A neveléstudományok helye, felosztása |
|||||||||||||||||||
A pedagógia szó eredete: | |||||||||||||||||||
"pais" |
= |
gyermek |
|||||||||||||||||
"agein" |
= |
vezetni |
|||||||||||||||||
paidagogosz |
= |
gyermekkísérő rabszolga |
|||||||||||||||||
1. |
Neveléstudomány fogalma: | ||||||||||||||||||
a neveléstudomány értelmezi és vizsgálja a már meglévő pedagógiai gyakorlatot, megfigyeli és leírja a gyakorlatban zajló nevelési folyamatot | |||||||||||||||||||
2. |
Neveléstudományok helye a tudományok között: | ||||||||||||||||||
a) |
alaptudományok: | ||||||||||||||||||
- |
absztrakt tudományok: | ||||||||||||||||||
* |
matematika; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
logika |
|
|
|||||||||||
- |
természet tudományok: | ||||||||||||||||||
* |
fizika; | ||||||||||||||||||
* |
kémia; | ||||||||||||||||||
* |
biológia; | ||||||||||||||||||
* |
csillagászat; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
földtudomány |
|
|
|||||||||||
- |
társadalom tudományok és bölcselet: | ||||||||||||||||||
* |
szociológia; | ||||||||||||||||||
* |
közgazdaságtan; | ||||||||||||||||||
* |
politikatudomány; | ||||||||||||||||||
* |
államtudomány; | ||||||||||||||||||
* |
történelemtudomány; | ||||||||||||||||||
* |
pszichológia; | ||||||||||||||||||
* |
nyelvészet; | ||||||||||||||||||
* |
bölcsészettudomány | ||||||||||||||||||
Ø |
esztétika; | ||||||||||||||||||
Ø |
etika | ||||||||||||||||||
b) |
alkalmazott tudományok: | ||||||||||||||||||
- |
alkalmazott élettudományok: | ||||||||||||||||||
* |
egészségtudomány: | ||||||||||||||||||
Ø |
orvostudomány; | ||||||||||||||||||
Ø |
gyógyszettudomány; | ||||||||||||||||||
Ø |
testneveléstudomány; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
Ø |
táplálkozástudomány; |
|
|
||||||||||
* |
mezőgazdaság-tudomány; | ||||||||||||||||||
* |
biotechnológia; | ||||||||||||||||||
* |
élelmiszertudomány; | ||||||||||||||||||
* |
természetvédelmi biológia; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
tájépítészet és tájökológia; |
|
|
|||||||||||
- |
műszaki és élettelen természettudományi területek: | ||||||||||||||||||
* |
számítástechnika; | ||||||||||||||||||
* |
építészet; | ||||||||||||||||||
* |
gépészeti tudományok; | ||||||||||||||||||
* |
elektronika; | ||||||||||||||||||
* |
közlekedéstudomány; | ||||||||||||||||||
* |
logisztika; | ||||||||||||||||||
* |
térképészet és geodézia; | ||||||||||||||||||
* |
vegyészmérnöki tudomány; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
környezetvédelmi tudomány |
|
|
|||||||||||
- |
alkalmazott társadalomtudományok: | ||||||||||||||||||
* |
neveléstudomány: | ||||||||||||||||||
Ø |
összehasonlító pedagógia; | ||||||||||||||||||
Ø |
neveléstörténet; | ||||||||||||||||||
Ø |
neveléselmélet; | ||||||||||||||||||
Ø |
oktatáselmélet; | ||||||||||||||||||
* |
alkalmazott pszichológia; | ||||||||||||||||||
* |
vezetéstudomány; | ||||||||||||||||||
* |
alkalmazott gazdaságtudomány | ||||||||||||||||||
* |
jogtudomány | ||||||||||||||||||
* |
kommunikáció-tudomány | ||||||||||||||||||
* |
könyvtár- és információ-tudomány | ||||||||||||||||||
c) |
interdiszciplinális tudományok: | ||||||||||||||||||
3. |
Neveléstudományok felosztása: | ||||||||||||||||||
- |
általános pedagógia | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
a nevelésnek, mint személyiség formálásnak a társadalommal való összefüggésével, céljával, lehetőségeivel, alapfogalmaival foglalkozik |
|
|
|||||||||||||
- |
neveléselmélet: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
a nevelés folyamatát, tartalmát, elveit, módszereit, színtereit, eredményei vizsgálatának kérdéseit tárgyalja: |
|
|
|||||||||||||
- |
neveléstörténet: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
pedagógiai nevelési eszmények és intézmények, a nevelés-oktatás gyakorlatának, nevelés és oktatáspolitikai törekvéseinek alakulását kíséri végig a történelem különböző szakaszaiban |
|
|
|||||||||||||
- |
didaktika: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
a tanítás-tanulás folyamat tartalmi, szervezeti, módszertani kérdéseit vizsgálja |
|
|
|||||||||||||
- |
módszertan (tantárgypedagógia): | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
a tananyag feldolgozásával összefüggésben vizsgálják a nevelés, képzés, oktatás lehetőségeit, módjait |
|
|
|||||||||||||
- |
összehasonlító pedagógia: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
különböző országok oktatáspolitikai törekvéseit hasonlítja össze |
|
|
|||||||||||||
- |
gyógypedagógia: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
a testileg, idegrendszerileg sérült, fogyatékkal élő gyermekek nevelési lehetőségeivel, annak speciális kérdéseivel foglalkozik |
|
|
|||||||||||||
- |
iskolaszervezettan: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
az iskolarendszer strukturális kérdéseit, közigazgatási problémáit tárgyalja |
|
|
|||||||||||||
- |
életkorok pedagógiája:: | ||||||||||||||||||
* |
újszülöttkor | ||||||||||||||||||
* |
csecsemőkor | ||||||||||||||||||
* |
kisgyermekkor | ||||||||||||||||||
* |
gyermekkor | ||||||||||||||||||
* |
serdülőkor | ||||||||||||||||||
* |
ifjúkor | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
* |
felnőttkor |
|
|
||||||||||||
- |
nevelési színterek pedagógiája: | ||||||||||||||||||
* |
családi nevelés pedagógiája | ||||||||||||||||||
* |
bentlakásos intézmények pedagógiája | ||||||||||||||||||
* |
napközi otthonok pedagógiája | ||||||||||||||||||
* |
tömegkommunikáció pedagógiája | ||||||||||||||||||
Készítette: Fodor |
2020. április 11. |
||||||||||||||||||