Karrierlehetőségek feltérképezése |
||||||||||||||
1. | Karrier fogalma: | |||||||||||||
a) | a szó eredete: | |||||||||||||
- |
carriegway (angol): |
|||||||||||||
- | carriére (francia): | |||||||||||||
= pályafutás ~ pálya |
||||||||||||||
- | carrum, carrus (latin): | |||||||||||||
= szekér; |
||||||||||||||
- |
eredeti tartalom = útvonal |
|||||||||||||
- | magyar jelentése: | |||||||||||||
életpálya, pályafutás lenne |
||||||||||||||
- | elavult jelentése: | |||||||||||||
vágta, gyors futás |
||||||||||||||
- | mai jelentése: | |||||||||||||
életpályán való érvényesülés, | ||||||||||||||
|
|
|
|
egy hivatali ranglétrán való (gyors) előrejutás |
||||||||||
- | szinonimák: | |||||||||||||
életút, karrier, életpálya; |
||||||||||||||
- | magyar nyelvi kódolásban: | |||||||||||||
"karrierista", mások hátán felkapaszkodó ; | ||||||||||||||
b) | a karrier értelmezése: | |||||||||||||
- | tágabb értelmezésben: | |||||||||||||
a megálmodott, elképzelt életcél, életpálya és annak megvalósítása; | ||||||||||||||
- | szűkebb értelmezésben: | |||||||||||||
a munkához kötődő érvényesülés, előmenetel | ||||||||||||||
2. | A saját életpálya tervezésével, majd a célok megvalósításával a karriermenedzsment foglalkozik: | |||||||||||||
a) | az életpálya szakaszai: | |||||||||||||
- | a növekedés fázisa: | |||||||||||||
|
|
|
0-14 életév között; |
|||||||||||
- | a kibontakozás fázisa: | |||||||||||||
|
|
|
15-24 életév között; |
|||||||||||
- | az életpálya kiépítésének fázisa: | |||||||||||||
25-44 életév között: | ||||||||||||||
* | kipróbálási szakasz: | |||||||||||||
25-30 életév között; |
||||||||||||||
* | stabilizációs szakasz: | |||||||||||||
31-44 életév között; |
||||||||||||||
- | a megőrzés majd hanyatlás fázisa: | |||||||||||||
45-65 éves kor között; | ||||||||||||||
c) | az egyéni karrier fázisai: | |||||||||||||
- | kezdeti szakasz: | |||||||||||||
* |
egyéni tanulás szakasza; |
|||||||||||||
* |
az egyén képességeinek, a munkahely követelményeinek megismerése |
|||||||||||||
- | érettség: | |||||||||||||
* |
az egyénnek szilárd viselkedési sémái vannak; |
|||||||||||||
* |
ismeri a munkahelyet és követelményeit; |
|||||||||||||
* |
a karrier csúcsa; |
|||||||||||||
* |
határozott elvárásai vannak a munkahellyel szemben |
|||||||||||||
- | hanyatlás (késői karrier szakasz): | |||||||||||||
* | csökkenő karrier vágy; | |||||||||||||
* | a szervezetek (munkahely) általában kezdi leírni ezeket az alkalmazottakat, holott értékes tapasztalatokkal rendelkeznek | |||||||||||||
d) | az életpályán bekövetkezett mozgások: | |||||||||||||
- | horizontális mozgás: | |||||||||||||
* | azonos szintű munkakörök; | |||||||||||||
* | nagyobb önállósággal; | |||||||||||||
* | más vagy komplexebb képességek felhasználásának lehetőségeivel | |||||||||||||
- | lineáris mozgások: | |||||||||||||
a hierarchiában való mozgás | ||||||||||||||
e) | az életpálya szakaszok: | |||||||||||||
- | próbálkozás: | |||||||||||||
* |
különböző munkaköri tevékenységek; |
|||||||||||||
* | önmegvalósítási lehetőségek | |||||||||||||
- | megszilárdulás: | |||||||||||||
* |
felkészülés a különböző munkaköri kihívásokra; |
|||||||||||||
* |
kreativitás, innovációs készség jellemzi; |
|||||||||||||
* | felkészülés a 3 -5 évenkénti váltásra | |||||||||||||
- | középső karrier szakasz: | |||||||||||||
* |
technikai naprakészség; |
|||||||||||||
* |
mások képzése; |
