„ SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT,

MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT,

MERT CSAK KEVESET TUDNA TENNI.”

/E. BURKE/

 

 

 

ÖKOISKOLA TISZAALPÁRON

 

MUNKATERV

 

2007/2008.

 

 

 

 

KÉSZÍTETTE: DR. HALÁSZ MÁTYÁSNÉ

 

JÓVÁHAGYTA: az iskola tantestülete a 2007. november 26-i nevelőtestületi értekezletén.

 

 

 

 


 Cél:

 

  1. Az iskolát környezettudatosabbá tenni.

 

      2.   A tanításban és az iskolai élet minden területén érvényesüljön

·         a környezeti nevelés,

·         a  fenntarthatóság  pedagógiai elvei.

 

3,  Az iskolai munkához több szálon kapcsolódjon a helyi közösség.

 

  1. A helyi környezeti értékek és gondok részét képezzék az iskola pedagógiai munkájának, a helyi pedagógiai programba beépítve, a minőségbiztosítási elvárásoknak megfelelve.

 

 

Sikerkritérium:

 

….olyan világnemzedék nevelkedik fel, amely ismeri legtágabb környezetét is, törődik azzal, valamint annak problémáival. Tudással, készségekkel, attitűdökkel, motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik, hogy egyénileg és közösségben dolgozzon a jelenlegi problémák megoldásain és az újak megelőzésén.” (Disinger - Monroe, 1994)

 

·         Az iskola dolgozói legyenek tudatában a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot a mindennapi munkája során érvényesítse.

·         Minden tanuló és iskolai dolgozó törekedjék a szülőkkel és a helyi közösséggel együtt a megismert helyi és tágabb környezetünk ökológiai problémáinak a megoldására

·         Az iskola biztosítson lehetőséget tanulói számára a tanterven kívüli tanulási formákra a környezeti nevelés érdekében. /erdei iskola, szakkör, terepgyakorlat…./

·         Az iskola működtetése a lehető legkörnyezetkímélőbb módon történjen.

 

 

 

Kapcsolataink:

 

Folyamatosan ápoljuk a már meglévőket, és további kapcsolatokat építünk ki a környezeti nevelés és a fenntarthatóság témakörének minél alaposabb megismerésére, annak gyakorlati alkalmazására, megvalósítására.

Belső:

           SzMK

           DÖK

           Könyvtár

Külső:

            Önkormányzat: Polgármester

  Jegyző

              Oktatási Bizottság

              Környezetvédelmi felelős

              Turisztikai felelős

 

           Művelődési Ház

           Faluvédő és szépítő Egyesület

           Óvoda

           Kiskunsági Nemzeti Park

           Helyi természetőr

           Délalföldi- Regionális Környezetvédő CSEMETE csoport

           VIZMŰ – Kiskunfélegyháza

           Szent Benedek Leányai /Zárda/

           Iskolaorvos

           Védőnők

          Czinege Manufaktura

          Nyugdíjas Klubok

          MME

          Természet BÚVÁR Szerkesztősége

          RElem

          CBA üzlet / Molnárné /

          Ökoiskolák Hálózata

          

 

 

 

 

Programok:

 

  1. Már meglévő:

 

Tiszaújfalun

 

 

 

 

 

  1. Tervezzük:

 

·         A házirend módosítása a környezeti nevelés és a fenntarthatóság szellemében

·         Óvodával közös ökoprogramok szervezése

·         Elhasznált olaj /háztartási / begyűjtése

·         Műanyag flakonok gyűjtése, préselése

·         Esővízgyűjtés

·         Meteorológiai házikó elhelyezése

·         Szélzsák, vagy széljelző elhelyezése

·         Tisztasági verseny

·         CSEPPfelelős – ENERGIAfelelős osztályonként

·         Osztályfa vállalása és gondozása

·         Napkollektor működésének megfigyelése, eredményességének nyomon követése

·         Más iskolákkal kapcsolat, tapasztalatcsere: Röszkei Általános Iskola

·         Felmérés készítés az ökotudatosság állásáról / két alkalommal /

 

 

Megvalósítók:

 

      Az Árpád Fejedelem Általános Iskola és Könyvtár dolgozói és tanulói és partnerei.

               

 

 

FELADATOK

FELELŐS

MEGVALÓSÍ-TÓK, SEGÍTŐK

HATÁR-IDŐ

NEVELÉSI CÉL

SIKERKRI-TÉRIUM

 

SZEPTEMBER:

 

-előkészületek:     az Öloiskola proramjának, céljának megismerése

 

-Autómentes

Világnap : számlálás, felmérés

 

- Falutakarítás

 

 

 

 

Dr. Halász Mátyásné

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

Igazgató helyettes

 

 

 

Iskolavezetés,

Ökoiskla hálózat

 

 

 

 

Természetrbarát szakkör

 

 

 

Osztályfőnökök

Iskola tanulói

 

 

 

szeptember

 

 

 

 

 

szept. 19.

