A személyiség összetevői |
|||||||||||||||||||
A nevelő személyisége |
|||||||||||||||||||
Nevelői-oktató szerep |
|||||||||||||||||||
Szerepelvárások és szerepkonfliktusok |
|||||||||||||||||||
1. |
A személyiség: | ||||||||||||||||||
a) |
a személyiség szó eredete: | ||||||||||||||||||
persona (latin) szóból származik = maszk |
|||||||||||||||||||
b) |
a személyiség fogalma: | ||||||||||||||||||
(a mai napig nem sikerült pontosan, egységesen meghatározni) a gondolkodás, az érzelmek, a viselkedés különböző jellemzőit jelenti, amelyek meghatározzák az egyén személyes stílusát és befolyásolják a környezettel való kapcsolatát |
|||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
az ember egyedi tulajdonságainak összessége | |||||||||||||||||||
c) |
a személyiség összetevői: | ||||||||||||||||||
- |
morfológiai vagy testalkati jellemzők: | ||||||||||||||||||
* |
a test; |
||||||||||||||||||
Ø |
magassága; |
||||||||||||||||||
Ø |
formája; | ||||||||||||||||||
Ø |
felépítése (leptoszom, piknikus vagy atletikus); | ||||||||||||||||||
* |
az arctípusa; |
||||||||||||||||||
- |
fiziológia vagy életműködési jellemzők: |
||||||||||||||||||
* |
meghatározzák az egyén fizikai állapotát; |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
teherbíró képességét; |
|
|
|||||||||||
* |
terhelhetőségét; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
mely betegségekre hajlamos |
|
|
|||||||||||
- |
temperamentum: | ||||||||||||||||||
(vérmérséklet, ~ természet): |
|||||||||||||||||||
az érzelmi ingerekre adott automatikus válaszokban megnyilvánuló különbségek (pl.: szangvinikus, kolerikus, melankolikus vagy flegmatikus) |
|||||||||||||||||||
- |
szükségletek: | ||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
Maslov-piramis | |||||||||||||||||||
belső vágyak, késztetések, aminek kielégítése érdekében az ember cselekszik (Pl.: éhség, szomjúság, ruházkodás, valahova tartozás vagy elismerés iránti vágy stb.) |
|||||||||||||||||||
- |
képességek – készségek: |
||||||||||||||||||
minden veleszületett, öröklött adottság, hajlam, illetve szerzett (gyakorlás és használat során kifejlődött és rendelkezésre álló speciális) képesség (amely egy teljesítmény eléréséhez szükségesek Þ pl.: zenei tehetség, nyelvérzék, vagy a kézírás, mint gyakorlás útján szerzett képesség) | |||||||||||||||||||
- |
beállítódás: | ||||||||||||||||||
az a mód, ahogy az ember a tényeket érzékeli, megítéli és érzelmileg értékeli, majd a viselkedésével reagál |
|||||||||||||||||||
ß | |||||||||||||||||||
a beállítódás szerzett dolog, a korábbi tapasztalatok alapján és a társadalmi értékrend átvételével alakul ki |
|||||||||||||||||||
- |
érdeklődés: | ||||||||||||||||||
* |
mire figyel jobban oda az ember; |
||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
* |
milyen dolgokra vagy problémákra nyitott (pl.:humán vagy reál, elméleti vagy gyakorlati kérdések foglalkoztatják) |
|
|
|||||||||||
|
|||||||||||||||||||
2. |
A nevelő személyisége: | ||||||||||||||||||
(az ideális nevelő személyiségjegyei) |
|||||||||||||||||||
- |
azonosulási mintát nyújt (modell); | ||||||||||||||||||
- |
hiteles; | ||||||||||||||||||
- |
toleráns; | ||||||||||||||||||
- |
magas szintű a pedagógiai, pszichológiai, módszertani műveltsége; |
||||||||||||||||||
- |
kreatív személyiség; | ||||||||||||||||||
- |
megértő; | ||||||||||||||||||
- |
ismeri a neveltjei gondolat- és érzelemvilágát; | ||||||||||||||||||
- |
gyermekszerető; | ||||||||||||||||||
- |
van humorérzéke; | ||||||||||||||||||
- |
találékony; | ||||||||||||||||||
- |
tekintéllyel rendelkezik; | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
3. |
