ALAPÍTÓ OKIRAT 2007

 

 

Alulírott Schillingerné Tömör Éva (8135 Dég, Széchenyi u.36) és Takács Árpád (8135 Dég, Berek u.4) mint Alapítók a jelen okirattal, az ebben írt célok megvalósítása és az itt rögzített feltételek mellett a Polgári Törvénykönyvről szóló 1959. évi IV.törvény 74/A §-a, valamint a közhasznú szervezetekről szóló 1997.évi CLVI.törvény alapján jogi személyiséggel rendelkező közhasznú alapítványt hoz létre határozatlan időre, tartós közérdekű célra.

 

1.Az alapítvány neve, címe

 

Az alapítvány neve: Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítvány

Az alapítvány rövidített elnevezése: Bálint Gyula Alapítvány

Az alapítvány székhelye: 8135 Dég, Széchenyi u.38

Az alapítvány önálló jogi személyként, közhasznú szervezetként Magyarország területén működik.

Az alapítvány közvetlen politikai tevékenységet nem folytat, szervezete pártoktól független és azoknak anyagi támogatást nem nyújt.

A szervezet közhasznú tevékenységét az alábbi célterületeken fejti ki: (a 1997.évi CLVI.tv 26.§ c. alapján)

-         gyermek és ifjúságvédelem, gyermek és ifjúsági érdekképviselet

-         hátrányos helyzetű csoportok társadalmi esélyegyenlőségének elősegítése

-         nevelés és oktatás, képességfejlesztés, ismeretterjesztés

-         bűnmegelőzés és áldozatvédelem

 

 

2. Az alapítvány működésének céljai, feladatai

 

a.)    Elősegíteni, hogy a Közép-Dunántúli Régió különös tekintettel Dég településen állami gondoskodásban élő gyermekek és fiatalok illetve Dég község hátrányos helyzetű gyermekeinek, fiatal felnőtteinek – az alapellátást nem érintő – közvetlen segítése. Ezt a célt és képességfejlesztésen, szabadidős, sport és kulturális programokon, üdültetéseken, táborozásokon; szakmai képzések és önálló életkezdésük erkölcsi, anyagi támogatásán keresztül kívánjuk megvalósítani.

b.)   Dég község és az Alapítvány tevékenységének területén a gyermekvédelmi szakellátásban dolgozók mentális egészségének megőrzése.

Ezt a célt szakmai konferenciákon történő részvétel támogatásával, szupervízió, esetmegbeszélések, szakmai tanulmányutak szervezésével kívánjuk megvalósítani. Tevékenységük erkölcsi elismerését-emlékplakett átadásával.

c.)   Az őket érintő kérdésekben oktatási, képzési továbbképzési tevékenységek folytatása a jelen alapító okiratban foglalt célok megvalósítása érdekében.

Ezen célt oktatási, továbbképzési programokon való részvétel anyagi támogatásával, ezek szervezésével kívánjuk megvalósítani.

d.)   Az állami illetve önkormányzati feladatkörbe tartozó gyermekvédelmi szakellátás nyújtása a rászoruló gyermekeknek, fiatal felnőtteknek és családoknak önkormányzatokkal kötött megállapodás alapján.

Ezen célt otthont nyújtó gyermekvédelmi szakellátás (gyermekotthon, nevelőszülők) szervezésével, létrehozásával, koordinálásával kívánjuk megvalósítani.

e.)   A gyermeki jogok érvényesülésének elősegítése.

Ezt különböző tájékoztató, képzési programokon, tréningeken (felnőtteknek és gyermekeknek) keresztül  valósítjuk meg.

f.)     Prevenciós programok (drog, bűnmegelőzés…stb)megvalósítása, szervezése.

Ezen célt, tematikus táborok szervezésével, bűnmegelőzés témaköréhez kapcsolódó tréningek lebonyolításával, koordinálásával valósítjuk meg.

g.)   Más szervezetek és személyek (alapítványok, egyesületek, kutató és fejlesztő szakemberek, szakmai fórumok, önkormányzatok, oktatási és egészségügyi intézmények) tevékenységének, programjainak támogatása a jelen alapító okiratban foglalt céloknak megfelelő körben.