|||||||||||||
* |
látókör szélesítés; |
|||||||||||||
* | rugalmasság | |||||||||||||
- | késői karrier szakasz: | |||||||||||||
* |
terv a nyugdíjba vonulásra; |
|||||||||||||
* |
tanácsadó szerepváltás; |
|||||||||||||
* | tapasztalatok átadása - értékelés | |||||||||||||
* | munkahelyen kívüli kapcsolatok ápolása; | |||||||||||||
3. | Karrier tervezés: | |||||||||||||
a) | jelentősége: | |||||||||||||
- | megadja a felkészülés lehetőségét; | |||||||||||||
- | a karrier terv önmagában is motivációs erő; | |||||||||||||
- | optimális esetben kiszámíthatóvá teszi a munkahelyen belüli jövőt; | |||||||||||||
- | perspektívát kínál; | |||||||||||||
- | tervszerű önmegvalósítási programot ad; | |||||||||||||
4. | Karrierlehetőségek feltérképesének folyamata : | |||||||||||||
a) | cél mehatározása: | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
"hova szeretnénk eljutni" | ||||||||||||||
ß | ||||||||||||||
karrier tervezés | ||||||||||||||
tudatos tevékenység melynek célja az egyén tehetségének képességeinek kibontakoztatása; | ||||||||||||||
b) | a karrier tervezéshez elengedhetetlen a pontos önismeret | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
képességek ismerete: | ||||||||||||||
- | nem velünk született tulajdonság! | |||||||||||||
- | szoros kapcsolatban áll az öröklött és szerzett adottságokkal; | |||||||||||||
- | az élet, és a tevékenységek végzése során folyamatosan változik; | |||||||||||||
- | érdeklődési kör; | |||||||||||||
- | célok; | |||||||||||||
- | különböző foglalkozások; | |||||||||||||
- | pályaérdeklődés | |||||||||||||
c) | erősségek és korlátok meghatározása: | |||||||||||||
- | felhasználva a tanulási, a munka és a szabadidős tapasztalatokat; | |||||||||||||
- | sikerek összegyűjtése | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
milyen készségek és képességek voltak szükségesek ezek eléréséhez; | ||||||||||||||
- | kudarcok felelevenítése | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
milyen készségek és ké-pességek kellettek volna a sikerhez | ||||||||||||||
ß | ||||||||||||||
fejlesztendő területek; | ||||||||||||||
d) | személyiség típus ismerete: | |||||||||||||
nem a pszichológiában megtanult személyiség típusokra kell gondolni! |
||||||||||||||
A
vázlatpont teljes mértékben |
||||||||||||||
- | "tervező" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
introvertáltak, akik megérzéseikre hallgatva élnek; |
|||||||||||||
* |
elméletben vannak igazán otthon; |
|||||||||||||
* |
logikusan gondolnak; |
|||||||||||||
* |
tervezés helyett inkább improvizálnak; |
|||||||||||||
* |
a lehetőségek tárházaként tekintenek a világra (figyelik, mit hogyan lehetne jobbá tenni fejleszteni); |
|||||||||||||
* |
elméleteket gyártanak, becsülik a tudást; |
|||||||||||||
* |
leginkább olyan munkák felé vonzódnak, ahol saját maguk főnökei lehetnek, és önállóan tudnak dolgozni; |
|||||||||||||
* | kutatási vágyuk mellett kreatív vonal is jellemzi őket; | |||||||||||||
- | "vitázó" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
főként az őket körülvevő világ megértésére koncentrálnak; |
|||||||||||||
* |
gyorsan képesek megérteni dolgokat, összefüggéseket; |
|||||||||||||
* |
tipikusan "a jelenben élnek"; |
|||||||||||||
* |
rugalmasak és jó az alkalmazkodóképességük; |
|||||||||||||
* |
sok dolog érdekli őket, és sok dologhoz is értenek; |
|||||||||||||
* |
könnyen válnak polihisztorrá; |
