Tanuljunk morzézni - 1975.

Tanuljunk morzézni
1.
RT 1975-06-271

Ezzel a most induló morzetanfolyammal fiatal amatőreink egyéni tanulását szeretném segíteni. A rádióklubokban folyó oktatás kiegészítéseképpen egy-két hasznos tanácsot is adok majd a leckék során. Remélem, hogy a sorozat utolsó foglalkozása után a tanfolyam több olvasója fog operátornak jelentkezni valamelyik kollektív állomáson. A tanuláshoz lelkes szorgalmat, kitartást és sok sikert kívánnak az SWL-sarok szerkesztői.

A morzeábécé betűképeit arányos idejű szünetek, pontok { rövidjel } és vonások { hosszújel } kötött csoportjai alkotják. Egy morzeadás érthetősége, ha a vételi zavaroktól eltekintesz csak ezeknek az arányoknak a tartásán múlik.

Könnyen beláthatod az előzőeket, ha a zenei ritmus fogalmára gondolsz. Képzeld el, hogy egy általad ismert zeneművet ( akár Bach, akár Beatles ), melynek ritmusképei benned élnek, teljesen átritmizálva hallasz újra. A zene ilyenkor elveszti régi értelmét, érthetetlen lesz, sőt adott esetben más jelentésűvé válhat. Ez morzeadás esetén is így van!

Modern szóval élve a morze ábécében ( adásban ) az információ hordozója a ritmus.

Mi adja a jó morzeadás ritmusát? Az alábbi időarányok betartása!

Egy hosszújel ideje háromszorosa a rövidjel idejének. A jelek közötti szünet tartama a rövidjel idejével egyenlő.

Az egyes szavakban a betűk között egy vonásnyi { hosszújel } a szünet, és a mondatokban a szavak öt "vonásnyira { hosszújel, 15 rövidjel } vannak" egymástól.

Az adástanulás kezdetétől ügyelj a helyes testtartásra. Tehát ülj kényelmesen ( de egyenes derékkal ) és { ha jobbkezes vagy } bal kézzel támaszkodj az asztalra. Jobb kezedet lazán tartsd a tested mellett. Al- és felkarod nagyjából derékszögben legyen és a billentyűt csak csuklóból "kezeld". Alkarodat ne támaszd az asztalra!

A billentyűvel a következők szerint adj. Hüvelyk- és középső ujjad fogja "gomb" két oldalát, míg mutatóujjad a "gomb" tetején legyen. Ilyenkor a billentyű visszahúzását is te végzed: ezzel az adás sebességét jobban növelheted ( majd ).

Vételkor kockás papírra ( egy kockába egy betűt ) írj, lehetőleg ceruzával. Elszalasztott betű helyét hagyd üresen. A rontott betűt húzd át és a jót írd fölé.

Adásodat időnként magnóról hallgasd vissza! ( Ha a tanulást egyedül végzed, a vételt is így oldhatod meg. )

1. Lecke

T
E
M
S
=
+
= TETEM METTE ETTME MMTET SSMES
MSTET TMTSM MSSTE ESTME MTTSE
ESTES ESTTM SETSE EMTSE ETSSM
MSTMT TETSM SEMSS TETMM EMTTE
MMETS ETSEE STTME TTEME MTETM
SMESS STETT MTSMM SSTEE ESEME +  ogg • 10 baud • 303 kibibyte  copy
= EMESE EETSS MMSTM TTETS SSEMS
MTETM EMETT EMTTS EESTE STETE
STTME TETSE TSEES TTMET TEMEM
TETMS MESSS TETSM TSMMS STEES
MEETS ESTES SESMT TETMM METSE +  ogg • 10 baud • 251 kibibyte  copy

{ A cikk egy morsegyakorló kapcsolási rajzát közli. 4.5 V + OC1071 + hallgató }


2.
RT 1975-07-315

Második leckéd előtt gondold végig, hogy az eddigiekben a tanulás és a gyakorlás során adás közben:

Vétel közben:

Ügyelj a fentiek betartására!

