Események

 

2009.

Az "Év embere" díjazottjai 2009-ben: 1. sz. lakásotthon: Richter Zoltán
                                                       2. sz. lakásotthon: Oláh István
                                                       3. sz. lakásotthon: Hájas Tamás

A "Bálint Gyula Emlékérem díjazottja 2009 évben: Vass Lászlóné (Rozi néni)

"Év embere" kiírás 2010.

Az "Év embere" díjazottjai 2010-ben: 1. sz. lakásotthon: Kovács Viktória
                                                       2. sz. lakásotthon: Lazók Ilona
                                                       3. sz. lakásotthon: Vadász Kinga Barbara

A Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítvány – Szociális Munka Napja ünnepi rendezvény

 A gyermekotthon kollektívája, támogatók segítségével 2007-ben hozta létre a Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítványát. Az alapítók céljai között szerepelt olyan programok szervezése, létrehozása amelyek a gyermekotthonban élő gyermekek integrációs esélyeit növelik a többségi társadalmi lét mindennapi szintjének elvárásai szerint. Tevékenységét kiterjeszti a szakemberek lelki egészségének megóvása érdekében prevenciós mentálhigiénés programok szervezésére, a kiégés megelőzésére is. Ennek egyik apró elemeként a szociális munka napja alkalmából az alapítvány kuratóriuma Bálint Gyula emlékéremmel méltányolja magas színvonalon végzett munkája elismeréseként a gyermekotthon erre érdemesnek javasolt dolgozóját. 
Ez évben a gyermekotthon szakmai kollektívájának szervezett ünnepi estén Kokas Krisztina a gyermekotthon vezetője és az alapítvány kuratóriumának elnöke a kollektíva megbecsüléseként Pap Lászlóné gyermekfelügyelőnek adta át az emlékplakettet.
Pap Lászlóné (Klári néni) az otthont nyújtó szakellátás lakásotthoni egységében a kezdetektől dolgozik. A gyermekek számára átlátható, határozott, következetes értékrendet közvetít, mindezt sajátos egyéni humorával fűszerezve. Munkatársaival együttműködő, segítőkész, az új tevékenységekre nyitott, sőt kezdeményező kolléga.
Az alapítvány kuratóriuma ez évben javaslatot tett lakásotthononként egy-egy dolgozó díjazásának lehetőségére is az Év Dolgozója címmel. A gyermekotthon vezetősége az alábbi dolgozókat javasolta 2010-ben erre az elismerése: Laki Anita (iroda), Schönfelder Józsefné gyermekfelügyelő (Szabadság téri lakásotthon, Erdélyi Attiláné gyermekfelügyelő (lepsényi lakásotthon), Exnerné Závodi Éva gyermekfelügyelő (Széchenyi úti lakásotthon), Borza Istvánné gyermekfelügyelő (Bem utcai lakásotthon).
Ők jutalomként január hónapban a budapesti Nemzeti Színház egy előadását nézhetik meg.

2011.

A "Bálint Gyula Emlékérem díjazottja 2011 évben: Nagy István (István bácsi)

Az "Év Dolgozója" 2011 évben: Juhász Zoltánné

Az "Év embere" díjazottjai 2011-ben: 1. sz. lakásotthon: Horváth Viktor
                                                       2. sz. lakásotthon: Oláh István

2012.

Az év díjazottjai:

Az "Év Dolgozója" 2012 évben: Dávid Beáta

Az "Év embere" díjazottjai 2012-ben: 2. sz. lakásotthon: Tóth Gergő
                                                       3. sz. lakásotthon: Noficzer Alex

2013.

Rétimajor

2013. 09. 14-én Sáregres, Rétimajor által rendezett Megyenapon a dégi és előszállási gyermekotthonos gyerekek a Fejér Megyei Önkormányzat és az Országgyűlés képviselőivel futballozhattak.  A mérkőzések izgalmasak voltak, a gyerekek kitartóan küzdöttek a felnőttek ellen. A fiatalok gyorsaságának és a cselezéseknek köszönhetően sok gól született.

                   

                   

Az év díjazottjai:

Az "Év Dolgozója" 2013 évben: 1. sz. lakásotthon: Szanyi Zsoltné Szilvi néni
                                               2. sz. lakásotthon: Gárdonyi Istvánné Andi néni
                                              
3. sz. lakásotthon: Galambos László

Az "Év embere" díjazottjai 2013-ban: 1. sz. lakásotthon: Kovács Máté               
                                                       2. sz. lakásotthon: Kupai Róbert és Lazók József
                                                       3. sz. lakásotthon: Berke Roland
                                                       4. sz. lakásotthon: Baráth Regina

2020 - 2025

AZ ÉV EMBERE


A Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítvány pályázatot hirdet minden gyermek számára a lakásotthonban az ÉV EMBERE díjra.

Mikor nyerheted el?

