Szerepek és szerepkonfliktusok |
||||||||||||||
Munkakörök | ||||||||||||||
Munkakörökkel kapcsolatos általános elvárások | ||||||||||||||
Személyes attitűdök a segítő szakmákban; | ||||||||||||||
Az egészségügyi dolgozók | ||||||||||||||
1. | A szerep fogalma: | |||||||||||||
— | komplex fogalom, amelyben kifejezhetők a viselkedés szabályszerűségeit meghatározó egyéni és szociális elemek, és ugyanakkor tudományos megalapozottsággal is vizsgálható egység; | |||||||||||||
— | egy adott státusz társadalmi elvárásaihoz, szabályaihoz illeszkedő viselkedési mód, amelyben feltételezik mások jelenlétét is: | |||||||||||||
— | a szerep egy adott szociális térhez és státushoz kialakított, szabályszerűségeken alapuló viselkedés, amely adott körülmények között nagyrészt megjósolhatóvá teszi a személy reakcióit; | |||||||||||||
— | folyamatosan és párhuzamosan több szerepet is betöltünk(ilyen pl. a munkában kialakult [vezetői, munkatársi, tanári, stb. …] szerepünk, magánéleti szerepeink [feleség, férj, szülő,gyerek, stb. …] közéleti [állampol gár, képviselő, társadalmi szervezet tagja, stb. … ]) | |||||||||||||
2. | Szerepelvárások: | |||||||||||||
— | a hétköznapi életben egyszerre több csoport tagjaként jelenik meg az egyén (pl.: iskolai diák és egy család tagja); | |||||||||||||
— | a csoporton belül a csoporttagok, a különböző tényezőket figyelembe véve, meghatározott státuszpozíciókat foglalnak el; | |||||||||||||
— | az egyének elfoglalt helyéhez a csoportokon belül szerepek rendelődnek; | |||||||||||||
— | a szerepekkel szemben a csoportban szerepelvárások fogalmazódnak meg, ezeket a társadalmi-közösségi igények fogalmazzák meg; | |||||||||||||
— | a szerepek lehetséges típusai: | |||||||||||||
* | általános szerepek: | |||||||||||||
|
|
|
a természettől kapott elemekhez kapcsolódnak (pl.: nemi vagy generációkhoz fűződő szerepek); |
|||||||||||
* | alapvető szerepek: | |||||||||||||
a társadalomban elfoglalt helyhez kapcsolódnak (pl.: szakmához, élethivatáshoz vagy társadalmi réteghez fűződő szerepek); | ||||||||||||||
— | előmozdító szerepek: | |||||||||||||
* |
kezdeményező; |
|||||||||||||
* |
véleménynyilvánító; |
|||||||||||||
* |
kérdező; |
|||||||||||||
* |
informátor; |
|||||||||||||
* |
szabályalkotó; |
|||||||||||||
* |
általánosító; |
|||||||||||||
* | engedelmeskedő (passzív, de fontos szerep, bár nem ideális ha egy csoportban túl gyakori) | |||||||||||||
— | hátramozdító szerepek: | |||||||||||||
* |
akadékoskodó; |
|||||||||||||
* |
vetélkedő; |
|||||||||||||
* |
mindentudó; |
|||||||||||||
* | hírharang (nemcsak informál, hanem dezinformál is) | |||||||||||||
3. | A szerepkonfliktusok: | |||||||||||||
a) | fogalma: | |||||||||||||
— | meglehetősen tágan értelmezett; | |||||||||||||
— | sokféle feszültségkeltő szituációt neveznek így a különböző elméletalkotók; | |||||||||||||
— | a veleszületett szerepekből nem lehet kilépni, oda mobilitás útján nem lehet bekerülni; | |||||||||||||
— | a szerzett szerepek az egyéni aktivitástól függően alakulnak; | |||||||||||||
— | a szerepkonfliktusok három főbb formáját különítik el: | |||||||||||||
* | személy-szerep konfliktus: | |||||||||||||
Ø |
egyidejűleg több szerepet kell megvalósítani, ami nehézségekbe ütközik; |
|||||||||||||
Ø |
ha az adott szerep jellegénél fogva nem illik az azt megvalósító egyén személyiségéhez, mentalitáshoz, azaz az egyén olyan szerepbe kényszerül, amit nem tud betölteni; | |||||||||||||