Nevelői-oktató szerep: | ||||||||||||||||||
a) |
szerep fogalma: | ||||||||||||||||||
- |
komplex fogalom, amelyben kifejezhetők a viselkedés szabályszerűségeit meghatározó egyéni és szociális elemek, és ugyanakkor tudományos megalapozottsággal is vizsgálható egység |
||||||||||||||||||
- |
egy adott státusz társadalmi elvárásaihoz, szabályaihoz illeszkedő viselkedési mód, amelyben feltételezzük mások jelenlétét is; | ||||||||||||||||||
- |
a szerep egy adott szociális térhez és státushoz kialakított, szabályszerűségeken alapuló viselkedés, amely adott körülmények között nagyrészt megjósolhatóvá teszi a személy reakcióit; | ||||||||||||||||||
- |
folyamatosan és párhuzamosan több szerepet is betöltünk (ilyen pl. a munkában kialakult [vezetői, munkatársi, tanári, stb. …] szerepünk, magánéleti szerepeink [feleség, férj, szülő,gyerek, stb. …] közéleti [állampolgár, képviselő, társadalmi szervezet tagja, stb. … ]) |
||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
b) |
szerepelvárások: | ||||||||||||||||||
- |
a hétköznapi életben egyszerre több csoport tagjaként jelenik meg az egyén (pl.: iskolai diák és egy család tagja); | ||||||||||||||||||
- |
a csoporton belül a csoporttagok, a különböző tényezőket figyelembe véve, meghatározott státuszpozíciókat foglalnak el; | ||||||||||||||||||
- |
az egyének elfoglalt helyéhez a csoportokon belül szerepek rendelődnek; | ||||||||||||||||||
- |
a szerepekkel szemben a csoportban szerepelvárások fogalmazódnak meg, ezeket a társadalmi-közösségi igények fogalmazzák meg; | ||||||||||||||||||
- |
a szerepek lehetséges típusai: | ||||||||||||||||||
* |
általános szerepek: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
a természettől kapott elemekhez kapcsolódnak (pl.: nemi vagy generációkhoz fűződő szerepek); |
|
|
||||||||||||
* |
alapvető szerepek: | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
a társadalomban elfoglalt helyhez kapcsolódnak (pl.: szakmához, élethivatáshoz vagy társadalmi réteghez fűződő szerepek); |
|
|
|||||||||||
- |
előmozdító szerepek: | ||||||||||||||||||
* |
kezdeményező; | ||||||||||||||||||
* |
véleménynyilvánító; | ||||||||||||||||||
* |
kérdező; | ||||||||||||||||||
* |
informátor; | ||||||||||||||||||
* |
szabályalkotó; | ||||||||||||||||||
* |
általánosító; | ||||||||||||||||||
* |
engedelmeskedő (passzív, de fontos szerep, bár nem ideális ha egy csoportban túl gyakori); |
||||||||||||||||||
- |
hátramozdító szerepek: | ||||||||||||||||||
* |
akadékoskodó; | ||||||||||||||||||
* |
vetélkedő; | ||||||||||||||||||
* |
mindentudó; | ||||||||||||||||||
* |
hírharang (nemcsak informál, hanem dezinformál is); | ||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
4. |
A szerepkonfliktusok: | ||||||||||||||||||
a) |
fogalma: | ||||||||||||||||||
- |
meglehetősen tágan értelmezett; | ||||||||||||||||||
- |
sokféle feszültségkeltő szituációt neveznek így a különböző elméletalkotók; | ||||||||||||||||||
- |
a veleszületett szerepekből nem lehet kilépni, oda mobilitás útján nem lehet bekerülni; | ||||||||||||||||||
- |
a szerzett szerepek az egyéni aktivitástól függően alakulnak | ||||||||||||||||||
- |
a szerepkonfliktusok három főbb formáját különítik el: | ||||||||||||||||||
* |
személy-szerep konfliktus: | ||||||||||||||||||
Ø |
egyidejűleg több szerepet kell megvalósítani, ami nehézségekbe ütközik; | ||||||||||||||||||
Ø |
ha az adott szerep jellegénél fogva nem illik az azt megvalósító egyén személyiségéhez, mentalitáshoz, azaz az egyén olyan szerepbe kényszerül, amit nem tud betölteni; | ||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||||
A kép eredeti helye: | |||||||||||||||||||