 

 

 

 

szept. 21.

 

 

 

Szemlélet kialakítás

 

 

 

 

Tiszta levegőért küzdelem

 

 

Tiszta környezetre való törekvés

 

 

 

 

Környezetba-rát szemlélet

 

 

 

 

kerékpáros közlekedés növekedése

 

 

Szemétmentes környezetre való igény

 

OKTÓBER:

 

-kupakgyűjtés újra indítása

 

 

-papírgyűjtés

 

 

 

-kirándulás Solymárra: barlangtúra

 

 

 

 

-komposzt

elszállítása

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

Alsós és az osztályfőnöki mkv-k.

 

Bondár Enikő

 

 

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

Iskola tanulói

 

 

 

Iskola tanulói

 

 

 

Tóthné Mátyus Monika, Besszerné Almási Szabó Zs.

Dr. Halász Mátyásné, szülők, tanulók

 

Faluvédő és Szépítő

Egyesület- közmunkások

 

 

 

okt.8.

 

 

 

okt. 18.

 

 

 

okt. 22.

 

 

 

 

 

 

októberben folyamatos

 

 

 

Újrahaszno-sítás értéke

.

 

Újrahaszno-sítás értéke

 

 

Hazaszere-tetre nevelés

 

 

 

 

 

Környezetkímélő anyagok használata

 

 

 

 

Anyagtakaré-kosságra törekvés

 

Anyagtakaré-kosságra való törekvés

 

Kitartás a nehézségekkel szemben.

 

 

 

 

Anyag körforgásának ismerete.

 

 

NOVEMBER:

 

-egészségnevelési felmérés –egészség hónap

 

 

-elemgyűjtési akcióra felhívás

-újra  benevezünk-

 

 

-ökoiskola munkatervének elkészítése,

 

 

tantestületi megbeszélése,

Ötletbörze

 

-Kirándulás TITANIC kiállításra/I.

 

 

 

Patyiné Dr. Garai Andrea

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

 

 

 

Bondár Enikő

 

 

 

osztályfőnökök, tanulók

 

 

 

tanulók

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

tantestület

gazdasági vezető,

technikai dolgozók

 

 tanulók, szülők, tanárok

 

 

 

 

 

november-ben folyamatos,

 

 

nov.05.

 

 

 

 

 

nov. 05.

 

 

 

 

nov. 26.

 

nov. 30.

 

nov. 23.

 

 

 

„Ép testben ép lélek.”

 

 

 

Hasznos cselekedet a tiszta környezet érdekében.

 

Tiszta környezet- egészséges ember.

 

 

 

 

 

Az

áldozatok tisztelete.

 

 

 

Egészséges életmódra törekvés.

 

 

Tiszta környezet iránti igény kialakulása.

 

 

Ökoiskola elméletének ismerete, elsajátítása.

 

Demokrácia

érvényesülése

 

 

Történelmi események ismerete.

 

DECEMBER:

 

Faliújság a jeles napok tükrében:

AIDS-ellenes Világnap

 

- ÖKO-logó készítésére felhívás

 

- szavazás a munkatervről

 

 

 

-büfé-étkezés felülvizsglata

 

 

 

Patyiné Dr. Garai Andrea

 

 

 

Szőke Éva

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

 

tanulók

 

 

 

 

Szőke Éva, Barcsik Edit, tanulók

 

 

tantestület, dolgozók

 

 

 

Iskolavezetés, Molnár Zoltánné

Ballainé Pintér Franciska

 

 

 

dec.03.

 

 

 

 

dec. 05.

 

 

 

dec. 07.

 

 

 

 

dec. 12.

 

 

 

 

Egészséges életetmin-denkinek

 

 

Kreativitás fejlesztése.

 

 

 

 

 

 

 

Egészséges táplálkozás-ra evelés

 

 

 

Helyes életformára törekvés

 

 

 

 

 

 

Közös munka

-erdményes

 közösségfej-lesztés

 

Legyen igénye a helyes táplálkozásra.

