Nevelési célok |
|||||||||||||||||||
A nevelés folyamata |
|||||||||||||||||||
Nevelési módszerek |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
1. |
A nevelési cél: | ||||||||||||||||||
kettős funkciója van: | |||||||||||||||||||
* |
előírja a neveltek számára a szükséges követelményeket | ||||||||||||||||||
* |
a nevelők számára megfogalmazza a feladatokat. | ||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
szükséges hozzá a jövő és a jelen pontos ismerete | |||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
a jövendő társadalmi igényeire készíti fel a neveltet | |||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
a ma iskolájában, a mai társadalom viszonyai között | |||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
mindig a társadalmi elvárások fogalmazódnak meg a személyiség szubjektív szükségleteinek figyelembevételével |
|||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
az elméleti szakemberek feladata meghatározni és a gyakorló pedagógusok számára megfogalmazni a célokat és a feladatokat | |||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
2. |
A nevelési folyamat: | ||||||||||||||||||
a) |
fogalma: | ||||||||||||||||||
(hatnak benne biológiai, fiziológiai és társadalmi
törvényszerűségek) összefüggő egymással kapcsolatban lévő láncolatok |
|||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
az a folyamat, amelyben a pedagógus által irányított tevékenységrendszer fejleszti a nevelt képességeit | |||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
a fejlesztő hatások révén kialakul a nevelt értékrendszere, személyisége ami képessé teszi a ne-veltet az egyéni és a társadalmi feladatainak a megoldására |
|||||||||||||||||||
b) |
lényeges tartalmi jegyei: | ||||||||||||||||||
- |
fejlődés; | ||||||||||||||||||
- |
fejlesztés; | ||||||||||||||||||
- |
hatás; | ||||||||||||||||||
- |
tervezés; | ||||||||||||||||||
- |
irányítás; | ||||||||||||||||||
- |
tevékenység | ||||||||||||||||||
c) |
a nevelés folyamatának keretében valósul meg: |
||||||||||||||||||
- |
a személyiség fejlesztése; | ||||||||||||||||||
- |
a magatartásformák kialakítása; | ||||||||||||||||||
- |
a személyiség erkölcsi, művelődési, életmódbeli és esztétikai szokásainak megerősítése; | ||||||||||||||||||
- |
a minták interiorizálása; | ||||||||||||||||||
- |
meggyőződések kialakítása | ||||||||||||||||||
d) |
a nevelés folyamat véletlenszerű: | ||||||||||||||||||
- |
a hatás és annak eredménye között nem mutatkozik azonnal ok-okozati kapcsolat; | ||||||||||||||||||
- |
eredményei nem számíthatók ki egyértelműen; | ||||||||||||||||||
- |
a végeredmény több megoldású lehet; | ||||||||||||||||||
- |
spontán tényezők is érvényesülhetnek; | ||||||||||||||||||
- |
azonos tényezők más-más eredményre vezethetnek | ||||||||||||||||||
e) |
a nevelési folyamat szabályozottsága lehet: |
||||||||||||||||||
- |
irányított; | ||||||||||||||||||
- |
szabad | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
3. |
Nevelési módszerek: | ||||||||||||||||||
a) |
lényege: | ||||||||||||||||||
a kitűzött nevelési célok elérése érdekében alkalmazott eljárások összessége (a nevelési módszerek nem azonosak az oktatási módszerekkel!) |
|||||||||||||||||||
b) |
csoportosítása: | ||||||||||||||||||
a nevelő és a nevelt viszonya, és a kifejtett hatás alapján: |
|||||||||||||||||||
- |
direkt (közvetlen) nevelési módszer; | ||||||||||||||||||
- |
indirekt (közvetett) nevelési módszer |
||||||||||||||||||
c) |
a nevelési módszerek osztályozása: |
||||||||||||||||||
- |
szokásformálás: | ||||||||||||||||||
* |
direkt (közvetlen) nevelési módszerrel: |
||||||||||||||||||
Ø |
követelés; | ||||||||||||||||||
Ø |
gyakoroltatás; | ||||||||||||||||||
Ø |
segítségadás; | ||||||||||||||||||
Ø |
ellenőrzés; | ||||||||||||||||||
Ø |
ösztönzés |
||||||||||||||||||
- |
magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei: |
||||||||||||||||||
* |
direkt (közvetlen) nevelési módszerrel: |
||||||||||||||||||
Ø |
elbeszélés; | ||||||||||||||||||
Ø |
modell felmutatása; | ||||||||||||||||||
Ø |
műalkotások; | ||||||||||||||||||
Ø |
személyes példaadás | ||||||||||||||||||
* |
indirekt (közvetett) nevelési módszer: |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
kölcsönös példaadás |
|
|
|||||||||||
- |
a meggyőződés formálás módszerei: |
||||||||||||||||||
* |
direkt (közvetlen) nevelési módszerrel: | ||||||||||||||||||
Ø |
előadás, | ||||||||||||||||||
Ø |
magyarázat, | ||||||||||||||||||
Ø |
beszélgetés | ||||||||||||||||||
|
Ø |
a tanulók önálló elemző munkája |
|||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
indirekt (közvetett) nevelési módszer: |
|
|
|||||||||||
kölcsönös felvilágosítás | |||||||||||||||||||
- |
hagyományos felosztás: |
||||||||||||||||||
* |
követelés | ||||||||||||||||||
* |
meggyőzés | ||||||||||||||||||
* |
gyakorlás | ||||||||||||||||||
* |
ellenőrzés | ||||||||||||||||||
* |
értékelés | ||||||||||||||||||
* |
elismerés | ||||||||||||||||||
* |
büntetés | ||||||||||||||||||
d) |
a meggyőzés, felvilágosítás és tudatosítás módszerei: |
||||||||||||||||||
- |
az oktatás valamennyi módszere; | ||||||||||||||||||
- |
példa, példaadás, példakép; | ||||||||||||||||||
- |
bírálat, önbírálat; | ||||||||||||||||||
- |
beszélgetés, felvilágosítás; | ||||||||||||||||||
- |
előadás, tájékoztatás, vita | ||||||||||||||||||
e) |
a tevékenység megszervezésének módszerei: | ||||||||||||||||||
- |
követelés; | ||||||||||||||||||
- |
megbízás; | ||||||||||||||||||
- |
ellenőrzés; | ||||||||||||||||||
- |
verseny; | ||||||||||||||||||
- |
játékos módszerek; | ||||||||||||||||||
- |
előadás, gyakorlás | ||||||||||||||||||
f) |
a magatartásra ható módszerek: | ||||||||||||||||||
- |
ösztönzés, serkentés módszerei (ígéret, helyeslés, biztatás, elismerés, dicséret, jutalmazás); | ||||||||||||||||||
- |
kényszerítő módszerek (felszólítás, parancs, büntetés); | ||||||||||||||||||
- |
gátlást kiváltó módszerek (felügyelet, ellenőrzés, intés, fenyegetés, tilalom, elmarasztalás) | ||||||||||||||||||
Készítette: Fodor |
2020. április 11. |
||||||||||||||||||