Második leckédben három új betűt tanulsz meg, majd a "régieket" az újakkal együtt átismételed.

2. Lecke

I
O
H
= IOIHH HOIHI HHIOH HOHIE IHOIH
OHHOI IHOHO HHOII IHHIH HOIOO
OIOHH IHHII IOHHO HOHOH OHHOO
HHOHI OIHIH IHOHH IHIOI IOHIO
IHOII OIHIH HHOHI IHIOI HOHHO
IHHOH OHOHO HOIII HOHHO OHIOI +  ogg • 10 baud • 487 kibibyte  copy
= SMOTE MSTEO THIMO IHTMO TMOIH
SMTOE OMTES SMEOT IMTEO SMTOH
MHSOT TOMSE TOSHM MOHIT ITHMH
ETMOS SOTHM HTIMO MSOTH MITOH
THIMO IMTOE MIOTH IHOTE HMOIT
SMHOT TEISM EOMTS IOHTM MOSTE +  ogg • 10 baud • 403 kibibyte  copy
= HOTMI SOMHT TOEMS HMIOT SETMO
TOMSH TOMEI MSOTE SOTME HOIMT
THOMI TIMOE EOTMS OHTMI ESMET
HITOM TIEMO METEO OTMSH OTMIE
TOHOM TEOMH IEMTO TIOMH OHITM
SETIH IETOM METIO OIHTM MHSIT +  ogg • 10 baud • 390 kibibyte  copy

3.
RT 1975-08-369

Harmadik leckénkkel elérkeztél az első kombinált, vagy vegyes betűkhöz. Ezeknek hangképeiben ugyanis a rövid és a hosszú jelek már együtt szerepelnek, s így a betűk ritmusa "izgalmasabb" már az előzőeknél. Ezért kezdésként ismételj egy kicsit. Lapozz vissza első leckédhez és olvasd el még egyszer a morzekódok időarányairól szóló részt!

Az újabb lecke előtt csinálj egy "mini tesztet". Válaszolj magadnak az alábbi kérdésekre:

Igen, a nem válasz a helyes, mert ekkor adtál helyesen csak csuklóból, és ekkor vettél szintén helyesen, mert csak a betűk hangképeire, az egészre figyeltél.

Harmadik leckédben ismét három új betűt tanulsz meg, majd a gyakorlatokban a régieket és az újakat vegyesen átismételed.

3. Lecke

A
U
V
= AAAAA AUUUA AUAUU AUUAU AUVVV
AUVVU AVAUV VAVUV AVAUA AUVVU
AUVVA AUAVA VUVAV VUAVA VUVAA
UVAVV AUAUU AVUVA AUAAV UVAVV
VVUUV AUVAV VUUVA UVAUU VUVAU
UAUAU VAVUA AVUVA AVUVV AAUUV +  ogg • 10 baud • 480 kibibyte  copy
= AOSUV VMSHE TUVIH HIUOT EVSOU
VUTAO VMAOS VOMAV SVTUA AOHVU
UTVAO AMUVA VUAOE ETUAV SVAUS
SUVOA AOSTV EUVOS SAUVO TUAOO
OVTVU VUATS SVTEU VOSOU AVSEV
VOSUA AVUSE AVSOV VUAEV VTEOV +  ogg • 10 baud • 459 kibibyte  copy
= IVOTU UVAST AUSHE MOHMU OSTMV
VOUTS VEHST TOHEV SOMUA VESTI
TEVME MEVEU EIEMV SEMVE HEIMU
SSUIT TOMAU SOMUT MISEU USMTU
SITEV EMITU AITTA AUMIS UMSOT
MTSUE MITAV UMSOH AHOSV SIMOU +  ogg • 10 baud • 402 kibibyte  copy

4.
RT 1975-09-421

Negyedik leckéd három új betűjével elérkeztél a betű-tanulás félidejéhez. Egy kicsit tréfásan most már elmondhatod azt, hogy félig tudsz "írni és olvasni", de számolni azt még sajnos nem. Nem baj, a számjegyeket is "előveszed" majd a teljes ABC ismerete után!

