|
Aranyszarvas Füzetek MAGYAR
KORONA FELIRATAINAK ÉRTELMEZÉSE Témakör: Rovásírás |
17. szám 2011. év |
vissza a
főoldalra |
|
Figyelem!
Az itt közzétett dokumentumok elektronikus formában szabadon másolhatók, terjeszthetők, de csak saját célokra, nem-kereskedelmi jellegű alkalmazásokhoz, változtatások nélkül és a forrásra való megfelelő hivatkozással használhatók. Minden más terjesztési/felhasználási forma esetében a szerző/tulajdonos engedélyét kell kérni! Ezt a copyright szöveget a terjesztett dokumentumban mindig fel kell tüntetni! |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Farkas László
(Remete) Magyar korona MAGYAR KORONA FELIRATAINAK
ÉRTELMEZÉSE Elemzés
magyarázatokkal, tudományos kutatások alapján. BEVEZETÉS
Megállapításaikban számos bizonytalanság és
ellentmondás érzékelhető. Egy részük: kellően nem igazolt,
megválaszolatlan, vagy bizonytalannak tűnő feltételezés. Pillanatnyilag csak az biztos, hogy a koronát körbelengő legendákat: a tények nem igazolják… Korona felső része (latin
stílusú koronarész)
Az ikonon ábrázolt apostol-szentek mindegyike -
korabeli legendák szerint - az akkori keresztény világ valamely területén
hittérítő tevékenységet végzett. Őket a keleti és
nyugati keresztény irányzatok legendáriumai egyaránt elismerik.
Tények: - a felső korona: nem önálló korona,
hanem az alsó koronához készített tudatos kiegészítés; - a kereszt: utólagos
beillesztés, dőlése nem
tudatos szerkesztés, hanem erőszakos
behatás következménye; - az ikonok = sík képek: nem domború felületre készülhettek (a koronától külön); - az 1-8. számú ikonok: latin nyelven
íródtak, bizánci és keleti
gót hatás alatt, nem Karoling kultúrkörben; - az 1-8. számú ikonok: nem készülhettek, a
VIII-IX. század előtti időkből; - az 1-8. számú ikonok: nem származhattak a
nyugat-római keresztény kultúrkörből; - a 9. számú ikon: technikája és kialakítása - a többi latin
ikontól eltérően - bizánci
stílusú; - a 9. számú ikon: az alsó koronarész Jézus ikonjával mutat hasonlóságot; - 9. számú ikon: a Pantokrátor két
oldalán a Nap és Hold jel idegen
a bizánci és római kereszténységtől. A felső koronarész
különlegessége: A 9. számú ikonon a Pantokrátor feje
mellett - a szokásos Korona alsó része (bizánci
stílusú koronyarész)
Ábrázolás: a bizánci keresztény „igaz hitet” kifejező és dicsfénnyel, bizánci
császári címre utaló jogarral és vörös írásszínnel. Beillesztése
alkalmi kiegészítésre utal. A 8. ikonon látható császári jogar
ábrázolása a X. század után terjedt el, előtte a kettős keresztes jogar vagy
országalma szerepel az érmeken.
Ábrázolás: dicsfény nélkül (nem bizánci hitű), fekete
írásszínnel (bizáncinál kisebb hatalmú), türk
(magyar) király, sajátos formájú jogarral. Beillesztése alkalmi kiegészítésre utal.
Erre utal, hogy az ikon kivágása durva, mérethibás,
foglalatába nem illeszkedik. Valamint az, hogy a többi ikontól eltérően nem
forrasztással, hanem szegecseléssel rögzítették. Úgy tűnik, hihetünk Révai
Péter koronaőr feljegyzésének (1613.), miszerint: az ikon helyén – eredetileg
- Szűz Máriát ábrázoló ikon volt.
Az alsó koronarész különlegessége: A
Jézust ábrázoló ikon – mint a koronatető Pantokrátor
ikonja - bizánci stílusa ellenére gnosztikus díszítésű. Ez az ikon: bizánci
kultúrkör hatókörében, de gnosztikus vallási igények alapján készülhetett.