 

 

JANUÁR:

 

-ÖKO-logók elbírálása

 

 

 

-felmérés az „ökotudatosságról

 

 

 

 

-madáretetők, odúk készítése,

 

 

madarak etetése

 

-Tisztasági- verseny indítása

 

-Hulladéksuli tematikájának feldolgozása

 

 

- Kirándulás TITANIC kiállításra/II:

 

 

 

Szőke Éva

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

Bondár Enikő

 

 

 

 

 

Barcsik Edit, DÖK

 

 

 

 

Tóthné Mátyus Monika, oszt.fők

 

 

 

 

Természetrbarát szakkör, tanulók,

szülők

 

 

 

oszt.fők, tanulók

 

 

 

oszt.fők, tanulók

 

 

 

 

DÖK

 

 

 

jan. 07.

 

 

 

 

jan.12.

 

 

 

 

 

jan 15.

 

 

 

folyamatos

 

jan.21.

 

 

 

jan.05-től

folyamatos

 

 

 

jan. II. fele

 

 

 

Reális értékelésre

nevelés.

 

 

Környezettudatos cselekvések elbírálása-realitás.

 

Madarak-védelme-biológiai egyensúly védelme

 

Esztétikai nevelés.

 

 

Környezet-tudatosságra nevelés.

 

Az

áldozatok tisztelete.

 

 

 

 

Tartalom és

forma egységére törekvés.

 

Környezettu-datos gondolkodás kialakítása.

 

 

Fenntartható-ság elvének

betartása.

 

 

 

Szép környezet.

 

 

Környezetvé-dő szemlélet kialakulása

 

Történelmi események ismerete.

 

 

FEBRUÁR:

 

-Tisza élővilágának emléknapja:

 

 

 

fogalmazáspályá-zat: ……..

 

rejtvény….

 

 

 

 

 

 

-Kirándulás Mohácsra a busójárásra

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Bondár Enikő

 

 

Besszerné Almási Szabó Zsuzsanna

 

 

 

 

Kővágóné Kálmán Klára

 

 

 

Természetrbarát szakkör, tanulók,

 

 

 

 

humán mk.

tanulók

 

ÁrpáDiák szerkesztősége

 

 

 

 

 

Tallóné Farkas Krisztina,

Dr. Halász Mátyásné

 

 

 

febr. 01.

 

 

 

 

 

febr. 20.

 

 

febr. II. fele

 

 

 

 

 

 

febr. vége

 

 

 

Egészséges környezet-környezeti nevelés.

 

 

 

 

 

Játékos környezetvédelem.

 

 

 

 

Népszoká-sok, hagyomá-nyok ismerete

 

 

 

Tisza- folyóvizek élővilágának ismerete, védelme

 

 

 

 

Környezeti problémák meglátása.

 

 

 

 

Más tájak, népek szokásainak, hagyományai-nak megismerésé-re igény.

 

MÁRCIUS:

 

Energiatakarékos-sági világnap

 

 

 

 

 

-Víz világnapja

Az éltető víz, mint átok – költő, írók, neves emberek nyomán-

műsor 15 percben

 

-Kirándulás a kiskunfélegyházi VÍZMŰ-höz

 

 

 

Maróti Pál

 

 

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

Besszerné Almási Szabó Zsuzsanna

 

 

 

 

technika szakos kollégák

 

 

 

 

 

Természetbarát szakkörösök, 7. b

 

 

 

 

 

Természetbarát szakkörösök,

ÁrpáDiák szerkesztősége

 

 

 

 

márc.06.

 

 

 

 

 

 

márc. 21.

 

 

 

 

 

 

márc. 20- körül, amikor a Vízmű tud fogadni.

 

 

 

Takarékos-ságra törekvés.

 

 

 

 

Környezeti nevelés-esz-

tétikai 

nevelés

egészségre nevelés.

 

Környezet megismeré-se, védelme

 

 

 

Ismerjék az energiát adó

anyagokat, a

megújúló energiafélesé-geket.

 

Ismerjék meg a víz szerepét, de tudják a veszélyét is.

 

 

 

Ismerjék meg a víztisztítás menetét, értékeljék a fontosságát.

 

ÁPRILIS:

 

Kirándulás Kecskemétre a Nyíri-erdőbe és a Vadasparkba

 

 

-papírgyűjtés

 

 

 

-Föld  napja

 

 

takarítás

 

 

 

-Kistérségi Természetismere-ti Verseny

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Suba Jánosné, Novák Lászlóné

 

Bársony Andrásné

 

Ig.h.

Dr. Halász

Mátyásné

 

Dr, Halász Mátyásné

Tóthné Mátyus Monika

 

 

 

 

Vajda Márta,

Kővágóné Kálmán Klára, Tallóné Farkas Krisztina,

 

 

tanulók, szülők

 

 

 

alsós mk.

 

 

minden oszt.fő és pedagógus

 

 

minden kolléga

 

 

 

ápr.közepe

/ 11./

 

 

 

 

ápr. 18.

