|
Aranyszarvas Füzetek DENTIA,
BEREKA, LEVÉDIA, ALTEKUZA, ERDEL… Témakör: MAGYARSÁG ŐSHAZÁI |
14. szám 2011. év |
vissza a
főoldalra |
|
Figyelem!
Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók. Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni! Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni! |
|
|
|
Farkas László
(Remete) Magyarság
őshazái: 2. rész DENTIA, BEREKA, LEVÉDIA,
ALTEKUZA, ERDEL… Elméletek, kutatások,
eredmények, következtetések… Szöveggyűjtemény
korabeli krónikák és tudósítások felhasználásával. Dentia
(Doni magyar, Dentu-magyar, Dentia, Bencia)
Don
környéke: mentén valamikor ugorok éltek
(mescser, muroma, moksa), délebbre: kazárok. Don-folyó nevei: Tan (ó-görög, csuvas), Ten (kipcsak, türk, adyge), Tin (ótörök) Danu (szkíta),
Don (szláv, tatár, török), Din, Den, Dun (helyi ugor-szláv tájszólás). Utiguria: Don
környéki ugorok és bolgárok lakhelye. Tudósítások,
leírások
Abu Sa'eed Gardizi (perzsa történész) „Zain AL-Akhbar” című gyűjteményében (1053. körül) írja:
Hatalmuk kiterjed a Fekete-tengerhez… két folyó között
laknak… télen visszatérnek a folyóhoz, ahol halászattal foglalkoznak és ezen
élnek… az egyiket Etil-nek [Don vagy Volga?], a másikat Dunának nevezik. … Az
a folyó, amelyik a madjar jobb oldalán van, a szlávok országa mellett folyik el és
onnan a kazárok országához.” Anonymus (magyar királyi jegyző, krónikás) „Gesta
Hungarorum” című krónikájában (1200. körül) ezt írja:
Mögötte pedig ott van a Don
nevű folyam nagy mocsaraival, ahol szerfölött
bőven találni nyestet, úgyhogy nemcsak a nemesek és alrendűek ruházkodhatnak
vele, hanem a gulyások, kanászok és juhászok szintén díszes ruházatot
hordanak azon a földön. Rashid-al-Din Hamadani (perzsa orvos, történész) „al-Jami
Tawarikh”című krónika-gyűjteményében (1310. körül) megemlíti a kelet-európai magyarokat:
Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum
Hungaricum Decades” című majd ezer oldalas krónikájában – eltérő véleményeket
is közzétéve így ír (1497-ben) a magyarok „maradványairól”:
Patrick Gordon (skót származású orosz cári tábornok) naplójába (1691. körül) ezt
jegyezte:
Az
Itil [Volga] folyó és Ten [Don] folyó között elterülő tágas pusztaságon, mely
Dest-i Kipcsak [Kipcsak Sztyepp] néven ismeretes, felütötte sátrait, és egy
évig az említett területen nomadizált. Azután az említett nép, mely tízszer
százezer lelket számlált, átkelt a Ten -folyón, és behatolt Avrupa [Európa]
országaiba. Johann
Erich Tunmann (svéd
történész) a krimi kánságról írt művégen (1777-ben) ezt írja:
Bereka
(Berda-Dnyeper köze, Belar-földje, Keleti Nogaj)
Bereka: Bereka folyó (Donyec mellékfolyója)
környékén lakók, Belgorod és Sarkel között. Belár: Bylar, Bolhar (volgai-bolgár városok),
Belaja vezsa (Sarkel), donyeci Belgorod). Dula: Dulu (Dulo, Duklat) ősi alán törzs. Kézai Simon (krónikaíró, pap, jegyző) „Gesta Hunnorum et Hungarorum” krónikája
így ír (készült 1283-ban):
Kálti Márk (magyar krónikaíró, ferences rendi
szerzetes, egyházi tisztségviselő) a „Chronicon pictum” elnevezésű krónikájában (készült 1360. körül) ezt írja:
Hatodik évre tehát kimenvén véletlenül, a pusztában Belár fiainak nejeire, kik férjeik nélkül sátrakban tanyáztak, s gyermekeikre bukkantak, kiket is vagyonostól sebes nyargalva a Meotis ingoványaiba hurcoltak. Történt pedig, hogy azon gyermekek közt az alánok fejedelmének Dulának két leányát is elfogták, kiknek egyikét Hunor, másikát Mogor vette nejül. S ezen nőktől vették eredetüket minden hunok és magyarok. Johann
Erich Tunmann (svéd