1. Tanulmányi eredményed – önmagad lehetőségeihez mérten természetesen, és a tanuláshoz való hozzáállásod.
2. Felnőttekkel, társaiddal tisztelettudó, jóindulatú, barátságos viselkedés és beszéd.
3. Lakásotthoni házimunkákban, tevékenységekben való részvételed, az ehhez való hozzáállásod.
4. Lakókörnyezetedre (bútorok, lakás) vigyáztál-e? Szépítettél és nem rongáltál.
5. A gyermekotthoni programokon való részvételed, közreműködésed, aktivitásod.

Minden év szeptemberétől a tanév végéig tart a pályázati időszak. Tanév végén lakásotthononként egy-egy (de akár többen is) gyermek részesül pénz és egyéb jutalomban a gyermekotthoni évzáró ünnepségen júniusban. A lakásotthonban élő gyermekek és a nevelők együttes javaslata alapján kerülnek kiosztásra ünnepélyes keretek között a díjak.


Napi jutalmazási szempontok

Jutalmazás: mindig indokolással. Közösen leülnek, beszélgetnek. (ha valaki nem csatlakozik, nem baj, majd legközelebb. A szolgálatos nevelő az alábbi szempontok alapján irányított kérdéseket tesz fel a gyermeknek, megerősítik vagy korrigálják. Lehetőség van a csoport visszajelzésére is. Milyennek látod a mai napod...?


1. Házirend betartása
- Esti váltás előtt fél órával nappaliban értékelik a napot közösen a gyerekek és a szolgálatos nevelő.

2. Magatartás, viselkedés
- házimunkában való részvétel, napirend megfelelő betartása.

3. Iskolai feladatok:
- tanulás

- együttműködés -----------
- tanulási motiváció -----------
- felszerelés hiány -----------
- házifeladat hiány -----------
Egyéni képességek figyelembevételével! (van amikor a kettes is öröm...)

4. Házi munkában való részvétel
- saját környezete
- közösségi munkában korosztálynak megfelelően.


Ha ezekre a kérdésekre megvan a válasz akkor megkapják a „napocskákat” „fejecskéket”. Ha legalább 5 db „napocskát” összegyűjt heti szinten -szombati napon - jutalmat kap.
- édességet választ a jutalom dobozból
Havonta egyszer pedig nagyobb jutalom a négy hét eredményei alapján. Pizzázás, hamburgerezés üdítővel a jutalom. Vagy egyéb más, az egyéni kívánságokat figyelembe véve.

Év embere 2024-ben a Fészek Lakásotthonban

Kinga másfél éve él a Fészek Lakásotthonban. A kezdeti nehézségeket követően napról napra fejlődött társaival való kapcsolatában, a nevelőkhöz történő kedves viszonyulásában, a házimunkák elvégzésében, a közösségi programokban való részvételben.

A tanulás terén még nem sikerült ekkor a lemaradást behozni, de mára már ez is kedvező irányba fordult.

Míg a napi jutalom mosolyok korábban még Kinga „segítségével” gyarapodtak a táblán, erre ma már nincs szükség, hiszen örömmel és megérdemelten zsebelheti be a dicséreteket. A rábízott házimunkát szívesen végzi, illetve magától vállalja is. Az étkezésekhez való megterítés a kedvence, de a sütés-főzéssel kapcsolatos dolgok után is érdeklődik.

Fiatalabb társaival türelmes, segítőkész, szívesen segíti őket. Mindig vidám, mosolygós, mindenkivel megtalálja a közös hangot. Felnőttekkel szemben a kezdeti füllentések óta már őszinte, a tanácsaikat megpróbálja elfogadni.

A reggeli ébredéseket, iskolába indulást, és még az esti takarítást is vidám népdalok éneklésével teszi örömtelivé társainak és gondozóinak is. Szabadidejében tévét szeret nézni, ha tehetné a távirányító egész nap a kezében lenne és azt bűvölné. Tavaly télen megfogalmazott gondolata szerint a legjobb dolog, ami az utóbbi időben történt vele, hogy a lakásotthonba került.

Ezúton szeretnénk gratulálni a hatalmas fejlődésedhez, csak így tovább Kinga!
Büszkék vagyunk rád!

Jutalomtábla

 

A visszajelzésekből
(gyerekek)
- „Jók a mosolyok, mert meg tudjuk állapítani, hogy ki, hogyan viselkedik”
- „Az lenne a jó, ha mindig mindenkinél egy sorban végig mosoly lenne”
- „Ösztönöz bennünket, hogy jók legyünk.”
- „Azért nem jó, mert megmutatja a rossz viselkedést is, ha nem volt
mosolyom”


(dolgozók)
- „Nagyon fontos, hogy ne maradjon el egy napon sem Ma már rutin, de
kezdetben erre fokozottan kellett figyelni”
- „A gyerekek várják”
- „Büszkék, ha mosolyt kapnak”
- „Jobban figyelnek egymásra az értékelésnél, egyre több jó tulajdonságot
tudnak felsorolni”