 

 

 

ápr. 22.

 

 

 

 

 

 

ápr. 25.

 

 

 

Környeze-tünk megismeré-se, szeretete

 

 

Természet megóvása.

 

 

környezetvédelem

 

 

 

 

 

A természet

megismeré-se, megóvása

 

 

 

Az élőhely és alkalmazko-

dás kapcsolatának meglátása.

 

Újrahasznosí-tás ismerete.

 

 

Földünk csak egy van! –legyen mindenki nek fontos a védelme.

 

Közvetlen

környezet alapos ismerete minél több diáknak

 

 

MÁJUS:

 

Madarak és fák napja – rajzpályá-

zat

 

-felmérés az „ökotudatosságról

 

 

 

 

Szőke Éva

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

Barcsik Edit, tanulók

 

 

Tóthné Mátyus Monika, oszt.fők

 

 

 

 

 

máj. 9.

 

 

 

máj.16.

 

 

 

esztétikai nevelés

 

 

Környezettudatos cslekvések elbírálása-realitás..

 

 

 

 

Fajismeret-

nagyobb védelem.

 

Környezettu-datos gondolkodás kialakítása.

 

 

 

JÚNIUS:

 

-erdei iskola Parádfürdőre

 

 

 

 

 

-Környezetvédel-mi világnap-rajzpályázat és felmérés eredményei alapján

 

-Értékőrző tábor

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

 

Patyiné Dr. Garai Andrea

 

 

 

 

 

Dr, Halász Mátyásné

 

 

 

 

 

Deák Lajosné, Tallóné Farkas Krisztina

 

 

 

 

Popovics Jánosné

Szőke Éva

Barcsik Edit

 

 

 

 

Vajda Márta,

Kővágóné Kálmán Klára, Bártol István

 

 

 

 

jún.02-07

 

 

 

 

 

 

jún. 05.

 

 

 

 

 

 

jún.16-21.

v. 23-28.

 

 

 

közösségi, környezeti, esztétikai ,

hazaszere-tetre nevelés.

 

Esztétikai nevelés

 

 

 

 

 

Környezeti nevelés, környezet-védelem.

 

 

 

Minél több gyerek vegyen részt

ebben az okt.

formában.

 

 

Környezetet ismerni és reálisa ábrázolni .

 

 

 

Ismerjék és védjék szűkebb környezetüket

 

JÚLIUS:

 

Nyári Tábor

Pálházán

 

 

 

 

AUGUSZTUS:

 

Önkéntes Kör nyári tevékenységének értékelése

 

 

 

Bondár Enikő

 

 

 

 

 

 

 

Dr. Halász Mátyásné,

 

 

 

Tóthné Mátyus Monika,

Besszerné Almási Szabó Zs.

 

 

 

 

Palócz Gáborné

Palócz Bianka

Szikora Szimonetta

 

 

 

 

július 13-20

 

 

 

 

 

 

 

aug.29.

 

 

 

Közösségi, környezeti, esztétikai és

hazaszere-tetre nevelés

 

 

 

 

 

 

 

Ismerjék és értékeljék szölőföldünk szépségét.

 

 

 

 

Közvetlen környezet, a”mi” falunk óvása, szebbé tétele.

           

 

Tiszaalpár, 2007. szeptember 28.

 

 

 

 

Dr. Halász Mátyásné

programfelelős

 

 

 

 

 

ÉV KÖZBEN MÉG MEGVALÓSULT:

 

 

A Napközi Otthonos Óvodával közösen a regionális hulladékgazdálkodáshoz csatlakozva 5    féle termék begyűjtését vállaljuk.

 

Ismét részt veszünk a természetBÚVÁR által meghirdetett tisztasági és virágosítási akcióba, melyben  eddig is szerepeltünk a FVSZE – el közösen.

 

Ebben az évben egy komposztálóráccsal többet állíthatunk fel az iskola területén.

 

Az MME segítségével folytatjuk a Madárbarát kert kialakítását, melyhez a Kiskunsági Nemzeti Park és a FVSZE is jelentős segítséget nyújt.

 

A CSEMETE és a HULLADÉKSULI regionális szervezete által szervezett illegális szemétlerakók feltérképezésében, ill. szelektív gyűjtésében veszünk részt.

 

MME tagjai között vannak tanítványaink, akik a Madárbarát kert emblémával büszkélkedhetnek.

 

HUMUSZ –el az újrapapír füzetekés naturceruza megrendelésével kezdjük meg a kapcsolatunkat.

 

 

CSEPP-felelőst és ENERGIA-felelőst minden osztályban megválasztották a hatékonyabb víz- és energiatakarékosság érdekében.