Feltehetően a X - XII. században: amikor még nem indult meg a gnosztikus
keresztények elleni hadjárat. Tények: - az alsó koronarész: VII-XII. század előtti bizánci női diadémot formál; - az ikonok: többségük
egyértelműen bizánci keresztény stílusban
készültek (ikonográfiai jellegzetesség); - az 1. ikon:
Jézus-ábrázolás bizánci stílusban, gnosztikus életfa-díszítéssel (nem
kanonikus ábrázolás); - a 2-7. ikonok:
feltehetően egy műhelyben és egy időben
készültek (stílus és gyártás azonosság); - a 2-7. ikonok: nem készülhettek a VIII-IX. század előtti időkben
(ábrázolási és felirati sajátosság); - a 8-9. ikonok: a korona
készítésekor végzett alkalmi beillesztések
(erre utal a képek megvágása); - a 10. ikon: az eredeti
kép helyetti későbbi képcsere (mérethiba, durva
képvágás, szegecselés). Geobitzász
és „Bíborbanszületett” A Geobitz’asz = összetett
szó, eredetre vagy birtokosságra utaló -ας végződéssel. Ahol: a geo = föld, terület
(ógörög); a bitza = ág, vessző, kiemelkedés, fennsík, uralkodó
(ógörög); tiszta víz, kisebb folyó (ugor). Geobitzász jelentése = föld ura (földesura, helyi
uralkodója, „gyulája”), föld ága (onnan származó), folyó-földi (melléki),
folyóközi (folyókkal határolt területi), ágas-földi (erdő széli, vagyis:
erdő-elvi = erdélyi). Geobitzász-szó utalhat helynévre is, úgymint: Bitza-földi
(latinosan: Vitca-földi). A Kárpátok körzetében sok
az ilyen nevű település és folyó (Bicău, Bica, Bic, Bicca, Bitza, Vica, Visa, Vişa, Vinca, Vinnica). Lehetséges, hogy a Geobitz = személynév, de az adatok nem meggyőzőek. Az
viszont elgondolkodtató, hogy a görög szó: Βίσονας = bölények, Βιτζας
= tülök-szavú. Vagyis egyes számban: hasonlóak a türk-magyar-bolgár
eredetű Zombor név jelentésével. Így a Geo+bitzász szó jelenthet = „Zombor-földi”-t
is.
Több
bizánci császár illettek „bíborbanszületett”
jelzővel. Egy részük kapcsolatba hozható olyan magyar uralkodókkal, akikre a
„Geobitzasz”
meghatározás pontosan illeszkedik.
Kiegészítések „Geobitzasz” ikonja nem ábrázolhat X. század utáni magyar
uralkodót! Ugyanis, a X. század végétől a magyar királyokat már nem „ΤΟΥΡΚΙΑς” (Türkiai), hanem „ούγγριας”
(Ugriai). Ahogy ez olvasható a Veszprém-völgyi
apácamonostor görög nyelvű alapító levelében is (997-1002. körül). Vagy „Παννονίας”
(Pannoniai) uralkodójaként említik. „Bírorbanszületett” ikonja nem ábrázolhatja VIII. Konstantin vagy I. Manuel
császárt (bár ők is „bíborban-születettek”), mivel nincs adat arról, hogy
magyar „türk” királlyal kapcsolatban álltak volna. Következtetések Az alsó korona szentkép-ikonjai: stílusuk és
írásjellemzőik alapján a IX - X. században készülhettek. Az alsó korona „Geobitzasz”
feliratú ikonja a X. században készülhetett és feltehetően: Zombor erdélyi gyulát ábrázolhatja. Sokkal kisebb valószínűséggel Géza fejedelmet. Az alsó korona Kon … Bíborbanszületett”
feliratú ikon feltehetően: VII.
Konstantinosz császárt ábrázolja. Kisebb valószínűséggel: II. Romanosz vagy II. Baszileiosz
császárt. Az alsó korona Dukász” ikonja helyett eredetileg Szűz Mária (Istenanya) ikonja
lehetett. Az alsó (bizánci) korona: női keresztelési vagy uralkodói
diadémot formáz. Ez a diadém Sarolta (kisebb valószínűséggel: Judit) bizánci
keresztelési diadémja lehetett. A felső (latin) koronarész ikonjai: stílusuk és
írásjellemzőik alapján a IX - X. században készülhettek. Feltehetően
valamilyen liturgikus tárgy díszítéseiként, amiket később felhasználtak a
felső koronarész kialakításánál (kiegészítve a bizánci stílusú, gnosztikus
jellegű Pantokrátor-képpel és kereszttel).
Feltételezhető,
hogy a koronát: hazai műhelyben állították össze, az ország egységének
kifejezésére. Kizárások: Nem
lehetett Attila (Buda, vagy még régebbi uralkodó) koronája, mert: ikon-,
stílus- és írásjellegzetességei időben sokkal későbbiek. Ezért, e korona
IX-X. század előtti létezése: még mítoszként is megalapozatlan. Nem
kaphatott türk (magyar, ungar) uralkodó
„koronaként” női diadémot, mert: durva sértésnek minősült volna, viselése
egyenértékű lett volna a tekintélyveszéssel, a római és bizánci egyház
kiátkozásával. Nem
kaphatta ezt a koronát (vagy alsó részét) I. István: mert akkoriban a magyar
uralkodókat már nem „türkök-nek” nevezték (hanem
ugoroknak, ungaroknak, hungaroknak,
vengereknek). Nem
kaphatta a felső koronát I. István király II. Szilveszter (999-1003) pápától:
mert valószínűtlen, hogy a római egyház feje olyan koronát küldött volna,
amelyet görög-gnosztikus Pantokrátor ikon
díszít. Nem
kaphatta ezt koronaként I. István király Bizáncból sem, mert: római
keresztény irányzat felé kötelezte el magát, és a bizánci keresztény Koppány,
Ajtony, Prokuj stb. leverésével jutott hatalomra. Nem valószínű, hogy a koronát
a „nagy egyházszakadás” (1054.) után szerkesztették egy egésszé, ilyen kevert
(bizánci, latin, gnosztikus és pogány keresztény) „igényeket kielégítő” –
eretnek – módon… A korona ikonográfiai
szimbólum-rendszere Alsó korona Az
alsó korona (nyitott női diadém) földi létet jelképezheti, a világ nőies
jellegét hangsúlyozva. A elülső oldali 3 ikon = a földi hatalom isteni
erőit jeleníti meg, ahol: -
Jézus ikonja a földi lét feletti uralmat jelképezi: a meghaló és feltámadó
Istenfiút, ; -
Gábor és Mihály arkangyal az égi és földi erők egységének irányítására és
őrzésére utal; - Jézus, Gábor és Mihály
arkangyal hármas ábrázolása az égi és földi béke egységét szimbolizálhatják. Az
oldalsó 4 ikon = a földi lét alapvető mozzanatait jeleníti meg, ahol: - Szent György és Demeter
a földi év: küzdelmi, nyári időszakára utal; - Szent Kozma és Damján a
földi év: gyógyuló-erőszerző, téli időszakára utal. A hátoldali 3 ikon = az isteni erő által
adományozott földi hatalomra utal, ahol: - Szűz
Mária eredeti ikonja a földi élet forrását jelképezi: Szűz Máriát (mint
keresztény Istenszülő, gnosztikus Föld Anya, székely Babba Mária, bolgár Baba
Márta, ugor és ős-szláv Arany Baba); -
Bizánc császárának ikonja: a bizánci kereszténység uralmára utal; - Türkia királyának ikonja: a Bizánccal szövetséges
„pogány” vidék befogadására utal. - Szűz
Mária és a két uralkodó hármas ábrázolása: fogadalom az együttműködésre,
békés együttélésre. Az alsó korona eredetileg 5 csüngővel rendelkezett,
amely az akkori fogalmak szerint: a földi világot mozgató (tartó) 5 elemet
szimbolizálhatta: víz, föld, levegő, tűz, éter (lélek-szellem-életfa).
Erre utal, hogy a csüngők végi medalionokat a Földet jelölő F-rovásjel [
Felső
korona A felső korona (fedett koronarész): a
férfias jellegű, uralkodó égi-szellemi világot jelképezi. A korona felső részének 4 pántja: a négy
világtájra utal (felülnézetben a Föld jeltét adva). A pántokon elhelyezett 8
apostol ikonja: a kereszténység elterjedését mutatja be, a hittérítő
apostolok képeivel. A koronatető Pantokrátor-ikonja:
a világmindenség urát jelképezi (oldalán Nappal és Holddal) Az akkori világi
felfogás szerint: Isten (keresztény), Égi Atya (gnosztikus), Teremtő (magyar)
Tengri (hun, bolgár), Numi
Torem (ugor). Az ikon közepéből „kinövő” kereszt
(stilizált életfa): „világteremtő erejére” utal. Teljes korona A korona jelképezi: a magyar keresztény
területét és államiságát, uralma alá vont népeket és hitüket. Kifejezve az uralkodó
„Ég által is szentesített” hatalmát, elvárva az uralkodói kötelességei
teljesítését. Vége |
vissza a
főoldalra |
|