Internet veszélyei - tematikus csoportmunka

3 alkalom
A program célja: lakásotthonokban élő gyermekek számára az internet világával, a közösségi oldalak használatával összefüggően olyan információ átadása, amely könnyen feldolgozható formában segíti őket mindebben eligazodni úgy, hogy áldozattá válásuk megelőzhető legyen. Három tizenkét fős csoportban történik a téma feldolgozása 8-17 éves korosztályban, és eszerinti bontásban.
Résztvevők száma: 12 fő
Időpont: 2023.január 1 – 2023.március 31-ig

Tematika

Bevezetés:
Korábban Film-klub keretében - Az internetes zaklató; Remélem legközelebb sikerül meghalnod
- csoportépítő gyakorlatok (Ismerem? Felismerem? Térdelő kör)
- Mire használjuk az internetet? Felsorolások összegyűjtése. Milyen veszélyei lehetnek? (Támaszkodva a korábban már összegyűjtött véleményekre)

Tapasztalatok.
- Mit lehet tenni, mit gondolnak a csoport elején?- gondolatok összegzése
Az alábbi kisfilmek közül válogatás, építve elsősorban a tapasztalatok témájára. A filmeket irányított, általam vezetett beszélgetések követték. Hogyan lehet párhuzamot vonni a
filmek, történetek és a saját (vagy társak) élmények között. Mi a tanulság? Hogyan lehet ezt valóságosan is alkalmazni?

Kisfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=SCyKtxBDfBg&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3 – Gyerekekért a mátrixban
https://www.youtube.com/watch?v=xGepCGF2y6g&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3&index=5 Legyél te is az internet ásza
https://www.youtube.com/watch?v=Y3CX3iYLwg8&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3&index=6 netládikó
http://www.youtube.com/watch?v=J_tgdDYQomg&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5Vh
9fIKqcR64X0Q3&index=15 Csak egy kép
https://www.youtube.com/watch?v=M_x3qZduRHA&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5
Vh9fIKqcR64X0Q3&index=18 Choice
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_XKg3JfOYpM – Saferinternet –
Bundácska nélkül
https://www.youtube.com/watch?v=H8LspXNumiQ – Az internet veszélyei (Szmöre
játékfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=Wx-ktF1EMMc – saferinternet – A fehér juh
https://www.youtube.com/watch?v=hUDjBqv6JT8 – saferinternet – Ne táncolj
a fehér farkassal
https://www.youtube.com/watch?v=U_hkKlYtRrY – saferintnet – Az internetes
zaklatás
https://www.youtube.com/watch?v=YcGWI_OC7CI – Biztonságos webcamhasználat
https://www.youtube.com/watch?v=M8hi2IzbaB8 – saferinternet Megan’s story
https://www.youtube.com/watch?v=wwZQ08heNkI – saferinternet – biztonságos
jelszó
https://www.youtube.com/watch?v=ihou99464Ns – saferinterned – Védd a webes
identitásod
https://mediatudor.hu/sexting-netes-ismerkedes - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/cyberbullying - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/onkep-testkep-fuggoseg - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/adatvedelem-kisfilmek - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/alhirek-deepfake - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/online-vasarlas - oldal kisfilmjei

Az előzetes felmérésekből, hogy ki melyen internetes bántalmazásról hallott:

- „Haver ciki dolgot csinált, lefényképezték, és zsarolta egy fiú. Csicska lett. De aztán szólt a tanárnak és megszűnt.”
- „Barátnő képe alá, bántó megjegyzéseket írtak, pedig szép lány.”
- „Osztálytársról egy kép az egész iskolában körbejárt, nevetség tárgya lett.”
- „Tanárról mém készült”
- „Elkezdett X beszélgetni egy idegen férfival messengeren. Én mondtam neki, ne tegye, mert lehet, hogy öreg.”
- „Kisgyerekekre ráírnak”

A program végi értékelésekből:

„ Nagyon tapasztalatos volt.”
„Jó volt, mert nagyon részletesen elmeséltek mindent”
„Én köszönöm ezt a programot.”
„Minden nagyon részletes volt, és tetszet, hogy vittek bele humort.”
„Az tetszett a legjobban, hogy elmondták, mit kell csinálnom, ha fenyeget valaki.”
„Hasznos volt, mert ezentúl megfontoltan tudok dönteni, kit jelölök vissza.”
„Minden olyanra felhívták a figyelmünket, amit nem igazán tudtunk eddig.”
„ A beszélgetések tetszettek a legjobban”
„Most már meg tudom fogadni a tanácsokat és okosabban döntök.”
„Az tetszett a legjobban, hogy őszintén beszéltek arról, hogy mit hogyan kellene csinálnunk.
Hasznos tanácsok voltak, amit mindenképpen megfogadok.”
„Tetszett mert jobban kiismerem a barátaimat. És azokat, akik nem azok.”
„Az tetszett a legjobban, hogy hasznosat tanultam.”
„Jó volt, mert sokat tanultam, és másoknak is tovább adhatom bármikor.”
„Tanulságos volt. Érdekünkre szolgált.”
„Tudom, hogy minek mi a következménye, úgy, hogy el lett mondva.”

