehetőséget kapjon a támogatásból fizetett színházi bábszínházi bérletsorozat (3 előadás) megtekintésére. Ebből a keretből biztosítunk múzeum- és kiállításlátogatást, egyéb kulturális és ismeretterjesztő programokon való részvételt is

 

 

 

B./

 

1.      Tanulóbarát osztálytermek kialakítása:

Az a hagyományos osztálytermi berendezés – amivel mi is rendelkezünk – a frontális tanítás-tanulás módszerének kedvez. Tanulóbarát osztálytermi környezet megvalósításával elsősorban intézményünk gyermekközpontúságát tudnánk erősíteni. Tekintettel a felhasználható támogatás nagyságára tervünk, hogy az első osztályban a gyerekek testméretéhez igazodó kényelmes székeket és asztalokat helyezünk el csoportosan egy-egy tevékenységi központban. Berendezünk író-olvasó központot kisméretű polcokkal.  A polcokon kapnak helyet a központhoz tartozó taneszközök, tanszerek, könyvek stb. Az osztályterem egy részében szőnyeget helyezünk el, amely a közösségformálás legfontosabb színtere lesz. Mindezekkel egy időben a hagyományos bútorzat (szekrény, pad) kikerül a teremből.

 

2.      Fejlesztő eszközök:

A keretösszeggel összehangolt darabszámban komplex fejlesztő csomag vásárlását terveztük vizuális, anyanyelvi, számolási és akusztikus képességek fejlesztésére.

 

3.        A szociális hátrányok enyhítését célzó pedagógiai tevékenység:

 

·      A tanulói tanszer és egyéni taneszközök folyamatos pótlása érdekében fel kell mérni, milyen beszerzések szükségesek. A tanszereket, taneszközöket az osztályfőnökök átvétel után szükség szerint juttatják el a rászoruló tanulókhoz.

 

C./

 

1.      Módszertani adaptációt segítő munkacsoport:

 

A munkacsoport feladata olyan módszerek, ill. módszerbank elemek felkutatása, adaptációja és terjesztése a pedagógusok körében amelyek elősegítik az integrációs program végrehajtását, támogatják az esélyegyenlőség biztosítását.

A csoport tagjai (3 fő):

-         vezetője:         Tallóné Farkas Krisztina iskolai gyógypedagógus,

-         tagjai:              Kővágóné Kálmán Klára tanár

Maróti Pálné tanár

 

 

2.      Hospitálás más intézményekben:

Az IPR sikeres működtetésének személyes megfigyelése egy-két közeli intézményben. A partner iskola kiválasztása, a hospitálás időpontjának egyeztetése, valamint a látogatást végző csoport kijelölése az igazgató feladata.

 

3.      Honlapfejlesztés:

Az iskolai honlapon az iskolában folyó integrációs felkészítésről, az intézményi önértékelésről, az éves program eredményeiről is hírt adunk.

 

 

4.      Szakkönyv vásárlás:

Az esélyegyenlőség, a felzárkóztatás, a multikulturális tartalmak megjelenése, valamint az integrációs program sikeres végrehajtásához rendelkezésre álló szakirodalom felkutatása a közösségi és iskolai könyvtáros feladata. Az általa ajánlott beszerzésekről a támogatás összegének figyelembe vételével az igazgató dönt.

 

5.      Egyéni fejlesztési tervekkel kapcsolatos dokumentációs feladatok

 

1 pedagógus feladata a 3 havonkénti szöveges értékelés előzményeként sorra kerülő értékelő esetmegbeszélés dokumentációjának elkészítése, korrekciós javaslatok, megoldási lehetőségek kidolgozása, pedagógiai módszerek kiválasztása, dokumentálása.

-       Felelős pedagógus:     Szőke Éva tanár

 

 

6.      Konferenciák, szakmai fórumon való részvétel támogatása:

 

Az integrációs program teljesítéséhez, valamint a felzárkóztatáshoz és az esélyegyenlőség biztosításához kapcsolódó konferencián vagy szakmai fórumon való részvételt a majdan meghirdetett rendezvények függvényében valósítjuk meg. A lehetőségek figyelemmel kísérése az igazgató helyettes feladata.

 

 

7.      Intézményi önértékelést véleményező szakértői munka költségei:

 

Keretösszeg: 354.000,- Ft

 

Amennyiben az egyes kötelező tevékenységek végrehajtásához a terv nem rendel személyes felelőst, a tevékenységek végrehajtásáért az igazgató felel.

A megvalósítás határideje: 2009. június 20.

 

Tiszaalpár, 2008. november 30.


 

    1.  melléklet

 

Nyilvántartás az egyéni törődésről 2008/2009. tanév

 

 

Tanuló neve, osztálya: …………………………………

Patronáló pedagógus: ………………………………….

Közösen meghatározott tanév végére elérendő cél (-ok)

  1. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  2. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
  3. ………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

 

Tiszaalpár, ………………………………………….

 

 

.........................................      …………………………………     ……………………………

Szülő                                              Tanuló                                 Patronáló pedagógus

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Hónap

A törődés,  patronálás óraszáma

A fejlesztési területek témája, anyaga, tevékenységek

A törődés eredménye, haszna, teljesülése

Tantárgyi felzárkóztatás, fejlesztés

Az önálló tanulás fejlesztése

Szociokulturális fejlesztés

Szeptember

 

 

 

 

 

Október

 

 

 

 

 

November

 

 

 

 

 

December

 

 

 

 

 

Január

 

 

 

 

 

Február

 

 

 

 

 

Március

 

 

 

 

 

Április

 

 

 

 

 

Május

 

 

 

 

 

június

 

 

 

 

 

 

Az egyéni törődés év végi összegzése (elért eredmények, nehézségek stb.)

 

…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Tiszaalpár, ………………………………..

 

.........................................      …………………………………     ……………………………

Szülő                                              Tanuló                                 Patronáló pedagógus