|
2009.
Az "Év embere" díjazottjai 2009-ben: 1.
sz. lakásotthon: Richter Zoltán
2. sz. lakásotthon: Oláh István
3. sz. lakásotthon: Hájas Tamás
A "Bálint Gyula Emlékérem díjazottja 2009
évben: Vass Lászlóné (Rozi néni)
"Év embere" kiírás 2010.

Az "Év embere" díjazottjai 2010-ben: 1.
sz. lakásotthon: Kovács Viktória
2. sz. lakásotthon: Lazók Ilona
3. sz. lakásotthon: Vadász Kinga Barbara
A Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítvány –
Szociális Munka Napja ünnepi rendezvény
A gyermekotthon kollektívája, támogatók segítségével 2007-ben
hozta létre a Bálint Gyula Gyermekvédelmi Alapítványát. Az
alapítók céljai között szerepelt olyan programok szervezése,
létrehozása amelyek a gyermekotthonban élő gyermekek integrációs
esélyeit növelik a többségi társadalmi lét mindennapi szintjének
elvárásai szerint. Tevékenységét kiterjeszti a szakemberek lelki
egészségének megóvása érdekében prevenciós mentálhigiénés
programok szervezésére, a kiégés megelőzésére is. Ennek egyik
apró elemeként a szociális munka napja alkalmából az alapítvány
kuratóriuma Bálint Gyula emlékéremmel méltányolja magas
színvonalon végzett munkája elismeréseként a gyermekotthon erre
érdemesnek javasolt dolgozóját.
Ez évben a gyermekotthon szakmai kollektívájának szervezett
ünnepi estén Kokas Krisztina a gyermekotthon vezetője és az
alapítvány kuratóriumának elnöke a kollektíva megbecsüléseként
Pap Lászlóné gyermekfelügyelőnek adta át az
emlékplakettet.
Pap Lászlóné (Klári néni) az otthont nyújtó szakellátás
lakásotthoni egységében a kezdetektől dolgozik. A gyermekek
számára átlátható, határozott, következetes értékrendet
közvetít, mindezt sajátos egyéni humorával fűszerezve.
Munkatársaival együttműködő, segítőkész, az új tevékenységekre
nyitott, sőt kezdeményező kolléga.
Az alapítvány kuratóriuma ez évben javaslatot tett
lakásotthononként egy-egy dolgozó díjazásának lehetőségére is az
Év Dolgozója címmel. A gyermekotthon vezetősége az alábbi
dolgozókat javasolta 2010-ben erre az elismerése: Laki Anita
(iroda), Schönfelder Józsefné gyermekfelügyelő (Szabadság
téri lakásotthon, Erdélyi Attiláné gyermekfelügyelő
(lepsényi lakásotthon), Exnerné Závodi Éva
gyermekfelügyelő (Széchenyi úti lakásotthon), Borza Istvánné
gyermekfelügyelő (Bem utcai lakásotthon).
Ők jutalomként január hónapban a budapesti Nemzeti Színház egy
előadását nézhetik meg.
2011.
A "Bálint Gyula Emlékérem díjazottja 2011
évben: Nagy István (István bácsi)
Az "Év Dolgozója" 2011
évben: Juhász Zoltánné
Az "Év embere" díjazottjai 2011-ben:
1. sz. lakásotthon: Horváth Viktor
2. sz. lakásotthon: Oláh István
2012.
Az év díjazottjai:
Az "Év Dolgozója" 2012
évben: Dávid Beáta
Az "Év embere" díjazottjai 2012-ben:
2. sz. lakásotthon: Tóth Gergő
3. sz. lakásotthon: Noficzer Alex
2013.
Rétimajor
2013. 09. 14-én Sáregres,
Rétimajor által rendezett Megyenapon a dégi és előszállási
gyermekotthonos gyerekek a Fejér Megyei Önkormányzat és az
Országgyűlés képviselőivel futballozhattak. A mérkőzések
izgalmasak voltak, a gyerekek kitartóan küzdöttek a
felnőttek ellen. A fiatalok gyorsaságának és a cselezéseknek
köszönhetően sok gól született.


Az év díjazottjai:
Az "Év Dolgozója" 2013
évben: 1. sz. lakásotthon: Szanyi Zsoltné Szilvi néni
2. sz. lakásotthon: Gárdonyi Istvánné Andi néni
3. sz. lakásotthon: Galambos László
Az "Év embere" díjazottjai 2013-ban:
1. sz. lakásotthon: Kovács Máté
2. sz. lakásotthon: Kupai Róbert és Lazók József
3. sz. lakásotthon: Berke Roland
4. sz. lakásotthon: Baráth Regina
2020 - 2025
AZ ÉV EMBERE
A Bálint Gyula Gyermekvédelmi
Alapítvány pályázatot hirdet minden gyermek számára a
lakásotthonban az ÉV EMBERE díjra.
Mikor nyerheted el?
1. Tanulmányi eredményed – önmagad lehetőségeihez mérten
természetesen, és a tanuláshoz való hozzáállásod.
2. Felnőttekkel, társaiddal tisztelettudó, jóindulatú,
barátságos viselkedés és beszéd.
