Iskolánk a településrész egyetlen általános iskolája. Közvetlen elődjének a kenyérmezői (1901-1939) és az épület nélküli zsalazsoni (1937-1939) hatosztályos elemi népiskolát tekinthetjük.
Mai iskolánk két tantermes elődje az akkor még Esztergom város külterületének számító bányászok lakta Szent István város nagy telkén épült fel, ahol 1939. november 3-án indult meg a tanítás 4 tanítóval és 192 szegény sorsú tanulóval. Ekkor már hat tanteremmel rendelkezett az állami elemi népiskola, a következő tanévben pedig már nyolc osztályossá bővült.
Az évtizedek során az 1951-ben Arany János nevét felvevő esztergomtábori, majd 1975-től Esztergom-kertvárosi Állami Általános Iskola látványos fejlődésen ment keresztül.
Elsősorban bővíteni kellett az iskola épületét a folyamatosan növekvő tanulólétszám miatt. 1944-re megépült az emeletes iskola (6 terem), majd 1960-ban az Y-szárny. Az impozáns megjelenésű új emeleti rész 1989-ben készült el, mellyel iskolánk elnyerte mostani kinézetét. Ezután már 17 tanteremben oktathatott 545 tanulót 35 nevelő, már csak délelőtti órákban.
Az épület külső megjelenésének változásait követték a belső fejlesztések. Ehhez, az állami támogatás mellett, nem nélkülözhettük a testvérüzemek (Dorogi Szénbányák, FMV - mai Grante Rt.-, KÖGYÓ, stb.), a szülők és a tanulók segítségét. E segítségnek köszönhetően került lambéria a falakra (70-es évek), készültek el sportpályáink, számítógépes tantermünk 14 géppel, melyeken 1999-től lehetséges az internet hozzáférés, stb.
A kommunális ellátottság településfüggő volt: a kezdetektől volt villany, telefon 1951-től, vezetékes ivóvíz 1956-tól, szennyvízcsatorna 2005-től, vezetékes gáz 1994-től. Iskolánk külső és belső értékeit az 1993 és 1996 között kiépített automata riasztórendszer védi. Iskolai bútorzatunk /igazgatói iroda, tanári szoba, könyvtár és több tanterem/ az utóbbi évtizedekben pályázati pénzekből modernizálódtak.
Iskolánk nevelő-oktató munkáját a tárgyi feltételeken túl a személyi és állományi feltételek (igazgató, nevelők, technikai dolgozók) biztosítják, kiegészítve a Szülői Munkaközösség és az Iskolaszék munkájával. Természetesen a tantervi, tantárgypedagógiai, nevelési célok a rendszerváltozás után kiegészültek az 1998. szeptember 1-jén bevezetett Nemzeti Alaptanterv helyi tantervi céljaival, amelyek az alaptevékenységen túl a tehetséggondozást és a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását, illetve a roma származású tanulók integrálását tűzi ki célul.
Tanulóink felzárkóztatásáért már évtizedek óta munkálkodik az iskola: a 70-es években az óvodáskorúak iskola előkészítő oktatásával és egész napos iskolai osztályokkal, a 80-as években a fakultációk bevezetésével, és az 1996/97-es tanévtől kezdve az óvodából az iskolába való zökkenőmentes átmenetet segítő és a tanulók egyéni fejlődését szolgáló "Lépésről lépésre" program bevezetésével. Az eredetileg 2 éves ciklusú osztály a 2004/2005-ös tanévtől 4 évfolyamúvá bővült. A speciális oktatási módszereket kiszolgáló felszerelések többségét pályázati pénzekből teremtettük elő. Ennek alapján iskolánk mintegy bázisiskolává vált, melynek eredményeit mind módszertani kiadványok, mind számos bel- és külföldi nevelő tapasztalatszerzését szolgáló látogatás bizonyítja.
Iskolai alaptevékenységünk fő célkitűzéseit, a hátrányos helyzetű tanulók felzárkóztatását, szűk anyagi lehetőségeinken túl a több intézményt tömörítő PHARE-pályázatot nyert konzorcium biztosítja, melynek vezetője iskolánk igazgatója, Baranya István. Az általános célokhoz (versenyek nevezési díja, tanulmányi kirándulások támogatása, stb.) az 1995-ben megalakult Gyermekeinkért Alapítvány is hozzájárul.
A 2005/2006-os tanévben iskolánk öt tanulója vett részt az Oktatási Minisztérium által kiírt Útravaló ösztöndíj programban is, melynek elsődleges célkitűzése a hátrányos helyzetű tanulók továbbtanulási esélyeinek növelése.
A tantárgyi ismereteket elmélyítő és széleskörű nevelést biztosító szakkörök az elmúlt évtizedekben kiemelkedő szerephez jutottak. Nevelőink munkáját dicséri, hogy tanulóink sikeresen szerepelnek több levelezős tanulmányi versenyben az alsó és felső tagozatban egyaránt.
A hagyományos szakkörök mellett bevezetésre kerültek az életmód és drámapedagógiai szakkörök, illetve az alsó tagozaton az idegen nyelvi szakkörök is. Rendkívül népszerűek a sportszakkörök, sportórák, melyeken a futball, a kosárlabda és a röplabda szépségeivel ismerkednek meg tanulóink. Focicsapatunk kiválóan helytállt több megyei szintű sportversenyen.
Iskolánk évtizedek alatt kialakuló hagyományaival a településrészen közművelődési szerepet is betölt. Könyvtárunk minden lakó előtt nyitva áll. Tanulóink aktív szerepet vállalnak a helyi (iskolai karácsony, iskolai ünnepek, tanévnyitó, ballagás, stb.) és városi rendezvényeken (okt.23., márc.15., stb.), melyekre szívesen készülnek fel.
2010. szeptemberében iskolánk a volt Hell Szakközépiskola felújított épületébe költözött, a Wesselényi utcába.
1939 Erdős Ferenc
1940 - 1944 Mihályi László
1940 - 1945 Mihályi Lászlóné mb.
1945 Iván István mb.
1945 - 1947 Kiss István mb.
1947 - 1950 Mihályi László
1950 - 1957 Vilmos Mihály
1957 - 1963 Verebes János
1963 - 1964 Bánhidai Gyula mb.
1964 - 1990 Bánhidai Gyula
1990 - 1997 dr. Wagenhoffer Vilmos
1997 - Baranya István