Ezen célt szakmai együttműködés tevékenységével, esetlegesen közösen létrehozott - az alapítvány céljaival harmonizáló - programokhoz történő anyagi hozzájárulással kívánjuk megvalósítani.

 

 

 

 

3. Az alapítvány vagyona

 

Az alapítvány alapításakor az induló vagyon 150.000 azaz egyszáz ötvenezer forint ,amely az alábbi megoszlás szerint tevődik össze:

Schillingerné Tömör Éva: 70.000 azaz hetvenezer Ft

Takács Árpád:             80.000 azaz nyolcvanezer Ft; mindösszesen 150.000 Ft megnyitott elkülönített pénzintézeti számlára befizetésre került.

 

a.)   Az Alapítvány a céljait az Alapítvány céljára rendelt vagyonból valósítja meg.

b.)   Az alapítók úgy rendelkeznek, hogy az alapításkori induló vagyon 50 %-a az alapítvány mindenkori törzsvagyonát képezi, az tehát nem használható fel az alapítványi célmegvalósítás érdekében. A maradék induló vagyon, annak hozadéka, a csatlakozással megnövekedett vagyon, illetőleg annak hozadéka azonban teljes egészében felhasználható a közhasznú célok megvalósítása érdekében.

c.)   Az alapítvány céljaira rendelt vagyon felhasználási módjai: ösztöndíj nyújtása, költségtérítés, pályázati támogatás, az alapítvány működési költségei, szerződéses ellenértékek kifizetése, egyéb, az alapító okiratban foglalt célokat szolgáló kifizetések, teljesítések, vagyonfelhasználás.

d.)   Az alapítványi célok megvalósulása érdekében a gyermekek és fiatal felnőttek támogatását pályázat útján lehet elnyerni. Pályázatot nyújthat be – a fiatalok érdekében és javára – a gyermek törvényes képviselője , bármely segítő szakember illetve a 18 éven felüli nagykorú gondozott és rendszerből kikerülő fiatal.

e.)   Az alapítványi vagyonból részesedőkkel az alapítvány megállapodást köt. A megállapodásban meg kell jelölni a támogatás célját, összegét, módját, a támogatás felhasználásának határidejét, valamint a támogatott beszámolási kötelezettségét, annak határidejét.

f.)     Az alapítvány vállalkozói tevékenységet csak közhasznú céljainak megvalósítása érdekében, azokat nem veszélyeztetve fordíthat.

g.)   Az alapítvány a gazdálkodása során elért eredményt semmilyen formában nem osztja fel, azt a jelen okiratban meghatározott tevékenységre fordítja.

h.)   Az alapítvány befektetési tevékenységet nem folytat.

 

 

4.     Csatlakozás az alapítványhoz

 

a.) Az alapítvány nyílt, ahhoz bel-és külföldi természetes személyek, jogi személyek vagy jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetek pénzzel, természetbeni ingó vagy ingatlan dologgal, vagyonértékű joggal vagy tevékenységgel hozzájárulhatnak, vagyon rendelésével csatlakozhatnak.

b.)   A csatlakozási kérelmeket és a feltételekhez rendelt adomány elfogadását a kuratórium bírálja el.

c.)    A csatlakozás elfogadásával a csatlakozók nem válnak alapítóvá, tehát alapítói jogok gyakorlására feljogosított személlyé.

d.)   Az alapítvány kuratóriuma csak abban az esetben fogadhatja el a csatlakozási nyilatkozatot, ha a nyilatkozó nyilatkozik arról, hogy az alapítvány céljait elfogadja és az alapítványt valamilyen formában támogatja.

 

 

 

5.     Az alapítvány szervei

 

1/a.A kuratórium

 

Az alapítvány kezelőszerve a kuratórium.

A kuratórium tagjait az alapítók kérik fel és bízzák meg. A kuratórium tagjainak száma 5 fő.