|||||||||||||
* |
döntések helyett az új lehetőségek készítésével foglalkoznak; |
|||||||||||||
* | a "vitázó" személyiségtípusra jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
diplomata; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
politikus; |
|||||||||||||
Ø |
producer; |
|||||||||||||
Ø |
tanácsadó ; |
|||||||||||||
Ø |
de műszaki érdeklődés esetén bármilyen mérnöki szakma is szóba jöhet |
|||||||||||||
* | a "vitázó" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø | titkár; | |||||||||||||
Ø | gyermekgondozó; | |||||||||||||
Ø | adminisztrációs munkatárs; | |||||||||||||
Ø | terapeuta; | |||||||||||||
Ø | utazási ügynök; | |||||||||||||
- | "építész" személyiségtípus: | |||||||||||||
* | nagyra becsülik az intelligenciát, a tudást, de főleg a tanulási vágyat és a hozzáértést; | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
|
|
|
|
ilyen téren elvárásaik is vannak, mind magukkal, mind másokkal szemben; |
||||||||||
* |
összefüggéseket keresnek a világban ezeket jól meg is látják; |
|||||||||||||
* |
azok az emberek, akik nem szeretik, ha az ötletek csak fejben lévő ötletek maradnak (innen az építész elnevezés); |
|||||||||||||
* |
kívülről gyakran tűnhetnek elhúzódónak, elutasítónak (ez viszont nem jelenti azt, hogy ne lenne érző oldaluk, csupán az emberek esetében is az ésszerű megértés, elemzés hajtja őket); |
|||||||||||||
* | az "építész" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
rendszergazda; |
|||||||||||||
Ø |
idegsebész; |
|||||||||||||
Ø |
vegyészmérnök; |
|||||||||||||
Ø |
paleontológus; |
|||||||||||||
Ø |
múzeumi kurátor; |
|||||||||||||
Ø |
könyvszerkesztő; |
|||||||||||||
Ø |
régész; |
|||||||||||||
Ø |
politikai elemző; |
|||||||||||||
* | az "építész" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
reklámszakember; |
|||||||||||||
Ø |
előadóművész; |
|||||||||||||
Ø |
pultos; |
|||||||||||||
Ø |
gyermekgondozó; |
|||||||||||||
Ø | rendezvényszervező | |||||||||||||
- | "parancsnok" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
szeretik a kihívásokat, és szeretik legyőzni is azokat; |
|||||||||||||
* |
szeretnek
hivatást választani, tipikusan olyanok, akik |
|||||||||||||
* |
gyorsan tudnak komoly döntéseket is meghozni és szívesen öntik szavakban gondolataikat, elképzeléseiket; |
|||||||||||||
* |
a "parancsnok" nevet (az előbbiek mellett) azért kapták, mert motiváció és erő sugárzik belőlük, amit jól kihasználva remekül tudnak más embereket koordinálni; |
|||||||||||||
* |
nem szeretik
a hibákat (sem maguk, sem mások |
|||||||||||||
* | a "parancsnok" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
gazdasági igazgató; |
|||||||||||||
Ø |
projekt vezető; |
|||||||||||||
Ø |
marketing szakember; |
|||||||||||||
Ø |
magánnyomozó; |
|||||||||||||
Ø |
vállalkozó; |
|||||||||||||
Ø |
pénzügyi tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
ügyvéd; |
|||||||||||||
Ø |
politológus |
|||||||||||||
* | a "parancsnok" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
fotós; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
pszichológus; |
|||||||||||||
Ø |
szakács; |
|||||||||||||
Ø |
vendéglátóipari dolgozó; |
|||||||||||||
Ø | egészségügyi dolgozó; | |||||||||||||
- | "mediátor" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
értelmet, célt keresnek életüknek ; |
|||||||||||||
* |