3. Lakásotthoni házimunkákban, tevékenységekben való
részvételed, az ehhez való hozzáállásod.
4. Lakókörnyezetedre (bútorok, lakás) vigyáztál-e?
Szépítettél és nem rongáltál.
5. A gyermekotthoni programokon való részvételed,
közreműködésed, aktivitásod.
Minden év szeptemberétől a tanév végéig tart a pályázati
időszak. Tanév végén lakásotthononként egy-egy (de akár
többen is) gyermek részesül pénz és egyéb jutalomban a
gyermekotthoni évzáró ünnepségen júniusban. A lakásotthonban
élő gyermekek és a nevelők együttes javaslata alapján
kerülnek kiosztásra ünnepélyes keretek között a díjak.
Napi jutalmazási szempontok
Jutalmazás: mindig indokolással.
Közösen leülnek, beszélgetnek. (ha valaki nem csatlakozik,
nem baj, majd legközelebb. A szolgálatos nevelő az alábbi
szempontok alapján irányított kérdéseket tesz fel a
gyermeknek, megerősítik vagy korrigálják. Lehetőség van a
csoport visszajelzésére is. Milyennek látod a mai napod...?
1. Házirend betartása
- Esti váltás előtt fél órával nappaliban értékelik a
napot közösen a gyerekek és a szolgálatos nevelő.
2. Magatartás, viselkedés
- házimunkában való részvétel, napirend megfelelő
betartása.
3. Iskolai feladatok:
- tanulás
- együttműködés -----------
- tanulási motiváció -----------
- felszerelés hiány -----------
- házifeladat hiány -----------
Egyéni képességek figyelembevételével! (van amikor a kettes
is öröm...) 4. Házi munkában való
részvétel
- saját környezete
- közösségi munkában korosztálynak megfelelően.
Ha ezekre a kérdésekre megvan a válasz akkor megkapják a
„napocskákat” „fejecskéket”. Ha legalább 5 db „napocskát”
összegyűjt heti szinten -szombati napon - jutalmat kap.
- édességet választ a jutalom dobozból
Havonta egyszer pedig nagyobb jutalom a négy hét eredményei
alapján. Pizzázás, hamburgerezés üdítővel a jutalom. Vagy
egyéb más, az egyéni kívánságokat figyelembe véve.
Év embere 2024-ben a Fészek Lakásotthonban
Kinga másfél éve él a Fészek
Lakásotthonban. A kezdeti nehézségeket követően napról napra
fejlődött társaival való kapcsolatában, a nevelőkhöz történő
kedves viszonyulásában, a házimunkák elvégzésében, a
közösségi programokban való részvételben.
A tanulás terén még nem sikerült ekkor a
lemaradást behozni, de mára már ez is kedvező irányba
fordult.
Míg a napi jutalom mosolyok korábban még
Kinga „segítségével” gyarapodtak a táblán, erre ma már nincs
szükség, hiszen örömmel és megérdemelten zsebelheti be a
dicséreteket. A rábízott házimunkát szívesen végzi, illetve
magától vállalja is. Az étkezésekhez való megterítés a
kedvence, de a sütés-főzéssel kapcsolatos dolgok után is
érdeklődik.
Fiatalabb társaival türelmes, segítőkész,
szívesen segíti őket. Mindig vidám, mosolygós, mindenkivel
megtalálja a közös hangot. Felnőttekkel szemben a kezdeti
füllentések óta már őszinte, a tanácsaikat megpróbálja
elfogadni.
A reggeli ébredéseket, iskolába indulást,
és még az esti takarítást is vidám népdalok éneklésével
teszi örömtelivé társainak és gondozóinak is. Szabadidejében
tévét szeret nézni, ha tehetné a távirányító egész nap a
kezében lenne és azt bűvölné. Tavaly télen megfogalmazott
gondolata szerint a legjobb dolog, ami az utóbbi időben
történt vele, hogy a lakásotthonba került.
Ezúton szeretnénk gratulálni a hatalmas
fejlődésedhez, csak így tovább Kinga!
Büszkék vagyunk rád!
Jutalomtábla

A visszajelzésekből
(gyerekek)
- „Jók a mosolyok, mert meg tudjuk
állapítani, hogy ki, hogyan viselkedik”
- „Az lenne a jó, ha mindig mindenkinél egy sorban végig
mosoly lenne”
- „Ösztönöz bennünket, hogy jók legyünk.”
- „Azért nem jó, mert megmutatja a rossz viselkedést is, ha
nem volt
mosolyom”
(dolgozók)
- „Nagyon fontos, hogy ne maradjon
el egy napon sem Ma már rutin, de
kezdetben erre fokozottan kellett figyelni”
- „A gyerekek várják”
- „Büszkék, ha mosolyt kapnak”
- „Jobban figyelnek egymásra az értékelésnél, egyre több jó
tulajdonságot
tudnak felsorolni”
Internet
veszélyei - tematikus csoportmunka
3 alkalom
A program célja: lakásotthonokban élő gyermekek számára az
internet világával, a közösségi oldalak használatával
összefüggően olyan információ átadása, amely könnyen
feldolgozható formában segíti őket mindebben eligazodni úgy,
hogy áldozattá válásuk megelőzhető legyen. Három tizenkét
fős csoportban történik a téma feldolgozása 8-17 éves
korosztályban, és eszerinti bontásban.