A kuratórium tagjai:

 

Elnök: Kokas Krisztina (8135, Dég, Széchenyi u.38. Tel.: 06 70 374 0115)

Titkár: Takács Árpád (8135, Dég, Berek u.4 Tel: 06-70-933-7001)

Tagok: László Lajos  ( 1092, Budapest, Bakáts tér.2. Tel.: 06-30-989-4063)

                  Majtán János ( 1138, Budapest, Szekszárdi u. 9. Tel: 06-30- 311-3110)

           Dr.Szabadkai József (7000,Sárbogárd, Mátyás kir. u. 1/c Tel: 06-30-400-5741)

 

- A kuratórium tagjai munkájukért tiszteletdíjat nem kapnak, de költségtérítés illeti meg őket.

- A kuratórium biztosítja az alapítványnak az alapító okiratban meghatározottak szerinti működését, gazdálkodik az alapítvány vagyonával, gondoskodik az alapító okiratban rögzített céloknak megfelelő felhasználásáról.

- A kuratórium meghatározza a kitűzött célok megvalósításához szükséges személyi és tárgyi feltételeket, gondoskodik azok biztosításáról.

- Az alapítvány képviselője a kuratórium elnöke.

 

A kuratórium hatáskörébe tartozó döntések:

- Az alapítványi vagyon kezelésére és gyarapítására vonatkozó döntések.

- Az alapítvány érdekében propagandát fejt ki, rendezvényeket szervez.

- Az alapítvány bankszámlája felett az elnök bármely kuratóriumi taggal együttesen jogosult rendelkezni.

- Döntés az alapítvány céljára adott további vagyoni hozzájárulások elfogadásáról illetve visszautasításáról.

- Az alapítvány éves szakmai munkájáról és gazdálkodásáról szóló beszámolójának és közhasznúsági jelentésének elfogadása.

- Dönt a pályázati kiírásról, annak eredményéről és az elnyert összeg kiutalásáról.

 

A kuratórium működési rendje

 

- A kuratórium szükség szerint, de legalább évente két alkalommal ülésezik. A kuratórium ülései nyilvánosak.

- A kuratórium ülését az elnök írásban hívja össze. A kuratóriumi ülést bármely kuratóriumi tag kezdeményezésére is össze kell hívni. A kuratóriumi ülés napirendi pontjait tartalmazó meghívót az ülés napját megelőzően legalább 5 munkanappal kell postai vagy elektronikus úton (e-mail; fax) eljuttatni a kuratóriumi tagoknak.

- A kuratóriumi ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni.

- A kuratórium akkor határozatképes ha legalább 3 tag jelen van. Amennyiben a kuratórium határozatképtelen, az elnök 10 napon belül újra összehívja. Az azonos napirenddel újból összehívott kuratóriumi ülés az általános határozatképességi rendelkezés szerint 3 tag jelenléte esetén határozatképes.

- A kuratórium a döntéseit nyílt szavazással, a kuratórium teljes létszámához viszonyított egyszerű szótöbbséggel hozza. Szavazategyenlőség esetén az elnök szava dönt.

- Az éves beszámolót a kuratórium elnöke terjeszti elő a tárgyévet követő év március 31 napjáig, melyet a kuratórium az általános határozatképességi és határozathozatali szabályok szerint hagy jóvá, tehát szótöbbséggel. Amennyiben a kuratóriumi ülés nem fogadja el a beszámolót az elnök köteles gondoskodni a kifogásolt részek módosításáról és egy hónapon belül rendkívüli kuratóriumi ülést összehívni.

- Az alapítvány és a kuratórium működését részletesen a szervezeti és működési szabályzat határozza meg, melyet a kuratórium alkot meg és fogad el az alapítvány bírósági bejegyzését követő 2 hónapon belül. A szervezeti és működési szabályzat nem lehet ellentétes az alapító okiratban foglaltakkal.