„A kisfilmek tetszettek a legjobban, mert ilyen a való életben is előfordulhat.”
„Mert ami a filmekben volt, fel tudom használni a közeljövőben.”
„Nem fogok több képet megosztani magamról.”
„Az tetszett, hogy bevontak minket is a programba.”
„Jó volt, mert sok olyat tudtam meg, ami befolyásolja az életemet.”

Előzetes tájékozódás az alábbi linkeken:
- Linkgyűjtemény (https://digitalis-gyermekvedelem.hu/linkgyűjtemények)

Hogyan tennéd jóvá?

Helyszín: Zalabér
Időpont: 2022.június 27-július 3-ig-31 fő
Résztvevők száma: 25 fő
Támogatta: Fejér Megyei Esély Gyermekvédő és Gyermeksegítő Alapítvány
Elnyert összeg: 930 000 Ft

A rendezvény főbb jellemzői, főbb célkitűzések:
A pályázat célja volt: a dégi lakásotthonokban élő állami gondozott gyerekek és fiatalok (25 fő) konfliktuskezelési-bűnmegelőzési tematikus tevékenysége hat napos táborozás keretében.
A gyermekek és fiatalok személyiségére összpontosítva, olyan gyakorlatokat helyeztünk fókuszba, amelyek lehetőséget adtak érzelmek indukálására és kifejezésére, személyes élmények feldolgozására. A program az aktív részvételre, nem pedig előadások egyhangúságára alapozódott. Alapvetően a következő struktúrát követtük a megvalósítás során: önismeret, információ( a konfliktusok fajtáiról, kialakulásukról, megoldási lehetőségeikről, technikákról. Kapcsolat a bűn elkövetése, az áldozattá válás témaköréhez) gyakorlati, élményszerű feldolgozás. Az adott kérdésekhez kapcsolódva lehetőséget kínáltunk a gyerekeknek, hogy elsősorban saját, vagy társaik által átélt kritikus élethelyzeteket ábrázoljanak. A resztoratív konfliktuskezelés a „hogyan tennéd jóvá” mottó megvalósulása történt.

A program hatása:
- a konfliktusok tudatosítása révén lehetőség adódott a viselkedés irányítására is, a megoldás keresésre.
- A „jóvá tétel” egy mindenki számára elégedett helyzetet eredményezett
- Társadalmi beilleszkedés segítése
- várhatóan csökken a jövőben a deviáns életvezetés és a deviáns szubkultúrához való csapódás veszélye.
- információt adott a segítségnyújtás lehetőségeiről
- Fejlesztette a gyerekek képességét, hogy észrevegyék az alternatív választási lehetőségeket
- Tudatosította érzelmeik és érzéseik cselekedeteikre gyakorolt hatását.
- Fejlesztette problémamegoldó képességüket.
- Megértette az érzelmi befolyás hatását a döntéshozatalban.
- A valahová tartozás érzésének táplálásával erősítettük a gyerekek énképét és értékítéletét.
- Tanította a kortárs kényszerrel és egyéb stresszhelyzetekkel való szembeszegülést, továbbá erősítette a gyerekekben a toleranciát
- közösséget épített
- szabadidő hasznos eltöltését biztosította

A projekt létrejöttének körülményei:
A projekt egyik jellemző alapköve az átfogó szemlélet, amely nem csak a program elemekre és a résztvevőkre, hanem a mindennapokra és az őket körülvevő környezetre is összpontosított.
A program előzményeiként zajló tréningek magában foglalták a készségfejlesztő technikákat, a bűnözéshez és a sértetté váláshoz vezető kudarcfaktorok feltárását, a jövőbeni szociális
segítés,támasz lehetőségeit.
Felismerve a fiatalok állami gondozásba kerülésének növekvő átlagéletkorát, a bekerülési okok megváltozását, melyek között jellemző az állandó konfliktus iskolával, osztállyal, társadalmi normákkal, valamilyen bűncselekmény elkövetése, illetve jövőbeli elkövetésének valószínűsége, az áldozattá válás esélye, megerősítette bennünk azt a gondolatot, hogy segíteni kell ezeket a gyermekeket és fiatalokat.


Az előkészítés általános és konkrét céljai voltak:
A résztvevő fiataloknak nagyobb esélye legyen a társadalmi beilleszkedésre, valamint a konfliktusok, bűncselekmények számának, és az áldozattá válás esélyének csökkentését tűztük ki feladatunknak. A jóvátétel ismeretét.
A projektben résztvevő fiatalok magabiztosabb társadalmi mozgását, aktív állampolgári szerepvállalását, ezen keresztül a velük szemben megnyilvánuló előítéletes magatartás csökkenését, a kirekesztett csoportok iránti tolerancia növekedését vártuk a programtól.


