A neveléstudományok helye, felosztása

   
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
    A pedagógia szó eredete:                
     

"pais"

=

gyermek

                   
     

"agein"

=

vezetni

                   
     

paidagogosz

=

gyermekkísérő rabszolga

           
                                       
                                       
                                       
   

1.

Neveléstudomány fogalma:    
      a neveléstudomány értelmezi és vizsgálja a már meglévő pedagógiai gyakorlatot, megfigyeli és leírja a gyakorlatban zajló nevelési folyamatot  
                                       
                                       
                                       
   

2.

Neveléstudományok helye a tudományok között:    
     

a)

alaptudományok:    
       

-

absztrakt tudományok:    
         

*

matematika;    

 

 

 

 

 

*

logika

 

 

       

-

természet tudományok:    
         

*

fizika;    
         

*

kémia;    
         

*

biológia;    
         

*

csillagászat;    

 

 

 

 

 

*

földtudomány

 

 

       

-

társadalom tudományok és bölcselet:    
         

*

szociológia;    
         

*

közgazdaságtan;    
         

*

politikatudomány;    
         

*

államtudomány;    
         

*

történelemtudomány;    
         

*

pszichológia;    
         

*

nyelvészet;    
         

*

bölcsészettudomány    
           

Ø

esztétika;    
           

Ø

etika    
                                       
                                       
     

b)

alkalmazott tudományok:    
       

-

alkalmazott élettudományok:    
         

*

egészségtudomány:    
           

Ø

orvostudomány;    
           

Ø

gyógyszettudomány;    
           

Ø

testneveléstudomány;    

 

 

 

 

 

 

Ø

táplálkozástudomány;

 

 

         

*

mezőgazdaság-tudomány;    
         

*

biotechnológia;    
         

*

élelmiszertudomány;    
         

*

természetvédelmi biológia;    

 

 

 

 

 

*

tájépítészet és tájökológia;

 

 

       

-

műszaki és élettelen természettudományi területek:    
         

*

számítástechnika;    
         

*

építészet;    
         

*

gépészeti tudományok;    
         

*

elektronika;    
         

*

közlekedéstudomány;    
         

*

logisztika;    
         

*

térképészet és geodézia;    
         

*

vegyészmérnöki tudomány;    

 

 

 

 

 

*

környezetvédelmi tudomány

 

 

       

-

alkalmazott társadalomtudományok:    
         

*

neveléstudomány:    
           

Ø

összehasonlító pedagógia;    
           

Ø

neveléstörténet;    
           

Ø

neveléselmélet;    
           

Ø

oktatáselmélet;    
         

*

alkalmazott pszichológia;    
         

*

vezetéstudomány;    
         

*

alkalmazott gazdaságtudomány    
         

*

jogtudomány    
         

*

kommunikáció-tudomány    
         

*

könyvtár- és információ-tudomány    
                                       
                                       
     

c)

interdiszciplinális tudományok:    
                                       
                                       
                                       
   

3.

Neveléstudományok felosztása:    
     

-

általános pedagógia    

 

 

 

 

a nevelésnek, mint személyiség formálásnak a társadalommal való összefüggésével, céljával, lehetőségeivel, alapfogalmaival foglalkozik

 

 

     

-

neveléselmélet:    

 

 

 

 

a nevelés folyamatát, tartalmát, elveit, módszereit, színtereit, eredményei vizsgálatának kérdéseit tárgyalja:

 

 

     

-

neveléstörténet:    

 

 

 

 

pedagógiai nevelési eszmények és intézmények, a nevelés-oktatás gyakorlatának, nevelés és oktatáspolitikai törekvéseinek alakulását kíséri végig a történelem különböző szakaszaiban

 

 

     

-

didaktika:    

 

 

 

 

a tanítás-tanulás folyamat tartalmi, szervezeti, módszertani kérdéseit vizsgálja

 

 

     

-

módszertan (tantárgypedagógia):    

 

 

 

 

a tananyag feldolgozásával összefüggésben vizsgálják a nevelés, képzés, oktatás lehetőségeit, módjait

 

 

     

-

összehasonlító pedagógia:    

 

 

 

 

különböző országok oktatáspolitikai törekvéseit hasonlítja össze

 

 

     

-

gyógypedagógia:    

 

 

 

 

a testileg, idegrendszerileg sérült, fogyatékkal élő gyermekek nevelési lehetőségeivel, annak speciális kérdéseivel foglalkozik

 

 

     

-

iskolaszervezettan:    

 

 

 

 

az iskolarendszer strukturális kérdéseit, közigazgatási problémáit tárgyalja

 

 

     

-

életkorok pedagógiája::    
       

*

újszülöttkor    
       

*

csecsemőkor    
       

*

kisgyermekkor    
       

*

gyermekkor    
       

*

serdülőkor    
       

*

ifjúkor    

 

 

 

 

*

felnőttkor

 

 

     

-

nevelési színterek pedagógiája:    
       

*

családi nevelés pedagógiája    
       

*

bentlakásos intézmények pedagógiája    
       

*

napközi otthonok pedagógiája    
       

*

tömegkommunikáció pedagógiája    
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
    Készítette: Fodor        

2020. április 11.