Az esélyegyenlőség
érdekében végzett tevékenységek
és az
integrációs program
2008/2009-es tanévben
történő végrehajtásának
intézményi terve
A 9/2008. (III.29.) OKM rendeletben kiírt esélyegyenlőséget és felzárkóztatást segítő támogatási keretből intézményünk pályázat útján 3.690.000,- Ft összegben részesül. A támogatás kötelezően megvalósítandó tevékenységek és beszerzések anyagi fedezetéül szolgál.
A tevékenységeket és az általunk hozzárendelt keretösszegeket az alábbi táblázat tartalmazza.
Kötelező tevékenységek |
|
Összeg (Ft) |
|
|
3 690
000 |
A) |
40% |
1 476 000
|
kiegészítő pedagógiai
tevékenység/humán erőforrás biztosítása, IPR menedzsment működtetése |
|
99 000 |
egyéni fejlesztési tervek elkészítésével kapcsolatos szakmai
feladatok |
|
831 600 |
átmeneteket (
óvoda-iskola-középiskola) támogató, illetve a módszertani adaptációt segítő
munkacsoportok működtetése |
|
125 400 |
pályaorientációs
programok, továbbtanulást és a középfokú intézményben való bennmaradást
elősegítő tevékenységek működtetése |
|
85 800 |
tantestületi
továbbképzések (IPR sikeres alkalmazásához szükséges kompetenciák
elsajátítása) |
|
70 000 |
projektnapok szakmai tevékenysége |
|
17 000
|
halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kulturális rendezvényekre
való jutásának támogatása |
|
247 200 |
pedagógiai szakszolgáltatások igénybevétele |
|
- |
B) |
40% |
1 476 000
|
tanulóbarát osztályterem
kialakítása |
|
1 310 000
|
tanulók által közvetlenül használt fejlesztő eszközök |
|
160 000 |
szociális hátrányok
enyhítése (pl. könyv- és játékkölcsönzés, ruházat pótlása) |
|
6 000 |
C) |
20% |
738 000 |
módszertani adaptációt
segítő munkacsoport |
|
167 640 |
hospitálás más intézményben |
|
30 000 |
honlapfejlesztés |
|
60 000 |
szakkönyv vásárlása |
|
93 060 |
egyéni fejlesztési
tervekkel kapcsolatos dokumentációs feladatok |
|
33 000 |
konferencián, szakmai
fórumon való részvétel |
|
- |
intézményi önértékelést
véleményező szakértői munka költségei |
|
354 300 |
A./
1. Az IPR menedzsment működtetése:
Tovább működtetjük az integrációs felkészítés pedagógiai rendszerét (IPR) a halmozottan hátrányos helyzetű (HHH) tanulók esélyegyenlősége növelése érdekében.
Az IPR menedzsment (2 fő)
A menedzsment feladata:
Az IPR menedzsment vezetésével a tanév végéig felmérjük az integrációs felkészítésben elért eredményeinket. Felülvizsgáljuk a programunkat mind a jogszabályi megfelelőséget, mind a hatékonyságot figyelembe véve. A felülvizsgálat eredményeként – ahol szükséges módosításokat kell végrehajtani az intézményi IPR-ben.
2. Egyéni fejlesztési tervek elkészítésévl
kapcsolatos szakmai feladatok
„Egyéni törődés” program:
Az esélyegyenlőség hatékonyabb biztosítása érdekében a 2008/09-es tanévben is minden integrációban részesülő HHH tanulót ún. egyéni törődésbe vonunk be. Szeretnénk elérni, hogy pedagógusaink és a gyerekek között – kölcsönös választás alapján – még szorosabb együttműködés alakulna ki. (Az osztályfőnökök választása elsősorban „saját” tanulóra kell, hogy irányuljon!). Egy-egy pedagógus legfeljebb öt tanulóval kiemelten és rendszeresen törődik, elsősorban az esélyegyenlőség növelése érdekében.
Az egyéni törődés alapvetően három területet foglaljon magában:
a) folyamatos tantárgyi felzárkóztatást és fejlesztés (szükség szerint pedagógus – pedagógus közötti együttműködéssel),
b) tanulásmódszertani ismeretek átadását, elsajátíttatását, az önálló tanulás képességének fejlesztését,
c) szociokulturális hátránykompenzálást.