történész) a krimi kánságról írt művégen (1777-ben) ezt írja:
Levédia
(Dnyeper-Bug
köze, Lybid)
Lybid: Dnyeper és Libid-folyó közti kiemelkedő szárazulat, Kijev környéke (Ugor-hegynél). Bíborbanszületett
Konstantin (bizánci
császár, tudós) írásának
tulajdonított „De Administrando Imperio”
című tudományos műve (952. körül) így
ír erről a területről:
Nyesztornak tulajdonított (1118. körüli) kijevi „Elmúlt idők krónika” így tudósít:
6423. évben [915. körül]. Először jöttek besenyők Rusz földjére… És a besenyők elvonultak a várostól [Kijevtől]; de nem lehetett a lovakat itatni: mert a besenyők a Lybedinél megálltak. És a kijeviek Szvjatoszlávhoz küldtek, ilyen üzenettel: „Herceg, te idegen földet keresel, és azért küzdesz, miközben minket majdnem rabságba vetettek besenyők, ahogy anyádat és gyermekeidet is. Ha nem jössz, és nem védesz meg minket, úgy minket rabságba vetnek. Tényleg nem sajnálod saját uradalmadat, idős anyádat, gyermekeidet?” Ezt hallva, Szvjatoszláv kiséretével lóra pattant, és visszatért Kijevbe; üdvözölte anyját és gyermekeit, és együttérzett velük abban, amit a besenyők miatt átéltek. Majd harcosokat gyűjtött, a besenyőket elkergette ki a sztyeppére, és beköszöntött a béke… Vlagyimir is győzedelmeskedett a hadjáratban, neki is volt felesége: Rogneda, akit Lybedihez költöztetett, ahol mostanság Predszlavino települése található, és akitől négy fia született...” Altekuza (Bug-Duna köze, Etil-kuzu)
Bíborbanszületett
Konstantin (bizánci
császár, tudós) írásának
tulajdonított „De Administrando Imperio”
című tudományos műve (952. körül) így
ír erről a területről: „A besenyők helyét, amelyen abban az időben a türkök laktak, az ott levő folyók neve szerint hívták. A folyók a következők: első folyó az úgynevezett Baruch [Dnyeper], második folyó az úgynevezett Cubu [Bug], harmadik folyó az úgynevezett Trullus [Dnyeszter], negyedik folyó az úgynevezett [Brutus] Prút, ötödik folyó az úgynevezett Seretus [Szeret]. …
Johann
Erich Tunmann (svéd
történész) a krimi kánságról írt művégen (1777-ben) ezt írja erről a
területről: … Amikor ezek a világhódítók [hunok] Attila halála után elvesztették más területeiket, egy ideig e területen tartózkodtak [Dnyeszter-Duna köze], amelynek a Hunnivar nevet adták… Miután egymás után betelepítették a kimmerek, szkíták és a szarmaták (jazigok), i.e. 506. környékén a
géták szálták meg
Berebiszt vezetésével. De halála után ismét hatalmukba kerítették a szarmaták, azután az
alánok, gótok, hunok, antok, magyarok és bulgárok, azok maradványai a berendek, besenyők, komanok és,
legvégül mongolok és tatárok. I. F. Blaramberg
(orosz tábornok,
térképész) „Description historique, … du
Caucase” című történelmi, térképészeti statisztikai, etnográfiai és
katonai leírásában (1848-ban) ezt közli:
Erdőelve
(Erdel, Erdély, Szikilia, Geobitzas = ágas föld, erdőeleje)
Herodotosz Halicarnassus (görög történés, író), történeti
gyűjteményében (i.e. 480. körül) ezt írja:
Amikor
Ellac-ot megölték, megmaradt testvérei a Pontus-tenger partvidékére
menekültek … Ernak, Attila kisebbik fia a követőivel úgy döntött, hogy
Kis-Szkítia [Duna-delta] távolabbi területére költöznek,… [mások] Dáciába, a
Duna-mentére.” Anonymus (magyar kiráji jegyző, krónikás) „Gesta
Hungarorum” című krónikájában (1200. körül) így írja le a magyarok bevonulásait:
Ott a
székelyek, akik előbb Attila király népe voltak, Ösbőnek hírét hallva, békés szándékkal elébe jöttek, s
önként kezesül adták fiaikat különféle ajándékokkal. Sőt Ösbő serege előtt
első hadrendként indultak Mén-Marót ellen harcba. A székelyek fiait azonnal