Mostani új betűid a múlt havinak mondhatni tükörképei, ezért eleinte könnyen össze lehet téveszteni őket. Kezdésként tehát ismételd át még egyszer a harmadik lecke gyakorlatait.

Vételkor most is ügyelj arra, hogy csak a teljes betű elhangzása után írjad le azt, sőt igyekezz azon lenni, hogy egy-két betű "késéssel" kövesse írásod az adást. Ha ezt megszokod, akkor később majd a nagyobb sebességek vétele könnyebben fog menni.

Adáskor ügyelj a pont-vonás arány betartására, így a vegyes hangképű betűk nem fognak majd "megbicsaklani".

Negyedik leckéd első gyakorlata ismét csak az új, míg a második és harmadik gyakorlata az eddig tanult összes betűket tartalmazza.

4. Lecke

N
D
B
= NDBDN NBBND DBNND BNDDB NDBND
DBNND BNDBD BDNDN BNDBN NDBNN
DBNND BDNBD NDBDD DNBNB BDNNB
NBDBD DNBDN BDNDN NBDBN DBNBN
NBDDB DBNND BNDND NDBBD DBNBD
BDDNN DBBNN DBNBN BNDNN NNBBN +  ogg • 10 baud • 475 kibibyte  copy
= MBIST EHDBS SNIEM DNBIT EHDBS
ETIMB NMBIB SNDBE DTEHB BNDHE
NABSU SNDMV VNDBA DBAVM VNAHS
DBTIE DBTND VTSNA SBVNA SBNAH
ANABS DNABD DIUBE AVSBE DIVND
DBANV DBSIA SBDUE DTBMA NDBMA +  ogg • 10 baud • 434 kibibyte  copy
= NUBNS TUADV BDINA VUDDT AOMBD
HTINA CUDTN EBNTA UDVSE NIBHU
NUBIT DISEV MADOB IEVSB SEVUD
IUDUT BUHON DINOV SIEDB HITNA
SOVIB NUTDO ATHON DOBNA TUDOV
DNIBV UDATH UBINS EVDUT ANBED +  ogg • 10 baud • 435 kibibyte  copy

5.
RT 1975-10-477

Ötödik leckéd kezdd egy dolgozattal, pontosabban "zárthelyi adással". Készíts magnetofon-felvételt adásodról s azt visszahallgatva elemezd az észlelt hibákat.

Kritikusan figyelj az adás ritmusára, az egyes szócsoportok közötti szünetek hosszára. A ritmustalanul, rosszul adott betűket külön is gyakorold, a javulásról pedig ismételt felvételekkel győződj meg. A visszahallgatás közben arra is figyelj, hogy adásod kezdeti sebességét végig tartottad-e?

A tanulás folyamán ha erre nem ügyelsz eléggé, adásod esetleg "hullámzóvá" válhat a lassabban illetve gyorsabban adott szövegrészek miatt. Ez pedig helytelen.

Ötödik leckédben most négy új betűt fogsz megtanulni, majd a gyakorlatokban a "régieket" az újakkal együtt átismételed.