 Az alábbi fő szabályokat kell alkalmazni a szervezeti és működési szabályzatban:

 

A Kuratórium üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, melyet minden jelenlevő tag aláír és melynek elkészítése az elnök feladata. A jegyzőkönyvből ki kell tűnnie, hogy a kuratórium az ülésen milyen döntést hozott, annak mi a tartalma, meghozatalának időpontja, hatálya, a döntést támogatóknak és ellenzőknek mi a számaránya, és személy szerint ki támogatta, ki ellenezte a döntés meghozatalát. A határozatokról az elnök köteles olyan önálló nyilvántartást vezetni, amelyből a fentiek ugyancsak megállapíthatók. A kuratóriumi döntéseket 15 napon belül, postai úton közölni kell az érintettekkel, és nyilvánosságra kell hozni a szervezet internetes honlapján.

- Az alapítvány működése során keletkezett iratok nyilvánosak, abba bárki betekintést nyerhet. Az iratbetekintésre az alapítvány székhelyén kerül sor az erre irányuló kérelem alapján, a kérelem keletkeztétől számított nyolc napon belül biztosítani kell a betekintést. Az iratbetekintési jogot a kuratórium elnöke biztosítja.

- Az alapítvány működése nyilvános, a működésével kapcsolatosan keletkezett iratokat, beszámolóit és szolgáltatásainak igénybevételi módját a helyi sajtó (Dégi Hírek) útján nyilvánosságra hozza.

- Kizárólag a Kuratórium hatáskörébe tartozik a számviteli törvény szerinti beszámoló elfogadása, és az ezzel egyidejűleg elkészítendő éves közhasznúsági jelentés elkészítése és elfogadása az 1997.évi CLVI.törvény 19§ alapján. A közhasznúsági jelentésnek tartalmaznia kell a számviteli beszámolót, az esetleges költségvetési támogatás felhasználását, a vagyon felhasználásával kapcsolatos kimutatást, a cél szerinti juttatások kimutatását, a központi költségvetési szervtől, az elkülönített állami pénzalaptól, a helyi önkormányzattól, a kisebbségi települési önkormányzattól, a települési önkormányzatok társulásától és mindezek szerveitől kapott támogatás mértékét az alapítvány vezető tisztségviselőinek nyújtott juttatások értékét illetve összegét, és a közhasznú tevékenységről szóló rövid tartalmi beszámolót. A közhasznúsági  jelentés, és éves beszámoló elfogadása a határozathozatal általános szavazati szabályai szerint történik. Az alapítvány éves közhasznúsági jelentésébe bárki beletekinthet, illetőleg abból saját költségére másolatot készíthet. Az alapítvány a tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait – így a közhasznúsági éves jelentést is – a sajtó útján nyilvánosságra hozza úgy, hogy megjelenteti a székhely szerinti írott sajtóban. Az alapítvány kuratóriuma köteles a közhasznúsági jelentését a tárgyévet követő évben, legkésőbb június 30-ig a nyilvánosság számára elérhető módon (Dégi Hírek) közzétenni, illetve egy példányát ugyanezen időpontig az Alapító részére megküldeni.

 

1/b. A felügyelő bizottság

 

- Az alapítvány működését a felügyelő bizottság ellenőrzi, mely a kuratóriumtól elkülönült ellenőrző szerv.

- A felügyelő szerv ügyrendjét maga állapítja meg.

- A felügyelő szerv köteles az intézkedésre jogosult vezető szervet tájékoztatni és annak összehívását kezdeményezni, ha arról szerez tudomást, hogy

a; a szervezet működése során olyan jogszabálysértés vagy a szervezet érdekeit egyébként súlyosan sértő esemény (mulasztás) történt, amelynek megszüntetése vagy következményeinek elhárítása, illetve enyhítése az intézkedésre jogosult vezető szerv döntését teszi szükségessé;

b; a vezető tisztségviselők felelősségét megalapozó tény merül fel.

- Az intézkedésre jogosult vezető szervet a felügyelő szerv indítványára – annak megtételétől számított harminc napon belül – össze kell hívni. E határidő eredménytelen eltelte esetén a vezető szerv összehívására a felügyelő szerv is jogosult.