A programelemek, az előkészítés megvalósítása során az alábbi módszereket alkalmaztuk:
- szociális csoportmunka módszere
- szabadinterakciós beszélgetés
- Szituációs helyzetgyakorlatok, modelltanulás
- Közösségszervezés

A programelemek megvalósítása az alábbi szakemberekkel
-fejlesztő pedagógus
-szociálpolitikus
-szociális munkás
-szociális szervező

A foglalkozások tematikája, módszere, eszközei voltak:
Első nap: délelőtt: érkezés a táborba.
Kora délután 15-17 óráig: Rövid túra Zalabér környékén. Közösségépítő hatás, ráhangolódás. Gyakorlati megismerés módszere. Ismerkedés a környék élővilágával, növényzetével, jellegzetes földrajzi fekvésével.
Cél: az ember, a természet harmóniájának hangsúlyozása. Közösségi szellem erősítése, szükségességének felkeltése a mindennapi életben:
Délután: 18-20 óráig: - bemelegítő gyakorlatok, ráhangolódás. „Hol állsz?” játék; - Várakozások és félelmek
Szükséges eszközök: színes toll, papír. Módszer: a szociális csoportmunka módszere.
Este: Közös tábori játék: Gyilkos a táborban.
Második nap: Délelőtt: 9-13 óráig. Konfliktusok keletkezése, okai.
Módszer: saját élményből merítünk. Értékelés, magyarázat, tényezők rendszerezése közösen. A foglalkozás végén rövid összegzés egyénenkénti megfogalmazása: ezt tanultam ma,címmel.
Módszer: Szociális csoportmunka módszere. Szabad interakciós beszélgetés.
Délután: túra - DöD
Este: tábori játékok: bátorságpróba.
Harmadik nap: Délelőtt: 9-11 óráig: Önjellemzés. Egymás pozitív tulajdonságainak feltárása. A továbbfejlesztés útja. A változtatás lehetséges módjai.
Módszerek: Szituációk dramatikus játéka., közös rendszerezések, összegzések.
Eszközök: lásd: fent.
12-15 óráig: konfliktusok típusai – megoldások típusai. Dramatikus játéka, közös összegzés.
Délután: A konfliktusok kezelése. Jó és rossz módszerek. Módszer: Egy történet mentén alapvető kérdések tisztázása. Szituációk
Este: tábortűz
Negyedik nap: korábbi példákból konfliktustípusok kiemelése, megoldási gyakorlatok a jóvá tétel technikájával. Megoldásra választási lehetőségek. Ötletbörze.
Eszközök: lásd: fent.
Ötödik nap: Délelőtt: 9-12 óráig: Konfliktuskezelés. Jóvá tétel-Mediáció. Hogyan tennéd jóvá?
Délután: Zalaegerszeg kalandpark
Hatodik nap: Délelőtt 9-12 óráig: Jóvá tétel: ötletbörze. Szituációs játékok. Konfliktusok megoldása új nézőpontban. Ne legyél áldozat! Az elmúlt napok összegzése. Várakozások és félelmek egybevetése.
Délután: Szajki tavak – fürdés
Hetedik nap: hazautazás

A megvalósított rendezvény értékelése, utómunkálatai, utánkövetése.
- Folyamatos értékeléssel –közös csoportmegbeszéléssel- szem előtt tartottuk a kitűzött célokat, hol tartunk, hová megyünk’. Segítette a projekt terven történő finomítást, a résztvevők
visszajelzései alapján.
- Folyamatos elemzés történt: a célok és az ezekhez rendelt tevékenységek milyen mértékben valósultak meg. A tevékenységek folyamatos korrekciója szükség és igény szerint, hogy a célok
elérése hiteles legyen
- A tapasztalatok összegzése. Az értékelés elkészítésénél különös hangsúlyt kaptak az alábbi szempontok:
- a csoportban végbement változások vizsgálata a kezdeti elvárások alapján.
- Megfigyeléssel történő értékelés arra vonatkozólag, hogy a résztvevőkben a projektben megvalósuló célok mennyire internalizálódtak, mennyire rögződtek. A megfigyelések eredményei hetente lakásotthoni esetmegbeszéléseken megjelenítve, amely elősegítette egyúttal a megvalósult közvetített értékek folyamatos hosszú távú ismételt közvetítésének szinten tartását.

Összefoglalóként a programsorozat végén a csoportmunka személyes tanulságainak –
gyermekek által megfogalmazott - egyénenkénti megállapításaiból idéznék:

„Olyan ember szeretnék lenni, akiből nem lesz bűnöző. Mert ha bűnöző lennék, elrontanám az egész életemet. Már csak azért sem akarok rosszat magamnak, mert az nagyon fájna nekem.”
„Normálisan akarok élni, nem szeretnék lopni, csalni, hazudni. Nem szeretnék drogozni és börtönbe kerülni. Szeretnék más embereknek segíteni.”
„Olyan ember akarok lenni a tábor után, aki becsületesen tisztán keresi meg a kenyerét. Ez a tábor tanulságos volt, mert mindenkivel el lehetett beszélgetni, elmondhattuk ami bánt vagy ami éppen jólesett. Beszélgettünk az életről, játszottunk, többek között olyat, hogy ki hogyan ismeri a másikat. Én ezek után változtatni szeretnék a modoromon, mert nem mindegy, hogy az ember hogyan kezdi az életét, és ez a tábor nagyon sokat tanított nekem. Rájöttem, hogy segítenünk kell egymáson, mert ez az élet egyik alapeleme.”
„Segítőkész ember leszek. Sokat tanultam ehhez”
„Olyan ember akarok, szeretnék lenni a tábor után, aki odafigyel a másikra. Ezek után próbálok segíteni az embereken, még ha nem ismerem, akkor is. Ezek után ha vita van, megpróbálok segíteni a megoldásában.”
„Olyan ember szeretnék lenni a tábor után, aki tanult ebből az egészből, amit a táborban megvitattunk. Nekem az egész hét tetszett, mert olyan programok voltak, amelyeket nem
ismertem eddig, de most már megismertem és ennek örülök.”
„Olyan ember szeretnék lenni a tábor után, aki nem bánt meg embereket és megpróbál segíteni a bajba jutottakon. Úgy érzem nagyon sokat tanultam.”
„Olyan ember szeretnék lenni, aki a táborban történt beszélgetéseket nem felejti el két hét után. A tábor nagyon jó volt. Szerintem jobban megismertük egymást, ha nem is teljesen, de
többet tudunk egymásról. „
„ Nem hittem volna, hogy ennyi megoldása lehet egy helyzetnek.”
„Tetszett, hogy én tudtam a legtöbb ötletet felsorolni a megoldásokra.”
„Örömet tudtam szerezni ötleteimmel a társaimnak.”

Csak néhány példa, mint született megoldások a jóvátételre:
- virág vétel- annak akit megbántott, megsértett (ha szereti a virágokat)
- leszüretelték a szomszéd szőlőjét - segíteni a kertészkedésben.
- hazafelé sötétben ijesztgettek egy lány osztálytársat. Elmenni hozzá személyesen bocsánatot kérni és adni neki egy tábla csokit
- megette a társa csokiját - megvásárolni és visszaadni a társnak.

Felhasznált irodalom:
- A resztoratív módszerek (http://www.bekesiskolak.hu/modulok/resztoratív/
- Klement Mariann: Alternatív vitarendezési technikák a pedagógus munka
támogatásához (http://erdelyitarsadalom.ro/files/et31/et-bbu-31-02.pdf
- Konfliktuskezelés/a resztoratív gyakorlatok elméleti háttere
(http://konszenzus.org/p-content/uploadsAVR/lecke6_lap1.html
- Brokés-Hadházi Lívia-Földes Petra: A szemtől szembe konfliktuskezelő módszer
az iskolai gyakorlatban (http://osztalyfonok.hu/cikk.php?id=534)

 

„I want to ride my bicycle...”
Kerékpárral 7 határon át - program 2024.

Mottó: „Évente egyszer menj el valahová, ahol még soha nem voltál.” (A dalai láma)

A projekt általános célja: értékek köré szerveződő közösséghez való tartozás, amely segíti az egyéni késztetések felszabadulását, a közösség, mint csoport, erőt ad a mindennapokhoz, a visszajelzések alapján a személyiség pozitív irányú megerősítést kap, önértékelés nő, ez pedig indukál további kezdeményezéseket, igényeket, amely a személyiség egy magasabb fokú szerveződését segíti elő. Felelősség egymás iránt és a csoport egésze iránt.
- olyan témát kerestünk a fiatalokkal együtt, amely már valamiképpen korábban is megfogalmazódott bennük,
-amelyre a közösség tagjainak igénye és érdeklődése van
-amely viszonylag könnyen, olcsón kivitelezhető
- a pályázat lezárása után is folytatható
- könnyen be lehet vonni a társakat
-hozzájárul a szabadidő hasznos eltöltéséhez
- a haza és lakóhely megismerésére, szeretetére nevel
- a közösség, mint olyan hozzájárul az aktív társadalmi részvételhez.
- tolerancia
-megismerik az ország egy tájegységének szépségeit
-a megismerés által a haza és lakóhely szeretetére nevel

A projekt konkrét célja: hogy olyan közösség kovácsolódhasson, amely a mindennapok során az egymás segítésében, a további közös programokban, a szabadidő eltöltésében segítenek. Alkalmazkodást tanít, toleranciára nevel, tehát hozzájárul a fiatalok aktív társadalmi részvételéhez. Adott környezet, a tájegység megismerése, jellegzetességeinek feldolgozása tapasztalat útján. A szabadidő konstruktív eltöltése. A program hiánypótló kezdeményezésként reagál a csoport szükségleteire. A közösségben, mint erőforrásban rejlő lehetőségek kiaknázásához járul hozzá. Felelősség egymás iránt és a csoport egésze iránt. Segítőkészség, empátia fejlődése. Önismeret fejlődése. Kitartás képességének erősödése. Saját határok megtapasztalása.
Helyszín: Fertő – tó és környéke, Fertő-Hanság Nemzeti Park. (A Fertő tó partvidéke a magyarországi Fertő-Hanság Nemzeti Parkhoz és az ausztriai Neusiedler See-Seewinkel Nemzeti Parkhoz tartozik. A Fertő táj és ennek részeként a Fertő-tó a Világörökség része.) Határ menti és határon túli kerékpáros utak megismerése. A kerékpáros kultúra megszerettetése. Történelmi, néprajzi, művészeti ismeretek, egy tájegység átfogó környezeti és természetvédelmi értékeinek megismerése, mindeközben a környezettudatos-, egészséges életmódra nevelés gyermekotthonban élő fiatalok számára.
Időpont: 2024.augusztus 17-20-ig.
A túra hossza: 133 km (a kisebb kitérőket nem számolva). Ebből 38 km a magyar szakaszon.
Résztvevők száma: 18 fő


Részletes, napra lebontott program:
2024.augusztus 10: felkészülés a kerékpáros túrára. A kerékpározás szabályainak elsajátítása, az útvonal, a környék, környezet elméleti megismerése. Megismerkedünk a Nemzeti Park növény ás állatvilágával, amit majd a túra során megtudunk figyelni. A kerékpárok felkészítése. (Önerőként van biztosítva minden résztvevő számára a gyermekotthon 15 darab túrázásra alkalmas kerékpárja, kiegészítőkkel felszerelve. ) Feladatok, felelősség felosztása. A túra során személygépkocsi kísér minket a személyes biztonság végett. A túrához szükséges egyéb felszerelések, biztonsági eszközök összeállítása. Személyi igazolványok ellenőrzése. Pátfalu diákcsoportjával „program emlékeztető” kapcsolatfelvétel. Szintén hasonló céllal a Természetvédelmi Egyesület soproni helyi csoportjával, akik a természeti értékeket segítenek megismertetni a fiatalokkal a túrához.
2024.augusztus 17: indulás Dégről tömegközlekedéssel (autóbusszal) Székesfehérvárra. A kerékpárokat utánfutókkal hozzák utánunk. Itt felszállás a budapesti vonatra, -immáron a kerékpárokkal együtt amely kerékpárok szállítását is lehetővé teszi. Budapest - Kelenföld átszállás a Sopronba induló vonatra a kerékpárokkal együtt. (a személyes csomagokat, sátrakat személygépkocsi utánfutóval hozza utánunk). Sopron vasútállomásról kerékpárokkal indulás Balf felé. Itt az ivókútból megkóstoljuk a balfi savanyú vizet. Tovább Fertőboz felé, majd a következő cél Nagycenk. Itt a Széchenyi kastélyt és múzeumot és kisvasutat nézzük meg. Következő Hegykő után Fertőd, ahol az Eszterházy kastélyt mint történelmi nevezetességet tekintjük meg. A magyar Versailles-ként emlegetett kastély az ország egyik legszebb barokk kastélya. Rendszeresen ad otthont különböző zenei fesztiváloknak, hangversenyeknek. Fertődtől pár kilométerre Sarródon, a Fertőd-Fertőzug Nemzeti Park központját, a Kócsagvárat érdemes felkeresni. Következő állomás Illmiz, mely a Fertő-Fertőzúg Nemzeti Park szívében fekszik. Itt megkóstoljuk az a település híres sajtját. A kikötő mellet haladva megállunk a 18 méter magas kilátótoronynál, ahonnan az egész tavat belátni. Következő állomás Podersdorf (Pátfalu) ahol egyben az első éjszakai szállásunk is lesz a part menti Kempingben. Strand, sátorállítás, vacsora, pihenés. Itt még megtekintünk egy igazi működőképes szélmalmot is. Itt találkozunk a helyi iskola diákjainak egy csoportjával és kísérőikkel. Esti beszélgetés után, másnap az utat együtt folytatjuk Neusiedl felé.


2024.augusztus 18. Reggel indulás Neusiedl (Nezsider) felé, mely a Fertő tó fővárosa. Itt egyfagyizós rövid séta. Majd tovább haladunk Purbachig (Feketeváros) felé. Ez volt a környéklegjobban védett erődítménye, de a törökök mégis többször lerombolták. A védelmül szolgálóvárosfal ma is megtalálható. Majd következő állomás Oggau, amely település kempingjébenlesz a második éjszakánk eltöltve. Elbúcsúzunk kísérő vendégeinktől, majd tábortűz, az előző napok élményeinek számbavétele, az előttünk álló felfedezésre, megismerésre váró szakasz és látnivalóinak felidézése. Másnap reggel irány Ruszt.


2024.augusztus 19. Rusztra érve megismerjük a környék egyik legszebb települését, atörténelmi Magyarország legkisebb szabad királyi városát. Szembetűnő még, a szinte mindenkéményen kialakított gólyafészek. A gólyák városa. Ruszt kicsi óvárosának barokkos házai UNESCO örökségvédelem alatt állnak. Megnézzük itt a Halásztemplomot, itt van Burgerland legrégebbi orgonája és szintén legrégebbi freskói. Tovább indulunk Fertőrákos felé. Fertőrákos történeti és művészeti emlékei révén kiemelkedik a legtöbb magyar falu közül. Az egyetlen olyan magyarországi község, amelyet városfal övezett, és püspöki palotája is volt. Csaknem minden épülete műemlék. A világörökség részét képező Fertő táj egyik jelentős települése. Meglátogatjuk a helyi kőfejtőt, ami az egyiptomi sziklatemplomokra emlékeztető formáival a Fertő tó vidékének egyik legnépszerűbb látványossága. Nem hagyjuk ki a Páneurópai Emlékhelyet sem. Fertőrákos előtt megtekintjük a Mithrász-szentélyt, mely a római kor legnevezetesebb maradványa. A nap végén Sopronban a szállás.


2024. augusztus 20. Sopron nevezetességei. Ebéd után indulás vonattal Budapestre, majd onnan Székesfehérvárra (kerékpárokkal együtt), ahonnan a fiatalok autóbusszal, a kerékpárok pedig utánfutóval jutnak majd haza Dégre. A Fertő – tó síkvidéki sóstó. Sótartalma harmincszorosa a Balatonnak. Nem csak természeti viszonyai miatt híres, hanem növény- és állatvilága is egyedülálló. A tó partját nagy kiterjedésű nádasok szegélyezik, melyek kitűnő életteret biztosítanak számos növény és állatfaj részére. Több növényfaj csak ezen a területen honos az országban. A tó területén összesen körülbelül háromszáz madárfaj fordul elő, ezek közül száztíz költ is itt. A tó harminc hajfalnak ad otthont, ezzel horgászati szempontból is jelentőséggel bír.

Összegzés a pályázati programhoz: a program a fent tervezettek és leírtak szerint valósult meg.
 

Értékelő kérdőívekből merítve:
„Az ilyen alkalmak növelik az állóképességemet, és az országot is jobban megismerem.”
„Legjobban az út, a környezet és a társaság tetszett.”
„Tetszett, mert tudom ajánlani a családomnak és a barátaimnak is.”
„Jó lenne, ha lenné még ilyen kerékpártúra.”
„Megfelelt az elvárásaimnak, mert nagyon jól éreztem magam.”
„”A jövőben többet fogok bírni ha lesz ilyen. Jobban fogjuk bírni az emelkedőket, majd nem kell megállni, hogy toljuk.”
„Jól éreztem magam, kaptam egy új élményt. Életemben először táboroztam, az egésznek pozitív hatása volt rám. Boldogan gondolok vissza a programra.”
„A csapatmunka tetszett a legjobban.”
„Jobban fogok csapatban dolgozni és képes leszek másra is hagyatkozni, és másban megbízni.”
„Jó volt biciklizni. Egymáshoz jobban igazodtunk.”

 

Szabadidős foglalkozások műhelymunka
PROGRAMTÁBLA

Internetes portálok segítő anyagai után kutattam és használtam fel a csoportmunka során.

https://www.studocu.com/hu/document/eszterhazy-karoly-egyetem/a-pedagogiai-kutatas-modszerei/a-szabadido-1/10881800 - A szabadidő
http://www.nefmi.gov.hu/letolt/oka/ii_159_2006.pdf - Az Oktatásért Közalapítvány Közoktatási Alkuratórium pályázata KözOKA II. Az iskola, ahol szeretnek a tanulók napközibe járni
http://nyiregyhaziwaldorf.hu/wp-content/uploads/Napk%C3%B6zis-foglalkoz%C3%A1si-terv-2018-2019.pdf - Waldorf óvoda, általános iskola, gimnázium és alapfokú művészeti iskola napközis
foglalkozási terv
 

Dolgozói visszajelzések:
-„Jó együtt dolgozni. Megerősít.”
-„A szabadidős foglalkozások kigondolására jutott mindig kevés idő. Most, hogy csak ezzel foglakozunk itt, így sokkal könnyebb.”
-„Jó, hogy beletehetem az ötleteimet, de szükség van a többiekére is, mert nekem nincs annyi.”
-„Amit közösen átgondolunk, abból merítek a saját programtábla összeállításához”
-„Megszoktuk beszélni azt is, hogy mi, hogyan történt egyes otthonokban, min változtassunk, milyen anyagköltség kell hozzá...”

Gyerekek:
- „Szoktam nézni mindig a táblát, hogy mikor mi lesz. Már előre szoktam várni.”
- „Nem mindig az van, ami ki van téve, tudunk változtatni. De mindig van valami program, amit mi szeretnénk”
- „Jó, hogy nem kötelező, bár én mindig részt szoktam venni”
- „Sajnos van, aki teljesen kihúzza magát”
- „Több focit tennék bele”
- „Ha van, amit szeretnénk, és van rá lehetőség, az meg szokott valósulni”
- „Jó dolgokat szoktak szervezni a szabadidőnkre, de én nem mindig szoktam részt venni, mert fáradt vagyok. Inkább pihenek.”
- „Kevesebb a veszekedés”