Résztvevők száma: 12 fő
Időpont: 2023.január 1 – 2023.március 31-ig
Tematika
Bevezetés:
Korábban Film-klub keretében - Az internetes zaklató;
Remélem legközelebb sikerül meghalnod
- csoportépítő gyakorlatok (Ismerem? Felismerem? Térdelő
kör)
- Mire használjuk az internetet? Felsorolások összegyűjtése.
Milyen veszélyei lehetnek? (Támaszkodva a korábban már
összegyűjtött véleményekre)
Tapasztalatok.
- Mit lehet tenni, mit gondolnak a csoport elején?-
gondolatok összegzése
Az alábbi kisfilmek közül válogatás, építve elsősorban a
tapasztalatok témájára. A filmeket irányított, általam
vezetett beszélgetések követték. Hogyan lehet párhuzamot
vonni a
filmek, történetek és a saját (vagy társak) élmények között.
Mi a tanulság? Hogyan lehet ezt valóságosan is alkalmazni?
Kisfilm:
https://www.youtube.com/watch?v=SCyKtxBDfBg&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3 – Gyerekekért a mátrixban
https://www.youtube.com/watch?v=xGepCGF2y6g&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3&index=5 Legyél te is az internet ásza
https://www.youtube.com/watch?v=Y3CX3iYLwg8&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5V
h9fIKqcR64X0Q3&index=6 netládikó
http://www.youtube.com/watch?v=J_tgdDYQomg&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5Vh
9fIKqcR64X0Q3&index=15 Csak egy kép
https://www.youtube.com/watch?v=M_x3qZduRHA&list=PL54fQF5Awd_kjqwOt5
Vh9fIKqcR64X0Q3&index=18 Choice
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=_XKg3JfOYpM –
Saferinternet –
Bundácska nélkül
https://www.youtube.com/watch?v=H8LspXNumiQ – Az internet
veszélyei (Szmöre
játékfilm)
https://www.youtube.com/watch?v=Wx-ktF1EMMc – saferinternet
– A fehér juh
https://www.youtube.com/watch?v=hUDjBqv6JT8 – saferinternet
– Ne táncolj
a fehér farkassal
https://www.youtube.com/watch?v=U_hkKlYtRrY – saferintnet –
Az internetes
zaklatás
https://www.youtube.com/watch?v=YcGWI_OC7CI – Biztonságos
webcamhasználat
https://www.youtube.com/watch?v=M8hi2IzbaB8 – saferinternet
Megan’s story
https://www.youtube.com/watch?v=wwZQ08heNkI – saferinternet
– biztonságos
jelszó
https://www.youtube.com/watch?v=ihou99464Ns – saferinterned
– Védd a webes
identitásod
https://mediatudor.hu/sexting-netes-ismerkedes - oldal
kisfilmjei
https://mediatudor.hu/cyberbullying - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/onkep-testkep-fuggoseg - oldal
kisfilmjei
https://mediatudor.hu/adatvedelem-kisfilmek - oldal
kisfilmjei
https://mediatudor.hu/alhirek-deepfake - oldal kisfilmjei
https://mediatudor.hu/online-vasarlas - oldal kisfilmjei
Az előzetes felmérésekből, hogy ki melyen internetes
bántalmazásról hallott:
- „Haver ciki dolgot csinált, lefényképezték, és zsarolta
egy fiú. Csicska lett. De aztán szólt a tanárnak és
megszűnt.”
- „Barátnő képe alá, bántó megjegyzéseket írtak, pedig szép
lány.”
- „Osztálytársról egy kép az egész iskolában körbejárt,
nevetség tárgya lett.”
- „Tanárról mém készült”
- „Elkezdett X beszélgetni egy idegen férfival messengeren.
Én mondtam neki, ne tegye, mert lehet, hogy öreg.”
- „Kisgyerekekre ráírnak”
A program végi értékelésekből:
„ Nagyon tapasztalatos volt.”
„Jó volt, mert nagyon részletesen elmeséltek mindent”
„Én köszönöm ezt a programot.”
„Minden nagyon részletes volt, és tetszet, hogy vittek bele
humort.”
„Az tetszett a legjobban, hogy elmondták, mit kell
csinálnom, ha fenyeget valaki.”
„Hasznos volt, mert ezentúl megfontoltan tudok dönteni, kit
jelölök vissza.”
„Minden olyanra felhívták a figyelmünket, amit nem igazán
tudtunk eddig.”
„ A beszélgetések tetszettek a legjobban”
„Most már meg tudom fogadni a tanácsokat és okosabban
döntök.”
„Az tetszett a legjobban, hogy őszintén beszéltek arról,
hogy mit hogyan kellene csinálnunk.
Hasznos tanácsok voltak, amit mindenképpen megfogadok.”
„Tetszett mert jobban kiismerem a barátaimat. És azokat,
akik nem azok.”
„Az tetszett a legjobban, hogy hasznosat tanultam.”