gondosan értékelik az információkat, szeretnek rájönni az igazságra, vagy a dolgok mögöttes jelentésére; |
|||||||||||||
* |
nagy mértékben motiválja őket, ha másoknak segíteni tudnak; |
|||||||||||||
* | fontos számukra az érzelmi egyensúly mind magukban, mind a körülöttük lévő világban (innen a "Mediátor" név | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
hiszen egy nézeteltérésben nem azt tartják számon, kinek van igaza: sokkal inkább azzal foglalkoznak, senki ne érezze rosszul magát a konfliktus miatt, ne legyen annak negatív következménye; |
||||||||||||||
* |
könnyen
tudnak alkalmazkodni, és lazák, de csak |
|||||||||||||
* |
maximalisták
– a "jó" nem elég, mindig a "jobb"-ra |
|||||||||||||
* | a "mediátor" személyiség típusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
zenész; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
művészettörténész; |
|||||||||||||
Ø |
művészeti kurátor; |
|||||||||||||
Ø |
könyvtáros; |
|||||||||||||
Ø |
operatőr; |
|||||||||||||
Ø |
filmrendező; |
|||||||||||||
Ø |
pszichológus; |
|||||||||||||
* | a "mediátor"
személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: |
|||||||||||||
Ø |
bíró; |
|||||||||||||
Ø |
irodavezető; |
|||||||||||||
Ø |
ügyvéd; |
|||||||||||||
Ø |
politológus; |
|||||||||||||
Ø |
pénzügyi elemző; |
|||||||||||||
Ø | rendezvényszervező | |||||||||||||
- | "aktivisták" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
szeretik, ha
csodálják és kedvelik őket az ötleteik, |
|||||||||||||
* |
ötletek és az emberek felfedezése a céljuk az életben; |
|||||||||||||
* |
kreatívak, viszont könnyen unatkoznak, nehéz lekötni a figyelmüket; |
|||||||||||||
* |
nagyon jól harmóniában tudják tartani a pörgős, örökké gyermek énjüket és a komoly, üzleties, intellektuális énjüket; |
|||||||||||||
* |
a sikerélményekre és visszajelzésekre szinte folyamatosan szükségük van; |
|||||||||||||
* |
általában
teljesen kiszámíthatatlan, mi az, ami épp |
|||||||||||||
* |
értenek a kikapcsolódáshoz, de lételemük, hogy folyton aktívak maradjanak (innen az "Aktivista" név); |
|||||||||||||
* | az "aktivisták" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
marketing szakember; |
|||||||||||||
Ø |
újságíró; |
|||||||||||||
Ø |
író; |
|||||||||||||
Ø |
riporter; |
|||||||||||||
Ø |
grafikus; |
|||||||||||||
Ø |
művészeti referens; |
|||||||||||||
Ø |
kommunikációs munkatárs; |
|||||||||||||
Ø |
emberi erőforrások szakember; |
|||||||||||||
* | az
"aktivisták" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: |
|||||||||||||
Ø | adatelemző; | |||||||||||||
Ø | matematikus; | |||||||||||||
Ø | mérnöki területek; | |||||||||||||
Ø | bankár; | |||||||||||||
Ø | informatikus; | |||||||||||||
- | "tanácsadók" személyiségtípus: | |||||||||||||
* | nagyon jól értenek a tanúláshoz: | |||||||||||||
|
|
|
|
ösztönösen tudnak dolgokat, anélkül, hogy különösen sok időt fektettek volna elsajátításukba; |
||||||||||
* | jó az ítélő képességük: | |||||||||||||
könnyen megállapítanak, észrevesznek dolgokat,; | ||||||||||||||
ß | ||||||||||||||
|
|
|
|
melyekből pontos következtetéseket is vonnak le; |
||||||||||
* |
ennek hátulütője, hogy néha túl makacsok, és túl meggyőződve hisznek saját igazukban; |
|||||||||||||
* |
nagy figyelmet szentelnek a folyamatos növekedésre; |
|||||||||||||
* |
igyekeznek állandóan jobbá tenni a körülöttük lévő világot, és saját magukat is; |
|||||||||||||
ß | ||||||||||||||
|
* |