|
|
|
|
|
||||||||||
A kép eredeti helye: | ||||||||||||||
https://www.hrportal.hu/images/uploaded/img/2745_thumb_236.jpg | ||||||||||||||
|
|
|
|
|
Zágon István: Az anya meg a szülő |
|||||||||
A fenti képre kattintva meghallgatható Zágon István írása Koncz Gábor előadásában | ||||||||||||||
Ez a két fogalom alapjában véve ugyanazt jelenti, de azért mégsem ugyanaz. Olyan különbség van köztük, mint - hogy is magyarázzam - mint amikor az ember azt mondja, hogy állam, meg azt, hogy haza. | ||||||||||||||
A hazáért élek és halok, az államnak meg adót fizetek. És annak ellenére lényegesen könnyebb, mint meghalni, mégis több emberről hallottam, aki lelkes örömmel halt volna meg a hazáért, de soha senkiről nem hallottam, aki szívesen fizetett volna adót. | ||||||||||||||
Hát így vagyunk valahogy az anyával, meg a szülővel is. A szülő
hivatalos kifejezés, az anya magánjellegű. A szülő minden, ami értelmet jelent, erőt és kötelességet, az anya pedig minden, ami érzelem, áldozat és a leggyönyörűbb gyöngédség a világon. |
||||||||||||||
Az anya, meg a szülő egy ember. De ennek az egy embernek egészen más tulajdonságai nyilvánulnak meg az anyában, mint a szülőben. | ||||||||||||||
Aki a harmadik szobából csukott ajtón át is meghallja, hogy hathetes
kislánya sír, az, az anya. Aki szeretne berohanni hozzá és egy kis jó, langyos tejecskével elcsitítani azt a kis ártatlant, még az is az anya. |
||||||||||||||
Aki be is rohan hozzá, megnézi, kibontja, tisztába teszi, de soron kívül egyetlen korty anyatejet sem juttat neki, hanem szigorúan alkalmazkodik az orvosilag előírt étrendhez, az már a szülő.Akinek majd a szíve szakad ki, amikor a gyermeknek fogzási fájdalmai vannak, az, az anya, de aki csukamájolajat ad neki, hogy minél előbb nőjön ki a foga, az már a szülő. Általában aki képes arra, hogy saját önszülött gyermekének beadja a csukamájolajat, azt a csúszós, szörnyű, kibírhatatlan ízű kotyvalékot, az nem is lehet anya. Az csak szülő lehet. | ||||||||||||||
De aki közben azt hajtogatja; jaj de jó, de finom, a mama is ezt
eszi, és hősies elszántsággal a szívében, de háborgó indulatokkal a
gyomrában maga is megkóstolja azt a szörnyű kotyvalékot, az már
megint az anya. Aki büszke arra, hogy az ő kisfia már olyan nagy, hogy az első osztályba iratkozik, az a szülő. De aki az iskola megnyitásának napján sírva kíséri a gyereket abba a tiszteletre méltó épületbe, és amikor beengedi a többi gyerek közé, akkor úgy érzi, hogy a fia Dániel, aki most lép be az oroszlánbarlangba, az már megint az anya. Aki nappal megbünteti a gyermeket, mert elszaggatta a nadrágját, az a szülő, de aki azt a kisnadrágot éjjel könnyes mosollyal foltozza meg az, az anya. |
||||||||||||||
Aki azt mondja: haszontalan kölyök, már megint nem tanulsz, az a
szülő, de aki fűnek-fának keservesen panaszkodik, hogy annak a
szegény gyereknek már megint mennyit kell tanulnia, az, az anya. Aki a kamasz fiát tánciskolába viszi, az a szülő. Aki büszkén figyeli, hogy az a haszontalan kölyök milyen ügyesen teszi a szépet annak a copfos kislánynak, az még mindig a szülő. |
||||||||||||||
De aki ugyanakkor nagyokat nyel, mert úgy érzi, hogy most kezdik
tőle elszakítani lelkétől lelkezett magzatát és szeretné a fia
táncpartnerét, azt a kis kacér, szőke démont megpofozni, az már
megint az anya.És mégis az anyából lesz a jó anyós, a szülőből pedig a rossz. Amely
anyósi állapot tart mindaddig, míg meg nem születik az első unoka.