„Jó volt, mert sokat tanultam, és másoknak is tovább adhatom
bármikor.”
„Tanulságos volt. Érdekünkre szolgált.”
„Tudom, hogy minek mi a következménye, úgy, hogy el lett
mondva.”
„A kisfilmek tetszettek a legjobban, mert ilyen a való
életben is előfordulhat.”
„Mert ami a filmekben volt, fel tudom használni a
közeljövőben.”
„Nem fogok több képet megosztani magamról.”
„Az tetszett, hogy bevontak minket is a programba.”
„Jó volt, mert sok olyat tudtam meg, ami befolyásolja az
életemet.”
Előzetes tájékozódás az alábbi linkeken:
- Linkgyűjtemény (https://digitalis-gyermekvedelem.hu/linkgyűjtemények)
Hogyan tennéd jóvá?
Helyszín: Zalabér
Időpont: 2022.június 27-július 3-ig-31 fő
Résztvevők száma: 25 fő
Támogatta: Fejér Megyei Esély Gyermekvédő és Gyermeksegítő
Alapítvány
Elnyert összeg: 930 000 Ft
A rendezvény főbb jellemzői, főbb célkitűzések:
A pályázat célja volt: a dégi lakásotthonokban élő állami
gondozott gyerekek és fiatalok (25 fő)
konfliktuskezelési-bűnmegelőzési tematikus tevékenysége hat
napos táborozás keretében.
A gyermekek és fiatalok személyiségére összpontosítva, olyan
gyakorlatokat helyeztünk fókuszba, amelyek lehetőséget adtak
érzelmek indukálására és kifejezésére, személyes élmények
feldolgozására. A program az aktív részvételre, nem pedig
előadások egyhangúságára alapozódott. Alapvetően a következő
struktúrát követtük a megvalósítás során: önismeret, információ(
a konfliktusok fajtáiról, kialakulásukról, megoldási
lehetőségeikről, technikákról. Kapcsolat a bűn elkövetése, az
áldozattá válás témaköréhez) gyakorlati, élményszerű
feldolgozás. Az adott kérdésekhez kapcsolódva lehetőséget
kínáltunk a gyerekeknek, hogy elsősorban saját, vagy társaik
által átélt kritikus élethelyzeteket ábrázoljanak. A resztoratív
konfliktuskezelés a „hogyan tennéd jóvá” mottó megvalósulása
történt. A program
hatása:
- a konfliktusok tudatosítása révén lehetőség adódott a
viselkedés irányítására is, a megoldás keresésre.
- A „jóvá tétel” egy mindenki számára elégedett helyzetet
eredményezett
- Társadalmi beilleszkedés segítése
- várhatóan csökken a jövőben a deviáns életvezetés és a deviáns
szubkultúrához való csapódás veszélye.
- információt adott a segítségnyújtás lehetőségeiről
- Fejlesztette a gyerekek képességét, hogy észrevegyék az
alternatív választási lehetőségeket
- Tudatosította érzelmeik és érzéseik cselekedeteikre gyakorolt
hatását.
- Fejlesztette problémamegoldó képességüket.
- Megértette az érzelmi befolyás hatását a döntéshozatalban.
- A valahová tartozás érzésének táplálásával erősítettük a
gyerekek énképét és értékítéletét.
- Tanította a kortárs kényszerrel és egyéb stresszhelyzetekkel
való szembeszegülést, továbbá erősítette a gyerekekben a
toleranciát
- közösséget épített
- szabadidő hasznos eltöltését biztosította
A projekt létrejöttének körülményei:
A projekt egyik jellemző alapköve az átfogó szemlélet, amely nem
csak a program elemekre és a résztvevőkre, hanem a mindennapokra
és az őket körülvevő környezetre is összpontosított.
A program előzményeiként zajló tréningek magában foglalták a
készségfejlesztő technikákat, a bűnözéshez és a sértetté
váláshoz vezető kudarcfaktorok feltárását, a jövőbeni szociális
segítés,támasz lehetőségeit.
Felismerve a fiatalok állami gondozásba kerülésének növekvő
átlagéletkorát, a bekerülési okok megváltozását, melyek között
jellemző az állandó konfliktus iskolával, osztállyal, társadalmi
normákkal, valamilyen bűncselekmény elkövetése, illetve jövőbeli
elkövetésének valószínűsége, az áldozattá válás esélye,
megerősítette bennünk azt a gondolatot, hogy segíteni kell
ezeket a gyermekeket és fiatalokat.
Az előkészítés általános és konkrét céljai voltak:
A résztvevő fiataloknak nagyobb esélye legyen a társadalmi
beilleszkedésre, valamint a konfliktusok, bűncselekmények
számának, és az áldozattá válás esélyének csökkentését tűztük ki
feladatunknak. A jóvátétel ismeretét.
A projektben résztvevő fiatalok magabiztosabb társadalmi
mozgását, aktív állampolgári szerepvállalását, ezen keresztül a
velük szemben megnyilvánuló előítéletes magatartás csökkenését,
a kirekesztett csoportok iránti tolerancia növekedését vártuk a
programtól.