mindezt nem elemzik hosszasan, sokkal inkább a tettekre fókuszálnak; |
||||||||||||
* |
jó meglátásaik végett a részletekre vagy kevesebb figyelmet fordítanak, vagy a másik szélsőség következik be, és túlságosan elvesznek azokban; |
|||||||||||||
* | a "tanácsadók" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
újságíró; |
|||||||||||||
Ø |
környezetvédő; |
|||||||||||||
Ø |
szociális munkás; |
|||||||||||||
Ø |
pszichológus; |
|||||||||||||
Ø |
kreatív igazgató; |
|||||||||||||
Ø |
tolmács |
|||||||||||||
* | a "tanácsadók" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
informatikai tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
pincér; |
|||||||||||||
Ø |
laboratóriumi munkatárs; |
|||||||||||||
Ø | üzleti tanácsadó | |||||||||||||
- | "főszereplő" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
az emberekre összpontosítanak; |
|||||||||||||
* |
az emberekről szóló lehetőségek világában élnek; |
|||||||||||||
* |
különleges tehetségük van mások megértéséhez, elfogadásához, az empátiához, de leginkább ahhoz, hogy másokból a legtöbbet hozzák ki; |
|||||||||||||
* |
ismerik mások motivációit, más tetteinek indítékait – ebből kifolyólag pedig könnyen el tudják intézni, hogy mások nekik kedvezően cselekedjenek (innen a "főszereplő" név); |
|||||||||||||
* |
néha egyedüllétre is szükségük van, hiszen társaságban nem igazán tudnak magukkal foglalkozni; |
|||||||||||||
* |
meghatározó számukra, hogy mások mit gondolnak róluk, és hogy milyen a másokban kialakított képük; |
|||||||||||||
* |
sajnos ennek köszönhetően kritikusak tudnak lenni önmagukkal szemben; |
|||||||||||||
* | a "főszereplő" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
színész; |
|||||||||||||
Ø |
rendezvényszervező; |
|||||||||||||
Ø |
esküvőszervező; |
|||||||||||||
Ø |
gyermekgondozó; |
|||||||||||||
Ø |
tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
trainer; |
|||||||||||||
Ø |
emberi erőforrások szakértő; |
|||||||||||||
Ø |
pszichológus; |
|||||||||||||
Ø |
divatipari szakember; |
|||||||||||||
* | a "főszereplő" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
programozó; |
|||||||||||||
Ø |
pénzügyi szakember; |
|||||||||||||
Ø |
szoftvertervező; |
|||||||||||||
Ø |
villamosmérnök; |
|||||||||||||
Ø | üzleti tanácsadó; | |||||||||||||
- | "kalandvágyó" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
aszerint élik életüket, hogy mivel/kivel kapcsolatban mit éreznek, mi/ki mennyire illik bele a személyes értékrendjükbe; |
|||||||||||||
* |
általában csendesek és visszafogottak, csak a közelebb állóknak mondják el véleményüket; |
|||||||||||||
* |
folytonos ötletelés és elmélkedés helyett inkább a kész tetteket szeretik, főleg, ha van valamilyen látható cél, vagy később eredmény; |
|||||||||||||
* |
döntéseikben a személyes tapasztalat és meggyőződések nagyobb szerepet játszanak, mint a szabályok szeretnek alkotni, új dolgokat kipróbálni - innen a "kalandvágyó" név; |
|||||||||||||
* | a "kalandvágyó" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
orvos; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
állatorvos; |
|||||||||||||
Ø |
egészségügyi dolgozó; |
|||||||||||||
Ø |
vendéglátóipari dolgozó; |
|||||||||||||
Ø |
weboldal tervező; |
|||||||||||||
Ø |
lelkész; |
|||||||||||||
Ø |
fotós; |
|||||||||||||
Ø |
eladó; |
|||||||||||||
* | a "kalandvágyó" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
bíró; |