https://www.hrportal.hu/images/uploaded/img/2745_thumb_236.jpg |
|||||||||||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
Zágon István: Az anya meg a szülő |
|
|
||||||||||
|
|
|
|
|
|
|
A fenti képre kattintva meghallgatható Zágon István írása Koncz Gábor előadásában |
|
|
||||||||||
Ez a két fogalom alapjában véve ugyanazt jelenti, de azért mégsem ugyanaz. Olyan különbség van köztük, mint - hogy is magyarázzam - mint amikor az ember azt mondja, hogy állam, meg azt, hogy haza. |
|||||||||||||||||||
A hazáért élek és halok, az államnak meg adót fizetek. És annak ellenére lényegesen könnyebb, mint meghalni, mégis több emberről hallottam, aki lelkes örömmel halt volna meg a hazáért, de soha senkiről nem hallottam, aki szívesen fizetett volna adót. |
|||||||||||||||||||
Hát így vagyunk valahogy az anyával, meg a szülővel is. A szülő
hivatalos kifejezés, az anya magánjellegű. |
|||||||||||||||||||
Az anya, meg a szülő egy ember. De ennek az egy embernek egészen más tulajdonságai nyilvánulnak meg az anyában, mint a szülőben. |
|||||||||||||||||||
Aki a harmadik szobából csukott ajtón át is meghallja, hogy hathetes
kislánya sír, az, az anya. |
|||||||||||||||||||
Aki be is rohan hozzá, megnézi, kibontja, tisztába teszi, de soron kívül egyetlen korty anyatejet sem juttat neki, hanem szigorúan alkalmazkodik az orvosilag előírt étrendhez, az már a szülő. |
|||||||||||||||||||
Akinek majd a szíve szakad ki, amikor a gyermeknek fogzási fájdalmai vannak, az, az anya, de aki csukamájolajat ad neki, hogy minél előbb nőjön ki a foga, az már a szülő. Általában aki képes arra, hogy saját önszülött gyermekének beadja a csukamájolajat, azt a csúszós, szörnyű, kibírhatatlan ízű kotyvalékot, az nem is lehet anya. Az csak szülő lehet. |
|||||||||||||||||||
De aki közben azt hajtogatja; jaj de jó, de finom, a mama is ezt
eszi, és hősies elszántsággal a szívében, de háborgó indulatokkal a
gyomrában maga is megkóstolja azt a szörnyű kotyvalékot, az már
megint az anya. |
|||||||||||||||||||
Aki azt mondja: haszontalan kölyök, már megint nem tanulsz, az a
szülő, de aki fűnek-fának keservesen panaszkodik, hogy annak a
szegény gyereknek már megint mennyit kell tanulnia, az, az anya. |
|||||||||||||||||||
De aki ugyanakkor nagyokat nyel, mert úgy érzi, hogy most kezdik tőle elszakítani lelkétől lelkezett magzatát és szeretné a fia táncpartnerét, azt a kis kacér, szőke démont megpofozni, az már megint az anya. |
|||||||||||||||||||
És mégis az anyából lesz a jó anyós, a szülőből pedig a rossz. Amely anyósi állapot tart mindaddig, míg meg nem születik az első unoka. És akkor valami egész váratlan és csodálatos dolog történik, eltűnik a szülő, eltűnik az anya, mondjuk inkább a kettő összeolvad és nagymama lesz belőle |
|||||||||||||||||||
De ez a nagymama nem hasonlít sem az anyára, sem a szülőre, annyira
nem, hogy hadilábon áll mindkettővel, a szülőt ridegnek, az anyát
túlzottnak tartja, és csak egyvalakivel azonosítja magát teljesen és
százszázalékosan, a gyerekkel. Mintha soha nem lett volna szülő,
mintha soha nem lett volna anya. |
|||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||
Ø |
ha az adott szerep jellegénél fogva nem illik az azt megvalósító egyén személyiségéhez, mentalitáshoz, azaz az egyén olyan szerepbe kényszerül, amit nem tud betölteni; | ||||||||||||||||||
Ø |
kialakulásában a szerepet játszó tényezők: | ||||||||||||||||||
túlterheltség, ami miatt az egyén nem tud szerepének maradéktalanul megfelelni (előfordulhat, hogy a szerep teljesítése az egyén valamely belső meggyőződésének a feladását követeli) | |||||||||||||||||||
Készítette: Fodor |
2020. április 11. |
||||||||||||||||||