A programelemek, az előkészítés megvalósítása során az alábbi
módszereket alkalmaztuk:
- szociális csoportmunka módszere
- szabadinterakciós beszélgetés
- Szituációs helyzetgyakorlatok, modelltanulás
- Közösségszervezés
A programelemek megvalósítása az alábbi szakemberekkel
-fejlesztő pedagógus
-szociálpolitikus
-szociális munkás
-szociális szervező
A foglalkozások tematikája, módszere, eszközei voltak:
Első nap: délelőtt: érkezés a táborba.
Kora délután 15-17 óráig: Rövid túra Zalabér környékén.
Közösségépítő hatás, ráhangolódás. Gyakorlati megismerés
módszere. Ismerkedés a környék élővilágával, növényzetével,
jellegzetes földrajzi fekvésével.
Cél: az ember, a természet harmóniájának hangsúlyozása.
Közösségi szellem erősítése, szükségességének felkeltése a
mindennapi életben:
Délután: 18-20 óráig: - bemelegítő gyakorlatok,
ráhangolódás. „Hol állsz?” játék; - Várakozások és félelmek
Szükséges eszközök: színes toll, papír. Módszer: a
szociális csoportmunka módszere.
Este: Közös tábori játék: Gyilkos a táborban.
Második nap: Délelőtt: 9-13 óráig. Konfliktusok
keletkezése, okai.
Módszer: saját élményből merítünk. Értékelés, magyarázat,
tényezők rendszerezése közösen. A foglalkozás végén rövid
összegzés egyénenkénti megfogalmazása: ezt tanultam ma,címmel.
Módszer: Szociális csoportmunka módszere. Szabad
interakciós beszélgetés.
Délután: túra - DöD
Este: tábori játékok: bátorságpróba.
Harmadik nap: Délelőtt: 9-11 óráig: Önjellemzés.
Egymás pozitív tulajdonságainak feltárása. A továbbfejlesztés
útja. A változtatás lehetséges módjai.
Módszerek: Szituációk dramatikus játéka., közös
rendszerezések, összegzések.
Eszközök: lásd: fent.
12-15 óráig: konfliktusok típusai – megoldások típusai.
Dramatikus játéka, közös összegzés.
Délután: A konfliktusok kezelése. Jó és rossz módszerek.
Módszer: Egy történet mentén alapvető kérdések tisztázása.
Szituációk
Este: tábortűz
Negyedik nap: korábbi példákból konfliktustípusok
kiemelése, megoldási gyakorlatok a jóvá tétel technikájával.
Megoldásra választási lehetőségek. Ötletbörze.
Eszközök: lásd: fent.
Ötödik nap: Délelőtt: 9-12 óráig:
Konfliktuskezelés. Jóvá tétel-Mediáció. Hogyan tennéd jóvá?
Délután: Zalaegerszeg kalandpark
Hatodik nap: Délelőtt 9-12 óráig: Jóvá tétel:
ötletbörze. Szituációs játékok. Konfliktusok megoldása új
nézőpontban. Ne legyél áldozat! Az elmúlt napok összegzése.
Várakozások és félelmek egybevetése.
Délután: Szajki tavak – fürdés
Hetedik nap: hazautazás
A megvalósított rendezvény értékelése, utómunkálatai,
utánkövetése.
- Folyamatos értékeléssel –közös csoportmegbeszéléssel- szem
előtt tartottuk a kitűzött célokat, hol tartunk, hová megyünk’.
Segítette a projekt terven történő finomítást, a résztvevők
visszajelzései alapján.
- Folyamatos elemzés történt: a célok és az ezekhez rendelt
tevékenységek milyen mértékben valósultak meg. A tevékenységek
folyamatos korrekciója szükség és igény szerint, hogy a célok
elérése hiteles legyen
- A tapasztalatok összegzése. Az értékelés elkészítésénél
különös hangsúlyt kaptak az alábbi szempontok:
- a csoportban végbement változások vizsgálata a kezdeti
elvárások alapján.
- Megfigyeléssel történő értékelés arra vonatkozólag, hogy a
résztvevőkben a projektben megvalósuló célok mennyire
internalizálódtak, mennyire rögződtek. A megfigyelések
eredményei hetente lakásotthoni esetmegbeszéléseken
megjelenítve, amely elősegítette egyúttal a megvalósult
közvetített értékek folyamatos hosszú távú ismételt
közvetítésének szinten tartását.
Összefoglalóként a programsorozat végén a csoportmunka
személyes tanulságainak –
gyermekek által megfogalmazott - egyénenkénti megállapításaiból
idéznék:
„Olyan ember szeretnék lenni, akiből nem lesz bűnöző. Mert ha
bűnöző lennék, elrontanám az egész életemet. Már csak azért sem
akarok rosszat magamnak, mert az nagyon fájna nekem.”
„Normálisan akarok élni, nem szeretnék lopni, csalni, hazudni.
Nem szeretnék drogozni és börtönbe kerülni. Szeretnék más
embereknek segíteni.”