Ezen tevékenységek megvalósítása szabad időbeosztás szerint történik. Kritérium a rendszeresség, a legalább heti egy óra időtartam. Az egyéni törődésről, a segítségadásról, valamint az elért eredményekről írásos dokumentációt kell vezetni (1. számú melléklet). A pedagógus munkájának elismerésére – a pályázaton nyert támogatás révén – anyagi forrást is tudunk biztosítani. Az 5 hónapon át végzett tevékenységet tanulónként bruttó 10.500,- forint összeggel kívánjuk elismerni.
Alsó tagozaton egyéni törődésre „Az intézmények közötti átmenetet (óvoda-iskola) támogató munkacsoport” működtetése is alkalmat ad. Felső tagozaton az egyéni törődést „A pályaorientációs programok, továbbtanulást segítő tevékenységek” kapcsán is kell teljesíteni.
3. Az átmenetet támogató munkacsoport
működtetése:
Az óvoda-iskola átmenetet támogató munkacsoport feladata az „Iskolás leszek” program megfelelő lebonyolítása a jó hangulatú iskolakezdés eléréséért ( óralátogatások, szülői értekezletek, óvodások iskolalátogatása, beszélgetések, „Fecsketábor” szervezése).
Az óvoda-iskola átmenetet segítő munkacsoport: 3 fő tanító
· vezetője: Novák Lászlóné
· tagjai: Bársony Andrásné
Kissné Kócsó Andrea
4.
Pályaorientációs
programok, továbbtanulást és a középfokú intézményben való bennmaradást
elősegítő tevékenységek működtetése
A Pályaorientációs program működtetésének célja előkészíteni a HHH-s tanulók sikeres továbbtanulását, megteremteni a sikeres továbbtanulás feltételeit, tudatosítsuk a tanulókba a középiskolák elvégzésének fontosságát, javítsuk kitartásukat, önbizalmukat és érdeklődésüket.
A pályaorientációs munkacsoport: 2 fő
· vezetője: Deák Lajosné iskolai pályaválasztási felelős
· tagja: Suba Jánosné osztályfőnöki munkaközösség vezetője
5.
Tantestületi
továbbképzések
Az IPR sikeres alkalmazásához, az esélyegyenlőség növelése érdekében a HHH-s tanulóink elmaradt képességeinek fejlesztésére, felzárkóztatására, az ehhez szükséges kompetenciák elsajátítására 2 fő pedagógus továbbképzését tervezzük.
6.
Projektnapokkal
kapcsolatos szakmai tevékenység:
Befogadó intézményi környezet elérése érdekében megvalósuló programok:
· májusban az óvodával közös hagyományőrző programot valósítunk meg a az IPR-ben érintettek (gyermekek, szülők) bevonásával.
7. Halmozottan hátrányos helyzetű tanulók kulturális rendezvényekre való jutásának támogatása:
Ebből a keretből rendezvényekre
eljutás költsége, illetve belépőjegyek fizethetők. A tanév 2. félévében el kell
érnünk, hogy valamennyi HHH tanulónk lehetőséget kapjon a támogatásból fizetett
színházi bábszínházi bérletsorozat (3 előadás) megtekintésére. Ebből a keretből
biztosítunk múzeum- és kiállításlátogatást, egyéb kulturális és
ismeretterjesztő programokon való részvételt is
B./
1. Tanulóbarát osztálytermek kialakítása:
Az a hagyományos osztálytermi berendezés – amivel mi is rendelkezünk – a frontális tanítás-tanulás módszerének kedvez. Tanulóbarát osztálytermi környezet megvalósításával elsősorban intézményünk gyermekközpontúságát tudnánk erősíteni. Tekintettel a felhasználható támogatás nagyságára tervünk, hogy az első osztályban a gyerekek testméretéhez igazodó kényelmes székeket és asztalokat helyezünk el csoportosan egy-egy tevékenységi központban. Berendezünk író-olvasó központot kisméretű polcokkal. A polcokon kapnak helyet a központhoz tartozó taneszközök, tanszerek, könyvek stb. Az osztályterem egy részében szőnyeget helyezünk el, amely a közösségformálás legfontosabb színtere lesz. Mindezekkel egy időben a hagyományos bútorzat (szekrény, pad) kikerül a teremből.
2. Fejlesztő eszközök:
A keretösszeggel összehangolt darabszámban komplex fejlesztő csomag vásárlását terveztük vizuális, anyanyelvi, számolási és akusztikus képességek fejlesztésére.