elküldték Árpád vezérnek, s ők maguk elöljáróban a székelyekkel Mén-Marót
ellen lovagoltak. A Körös folyón a Szarvas-halomnál átúsztattak s onnan
továbblovagolva a Tekerő vize mellett ütöttek tábort.” Kézai Simon (magyar krónikaíró, pap, jegyző) „Gesta Hunnorum et Hungarorum” címen ismert
króniája (készült 1283-ban) ezt
írja a magyarok bejöveteleiről:
Ezen
székelyek ugyanis a húnok maradványai, kik midőn megtudták, hogy a magyarok
Pannoniába másodszor visszajöttek, a visszatérőknek Ruthenia határszélein
eléjök menének s Pannoniát együtt meghódítván abba részt nyertek, de nem a
pannoniai síkon, hanem az oláhokkal együtt a határszéli hegyek közt kaptak
osztályrészt. A honnan az oláhokkal összeelegyedve, mint mondják, azok betűit
használják.” Kálti Márk (magyar krónikaíró, ferences rendi
szerzetes, egyházi tisztségviselő) a „Chronicon pictum” elnevezésű krónikájában (készült 1360. körül) ezt írja a
„honfoglalásokról”:
Antonio Bonfini (itáliai költő, történetíró) „Rerum
Hungaricum Decades” című krónikájában írja (1497-ben):
… a hunok nem űzettek ki
teljesen Pannóniákból…hanem eltávoztak Dácia távolabbi részére, amelyet
Erdélynek nevezünk. … A hunok [magyarok] tehát öregeik ösztönzésére, az ottmaradtak levelein meg emlékeiken felbuzdulva elhatározzák, hogy újból kivonulnak a félreeső, kietlen Szkítiából, és fölkeresik a rokonaikat… Azt mondják, hogy sok székely, aki Attilával Dácia külső, most Erdélynek nevezett területét foglalta el, és azt máig lakja, amikor meghallotta, hogy a rokonok megérkeztek, elébük sietett a roxolánokhoz és a hamaxobiusokhoz, akiket most ruténoknak és russzoknak nevezünk. Sebold von
Pibrach, ismertebb nevén: Mahmud
tercümán (bajor
diplomata, I. Szulejmán szultán tolmácsa) „Tarihi Üngürüsz” című krónikájában (1545-ben) ezt írja:
…
Mint ahogy már elbeszéltük, Erdelben volt egy törzs, mely szikuli néven volt
ismeretes.” Madzsar Tahiri című török történeti adatgyűjtemény
(1740-ben) így ír a magyarok királyáról: „[Attila]
Két fia, Csaba és Aladár között a királyság öröklése miatt viszály
támadt, és a madzsar nép két pártra szakadt… A két királyfi pártja között végül is harcra került a sor… A madzsar nép többsége elpusztult… Csaba királyfi seregéből az öldöklés
után mintegy 15 ezer madzsar maradt, akik elhagyták Madzsarisztánt, és
visszatértek ősi hazájukba, a Nagy Sztyeppre. … Aladár királyfi
pedig a csatában elesett, seregének maradványai, az öldöklés után mintegy 3
ezer madzsar… Erdel [Erdély] országának egy részébe húzódott, és
letelepedett. Ezután madzsar nevüket is megváltoztatták, a szekel [székely]
nevet vették fel.” Kárpát-medence (Avaria, Iuggoria, Vegria,
Ungaria, Hungria, Hungaria, Ouggoria)
Bíborbanszületett
Konstantin (bizánci
császár, tudós) írásának
tulajdonított „De Administrando Imperio”
című tudományos műve (952. körül) így
ír erről a területről:
„Vengerek egy Vrka [Wkra] nevezetű folyóról kapták nevüket, amely abból a nagy tóból folyik az Északi-tengerhez, amelynél most Przemyslav város fekszik. Azután… a vengerek feleségeikkel és gyermekeikkel visszatértek a pannonok földjére, ahonnan eredtek, és ott végleg letelepedtek…”
„… a római hódítók részben visszaszorultak… míg a többi
népek… egymást kiszorítva, elhagyva lakhelyüket és végül állandó lakhelyet
választottak, név szerint: gótok Germániában, szarmaták és szlávok
Illyriában, hunok vagy magyarok Pannóniában, végül a bolgárok alsó Myziában, Duna
túloldalán, a Zárszó
A
korabeli krónikák és tudósítások (amit a Kárpát-medencei köznép genetikai és kulturális