„Olyan ember akarok lenni a tábor után, aki becsületesen tisztán
keresi meg a kenyerét. Ez a tábor tanulságos volt, mert
mindenkivel el lehetett beszélgetni, elmondhattuk ami bánt vagy
ami éppen jólesett. Beszélgettünk az életről, játszottunk,
többek között olyat, hogy ki hogyan ismeri a másikat. Én ezek
után változtatni szeretnék a modoromon, mert nem mindegy, hogy
az ember hogyan kezdi az életét, és ez a tábor nagyon sokat
tanított nekem. Rájöttem, hogy segítenünk kell egymáson, mert ez
az élet egyik alapeleme.”
„Segítőkész ember leszek. Sokat tanultam ehhez”
„Olyan ember akarok, szeretnék lenni a tábor után, aki odafigyel
a másikra. Ezek után próbálok segíteni az embereken, még ha nem
ismerem, akkor is. Ezek után ha vita van, megpróbálok segíteni a
megoldásában.”
„Olyan ember szeretnék lenni a tábor után, aki tanult ebből az
egészből, amit a táborban megvitattunk. Nekem az egész hét
tetszett, mert olyan programok voltak, amelyeket nem
ismertem eddig, de most már megismertem és ennek örülök.”
„Olyan ember szeretnék lenni a tábor után, aki nem bánt meg
embereket és megpróbál segíteni a bajba jutottakon. Úgy érzem
nagyon sokat tanultam.”
„Olyan ember szeretnék lenni, aki a táborban történt
beszélgetéseket nem felejti el két hét után. A tábor nagyon jó
volt. Szerintem jobban megismertük egymást, ha nem is teljesen,
de
többet tudunk egymásról. „
„ Nem hittem volna, hogy ennyi megoldása lehet egy helyzetnek.”
„Tetszett, hogy én tudtam a legtöbb ötletet felsorolni a
megoldásokra.”
„Örömet tudtam szerezni ötleteimmel a társaimnak.”
Csak néhány példa, mint született megoldások a jóvátételre:
- virág vétel- annak akit megbántott, megsértett (ha szereti
a virágokat)
- leszüretelték a szomszéd szőlőjét - segíteni a
kertészkedésben.
- hazafelé sötétben ijesztgettek egy lány osztálytársat. Elmenni
hozzá személyesen bocsánatot kérni és adni neki egy tábla csokit
- megette a társa csokiját - megvásárolni és visszaadni a
társnak.
Felhasznált irodalom:
- A resztoratív módszerek (http://www.bekesiskolak.hu/modulok/resztoratív/
- Klement Mariann: Alternatív vitarendezési technikák a
pedagógus munka
támogatásához (http://erdelyitarsadalom.ro/files/et31/et-bbu-31-02.pdf
- Konfliktuskezelés/a resztoratív gyakorlatok elméleti háttere
(http://konszenzus.org/p-content/uploadsAVR/lecke6_lap1.html
- Brokés-Hadházi Lívia-Földes Petra: A szemtől szembe
konfliktuskezelő módszer
az iskolai gyakorlatban (http://osztalyfonok.hu/cikk.php?id=534)
„I want to ride my bicycle...”
Kerékpárral 7 határon át - program 2024.
Mottó: „Évente egyszer menj el
valahová, ahol még soha nem voltál.” (A dalai láma)
A projekt általános célja: értékek köré szerveződő közösséghez
való tartozás, amely segíti az egyéni késztetések
felszabadulását, a közösség, mint csoport, erőt ad a
mindennapokhoz, a visszajelzések alapján a személyiség pozitív
irányú megerősítést kap, önértékelés nő, ez pedig indukál
további kezdeményezéseket, igényeket, amely a személyiség egy
magasabb fokú szerveződését segíti elő. Felelősség egymás iránt
és a csoport egésze iránt.
- olyan témát kerestünk a fiatalokkal együtt, amely már
valamiképpen korábban is megfogalmazódott bennük,
-amelyre a közösség tagjainak igénye és érdeklődése van
-amely viszonylag könnyen, olcsón kivitelezhető
- a pályázat lezárása után is folytatható
- könnyen be lehet vonni a társakat
-hozzájárul a szabadidő hasznos eltöltéséhez
- a haza és lakóhely megismerésére, szeretetére nevel
- a közösség, mint olyan hozzájárul az aktív társadalmi
részvételhez.
- tolerancia
-megismerik az ország egy tájegységének szépségeit
-a megismerés által a haza és lakóhely szeretetére nevel
A projekt konkrét célja: hogy olyan közösség kovácsolódhasson,
amely a mindennapok során az egymás segítésében, a további közös
programokban, a szabadidő eltöltésében segítenek. Alkalmazkodást
tanít, toleranciára nevel, tehát hozzájárul a fiatalok aktív
társadalmi részvételéhez. Adott környezet, a tájegység
megismerése, jellegzetességeinek feldolgozása tapasztalat útján.
A szabadidő konstruktív eltöltése. A program hiánypótló
kezdeményezésként reagál a csoport szükségleteire. A
közösségben, mint erőforrásban rejlő lehetőségek kiaknázásához
járul hozzá. Felelősség egymás iránt és a csoport egésze iránt.
Segítőkészség, empátia fejlődése. Önismeret fejlődése. Kitartás
képességének erősödése. Saját határok megtapasztalása.