3.
A
szociális hátrányok enyhítését célzó pedagógiai tevékenység:
· A tanulói tanszer és egyéni taneszközök folyamatos pótlása érdekében fel kell mérni, milyen beszerzések szükségesek. A tanszereket, taneszközöket az osztályfőnökök átvétel után szükség szerint juttatják el a rászoruló tanulókhoz.
C./
1. Módszertani adaptációt segítő munkacsoport:
A munkacsoport feladata olyan módszerek, ill. módszerbank elemek felkutatása, adaptációja és terjesztése a pedagógusok körében amelyek elősegítik az integrációs program végrehajtását, támogatják az esélyegyenlőség biztosítását.
A csoport tagjai (3 fő):
- vezetője: Tallóné Farkas Krisztina iskolai gyógypedagógus,
- tagjai: Kővágóné Kálmán Klára tanár
Maróti Pálné tanár
2. Hospitálás más intézményekben:
Az IPR sikeres működtetésének személyes megfigyelése egy-két közeli intézményben. A partner iskola kiválasztása, a hospitálás időpontjának egyeztetése, valamint a látogatást végző csoport kijelölése az igazgató feladata.
3. Honlapfejlesztés:
Az iskolai honlapon az iskolában folyó integrációs felkészítésről, az intézményi önértékelésről, az éves program eredményeiről is hírt adunk.
4. Szakkönyv vásárlás:
Az esélyegyenlőség, a felzárkóztatás, a multikulturális tartalmak megjelenése, valamint az integrációs program sikeres végrehajtásához rendelkezésre álló szakirodalom felkutatása a közösségi és iskolai könyvtáros feladata. Az általa ajánlott beszerzésekről a támogatás összegének figyelembe vételével az igazgató dönt.
5.
Egyéni
fejlesztési tervekkel kapcsolatos dokumentációs feladatok
1 pedagógus feladata a 3 havonkénti szöveges értékelés előzményeként sorra kerülő értékelő esetmegbeszélés dokumentációjának elkészítése, korrekciós javaslatok, megoldási lehetőségek kidolgozása, pedagógiai módszerek kiválasztása, dokumentálása.
- Felelős pedagógus: Szőke Éva tanár
6. Konferenciák, szakmai fórumon való részvétel támogatása:
Az integrációs program teljesítéséhez, valamint a felzárkóztatáshoz és az esélyegyenlőség biztosításához kapcsolódó konferencián vagy szakmai fórumon való részvételt a majdan meghirdetett rendezvények függvényében valósítjuk meg. A lehetőségek figyelemmel kísérése az igazgató helyettes feladata.
7.
Intézményi
önértékelést véleményező szakértői munka költségei:
Keretösszeg: 354.000,- Ft
Amennyiben az egyes kötelező tevékenységek végrehajtásához a terv nem rendel személyes felelőst, a tevékenységek végrehajtásáért az igazgató felel.
A megvalósítás határideje: 2009. június 20.
Tiszaalpár, 2008. november 30.
Nyilvántartás az egyéni törődésről 2008/2009. tanév
Tanuló neve, osztálya: …………………………………
Patronáló pedagógus: ………………………………….
Közösen meghatározott tanév végére elérendő cél (-ok)
Tiszaalpár, ………………………………………….
......................................... ………………………………… ……………………………
Szülő Tanuló Patronáló pedagógus
Hónap |
A
törődés, patronálás óraszáma |
A fejlesztési
területek témája, anyaga, tevékenységek |
A
törődés eredménye, haszna, teljesülése |
||
Tantárgyi felzárkóztatás, fejlesztés |
Az önálló tanulás fejlesztése |
Szociokulturális fejlesztés |
|||
Szeptember |
|
|
|
|
|
Október |
|
|
|
|
|
November |
|
|
|
|
|
December |
|
|
|
|
|
Január |
|
|
|
|
|
Február |
|
|
|
|
|
Március |
|
|
|
|
|
Április |
|
|
|
|
|
Május |
|
|
|
|
|
június |
|
|
|
|
|
Az egyéni törődés év végi összegzése (elért eredmények, nehézségek stb.)
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Tiszaalpár, ………………………………..
......................................... ………………………………… ……………………………
Szülő Tanuló Patronáló pedagógus