|||||||||||||
Ø |
ügyvéd; |
|||||||||||||
Ø |
politikus; |
|||||||||||||
Ø |
marketinges; |
|||||||||||||
Ø | pszichológus; | |||||||||||||
- | "előadó" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
nem zavarja őket, ha a figyelem középpontjába kerülnek ahogy az sem, ha életük dráma és izgalom (gyakran még keresik is erre a lehetőséget); |
|||||||||||||
* |
fontos tulajdonságuk, hogy könnyen lelkesednek, és mindent szívből csinálnak: legyen szó munkáról, vagy egy baráti beszélgetésről; |
|||||||||||||
* |
motivációjuk, hogy figyelve legyenek, ami miatt az emberek szeretni fogják hogy csinálhassanak valamit, |
|||||||||||||
* |
inkább az árral sodródnak és kísérleteznek, minthogy rutinból dolgozzanak az új dolgok megtanulása is akkor megy legjobban, ha saját kezűleg tehetnek meg valamit; |
|||||||||||||
* | az "előadó" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
PR-manager; |
|||||||||||||
Ø |
rádiós; |
|||||||||||||
Ø |
ügyfélszolgálatos; |
|||||||||||||
Ø |
rendezvényszervező; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
dekoratőr; |
|||||||||||||
Ø |
turisztikai szervező; |
|||||||||||||
Ø |
személyi edző; |
|||||||||||||
Ø |
gyermekápoló |
|||||||||||||
* | az "előadó" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
tudományos kutató; |
|||||||||||||
Ø |
filozófus; |
|||||||||||||
Ø |
programozó; |
|||||||||||||
Ø |
történész; |
|||||||||||||
Ø | webmester; | |||||||||||||
- | "virtuóz" személyiségtípus:: | |||||||||||||
* |
céljuk, hogy megértsék, mi hogyan és miért működik a világban; |
|||||||||||||
* |
szeretik az izgalmakat, szeretnek vakmerőek lenni – ehhez függetlenséghez és nagy mozgástérhez van szükségük; |
|||||||||||||
* |
meg tudják
hozni maguknak a döntéseket arról, hogy |
|||||||||||||
* |
az elveiknek élnek, és nem a szabályoknak, előírásoknak; |
|||||||||||||
* |
az izgalom utáni vágy miatt sajnos egészen hamar el tudják unni magukat; |
|||||||||||||
* |
a döntéseket úgy érzik, nem lehet személyes alapon, csak érvekre támaszkodva meghozni; |
|||||||||||||
* | a "virtuóz" személyiségtípusra jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
technikus; |
|||||||||||||
Ø |
informatikus; |
|||||||||||||
Ø |
bártulajdonos; |
|||||||||||||
Ø |
biotechnikus; |
|||||||||||||
Ø |
videójáték-fejlesztő; |
|||||||||||||
Ø |
mérnöki területek; |
|||||||||||||
* | a "virtuóz" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
színész; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
terapeuta; |
|||||||||||||
Ø |
újságíró; |
|||||||||||||
Ø | művészeti referens; | |||||||||||||
- | "vállalkozó" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
olyan emberek, akik a cselekedetek világában élnek, vállalják a kockázatot és szeretik a lehető legtöbb dologba belevetni magukat, ha pedig már ez megtörtént, kitartóan is fognak dolgozni az adott dolgon; |
|||||||||||||
* |
jól tudják leszűrni mások hozzáállását; |
|||||||||||||
* |
képesek
észrevenni olyan jeleket, amiket mások |
|||||||||||||
* |
jól értenek a mimika és testbeszéd olvasásához; |
|||||||||||||
* |
így mindig beszélgető partnerük előtt járnak pár lépéssel; |
|||||||||||||
* |
a szabályokat szeretik inkább iránymutatásnak venni, mintsem, hogy szó szerint értelmezzék azokat; |
|||||||||||||
* |
mivel mentálisan és fizikailag is mozgékonyak, olyan hivatásokban teljesítenek jól, amik nem korlátozzák be őket, és rutinszerű munkát sem kell végezniük; |
