„ SENKI SEM KÖVETHET EL NAGYOBB HIBÁT,
MINT AZ, AKI AZÉRT NEM TESZ SEMMIT,
MERT CSAK KEVESET TUDNA TENNI.”
/E. BURKE/
ÖKOISKOLA TISZAALPÁRON
MUNKATERV
2007/2008.
KÉSZÍTETTE: DR. HALÁSZ MÁTYÁSNÉ
JÓVÁHAGYTA: az iskola tantestülete a 2007. november 26-i nevelőtestületi
értekezletén.
Cél:
2. A tanításban és az iskolai élet minden területén érvényesüljön
· a környezeti nevelés,
· a fenntarthatóság pedagógiai elvei.
3, Az iskolai munkához több szálon kapcsolódjon a helyi közösség.
Sikerkritérium:
….olyan
világnemzedék nevelkedik fel, amely ismeri legtágabb környezetét is, törődik
azzal, valamint annak problémáival. Tudással, készségekkel, attitűdökkel,
motivációval és elkötelezettséggel rendelkezik, hogy egyénileg és közösségben
dolgozzon a jelenlegi problémák megoldásain és az újak megelőzésén.” (Disinger
- Monroe, 1994)
· Az iskola dolgozói legyenek tudatában a fenntarthatóság kérdéskörének fontosságával és ezt a szempontot a mindennapi munkája során érvényesítse.
· Minden tanuló és iskolai dolgozó törekedjék a szülőkkel és a helyi közösséggel együtt a megismert helyi és tágabb környezetünk ökológiai problémáinak a megoldására
· Az iskola biztosítson lehetőséget tanulói számára a tanterven kívüli tanulási formákra a környezeti nevelés érdekében. /erdei iskola, szakkör, terepgyakorlat…./
· Az iskola működtetése a lehető legkörnyezetkímélőbb módon történjen.
Kapcsolataink:
Folyamatosan ápoljuk a már meglévőket, és további kapcsolatokat építünk ki a környezeti nevelés és a fenntarthatóság témakörének minél alaposabb megismerésére, annak gyakorlati alkalmazására, megvalósítására.
Belső:
SzMK
DÖK
Könyvtár
Külső:
Önkormányzat: Polgármester
Jegyző
Oktatási Bizottság
Környezetvédelmi felelős
Turisztikai felelős
Művelődési Ház
Faluvédő és szépítő Egyesület
Óvoda
Kiskunsági Nemzeti Park
Helyi természetőr
Délalföldi- Regionális Környezetvédő CSEMETE csoport
VIZMŰ – Kiskunfélegyháza
Szent Benedek Leányai /Zárda/
Iskolaorvos
Védőnők
Czinege Manufaktura
Nyugdíjas Klubok
MME
Természet BÚVÁR Szerkesztősége
RElem
CBA üzlet / Molnárné /
Ökoiskolák Hálózata
Programok:
Tiszaújfalun
· A házirend módosítása a környezeti nevelés és a fenntarthatóság szellemében
· Óvodával közös ökoprogramok szervezése
· Elhasznált olaj /háztartási / begyűjtése
· Műanyag flakonok gyűjtése, préselése
· Esővízgyűjtés
· Meteorológiai házikó elhelyezése
· Szélzsák, vagy széljelző elhelyezése
· Tisztasági verseny
· CSEPPfelelős – ENERGIAfelelős osztályonként
· Osztályfa vállalása és gondozása
· Napkollektor működésének megfigyelése, eredményességének nyomon követése
· Más iskolákkal kapcsolat, tapasztalatcsere: Röszkei Általános Iskola
· Felmérés készítés az ökotudatosság állásáról / két alkalommal /
Megvalósítók:
Az Árpád Fejedelem Általános Iskola és Könyvtár dolgozói és tanulói és partnerei.