- Ha az arra jogosult szerv a törvényes működés helyreállítása érdekében szükséges intézkedéseket nem teszi meg, a felügyelő szerv köteles haladéktalanul értesíteni a törvényességi felügyeletet ellátó szervet.

- A felügyelő bizottság tagjait az alapító kéri fel és bízza meg. A felügyelő bizottság tagjainak száma 3 fő.

- A felügyelő bizottság tagjainak neve és lakcíme:

 

                Vadon Zoltán, 8135, Dég, Kossuth Lajos u.12 Tel.: 06-20-522-1980

                 Laki Anita, 8135, Dég, Alkotmány u.29, Tel: 06-70-457-5172

                Vinklárné Varga Gabriella,  7081, Simontornya, Mészáros u. 8. Tel: 06-30-4998401

- A felügyelő bizottság elnöke: Vadon Zoltán

- A felügyelő bizottság tagjai munkájukért tiszteletdíjat nem kapnak, de költségtérítés illeti meg őket.

A felügyelő bizottság saját hatáskörében vizsgálja és ellenőrzi:

- Az alapítvány céljainak elérése érdekében végzett feladatok alapító okiratban foglaltak szerinti végrehajtását;

- A kuratórium döntéseinek szabályszerűségét;

- Az alapítvány gazdálkodását;

- A kuratóriumi elnök intézkedéseinek szabályszerűségét

A felügyelő bizottság szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülésezik, mely ülés nyilvános.

A felügyelő bizottság ülését az elnök írásban hívja össze. A felügyelő bizottsági ülés napirendi pontjait tartalmazó meghívót, az ülés napját megelőzően legalább 5 munkanappal kell postai vagy elektronikus úton (email; fax) eljuttatni a felügyelő bizottsági tagoknak.

A felügyelő bizottság ülésein részt vesz a kuratórium elnöke, illetve a felügyelő bizottság kérése alapján, a kuratórium más tagja.

A felügyelő bizottság jogosult betekinteni az alapítvány nyilvántartásaiba, jegyzőkönyveibe, dokumentumaiba.

A felügyelő bizottsági ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni.

A felügyelő bizottság határozatképes, ha legalább 2 bizottsági tag jelen van. Amennyiben a bizottság határozatképtelen, az elnök 10 napon belül újra összehívja. Az azonos napirenddel újból összehívott felügyelő bizottsági ülés az általános határozatképességi rendelkezés szerint 2 tag jelenléte esetén határozatképes.

A felügyelő bizottság egyhangúsággal, nyílt szavazással hozza meg döntéseit.

A felügyelő bizottság tagjai a kuratóriumi üléseken tanácskozási joggal részt vehetnek.

 

 

6. Az alapítvány képviselőjének hatáskörei

 

Az alapítvány képviselője a kuratórium elnöke. Az alapítvány általános képviselte során aláírási jogkörrel rendelkezik. A kuratórium döntéseit annak felhatalmazása szerint önállóan képviseli. A kuratórium nevében annak elnöke – a bankszámla feletti rendelkezési jog gyakorlását kivéve – egyedül is jogosult az Alapítvány képviseletében bármely ügykörben eljárni. Az Alapítvány bankszámlája felett való rendelkezéshez két személy együttes aláírása szükséges. Ennek megfelelően a bankszámla felett a kuratórium elnöke és a kuratórium bármely más tagja együttesen jogosult rendelkezni. Az aláírási jogosultságot a kuratórium elnöke a számláját vezető pénzintézetnek, továbbá a bíróságnak és az ügyészségnek bejelenteni köteles.

Önállóan dönt az alapítvány ügyviteli feladatainak ellátására szóló megbízatásokról, az alapítvány működési költségeinek felhasználásáról. A kuratórium felhatalmazása alapján dönt a költségtérítésekről, szerződéses ellenértékek és egyéb az alapító okiratban foglalt célokat szolgáló kifizetésekről, teljesítésekről, vagyonfelhasználásokról.

Önállóan dönt az alapítvány szakmai feladatainak ellátását esetenként segítő szakértők felkéréséről, megbízásáról.