|||||||||||||
* | a "vállalkozó" személyiségtípusra jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
értékesítő; |
|||||||||||||
Ø |
területi képviselő; |
|||||||||||||
Ø |
vezérigazgató; |
|||||||||||||
Ø |
közgazdász; |
|||||||||||||
Ø |
gazdasági szakember; |
|||||||||||||
Ø |
marketing szakember; |
|||||||||||||
Ø |
autóversenyző; |
|||||||||||||
Ø |
edző; |
|||||||||||||
Ø |
politikus; |
|||||||||||||
Ø |
személyi tanácsadó; |
|||||||||||||
* | az "vállalkozó" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
képzőművész; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
grafikus; |
|||||||||||||
Ø |
könyvtáros; |
|||||||||||||
Ø | adminisztrációs munkatárs; | |||||||||||||
- | "felügyelő" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
céljuk, hogy biztonságban élhessenek, mind ő maguk, mind szeretteik – akár anyagi, akár érzelmi, vagy bármilyen más értelemben vett biztonságról legyen szó; |
|||||||||||||
* |
komoly kötelességtudatuk van Þ amit egyszer elkezdtek, azt pontosan, precízen be is fogják fejezni; |
|||||||||||||
* | a szabályokat, korlátokat nem szívesen feszegetik, hiszen úgy vélik, azokat nem véletlen hozták | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
|
|
|
|
ezt másoktól is elvárják, hogy tiszteletben tartsák; |
||||||||||
* |
képes hosszú ideig dolgozni és sok energiát munkájába fektetni, viszont csak akkor, ha értelmesnek tartják, és értékrendjükkel összeegyeztethetőnek tartják a várható eredményt; |
|||||||||||||
* | a "felügyelő" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
adatelemző; |
|||||||||||||
Ø |
pénzügyi tervező; |
|||||||||||||
Ø |
értékesítő; |
|||||||||||||
Ø |
ügyfélkapcsolati menedzser; |
|||||||||||||
Ø |
tudományos munkatárs; |
|||||||||||||
Ø |
adminisztrátor; |
|||||||||||||
Ø |
rendszergazda; |
|||||||||||||
Ø |
kormányzati alkalmazott; |
|||||||||||||
Ø |
mérnöki területek; |
|||||||||||||
* | a "felügyelő" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
színész; |
|||||||||||||
Ø |
újságíró; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
fotós; |
|||||||||||||
Ø | vállalkozó | |||||||||||||
- | "kontroller" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
biztosítani szeretnék, hogy életük minden területén simán és rendezetten működjenek a dolgok; |
|||||||||||||
* |
tisztelik a hagyományokat, megszokásokat, és határozott elvárásaik, nézeteik vannak – tisztelik másokban, ha ugyanez rájuk is igaz; |
|||||||||||||
* |
szeretik a hatékonyságot – ha látják, hogy erőfeszítéseik rövid (vagy legalábbis, ésszerű) idő alatt eredményeket hoznak; |
|||||||||||||
* |
jó vezetők, képesek meglátni, hogy a dolgoknak hogyan kéne lenniük, hogy mi hiányzik a rendszerből, a rendezettségből, vagy hogy egy folyamatban mi a hiányzó láncszem; |
|||||||||||||
* |
az elköteleződést komolyan veszik, mind baráti, mind szerelmi kapcsolatok, mind munka és személyes ambíciók terén; |
|||||||||||||
* | a "kontroller" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
vezérigazgató; |
|||||||||||||
Ø |
felügyelő; |
|||||||||||||
Ø |
vállalkozó; |
|||||||||||||
Ø |
cégtulajdonos; |
|||||||||||||
Ø |
irodavezető; |
|||||||||||||
Ø |
PR szakértő; |
|||||||||||||
Ø |
ügyvéd; |
|||||||||||||
Ø |
manager; |
|||||||||||||
Ø |
területi vezető; |
|||||||||||||
Ø |
értékesítő |
|||||||||||||
* | a "kontroller" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák:; | |||||||||||||