FELADATOK |
FELELŐS |
MEGVALÓSÍ-TÓK,
SEGÍTŐK |
HATÁR-IDŐ |
NEVELÉSI CÉL |
SIKERKRI-TÉRIUM |
SZEPTEMBER: -előkészületek: az Öloiskola proramjának, céljának megismerése -Autómentes Világnap : számlálás, felmérés - Falutakarítás |
Dr. Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Igazgató helyettes |
Iskolavezetés, Ökoiskla hálózat Természetrbarát szakkör Osztályfőnökök Iskola tanulói |
szeptember szept. 19. szept. 21. |
Szemlélet kialakítás Tiszta levegőért küzdelem Tiszta környezetre való törekvés |
Környezetba-rát szemlélet kerékpáros közlekedés növekedése Szemétmentes környezetre való igény |
OKTÓBER: -kupakgyűjtés újra indítása -papírgyűjtés -kirándulás Solymárra: barlangtúra -komposzt elszállítása |
Dr, Halász Mátyásné Alsós és az osztályfőnöki mkv-k. Bondár Enikő Dr, Halász Mátyásné |
Iskola tanulói Iskola tanulói Tóthné Mátyus Monika, Besszerné Almási Szabó Zs. Dr. Halász Mátyásné, szülők, tanulók Faluvédő és Szépítő Egyesület- közmunkások |
okt.8. okt. 18. okt. 22. októberben folyamatos |
Újrahaszno-sítás értéke . Újrahaszno-sítás értéke Hazaszere-tetre nevelés Környezetkímélő anyagok használata |
Anyagtakaré-kosságra törekvés Anyagtakaré-kosságra való törekvés Kitartás a nehézségekkel szemben. Anyag körforgásának ismerete. |
NOVEMBER: -egészségnevelési felmérés –egészség hónap -elemgyűjtési akcióra felhívás -újra benevezünk- -ökoiskola munkatervének elkészítése, tantestületi megbeszélése, Ötletbörze -Kirándulás TITANIC kiállításra/I. |
Patyiné Dr. Garai Andrea Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Bondár Enikő |
osztályfőnökök, tanulók tanulók tantestület gazdasági vezető, technikai dolgozók tanulók, szülők, tanárok |
november-ben folyamatos, nov.05. nov. 05. nov. 26. nov. 30. nov. 23. |
„Ép testben ép lélek.” Hasznos cselekedet a tiszta környezet érdekében. Tiszta környezet- egészséges ember. Az áldozatok tisztelete. |
Egészséges életmódra törekvés. Tiszta környezet iránti igény kialakulása. Ökoiskola elméletének ismerete, elsajátítása. Demokrácia érvényesülése Történelmi események ismerete. |
DECEMBER: Faliújság a jeles napok tükrében: AIDS-ellenes Világnap - ÖKO-logó készítésére felhívás - szavazás a munkatervről -büfé-étkezés felülvizsglata |
Patyiné Dr. Garai Andrea Szőke Éva Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné |
tanulók Szőke Éva, Barcsik Edit, tanulók tantestület, dolgozók Iskolavezetés, Molnár Zoltánné Ballainé Pintér Franciska |
dec.03. dec. 05. dec. 07. dec. 12. |
Egészséges életetmin-denkinek Kreativitás fejlesztése. Egészséges táplálkozás-ra evelés |
Helyes életformára törekvés Közös munka -erdményes közösségfej-lesztés Legyen igénye a helyes táplálkozásra. |
JANUÁR: -ÖKO-logók elbírálása -felmérés az „ökotudatosságról -madáretetők, odúk készítése, madarak etetése -Tisztasági- verseny indítása -Hulladéksuli tematikájának feldolgozása - Kirándulás TITANIC kiállításra/II: |
Szőke Éva Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Bondár Enikő |
Barcsik Edit, DÖK Tóthné Mátyus Monika, oszt.fők Természetrbarát szakkör, tanulók, szülők oszt.fők, tanulók oszt.fők, tanulók DÖK |
jan. 07. jan.12. jan 15. folyamatos jan.21. jan.05-től folyamatos jan. II. fele |
Reális értékelésre nevelés. Környezettudatos cselekvések elbírálása-realitás. Madarak-védelme-biológiai egyensúly védelme Esztétikai nevelés. Környezet-tudatosságra nevelés. Az áldozatok tisztelete. |
Tartalom és forma egységére törekvés. Környezettu-datos gondolkodás kialakítása. Fenntartható-ság elvének betartása. Szép környezet. Környezetvé-dő szemlélet kialakulása Történelmi események ismerete. |
FEBRUÁR: -Tisza élővilágának emléknapja: fogalmazáspályá-zat: …….. rejtvény…. -Kirándulás Mohácsra a busójárásra |
Dr, Halász Mátyásné Bondár Enikő Besszerné Almási Szabó Zsuzsanna Kővágóné Kálmán Klára |
Természetrbarát szakkör, tanulók, humán mk. tanulók ÁrpáDiák szerkesztősége Tallóné Farkas Krisztina, Dr. Halász Mátyásné |
febr. 01. febr. 20. febr. II. fele febr. vége |
Egészséges környezet-környezeti nevelés. Játékos környezetvédelem. Népszoká-sok, hagyomá-nyok ismerete |