5. Lecke

W
J
G
Z
= WJJWJ JWJJW JWJWJ WAJWJ JAWJW
AWJWJ JAJWJ WJWJA JWAJW JJWWJ
JWWJW JAJWJ JWAJJ AAJWA WAWAJ
JWJJJ AWJAA JJAWJ JWJAJ WJWAJ
JAJAW WJAWJ JAWAW WJJWA WJAWJ
AJJWJ AJWAW WWJAW WAJWW WJWWJ +  ogg • 10 baud • 572 kibibyte  copy
= GZZGZ ZGZZG GGZGZ ZGGZG GGZZG
ZZZGZ GNGZZ ZGZZG ZZGZZ ZGZGZ
NGZZG NGZNG ZGGZG ZGZGZ GGZZG
GZGZZ GNZZG GZNGG GZGNN GZZZG
ZGGGZ GZZGZ GGZZG ZZGZN ZGNZN
GZNZG NZGZN GZNGG GZZGZ GZZGZ +  ogg • 10 baud • 585 kibibyte  copy
= BDJIN BDHSJ AEIWV AHEJW INDWJ
ADMUW AHNJO EHJNI ABIWO DITSW
BIJTA BUWOS AUDJM IUJVH AJHUV
EJIUW BEJAW BHDSN AIEVW ANUWS
JANOW WEDAJ JIBAW BOJDU ABJUD
VEJJO UMDAJ WDNIO JEJOM WITAJ +  ogg • 10 baud • 483 kibibyte  copy
= NVJDU WUAJS DNEIJ HOJBA SIWBE
DIGZU DNAJE DZWAJ SMVUH HOZBU
OJSNA DHSUZ GMJDE SZGIH AZDJM
ANWBV VZHAW JIZGH VJNOM SGUAO
OJNSA DHSUZ GDMJE SZGSH AZJDE
EWNBV VHZAW IJZGH NJVWG SOBID +  ogg • 10 baud • 510 kibibyte  copy

6.
RT 1975-11-528

Hatodik leckéddel elérkeztél az első három nem annyira "szabályos építkezésű" vegyes betűhöz. Ezeknek ( és a majd következőkben tanulandóknak ) a hangképeiben ugyanis a rövid és a hosszú jelek az eddigiekhez képest "váratlanabbul" következnek egymás után. ( Gondolj csak az A, U, V, vagy a W, J és az N, G betűk "nyugodt" ritmusára. )

Talán az előzőekkel magyarázható az, hogy a mostani leckédben és a következőkben sorra kerülő betűk egy kicsit nehezebben tanulhatók meg, mint az eddigiek. Ha tehát adáskor vagy akár vételkor eleinte nehezebben "jönnének az ujjadra", akkor ne csüggedj, ne kedvetlenedj el. Lehetetlen nincs - csak kevés szorgalom, gyakorolj most többet, az eredmény nem maradhat el!

Hatodik leckéd első gyakorlata ismét csak az új, míg a második és a harmadik gyakorlata az eddig tanult összes betűt tartalmazza.

6. Lecke

C
Q
Y
= CQCYQ CYCQC CCCQQ QQCCY YYYYY
QQYYY CYQCY CYCQC YCQCY YCQQC
CYQCY YCQCQ YCCYQ YCQCY QQCYQ
YCQCY YCCQC YCQCY YCQQC YCQCQ
CYQCY YCCYQ YCQYQ YCQCC YCQCY
YYCQC QCQCY YQCYQ YCCQC YCQCY +  ogg • 10 baud • 706 kibibyte  copy
= YVQOY YUVQI VNQIY YONYN QOYUY
YVACQ YVICD DYCQO YBQDA AEYOQ
CICYB BNWIA AJYNS SHJQY AJCNY
YOAHS SJCWY JYCQE ENWYB CBQIY
YMSJA AJQET YBHAJ AIJMQ YJCDQ
SAQCA AMYCQ MIYHA AHJCM YHMAQ +  ogg • 10 baud • 566 kibibyte  copy
= UGZYG YCQZA AGYZQ OGYZE YWAJQ
QUYMB BJYND DWUAD DUQJY YNAGQ
BYYZQ QUADN YOVCW QCAGY YAOQU
ZYBQM JQUYW NYJQO UYBWN QNYUC
YUQUO JDSWE QMAJY CJWQN AYHQG
AIGEQ ZAQIY YIAUQ QZYAQ SUQIA +  ogg • 10 baud • 578 kibibyte  copy

7.
RT 1975-12-572

Hetedik leckédben újabb három, kicsit "nehezebb" betűt veszel. A megtanulásukhoz, mint már említettem, most is több gyakorlásra lesz szükséged.

A gyakorlatok előtt azonban ismételj egy keveset. Röviden összefoglalom azokat a fontosabb dolgokat, amelyekre célszerű ügyelned a tanulás, a gyakorlás közben.

Adásnál:

Vételnél:

A helyes adás-vétel szabályait az első leckénkben találhatod meg.