Ø |
vezérigazgató; |
|||||||||||||
Ø |
pedagógus; |
|||||||||||||
Ø |
operatőr; |
|||||||||||||
Ø |
író; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
adatelemző; |
|||||||||||||
Ø | adminisztrációs munkatárs; | |||||||||||||
- | "védelmezők" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
céljuknak tekintik az összhangot és az együttműködést megteremteni saját maguk és a többi ember közt; |
|||||||||||||
* |
belső érzékelésük rendkívül fejlett; |
|||||||||||||
* |
visszahúzó hozzáállásuk miatt viszont ez ritkán látszik külsősök számára; |
|||||||||||||
* |
nagyon jól tudják tárolni és rendezni az emberekről, dolgokról megszerzett információkat; |
|||||||||||||
* |
van egy szilárd elképzelésük arról, hogy milyennek kéne lenniük – ez, és felelősségtudatuk kitartó és motivált dolgozóvá teszi őket; |
|||||||||||||
* |
gyakorlatban, próbálgatás után tanulnak, az elméletből nehezebben értik meg az újdonságokat; |
|||||||||||||
* |
fontos számukra a pozitív visszajelzés, mert ellenkező esetben bátortalanná válnak, és túlelemzik a dolgokat, irreális képeket kreálnak saját tevékenységeiről, eredményeiről; |
|||||||||||||
* | a "védelmezők" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
irodai dolgozó; |
|||||||||||||
Ø |
egészségügyi dolgozó; |
|||||||||||||
Ø |
ápoló; |
|||||||||||||
Ø |
személyi asszisztens; |
|||||||||||||
Ø |
tanár; |
|||||||||||||
Ø |
adminisztrátor; |
|||||||||||||
Ø |
recepciós; |
|||||||||||||
Ø |
könyvtáros; |
|||||||||||||
* | a "védelmezők" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø | filozófus; | |||||||||||||
Ø | vendéglátós; | |||||||||||||
Ø | író; | |||||||||||||
Ø | pszichoterapeuta; | |||||||||||||
- | "gondoskodók" személyiségtípus: | |||||||||||||
* |
szeretik kihozni a legtöbbet mind magukból, mind másokból; |
|||||||||||||
* |
jó emberismerők, rendkívül empatikusak, és nagyon jól átérzik mások álláspontjait; |
|||||||||||||
* |
törekednek arra, hogy állandóság és biztonság vegye őket körül; |
|||||||||||||
* |
oda tudnak figyelni a részletekre is, látják, mire van szükség – legyen szó akár barátokról, akár munkahelyről -, és tudnak lépni, ha meg kell oldani a problémát; |
|||||||||||||
* |
leginkább a jól bevált módszereket választják a kísérletezgetés helyett; |
|||||||||||||
* | jól észlelik a veszélyeket és problémákat (innen a "gondoskodó" név), feltudják hívni a figyelmet hiányosságokra, legyen szó munkafolyamatról, vagy egy barátról | |||||||||||||
ß | ||||||||||||||
|
|
|
|
emiatt viszont nehezebben is bíznak meg másokban; |
||||||||||
* |
ha viszont már kialakult a bizalom, hűséges, kötődő típusok; |
|||||||||||||
* | a "gondoskodók" személyiségtípusra jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø |
szociális munkás; |
|||||||||||||
Ø |
óvónő; |
|||||||||||||
Ø |
tanácsadó; |
|||||||||||||
Ø |
HR szakértő; |
|||||||||||||
Ø |
egészségügyi alkalmazott; |
|||||||||||||
Ø |
irodavezető; |
|||||||||||||
Ø |
PR szakember; |
|||||||||||||
Ø |
kommunikációs munkatárs; |
|||||||||||||
Ø |
ügyfélkapcsolati munkatárs |
|||||||||||||
* | a "gondoskodók" személyiségtípusra kevésbé jellemző munkák: | |||||||||||||
Ø | grafikus; | |||||||||||||
Ø | informatikus; | |||||||||||||
Ø | mérnök; | |||||||||||||
Ø | közgazdász; | |||||||||||||
Ø | ügyvéd | |||||||||||||
Készítette: fodor | ||||||||||||||
Készült: 2020.03.31. |
||||||||||||||