Magyarország bélyegei
A Bélyeg Előtti Időszak Filatéliája
A
postabélyeg használatát Angliában vezették be, 1840-ben. Magyarországon az
1848-as szabadságharc leverése után, mint az Osztrák Császárság tartományában 1850.
június 1-étől használták a volt a postaforgalom, a bélyeg megjelenését megelőző
évszázad postai küldeményei a filatélia lényeges és alapvető tárgyai. Az ezzel
összefüggő alapismereteket Bér-Makkai-Surányi „A Magyar Posta bélyegelőtti
bérmentesítéseinek és bélyegzőinek kézikönyve „ című műve foglalja össze.
Than Mór, jeles festőművészünk az
1848-as szabadságharc idején elkészítette a leendő első magyar postabélyeg
tervrajzát, amelyet ma a Bélyegmúzeum őriz. Bár a tervezetet kivitelezés
céljából már nyomdai eljárás alá vették, szabadságharcunk leverésével
meghiúsult e bélyeg megjelenése, és önálló állami létünknek szinte minden nyoma
hosszú évekre megszűnt. Ebben a történelmi helyzetben jelent meg Magyarországon
ez első bélyeg 1850. június 1-én.
Osztrák Postaigazgatás Magyarországon
Ausztria
1850-ben forgalomba bocsátott postabélyegei közül azokat sorolhatjuk az
„Osztrák posta Magyarországon” kategóriába, amelyekről egyértelműen
megállapítható, hogy azokat a történelmi Magyarországon használták bérmentesítésre.
Ez a postajogi helyzet a Kiegyezésig, pontosabban az azaz összefüggő postai
önállósulás eredményeként 1867. május 1-jétől szuverén állami postaként működő
Magyar Postaigazgatás megszületéséig állt fenn. Ebben az időszakban öt
bélyegkiadás került forgalomba (külön kiadásnak tekintve az 1863-ban megjelent
ovális címer rajzú bélyegek ritkább fogsűrűségű változatát). Ezeknek a
bélyegeknek magyar bélyegzésű példányai a magyar gyűjteménynek bevezető részét
alkotják. Fontosnak tartjuk megjegyezni, hogy ezen időszak különbségeinek,
ritkaságainak nagy része magyarországi postahelyekről származik (felezések,
harmadolások, tokai átütés, színes és figurás bélyegzések stb.). Az is tény,
hogy a magyar bélyegzésű példányok általában ritkábbak, mint az osztrák területeken
felhasznált bélyegek.
Magyar Potaigazgatás
az
önálló magyar postaigazgatás működésének kezdetén nem volt lehetőség
magyarországi bélyeggyártására, ezért az új bélyegeket Ausztriától rendelték
meg. Így az Osztrák-Magyar Monarchia két önálló postaigazgatása ugyanazt a
kiadást használta magyar, illetve osztrák bélyegként. Az új bélyegeket 1867.
június 1-jén bocsátották forgalomba. A május elsejével megvalósult önállóság
első hónapjában még a régi címeres bélyegeket kellett használni: ezek a Magyar Posta
1867-es provizóriumai, ha egyértelműen és kétséget kizáróan bizonyított 1867.
május 1-31. közötti felhasználásuk. Ezeket a bélyegeket és küldeményeket külön
is értékelhetjük.
Júniusban e bélyegek használata
már csak a türelmi elv alapján történhetett: a posta június 15-ig engedélyezte
használatukat. Az ezt megelőző két hétben születtek az 1863/64-1867-es ritka
vegyes bérmentesítések. Az Ausztriával párhuzamosan használt bélyegek csak a
technikai feltételektől is függő politikai kényszerhelyzet diktálta megoldást
jelentettek. A hazai bélyeggyártásra már 1868-ban megkezdődtek az
előkészületek. 1871 első hónapjaiban megjelentek az első Magyarországon
gyártott bélyegképes (díjjegyes) érték cikkek. Május 1-én megjelent az első
hazai gyártású postabélyegek, a kőnyomatos kiadás, amely ugyancsak ideiglenes
megoldás volt, mivel a réznyomás feltételeit a kellő időre nem tudták
biztosítani. Így váltak a kőnyomatos bélyegek a legritkább bélyegeinkké,
ugyanis ezt a nyomási módot hamarosan felváltotta a sokkal szebb arculatot
biztosító mélynyomásos technológia. Réznyomású bélyegeink színeikben,
nyomdatechnikai változatosságukban sok gyűjtési részterület kibontakozását
biztosítják és noha messe nem olyan ritkák, mint kőnyomatos elődeik, rendkívül
kedveltek.