És akkor valami egész váratlan és csodálatos dolog történik, eltűnik
a szülő, eltűnik az anya, mondjuk inkább a kettő összeolvad és
nagymama lesz belőleDe ez a nagymama nem hasonlít sem az anyára, sem a szülőre, annyira
nem, hogy hadilábon áll mindkettővel, a szülőt ridegnek, az anyát
túlzottnak tartja, és csak egyvalakivel azonosítja magát teljesen és
százszázalékosan, a gyerekkel. Mintha soha nem lett volna szülő,
mintha soha nem lett volna anya. Mintha így született volna ötvenegynéhány éves korában egyenesen nagymamának. |
||||||||||||||
Ø |
ha az adott szerep jellegénél fogva nem illik az azt megvalósító egyén személyiségéhez, mentalitáshoz, azaz az egyén olyan szerepbe kényszerül, amit nem tud betölteni; |
|||||||||||||
Ø |
túlterheltség, ami miatt az egyén nem tud szerepének maradéktalanul megfelelni (előfordulhat, hogy a szerep teljesítése az egyén valamely belső meggyőződésének a feladását követeli) | |||||||||||||
|
||||||||||||||
4. | A munkakör: | |||||||||||||
a) | fogalma: | |||||||||||||
— | az azonos munkaposztok csoportja; | |||||||||||||
— | a szervezeten belül egy-egy folyamat, tevékenység alapegysége; | |||||||||||||
— | a munkamegosztás alapján elkülönül, és meghatározza egy munkavállaló elvégzendő feladatait | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
meghatározott munkafeladatok és felelősség alapján az azonos munkaposztok csoportja | ||||||||||||||
b) | munkakörökkel kapcsolatos általános elvárások: | |||||||||||||
— | munkaköri alkalmasság; | |||||||||||||
— | szakmai tudás; | |||||||||||||
— | megfelelő kommunikációs készség; | |||||||||||||
— | törekvés a megoldandó feladat végrehajtására | |||||||||||||
5. | Személyes attitűdök a segítő szakmákban: | |||||||||||||
a) | attitűd fogalma: | |||||||||||||
— | a szó eredete: | |||||||||||||
* | aptus (latin) szóból származik, aminek a jelentése: | |||||||||||||
|
|
|
|
valamire való alkalmasság vagy megfelelés; |
||||||||||
* | aptitude (latin) szó jelentése: | |||||||||||||
aktivitásra
való készültség szubjektív vagy mentális állapota |
||||||||||||||
b) | attitűd jelentése: | |||||||||||||
"Az attitűd a tapasztalat révén szerveződött mentális és idegi készenléti állapot, amely irányító vagy dinamikus hatást gyakorol az egyén reagálására mindazon tárgyak és helyzetek irányában, amelyekre az attitűd vonatkozik." | ||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||
a kép eredeti helye | ||||||||||||||
https://static.hwpi.harvard.edu/files/ styles/profile_full/public/psych/files/ professor-gordon-w.-allport.jpg ?m=1533661989&itok=w1cK2gbP; |
||||||||||||||
G. W. Allport | ||||||||||||||
(1897-1967) | ||||||||||||||
amerikai szociológus és szociálpszichológus | ||||||||||||||
c) | értelmezése: | |||||||||||||
tárgyak, emberek, események és eszmék rokonszenvesnek vagy ellenszenvesnek értékelése | ||||||||||||||
d) | a segítő attitűdje: | |||||||||||||
— | elfogadó; | |||||||||||||
— | kedves; | |||||||||||||
— | türelmes; | |||||||||||||
— | megértő; | |||||||||||||
— | segítőkész; | |||||||||||||
— | empatikus, stb.; | |||||||||||||
6. | Az egészségügyi dolgozók: | |||||||||||||
|
||||||||||||||
készülőben |
||||||||||||||
a) | egészségügyi dolgozó fogalma: | |||||||||||||
az egészségügyi tevékenységet végző természetes személy | ||||||||||||||
b) | : | |||||||||||||
— | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
Ø |
||||||||||||||
Ø |
||||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
— | : | |||||||||||||
; | ||||||||||||||
. | ||||||||||||||
; | ||||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
- | : | |||||||||||||
. | ||||||||||||||
: | ||||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
3. | : | |||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
- | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
; | ||||||||||||||
4. | : | |||||||||||||
a) | : | |||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* |
. |
|||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* |
; |
|||||||||||||
b) | : | |||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* |
; |
|||||||||||||
- | : | |||||||||||||
|
|
|
; |
|||||||||||
c) | ; | |||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* |
; |
|||||||||||||
- | : | |||||||||||||
; | ||||||||||||||
4. | : | |||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- | ; | |||||||||||||
5. | : | |||||||||||||
; |
||||||||||||||
6. | : | |||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- |
; |
|||||||||||||
- | : | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | ; | |||||||||||||
* | . | |||||||||||||
7. | : | |||||||||||||
|
||||||||||||||
Készítette: fodor | ||||||||||||||
Készült: 2020.04.19. |
||||||||||||||