Nevelési célok

   
   

A nevelés folyamata

   
   

Nevelési módszerek

   
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       

celok

                                   
   

1.

A nevelési cél:    
      kettős funkciója van:    
     

*

előírja a neveltek számára a szükséges követelményeket    
     

*

a nevelők számára megfogalmazza a feladatokat.    
              ß                        
        szükséges hozzá a jövő és a jelen pontos ismerete    
              ß                        
        a jövendő társadalmi igényeire készíti fel a neveltet    
              ß                        
        a ma iskolájában, a mai társadalom viszonyai között    
              ß                        
       

mindig a társadalmi elvárások fogalmazódnak meg a személyiség szubjektív szükségleteinek figyelembevételével

   
              ß                        
        az elméleti szakemberek feladata meghatározni és a gyakorló pedagógusok számára megfogalmazni a célokat és a feladatokat    
                                       
                                       

foly

                                   
   

2.

A nevelési folyamat:    
     

a)

fogalma:    
       

(hatnak benne biológiai, fiziológiai és társadalmi törvényszerűségek)
időben egymás után végbemenő történések, változások egysége,

összefüggő egymással kapcsolatban lévő láncolatok

   
              ß                        
        az a folyamat, amelyben a pedagógus által irányított tevékenységrendszer fejleszti  a nevelt képességeit    
              ß                        
       

a fejlesztő hatások révén kialakul a nevelt értékrendszere, személyisége

ami képessé teszi a ne-veltet az egyéni és a társadalmi feladatainak a megoldására

   
                                       
                                       
     

b)

lényeges tartalmi jegyei:    
       

-

fejlődés;    
       

-

fejlesztés;    
       

-

hatás;    
       

-

tervezés;    
       

-

irányítás;    
       

-

tevékenység    
                                       
                                       
     

c)

a nevelés folyamatának keretében valósul meg:

   
       

-

a személyiség fejlesztése;    
       

-

a magatartásformák kialakítása;    
       

-

a személyiség erkölcsi, művelődési, életmódbeli és esztétikai szokásainak megerősítése;    
       

-

a minták interiorizálása;    
       

-

meggyőződések kialakítása    
                                       
                                       
     

d)

a nevelés folyamat véletlenszerű:    
       

-

a hatás és annak eredménye között nem mutatkozik azonnal ok-okozati kapcsolat;    
       

-

eredményei nem számíthatók ki egyértelműen;    
       

-

a végeredmény több megoldású lehet;    
       

-

spontán tényezők is érvényesülhetnek;    
       

-

azonos tényezők más-más eredményre vezethetnek    
                                       
                                       
     

e)

a  nevelési folyamat szabályozottsága lehet:

   
       

-

irányított;    
       

-

szabad    
                                       
                                       

modsz

                                   
   

3.

Nevelési módszerek:    
     

a)

lényege:    
       

a kitűzött nevelési célok elérése érdekében alkalmazott eljárások összessége (a nevelési módszerek nem azonosak az oktatási módszerekkel!)

   
                                       
                                       
     

b)

csoportosítása:    
       

a nevelő és a nevelt viszonya, és a kifejtett hatás alapján:

   
       

-

direkt (közvetlen) nevelési módszer;    
       

-

indirekt (közvetett) nevelési módszer

   
                                       
                                       
     

c)

a nevelési módszerek osztályozása:

   
       

-

szokásformálás:    
         

*

direkt (közvetlen) nevelési módszerrel:

   
           

Ø

követelés;    
           

Ø

gyakoroltatás;    
           

Ø

segítségadás;    
           

Ø

ellenőrzés;    
           

Ø

ösztönzés

   
                                       
       

-

magatartási-tevékenységi modellek közvetítésének módszerei:

   
         

*

direkt (közvetlen) nevelési módszerrel:

   
           

Ø

elbeszélés;    
           

Ø

modell felmutatása;    
           

Ø

műalkotások;    
           

Ø

személyes példaadás    
         

*

indirekt (közvetett) nevelési módszer:

   

 

 

 

 

 

 

kölcsönös példaadás

 

 

                                       
       

-

a meggyőződés formálás módszerei:

   
         

*

direkt (közvetlen) nevelési módszerrel:    
           

Ø

előadás,    
           

Ø

magyarázat,    
           

Ø

beszélgetés    

 

         

Ø

a tanulók önálló elemző munkája

   

 

 

 

 

 

*

indirekt (közvetett) nevelési módszer:

 

 

            kölcsönös felvilágosítás    
                                       
       

-

hagyományos felosztás:

   
         

*

követelés    
         

*

meggyőzés    
         

*

gyakorlás    
         

*

ellenőrzés    
         

*

értékelés    
         

*

elismerés    
         

*

büntetés    
                                       
                                       
     

d)

a meggyőzés, felvilágosítás és tudatosítás módszerei:

   
       

-

az oktatás valamennyi módszere;    
       

-

példa, példaadás, példakép;    
       

-

bírálat, önbírálat;    
       

-

beszélgetés, felvilágosítás;    
       

-

előadás, tájékoztatás, vita    
                                       
                                       
     

e)

a tevékenység megszervezésének módszerei:    
       

-

követelés;    
       

-

megbízás;    
       

-

ellenőrzés;    
       

-

verseny;    
       

-

játékos módszerek;    
       

-

előadás, gyakorlás    
                                       
                                       
     

f)

a magatartásra ható módszerek:    
       

-

ösztönzés, serkentés módszerei (ígéret, helyeslés, biztatás, elismerés, dicséret, jutalmazás);    
       

-

kényszerítő módszerek (felszólítás, parancs, büntetés);    
       

-

gátlást kiváltó módszerek (felügyelet, ellenőrzés, intés, fenyegetés, tilalom, elmarasztalás)    
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
                                       
    Készítette: Fodor        

2020. április 11.