helyi kiadások
A
világháború Magyarország történetében meghatározó és sorsdöntő szerepet
játszottak. Az 1918–as fegyverszüneti egyezmények aláírása után megkezdődött z
ország különböző területeinek megszállása. Ezek a területeken sok helyi kiadás került forgalomba, a
korábbi magyar bélyegkészletek felülnyomásával, részben tarifaemelési céllal,
részben hovatartozás kifejezésére, olykor pedig a postások kifizetésének
biztosítására is, filatéliai célzattal.
Ausztriának ítélték
Nyugat-Magyarországon a magyar szabadcsapatok általlétrehozott „Lajtabánság”-ban
adtak ki 1921-ben.
A második világháború utolsó
hónapjaiban létrejött észak-erdélyi helyi kiadások (Székelyudvarhely,
Máramarossziget, Marosvásárhely, Naszód, Nagyvárad és Zilah) ismertetése
meghaladja katalógusok lehetőségeit.
E kiadások szakirodalma
hozzáférhető.
Az 1945/46-os inflációs
gyűjtemények bevezető részében becses helyen szerepelnek a Nyíregyházán kiadott
szükségbélyegek, illetve az Abonyban új értékjelzéssel felülnyomott korábbi
bélyegek. Ismertetésüket, értékelésüket fontosnak tartottuk.
”bélyegek vízlelei
A vízjeles papír
általában a hamisítás megnehezítését szolgálta, a gyűjtői lelemény azonban
hamar felismerte a vízjelek kínálta számos érdekességet. Az Osztrák Postaigazgatás Magyarországon
időszak bélyegeinek pl. csak kis részén fordultak elő a betűvízjelek (lásd a
megfelelő fejezetnél), nem véletlen, hogy ezek értékesebbek.
A magyar bélyegkiadásokat 1881-ig
vízjel nélküli papírra nyomtatták, ettől kezdve azonban – kevés kivételtől eltekintve
– igen változatos a magyar vízjelek választéka, nem beszélve az egyes
vízjelfajták ritka különlegességeiről. A vízjeles kiadásokat 1962-ben
szorították ki a modern nyomdatechnika által igényelt egyenletes papírfajták -
a gyűjtők nagy bánatára.
1881 és 1962 között 14 különböző
vízjel fordult elő, ha a Diósgyőri Papírgyár védjegyét, az úgynevezett „makkos”
gyári vízjel a továbbiakban nem visel számozást.
Figyelem!!
A vízjelállás megállapításához
A vízjelet a bélyeg képoldala felől kell
nézni!!!
vízjelek
I. vízjel (1881-1889 – 8 állás) - „kr”
betűk egymást metsző ellipszisekben
II. vízjel (1898 – 8 állás) -
Nagykorona egymást metsző ellipszisekben
III. vízjel (1899-1903 – 8 állás) -
Nagykorona egymást metsző körökben
(12 körönként minőségjelző VI
és gyári vízjel: csillagidom)
VI. vízjel (1904-1906 – 8 állás) -
Kiskorona, axonometrikus négyzet
(négy korona között 400
vízjelábraként római IV)
V. vízjel (1908 – 8 állás) - Korona
keresztmetszet
(négy korona között 400
vízjelábraként rombusz-idomban minőségjelző római IV (fordítva, mint 1904!))
.VI
vízjel (1909 – 8 állás) - Korona keresztmetszet
VII. és VIIa vízjel (1913-1914) - Álló,
illetve fekvő kettőskereszt
VIII. vízjel (1923–) - Négyszeres
kettőskereszt
IX vízjel (1928–) – Kettőskeresztek(4
állás)
X. vízjel (1941-) – Kettőskeresztes címer
(2 állás)
XI. vízjel (1947-) – Kossuth címer (4
állás)
XII. vízjel (1950-) – Ötágú nagycsillag
(2 állás)
(római IV számvízjel (kb. 230
csillagonként, 8 állás))
XIII. vízjel (1953-) – Ötágú kiscsillag
(2 állás)
a Magyar bélyegek fogazatai
A
bélyegívek fogazásának háromféle módja van:
keretfogazás
sorfogazás (soros vagy vonalfogazás)
fésűs fogazás
A keretfogazással a fogazógép vízszintesen és függőleges sorokban
álló tűivel a bélyegívet egyszer üti át. Ebben az esetben az egyes bélyegek
sarokfogazata egyforma és szabályos alakot nyer.
A sorfogazással a fogazógép, amelynek tűi egy sorban
helyezkednek el, a bélyegív vízszintes és függőleges sorközeit egyenként üti
át. Ekkor a bélyegek sarokfogazata egymástól eltérően és szabálytalanul alakul.
A fésűs fogazással a fogazógépnek egy sorban és erre
merőlegesen álló tűi a bélyegív vízszintes vagy függőleges sorait egyenként üti
át, úgy, hogy a sor bélyegeit egyszerre három oldalukon:
felül és
kétoldalt látják el fogazattal.
Az
ilyen bélyegek sarokfogazata a keretfogazatúéval azonos formájú. A
keretfogazatot a fésűsfogazattól csak teljes ívben különböztethetjük meg.
A
magyar posta- és táviratbélyegeket, a hírlapbélyegektől és egyes fogazatlanul
is forgalomba bocsátott levélbélyegtől eltekintve(UPU, Lánchíd, a 80 éves a
bélyeg emlékblokkja stb.) fogazattal látták el. Fogazásukhoz mindhárom
rendszert alkalmazták, sőt egyes esetekben ugyanazon bélyegíven egyszerre
kétfélét is. Kezdetben keretfogazást alkalmaztak, de már 1874-ben áttértek a
sorfogazásra, és ezután már csak blokkok és egyes kisívek fogazásánál
használtak keretfogazást.
Sorfogazó
gépet 1888-1904-ig fésűsfogazó gép mellett használtak. A sorfogazás rendszeres
alkalmazása 1898-ban megszűnt. A fésűsfogazatú Turulosok egyes ívein a
fogazatlanul maradt sorokat olykor sorfogazó géppel fogazták.
A
fésűsfogazást 1906-tól szinte kizárólagos, a kivételek (1924. Jótékonyság,
1952. „48-as szabadságharcosok”, „Madarak” 1953. Marx, 1956. Hunyadi, 1957.
NOSZF III, 1958, Televízió, FIP (Virág) blokk stb.) nagy részét fésűsfogazással
együtt alkalmazták.
A
fogazás módján kívül a bélyegek
fogazatának sűrűségét is megkülönböztetjük és azt 2 cm-nyi távolságra eső fogak
számával mérjük. Az egyes kiadások azonos formájú bélyegeit ugyanazon fogási
rendszer mellett, általában egyforma sűrűségű fogazattal látták el. Kivételt
képeznek:
a krajcárosok: amelynek fogazásához
többféle tűsűrűségű sorfogazó gépet használtak
az 1904-es Turulosok
és az 1905-ös portóbélyegek: amelynek
fésűsfogazata kezdetben 12:11¾ volt, majd 15-ösre változott,
végül az I. pengő-filléres kiadás
kisalakú értékei,
valamint a II. Pengő-filléres kiadás
három értéke, amelyeket a rendszeres 15-ös fogazaton kívül kisegítésként a
14:14¼fogazattal is elláttak.
A
sorfogazásnál ugyanazon ívet általában két gépen fogazzák, így a színes számú
krajcárosként is, és előfordult, hogy a két gép közül az egyik 13-as, a másik
pedig a 11½-es tűsűrűségű volt. Ilyen módon vegyes fogazatok jönnek
létre. Szabályos vegyes fogazatok akkor, ha:
az ív valamennyi vízszintes sorát az
egyik és valamennyi függőleges sorát a másik
gép fogazta,
Szabálytalan
vegyes fogazás pedig abban az esetben, ha csak valamely kimaradt sor utólagos
fogazáshoz használtak más tűsűrűségű gépet.
Ha
a bélyeg vegyes fogazású, akkor általában a katalógusban az első adat a
vízszintes a második adat a függőleges oldal fogazatát jelenti. Többféle
tűsűrűség esetén az adatok a felső vízszintes oldalból kiindulva az óramutató
járását követik (szabálytalan vegyes fogazás).