Köteles gondoskodni a gazdálkodás legfontosabb adatainak évente történő nyilvánosságra hozataláról és a közhasznúsági jelentés elkészítéséről.

 

7. Összeférhetetlenségi szabályok

 

- Nem lehet a kuratórium vagy a felügyelő bizottság tagja illetve elnöke az, aki az alapítvány alkalmazottja.

- Nem lehet a kuratórium vagy a felügyelő bizottságának tagja illetve elnöke olyan személy, aki megbízatása előtt két éven belül olyan közhasznú szervezetnél töltött be vezető tisztséget, amely az adózásrendjéről szóló törvény szerinti köztartozását nem egyenlítette ki.

- A felügyelő bizottság tagjai nem lehetnek a kuratórium tagjai.

- A kuratóriumi és felügyelő bizottsági tag illetve elnök jelöltek kötelesek nyilatkozni közeli hozzátartozóik szervezeti érintettségéről.

- A kuratórium vagy a felügyelő bizottságának tagjává illetve elnökévé nem választható olyan személy, aki az alapítványban bármilyen más megbízatásnak vagy vállalásnak tesz eleget illetve az alapítvánnyal bármely munkavégzésre vonatkozó jogviszonyban áll vagy az alapítvány cél szerinti juttatásából részesül – kivéve a bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatásokat. Nem választható a kuratórium vagy a felügyelő bizottság tagjának illetve elnökének az sem, akinek közeli hozzátartozója esetében a felsorolt összeférhetetlenségek bármelyike fennáll.

- A kuratórium vagy a felügyelő bizottság határozathozatalában nem vehet részt az a személy, aki vagy akinek közeli hozzátartozója, élettársa a határozat alapján kötelezettség vagy felelősség alól mentesül, vagy bármilyen más előnyben részesül, a megkötendő jogügyletben érdekelt. Nem minősül előnynek az alapítvány cél szerinti juttatásai keretében bárki által megkötés nélkül igénybe vehető nem pénzbeli szolgáltatás.

-         Az egyesület elnöke, a kuratórium és a felügyelő bizottság tagjai, illetve az ezeknek jelölt személy köteles valamennyi érintett közhasznú szervezetet tájékoztatni arról, hogy ilyen tisztséget egyidejűleg más közhasznú szervezetnél is betölt.

 

 

8. Az alapítvány megszűnése

 

Az alapítvány megszűnése esetén vagyonának a hitelezők kielégítése utáni részét gyermekvédelmi célra kell fordítani.

Az alapítvány megszűnésére, illetőleg megszüntetésére a Ptk. 74/E. §-ában, illetőleg a Ptk. 74/F.§ (2) bekezdésében rögzítettek az irányadók.

 

 

9. Nyilvánossági szabályok

 

-         Az Alapítvány szolgáltatásait az azt igénybevevők az alapítvány programjain, képzésein keresztül vehetik igénybe, amelyekről az alapítvány tájékoztatói kiadványain, a helyi sajtóból (Dégi Hírek) és a számítógépes világhálózaton keresztül értesülhetnek.

-         Az alapítvány beszámolóit, cél szerinti tevékenységének és gazdálkodásának legfontosabb adatait, valamint a közhasznúsági beszámolót a havonta megjelenő helyi sajtóban (Dégi Hírek) teszi nyilvánossá.

 

 

 

 

10. Bírósági nyilvántartásba vétel

 

Az alapítók tudomásul veszik, hogy az alapítvány érvényességéhez az Alapító Okirat bírósági nyilvántartásba vétele szükséges.

A jelen Alapító Okirat aláírásával létrehozott alapítvány a bíróságon történt bejegyzésével jogi személlyé válik, s elnyeri közhasznú besorolását.

 

Ezen alapító okiratban nem szabályozott kérdésekben a Ptk. 74/A – 74/F §-ban foglaltakat és az 1997.évi CLVI.tövényben (Khtv.) foglaltakat kell alkalmazni.

 

 

 

 

               Takács Árpád                                                     Schillingerné Tömör Éva

            alapító                                                                         alapító

 

 

 

Dég, 2007-06-26