Hetedik leckéd első gyakorlata az új, második és harmadik gyakorlata pedig az eddig tanult összes betűt tartalmazza.

7. Lecke

R
F
L
= RFLFL FLRLF FFLRL RRRLF RLRRL
FLRLL FLLFR RLRLF FLLRF LFLFR
FRLFR RRLRL FLRRL LFLLR RLFLF
FLFFL RLRFL RLRLF LRLRL FRLFR
RRLFL FLLRL FLRLF FLRLF RLFLL +  ogg • 10 baud • 472 kibibyte  copy
= LAIYO CUETD DRYLF DLEIF FTRUA
DRYLA SLCRA YJCLB MOLDR SIYLF
FEOLB WERRY YRSGA DEJRE EOWLE
ROVNR FLYIY CTWOA SLNRB COYLO
LERMA MERIL RILOS DERLA FERJY
WERRQ OLERV MFOER MORRO ERTHF +  ogg • 10 baud • 495 kibibyte  copy
= AFLOR RIVAL OFLER RIVAM GABRO
GLREN AMSLM RNDLS FUREM LAFUS
ETREL LAWID IWREF LOWER MAJOR
BAVIR REFOD NOREL WFARD ATWFS
CDYFA FRZYZ SLCOF EWOGL OEFIC
LRDOS IANMB BJBDL FLYIM RDLOM +  ogg • 10 baud • 486 kibibyte  copy

8.
RT 1976-01-021

Nyolcadik leckéd három új betűjével elérkeztél a betűtanulás végéhez. Az utolsó erőpróba - szinte már mondani sem kell - ismét kicsit "nehezebb" lesz a korábbiaknál. Leckéd után viszont most már fokozatosan emelheted majd az adás és a vétel tempóját.

Az emelések előtt azonban mindig kritikusan győződj meg teljesítőképességedről. Vételed és adásod akkor elfogadható, ha az elkövetett hibák száma egy 150 betűs "táviratban" kb. 3 % körül mozog és természetesen adás-vétel munkádat a már többször megbeszélt szabályok jellemzik ( egyenletes ritmus, nyugodt, olvasható írás... ).

Nyolcadik leckéd első gyakorlata az új betűket, további három gyakorlata az összes betűt tartalmazza.

8. Lecke

P
K
X
= PKXPK KXXPX PKXPK XPKXP XPKXX
XKXPK XKPXK XXPKP KPPXK XPKXP
PXPKP XKPXX PKXXX XPXPK PXKXP
XXKXX XPKXP XPKPP PKPXX XXPKK
PXXXP XXKPX PKXPX XKPKK KKXPK
XPKXP XPXKX XPKKK XKKPX XKPXK +  ogg • 10 baud • 634 kibibyte  copy
= ZPRKX TARKU FOQUE KUPRY ABDIA
BABCK BYEPK JOXIM CIGRA SERDK
QQTUK PERKO ZYPRK JAKES WISKR
RAMPH GINPO PRAKK QATKU PAROK
YZPOR JAKES CERCI BIETR FUFTA
PARXE LIGNE VASIE HUTER MARES +  ogg • 10 baud • 486 kibibyte  copy
= DIMOB GENZE JEWAH SIJUB DINOJ
MAJDI BITWA ENTIM SOBUD DEVIH
ATENS UVDIH AMEND BUAMD ANNOD
UDAVO MEDEM OBADE VUDAH AMDOT
NOGAW HOTIV ADJAV BODIM JENTS
AJWID DUWAJ BAMBO UMGIS TIHAN +  ogg • 10 baud • 447 kibibyte  copy
= DUBOS MITEN AWBIT IDJAM JONID
BUJIS HAWEJ EJHUM BOZDA ZENGE
HIDEG TOMBJ WINDO DEWAJ GITAN
MABUJ OSTEW JAIOG DAGUZ ZIGAN
JEZOG GEHAZ HUZAW SIGZE WEZUG
GEWZU DEZGW ZGJWU EJZWJ EQCID +  ogg • 10 baud • 472 kibibyte  copy

9.
RT 1976-02-073

Nyolcadik leckéddel, mint ott mondottam befejezted a betűtanulást. Eddig azonban nem említettem, tehát most szólok arról, hogy te, a nemzetközileg használt 26 betűs angol ABC-t tanultad meg.