Tisza- folyóvizek élővilágának ismerete, védelme Környezeti problémák meglátása. Más tájak, népek szokásainak, hagyományai-nak megismerésé-re igény. |
MÁRCIUS: Energiatakarékos-sági világnap -Víz világnapja Az éltető víz, mint átok – költő, írók, neves emberek nyomán- műsor 15 percben -Kirándulás a kiskunfélegyházi VÍZMŰ-höz |
Maróti Pál Dr, Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Besszerné Almási Szabó Zsuzsanna |
technika szakos kollégák Természetbarát szakkörösök, 7. b Természetbarát szakkörösök, ÁrpáDiák szerkesztősége |
márc.06. márc. 21. márc. 20- körül, amikor a Vízmű tud fogadni. |
Takarékos-ságra törekvés. Környezeti nevelés-esz- tétikai nevelés egészségre nevelés. Környezet megismeré-se, védelme |
Ismerjék az energiát adó anyagokat, a megújúló energiafélesé-geket. Ismerjék meg a víz szerepét, de tudják a veszélyét is. Ismerjék meg a víztisztítás menetét, értékeljék a fontosságát. |
ÁPRILIS: Kirándulás Kecskemétre a Nyíri-erdőbe és a Vadasparkba -papírgyűjtés -Föld napja takarítás -Kistérségi Természetismere-ti Verseny |
Dr, Halász Mátyásné Suba Jánosné, Novák Lászlóné Bársony Andrásné Ig.h. Dr. Halász Mátyásné Dr, Halász Mátyásné Tóthné Mátyus Monika |
Vajda Márta, Kővágóné Kálmán Klára, Tallóné Farkas Krisztina, tanulók, szülők alsós mk. minden oszt.fő és pedagógus minden kolléga |
ápr.közepe / 11./ ápr. 18. ápr. 22. ápr. 25. |
Környeze-tünk megismeré-se, szeretete Természet megóvása. környezetvédelem A természet megismeré-se, megóvása |
Az élőhely és alkalmazko- dás kapcsolatának meglátása. Újrahasznosí-tás ismerete. Földünk csak egy van! –legyen mindenki nek fontos a védelme. Közvetlen környezet alapos ismerete minél több diáknak |
MÁJUS: Madarak és fák napja – rajzpályá- zat -felmérés az „ökotudatosságról |
Szőke Éva Dr, Halász Mátyásné |
Barcsik Edit, tanulók Tóthné Mátyus Monika, oszt.fők |
máj. 9. máj.16. |
esztétikai nevelés Környezettudatos cslekvések elbírálása-realitás.. |
Fajismeret- nagyobb védelem. Környezettu-datos gondolkodás kialakítása. |
JÚNIUS: -erdei iskola Parádfürdőre -Környezetvédel-mi világnap-rajzpályázat és felmérés eredményei alapján -Értékőrző tábor |
Dr, Halász Mátyásné Patyiné Dr. Garai Andrea Dr, Halász Mátyásné |
Deák Lajosné, Tallóné Farkas Krisztina Popovics Jánosné Szőke Éva Barcsik Edit Vajda Márta, Kővágóné Kálmán Klára, Bártol István |
jún.02-07 jún. 05. jún.16-21. v. 23-28. |
közösségi, környezeti, esztétikai , hazaszere-tetre nevelés. Esztétikai nevelés Környezeti nevelés, környezet-védelem. |
Minél több gyerek vegyen részt ebben az okt. formában. Környezetet ismerni és reálisa ábrázolni . Ismerjék és védjék szűkebb környezetüket |
JÚLIUS: Nyári Tábor Pálházán AUGUSZTUS: Önkéntes Kör nyári tevékenységének értékelése |
Bondár Enikő Dr. Halász Mátyásné, |
Tóthné Mátyus Monika, Besszerné Almási Szabó Zs. Palócz Gáborné Palócz Bianka Szikora Szimonetta |
július 13-20 aug.29. |
Közösségi, környezeti, esztétikai és hazaszere-tetre nevelés |
Ismerjék és értékeljék szölőföldünk szépségét. Közvetlen környezet, a”mi” falunk óvása, szebbé tétele. |
Tiszaalpár, 2007. szeptember 28.
Dr. Halász Mátyásné
programfelelős
ÉV KÖZBEN MÉG MEGVALÓSULT:
A Napközi Otthonos Óvodával közösen a regionális hulladékgazdálkodáshoz csatlakozva 5 féle termék begyűjtését vállaljuk.
Ismét részt veszünk a természetBÚVÁR által meghirdetett tisztasági és virágosítási akcióba, melyben eddig is szerepeltünk a FVSZE – el közösen.
Ebben az évben egy komposztálóráccsal többet állíthatunk fel az iskola területén.
Az MME segítségével folytatjuk a Madárbarát kert kialakítását, melyhez a Kiskunsági Nemzeti Park és a FVSZE is jelentős segítséget nyújt.
A CSEMETE és a HULLADÉKSULI regionális szervezete által szervezett illegális szemétlerakók feltérképezésében, ill. szelektív gyűjtésében veszünk részt.
MME tagjai között vannak tanítványaink, akik a Madárbarát kert emblémával büszkélkedhetnek.
HUMUSZ –el az újrapapír füzetekés naturceruza megrendelésével kezdjük meg a kapcsolatunkat.
CSEPP-felelőst és ENERGIA-felelőst minden osztályban megválasztották a hatékonyabb víz- és energiatakarékosság érdekében.