sajátosságai is megerősítenek) arra utalnak, a magyarság nem egy adott helytől és nem
a hivatalosan elfogadott „honfoglalás” időszakában vonult Árpád vezetésével a
Kárpát-medencébe. Hanem, hogy több hullámban, különböző területekről és
eltérő időszakokban érkeztek mai lakhelyükre. Arra, hogy a magyarok azért
maradhattak fenn nyelvükben és kultúrájukban, mert a Kárpát-medence
népességében „Ők voltak többségben”. Ez tény! A
magyarság származás-történetében az alapvető kérdés nem az, hogy történelmi időkben honnan és mikor jöttek
Kárpát-medencébe. Mert ez már a „második utáni felvonás” a magyarság
történetében. Hanem a lényeg: az
„első és második felvonás”. Vagyis: mielőtt a krónikák és tudósítások a
„honfoglalásokról vagy visszatérésekről írnak”: azelőtt hol voltak, hogy
kerültek oda: ahonnan visszatértek a Kárpát-medencébe. A keleti gótok eljutottak
Skandináviából a Fekete-tengerig, majd onnan a Balkánra. Oda, ahonnan több
tudós szerint több ezer évvel előtte északra vándoroltak. Hasonlóan, a magyarok egykor a Kárpát-medencében éltek,
onnan részben eljutottak a Volga-Urál közti területekig, és a Fekete-tenger
partvidékére, ahonnan a többségük több hullámban visszatért a
Kárpát-medencébe. Sokak
számára azért elfogadhatatlan a finnugor származás-elmélet, mert a genetikai
hasonlóságok nem meggyőzőek. Viszont, a finnugornak nevezett népek nyelvében
egyértelműen kimutatható bizonyos nyelvrokonság. A tényeket másképp értékelve
- vagyis „talpára állítva” - a finnugor népek kapcsolata érthetőbbé válik. A korabeli tudósítások arra utalnak, hogy nem a magyarok szakadtak
ki a finnugor nyelvi közösségből, hanem: a Kárpát-medencéből északabbra és
keletre vándorló kárpáti (gravetti) népességből szakadtak le a
nyelvrokonaiknak tartott népességek. Akik, nem tértek vissza a
Kárpát-medencébe, hanem keveredtek más népességekkel. Ezt a nyelvet beszélő
népességek arányai, az idegen nyelvi hatások, genetikai-kulturális adatok és
a helynevek elterjedései is igazolják. Megjegyzendő,
hogy „nyelvrokonság” gyakran távol áll a genetikai és származási rokonságtól.
Ugyanis, gyakori a nyelv-átvétel (lásd, a régi gyarmati területeket). Volt,
ahol a hódítók kötelezővé tették saját nyelvüket (amelyet a köznép nyelve
idővel átformált). Volt, ahol a hódítók feloldódtak a helyi népességben,
átvéve az alárendeltek nyelvét (azt gazdagítva saját szavaikkal). Arra is
találunk példát, hogy egy népcsoport – elszakadva népétől – megőrzi saját
nyelvét. Arról
sem feledkezhetünk meg, hogy egy nép történelme: gyakran eltér az uralkodói réteg „hivatalos
történetírásától”. Ezért, igencsak kétségesek azok a teóriák, amelyek a
köznép eredetét az uralmat megszerző réteg eredetéhez próbálja igazítani. Ez olyan téves következtetés, mintha valaki a magyarság germán eredetét
próbálná igazolni arra hivatkozva: hogy része voltunk a Habsburg
birodalomnak, és voltak Habsburg uralkodóink… tehát = „germánok vagyunk”. Ha
sikerül feltárni a tényeket és azokat tárgyilagosan értékelni, akkor: végre
tudatosíthatnánk önmagunkban, hogy nem
másodrendű jövevények vagyunk Európában. Hanem, régebb óta itthon
vagyunk, mint szomszédjaink! És, nem lehettünk „primitívek vagy
életképtelenek”, ha a magyarság még ma is itt él a Kárpát-medencében.
Miközben „nagy népek” és „látványos birodalmak” tűntek el. Hiszen, éppen a
mai létünk bizonyítja életképességünket. Ne
„ácsingózzunk” tehát kihalt „látványos” vérvonalak vagy letűnt birodalmak
„rokonságai” után… hanem, bízzunk önmagunkban!
Vége |
vissza a
főoldalra |
|