Sok országban a hazai morzeforgalomban használnak még további sajátos - a nemzeti nyelvben élő - betűket is. Gondolj például a német ä-ra, ch-ra vagy a lengyel Ł, Ž, Ź, stb. betűkre. Egy különös, teljesen "egyéni világot" alkot az orosz és a görög morze-ABC is.

Nézd meg, hogy a magyar nyelv ( ábécé ) sajátosságai miként jelentkeznek a morzézésben. A kétjegyű mássalhangzókkal ( cs, gy, ly, ... ) nincs különösebb probléma, azokat betűnkénti adással képezd ( c + s = cs ). Az ékezetes betűk megkülönböztetésére külön morze-megfelelők alakultak ki. Ezek a következők:

Á
É
Ö
Ü

A rövid és a hosszú magánhangzókat ( pl.: o, ó ) pedig külön nem jelölöd. ( Megjegyzem, hogy a hazai forgalomban az ékezetes betűket viszonylag ritkán használom - hosszúak, lassítják a tempót - s helyettük inkább a "megfelelő" ékezet nélküli betűket adom á -> a, é -> e, ö -> o, ü -> u; A KPM amatőrvizsgákon sem követelmény az ékezetes betűk ismerete. )

Kilencedik leckédben öt számjegyet fogsz megtanulni. Vigyázz arra, hogy az egyes számjegyeken belül is egyenletes maradjon az adásod sebessége, mert a számjegyek viszonylag hosszúak és ha nem ügyelsz akkor az adássebességed egy számjegyen belül is változhat. Ez pedig ( valaki más által ) hallgatva igen feltűnő, csúnya hangzást eredményez.

9. Lecke

1
2
3
4
5
= 11111 12121 12212 12332 12233
32223 33233 23444 44444 43432
34321 12345 54544 45555 54343
34332 23212 12234 34234 43445
54245 45323 34545 55434 43234
43123 12325 53134 41323 33445 +  ogg • 10 baud • 787 kibibyte  copy
= 15431 31254 43345 51234 42154
11223 31234 43345 54544 43342
35145 51145 43345 14545 55123
15314 44513 31545 15234 31545
12234 41545 51334 43554 41254
14223 31452 31523 41543 31233 +  ogg • 10 baud • 776 kibibyte  copy

10.
RT 1976-03-109

Tizedik leckéd előtt beszélek egy keveset a számtáviratok helyes adás-vételéről. Azt már tudod és érzed, hogy a számjegyek hangképei általában hosszabbak a betűkénél. Ezzel magyarázható, hogy a betűkkel ellentétben a számtáviratok vétele könnyebben megy, mint az adása ( főleg nagyobb sebességeknél ).

Vételkor elég gyakori hiba az, hogy a teljes hangkép elhangzása előtt már leírod számjegyet, persze hibásan. Az adásnál a legtöbb problémát az egyenletes ritmus tartása okozza. Ügyelj az előzőekre s ne feledd, hogy a hibák a "leghatásosabban" a több gyakorlással szüntethetők meg.

Tizedik leckédben a még "hiányzó" számjegyeket vesszük. Megjegyzem, hogy a 0 adása elfogadottan történhet egy hosszú jellel ( T ) is. Természetesen ehhez egy táviraton belül végig tartanod kell magadat: nem adhatsz egyszer öt, másszor egy "hosszút" a zérus helyett.

Leckéd végén ismétlő gyakorlatokat adok mind a tíz számjegyre.