Helyszín: Fertő – tó és környéke, Fertő-Hanság
Nemzeti Park. (A Fertő tó partvidéke a magyarországi
Fertő-Hanság Nemzeti Parkhoz és az ausztriai Neusiedler
See-Seewinkel Nemzeti Parkhoz tartozik. A Fertő táj és ennek
részeként a Fertő-tó a Világörökség része.) Határ menti és
határon túli kerékpáros utak megismerése. A kerékpáros kultúra
megszerettetése. Történelmi, néprajzi, művészeti ismeretek, egy
tájegység átfogó környezeti és természetvédelmi értékeinek
megismerése, mindeközben a környezettudatos-, egészséges
életmódra nevelés gyermekotthonban élő fiatalok számára.
Időpont: 2024.augusztus 17-20-ig.
A túra hossza: 133 km (a kisebb kitérőket nem
számolva). Ebből 38 km a magyar szakaszon.
Résztvevők száma: 18 fő
Részletes, napra lebontott program:
2024.augusztus 10: felkészülés a kerékpáros
túrára. A kerékpározás szabályainak elsajátítása, az útvonal, a
környék, környezet elméleti megismerése. Megismerkedünk a
Nemzeti Park növény ás állatvilágával, amit majd a túra során
megtudunk figyelni. A kerékpárok felkészítése. (Önerőként van
biztosítva minden résztvevő számára a gyermekotthon 15 darab
túrázásra alkalmas kerékpárja, kiegészítőkkel felszerelve. )
Feladatok, felelősség felosztása. A túra során személygépkocsi
kísér minket a személyes biztonság végett. A túrához szükséges
egyéb felszerelések, biztonsági eszközök összeállítása. Személyi
igazolványok ellenőrzése. Pátfalu diákcsoportjával „program
emlékeztető” kapcsolatfelvétel. Szintén hasonló céllal a
Természetvédelmi Egyesület soproni helyi csoportjával, akik a
természeti értékeket segítenek megismertetni a fiatalokkal a
túrához.
2024.augusztus 17: indulás Dégről
tömegközlekedéssel (autóbusszal) Székesfehérvárra. A
kerékpárokat utánfutókkal hozzák utánunk. Itt felszállás a
budapesti vonatra, -immáron a kerékpárokkal együtt amely
kerékpárok szállítását is lehetővé teszi. Budapest - Kelenföld
átszállás a Sopronba induló vonatra a kerékpárokkal együtt. (a
személyes csomagokat, sátrakat személygépkocsi utánfutóval hozza
utánunk). Sopron vasútállomásról kerékpárokkal indulás Balf
felé. Itt az ivókútból megkóstoljuk a balfi savanyú vizet.
Tovább Fertőboz felé, majd a következő cél Nagycenk. Itt a
Széchenyi kastélyt és múzeumot és kisvasutat nézzük meg.
Következő Hegykő után Fertőd, ahol az Eszterházy kastélyt mint
történelmi nevezetességet tekintjük meg. A magyar
Versailles-ként emlegetett kastély az ország egyik legszebb
barokk kastélya. Rendszeresen ad otthont különböző zenei
fesztiváloknak, hangversenyeknek. Fertődtől pár kilométerre
Sarródon, a Fertőd-Fertőzug Nemzeti Park központját, a
Kócsagvárat érdemes felkeresni. Következő állomás Illmiz, mely a
Fertő-Fertőzúg Nemzeti Park szívében fekszik. Itt megkóstoljuk
az a település híres sajtját. A kikötő mellet haladva megállunk
a 18 méter magas kilátótoronynál, ahonnan az egész tavat
belátni. Következő állomás Podersdorf (Pátfalu) ahol egyben az
első éjszakai szállásunk is lesz a part menti Kempingben.
Strand, sátorállítás, vacsora, pihenés. Itt még megtekintünk egy
igazi működőképes szélmalmot is. Itt találkozunk a helyi iskola
diákjainak egy csoportjával és kísérőikkel. Esti beszélgetés
után, másnap az utat együtt folytatjuk Neusiedl felé.
2024.augusztus 18. Reggel
indulás Neusiedl (Nezsider) felé, mely a Fertő tó fővárosa. Itt
egyfagyizós rövid séta. Majd tovább haladunk Purbachig
(Feketeváros) felé. Ez volt a környéklegjobban védett
erődítménye, de a törökök mégis többször lerombolták. A védelmül
szolgálóvárosfal ma is megtalálható. Majd következő állomás
Oggau, amely település kempingjébenlesz a második éjszakánk
eltöltve. Elbúcsúzunk kísérő vendégeinktől, majd tábortűz, az
előző napok élményeinek számbavétele, az előttünk álló
felfedezésre, megismerésre váró szakasz és látnivalóinak
felidézése. Másnap reggel irány Ruszt.
2024.augusztus 19. Rusztra
érve megismerjük a környék egyik legszebb települését,
atörténelmi Magyarország legkisebb szabad királyi városát.
Szembetűnő még, a szinte mindenkéményen kialakított gólyafészek.
A gólyák városa. Ruszt kicsi óvárosának barokkos házai UNESCO
örökségvédelem alatt állnak. Megnézzük itt a Halásztemplomot,
itt van Burgerland legrégebbi orgonája és szintén legrégebbi
freskói. Tovább indulunk Fertőrákos felé. Fertőrákos történeti
és művészeti emlékei révén kiemelkedik a legtöbb magyar falu
közül. Az egyetlen olyan magyarországi község, amelyet városfal
övezett, és püspöki palotája is volt. Csaknem minden épülete
műemlék. A világörökség részét képező Fertő táj egyik jelentős
települése. Meglátogatjuk a helyi kőfejtőt, ami az egyiptomi
sziklatemplomokra emlékeztető formáival a Fertő tó vidékének
egyik legnépszerűbb látványossága. Nem hagyjuk ki a Páneurópai
Emlékhelyet sem. Fertőrákos előtt megtekintjük a
Mithrász-szentélyt, mely a római kor legnevezetesebb maradványa.
A nap végén Sopronban a szállás.
2024. augusztus 20. Sopron
nevezetességei. Ebéd után indulás vonattal Budapestre, majd
onnan Székesfehérvárra (kerékpárokkal együtt), ahonnan a
fiatalok autóbusszal, a kerékpárok pedig utánfutóval jutnak majd
haza Dégre. A Fertő – tó síkvidéki sóstó. Sótartalma
harmincszorosa a Balatonnak. Nem csak természeti viszonyai miatt
híres, hanem növény- és állatvilága is egyedülálló. A tó partját
nagy kiterjedésű nádasok szegélyezik, melyek kitűnő életteret
biztosítanak számos növény és állatfaj részére. Több növényfaj
csak ezen a területen honos az országban. A tó területén
összesen körülbelül háromszáz madárfaj fordul elő, ezek közül
száztíz költ is itt. A tó harminc hajfalnak ad otthont, ezzel
horgászati szempontból is jelentőséggel bír.
Összegzés a pályázati programhoz: a
program a fent tervezettek és leírtak szerint valósult meg.
Értékelő kérdőívekből
merítve:
„Az ilyen alkalmak növelik az
állóképességemet, és az országot is jobban megismerem.”
„Legjobban az út, a környezet és a társaság tetszett.”
„Tetszett, mert tudom ajánlani a családomnak és a barátaimnak
is.”
„Jó lenne, ha lenné még ilyen kerékpártúra.”
„Megfelelt az elvárásaimnak, mert nagyon jól éreztem magam.”
„”A jövőben többet fogok bírni ha lesz ilyen. Jobban fogjuk
bírni az emelkedőket, majd nem kell megállni, hogy toljuk.”
„Jól éreztem magam, kaptam egy új élményt. Életemben először
táboroztam, az egésznek pozitív hatása volt rám. Boldogan
gondolok vissza a programra.”
„A csapatmunka tetszett a legjobban.”
„Jobban fogok csapatban dolgozni és képes leszek másra is
hagyatkozni, és másban megbízni.”
„Jó volt biciklizni. Egymáshoz jobban igazodtunk.”

Szabadidős foglalkozások műhelymunka
PROGRAMTÁBLA

Internetes portálok segítő anyagai után
kutattam és használtam fel a csoportmunka során.
https://www.studocu.com/hu/document/eszterhazy-karoly-egyetem/a-pedagogiai-kutatas-modszerei/a-szabadido-1/10881800
- A szabadidő
http://www.nefmi.gov.hu/letolt/oka/ii_159_2006.pdf - Az
Oktatásért Közalapítvány Közoktatási Alkuratórium pályázata
KözOKA II. Az iskola, ahol szeretnek a tanulók napközibe járni
http://nyiregyhaziwaldorf.hu/wp-content/uploads/Napk%C3%B6zis-foglalkoz%C3%A1si-terv-2018-2019.pdf
- Waldorf óvoda, általános iskola, gimnázium és alapfokú
művészeti iskola napközis
foglalkozási terv
Dolgozói visszajelzések:
-„Jó együtt dolgozni. Megerősít.”
-„A szabadidős foglalkozások kigondolására jutott mindig kevés
idő. Most, hogy csak ezzel foglakozunk itt, így sokkal
könnyebb.”
-„Jó, hogy beletehetem az ötleteimet, de szükség van a
többiekére is, mert nekem nincs annyi.”
-„Amit közösen átgondolunk, abból merítek a saját programtábla
összeállításához”
-„Megszoktuk beszélni azt is, hogy mi, hogyan történt egyes
otthonokban, min változtassunk, milyen anyagköltség kell
hozzá...”
Gyerekek:
- „Szoktam nézni mindig a táblát, hogy mikor mi lesz. Már előre
szoktam várni.”
- „Nem mindig az van, ami ki van téve, tudunk változtatni. De
mindig van valami program, amit mi szeretnénk”
- „Jó, hogy nem kötelező, bár én mindig részt szoktam venni”
- „Sajnos van, aki teljesen kihúzza magát”
- „Több focit tennék bele”
- „Ha van, amit szeretnénk, és van rá lehetőség, az meg szokott
valósulni”
- „Jó dolgokat szoktak szervezni a szabadidőnkre, de én nem
mindig szoktam részt venni, mert fáradt vagyok. Inkább pihenek.”
- „Kevesebb a veszekedés” |