10. Lecke

6
7
8
9
0
= 55555 56656 56575 66767 77656
67676 67778 87888 87677 76788
78889 89989 89889 89990 90090
90989 09890 87776 66778 98887
67878 87889 87889 89900 00989
09889 09877 77876 76676 67778 +  ogg • 10 baud • 826 kibibyte  copy
= 87787 87767 76767 78890 08767
87676 09098 87877 76765 66565
56767 76879 87979 98087 77878
87687 09090 08978 86778 78860
09898 87678 76556 65567 78980
06679 96787 70807 90807 70667 +  ogg • 10 baud • 821 kibibyte  copy
= 13847 38582 31405 60934 50787
81069 70415 60817 21314 50845
01938 48593 45674 31403 48244
51986 60924 38829 38475 32103
10384 48524 34386 69845 61039
30123 33150 40651 61485 47752 +  ogg • 10 baud • 817 kibibyte  copy
= 10493 35067 51306 79034 40039
53120 39502 44150 34865 51403
15545 58289 39383 48376 61304
58306 66987 48834 51403 33056
11938 49305 51039 40563 41067
70978 81064 48213 43013 50334 +  ogg • 10 baud • 818 kibibyte  copy
= 10939 40315 57384 53943 33956
38210 34150 33045 31041 31227
13928 38378 56234 44345 38295
31034 87104 38204 41322 27839
15038 59035 58397 61043 59049
51029 39104 40910 10149 94789 +  ogg • 10 baud • 829 kibibyte  copy

11.
RT 1976-04-187

A betűk és a számjegyek ismerete után a tizenegyedik leckéd anyagaként az írásjelek következnek.

A morzeábécében a zárójeltől a pontig, a kettősponttól a hiányjelig minden írásjelnek van megfelelője. Te itt most ötöt tanulsz meg, mivelhogy az amatőr forgalomban szinte kizárólag csak ennyi használatos. ( Az öt közül három valóban új, hiszen az egyenlőségjel és a kereszt már ismerős számodra. )

Az írásjelek adásakor ügyelj arra, hogy azokat mindig egy jelnek add. Véletlenül se bontsd őket valamely ismert betűk "összegére".

A gyakorlatokban az írásjeleket számjegyekkel kombináltam, hogy a munka változatosabb legyen.

11. Lecke

=
?
/
,
+
= ?/?,/ 1?,9/ /6??5 ,/,1? ?/?,3
2/7,9 ,/,51 ?6//, ??1?/ 2,4,/
53?/? //?,/ 176?/ ,?/0, //?6,
1,/,1 87??/ ,3?,, ??4?? ,163/
/?/?/ ,69?0 /91,? 634?5 9?/8,
,/31, ??/1/ 23?46 /?18/ ,?/,/ +  ogg • 10 baud • 875 kibibyte  copy
= 50/8/ 88??6 /,1,7 ,,?20 ?,/?,
163?7 /,11? ,0??, 545?? //,,/
?,664 321?3 3,/44 6/7/2 ,?,?,
,/18? //34? ,/674 ?/?/? 109,/
28,/7 0?15? ?6,/? 319,9 ?43/?
?/110 97?,, /,?/, 8,7?, //44? +  ogg • 10 baud • 875 kibibyte  copy
= +?+?/ =/?,+ 21+43 =/=?= ,95=6
=+/?, +6+75 /+=/? ,?//+ 19?+5
+=+,+ ,?19/ =,=26 ?/1,? =,+52
89+/? ,72?0 +,+,8 =/=,? 283,/
=57=+ +=,?/ =1?89 ?,/,+ =20=+
?,//+ 77?6, /=/11 +?+=, ?/,,= +  ogg • 10 baud • 853 kibibyte  copy

Morzetanfolyamom ezzel a leckével véget is ért. Remélem, hogy a kezdettől fogva lelkiismeretesen velünk haladó amatőröknek sikerült egy alapfokú morzetudást, szintet elérniük. Itt a célban gratulálok a tanulásban jó eredményt elért Olvasóinknak. Utolsó tanácsként, útravalónak azt javaslom, hogy időnként üss fel újra egy-egy leckét s gyakorolj egy keveset - adást, vételt egyaránt.


▲ Index↑ Index
Verzió: 2021-04-04 ( 2006 .. 2011-12-24 01:52:59 UTC )
Visszajelzés: