Végpontok között: Balkay Géza tévösvényekről és újrakezdésről 168 óra, 2001. 22.szám (május 31.) 35-37.old. https://adt.arcanum.com/hu/view/168ora_2001_1/?pg=1204&layout=s Riporter: Cserje Zsuzsa Pályája elején jegyezte meg róla egy kritikus: itt az új Csortos Gyula. Rendszeresen díjazták alakításait. Nyolc évvel ezelőtt azonban megvált a Katona József Színháztól. Azóta szabadúszó. De megfeledkezett róla a szakma. Nyílt titok volt, hogy iszik és megbízhatatlan. Most viszont újra színpadra áll: június elejétől az R.S.9. Színházban játszik Ödön von Horváth A Szép kilátás című darabjában. Azt mondja őt mindig is a végpontok izgatták, miként jut el valaki odáig, hogy megdicsőül, vagy mint egy roncs végzi az életét. Cserje Zsuzsa interjúja.
Polgári családból származik: jogász édesapja kedvéért egy ideig ügyvédnek készült. Baráti biztatásra jelentkezett egy amatőr színjátszó csoportba, aztán az Egyetemi Színpad társulatához. Második próbálkozásra jutott be a színművészeti főiskolára. Diploma után pár évvel már a Katona József Színház vezető színésze. Alakításai alapján generációjának meghatározó művészeként tartotta számon a szakma és a publikum. Majd váratlanul távozott a teátrumtól. Noha rendezni is elkezdett, színházi felbukkanásai szórványossá váltak. Többet lehetett hallani szenvedélybetegségéről, krakélerségeiről. Néhány éve az RS9 társulatában talált színházi otthonra. Újjászületése - tudatta egy baráti e-mail - valójában nemrég esett meg.
Van technikás színész, aki mestersége szakfogásaival formálja meg szerepében azt, amit a világból megfigyelt. A másik a "beledöglős". Saját lényéből hasít ki darabokat, adja át a rábízott figurának. Lappangó érzéseit fokozza végletekig, ha a hitelesség az kívánja. Balkay Gézának az ujján villan meg a gyűrű, amikor kezet nyújt a Bambi presszóban. Nem lep meg. A nyolcvanas években igazolt át a Nemzetiből az alakuló Katona József Színház társulatához. Onnan - tizenegy év tagság után - tizenkét éve lépett ki. Vihart kavaró interjúban mondta utolsó, önpusztító tehetséget megmutató szerepéről: "Platonov én vagyok." Hozzátette: ennek tudtában állítja: a platonovokat le kell lőni. Ám úgy folytatta: ha maga rendelkezhetne a platonovok felett, mégsem lőné le, inkább próbálná jobb belátásra bírni az efféle embereket. Beszélt arról is: jobb Platonov nem lesz nála. Ő viszont túlnövi majd mestereit is, színészként Latinovitsot, rendezőként Nádasdy Kálmánt. Kijelentette: olyan zabolázhatatlan színésznek is irányítója lesz, mint Ternyák Zoltán. "Tűz lobogott benne, amit jobb híján alkohollal oltogatott" - írta Ternyák nekrológjában egy kritikus. "Hagytuk menekülni a halál felé, miközben annyira félt tőle. Adósok vagyunk a szeretettel" - fogalmazta egy másik. Balkay válasza keserű fintor a megidézett tragédiára a Bambiban. A Katona egykori művésze vékony, mint egy rossz étvágyú kamasz. Kávé és sok szál cigaretta mellett meséli: elborzad, ha korábbi fotói kerülnek kezébe. Amorf volt, szétfolyatta vonásait a szesz. Ivócimborák kérdezgették iróniával: hányadik hónapban jár? Mintha görögdinnyét dajkált volna inge alatt. Kerülte már végül a társaságot. Nem okol senkit: kíváncsiságával magyarázza a majd' negyvenévnyi piálást. Úgy látja: nem üldözték, nem mellőzték. Csak érdekelte az alkohol mámora. Megkedvelte. Olykor segítette is a bódulat. Végül a "de" szócska miatt döntötte el: meglassítja lépteit az elmúlás felé. "Tehetséges, de..." befejezetlen mondattal utaltak már évek óta szenvedélybetegségére a szakmában. Önrendelkezett végül. Áprilisban bevonult a Lipótra. A vizsgálatok kimutatták: szervezetében bármikor elpattanhat egy ér, elvérezhet az utcán, a színpadon. A pszichiátrián Andaxint kapott, vízhajtót, érfalerősítő infúziót. Elvonási tünetei nem voltak. A császári-királyi időket idéző, lelakott intézmény monotóniáját viselte nehezen. És a sokadalmat: tavasszal, ősszel csúcsra járatják az elmegyógyintézetet az érkező depressziósok miatt. Balkay, ha tudott, elvonult. Egyre többet bagózott. Bámulta a rosszul beállított tévécsatornát. Elméletben összenyert vagy negyvenmillió forintot Vágó István kvízműsorának kérdéseire válaszolgatva. "Miért nem jelentkezik adásba?" - kérdezték a betegtársak. Azt felelte: "Azt hinnék, protekcióval kerültem be." A Lipótról két hónap után került ki. Ismerős révén még két hetet töltött a református egyház iszákosmentő rehabilitációján. Bibliát olvastak. Balkay Géza hívő katolikus. Azt mondja: megnyugodva tért haza. Azóta is lejár a Bambiba, Bobby klubba, Tabáni teázóba. Kávézik, olvasgat a törzshelyeken, mulattatja, ha nem ismerik fel a régi cimborák. Vállalja az elmúlt hónapok történéseit. Nem tagadja a hajdani interjú állításait sem. Nincs miért. Kérdésre visszakérdez: minek ír újságot az, aki nem akar jobb lenni, mint Truman Capote? Hogy ő maga jobb lesz-e, mint hajdani mesterei, arra majd az idő választ ad. Talán megszolgált most némi ráadást a bizonyításhoz. A Katonából való távozását ma már elsietettnek érzi: hasznosabb lett volna egyévnyi fizetés nélküli szabadság. Gondolkodni, józanodni. Nem ajánlották a lehetőséget. Kérni meg képtelen lett volna az akkori rangjában. Tudja azt is: ha tehetségtelenséget, tehetetlenkedést tapasztalt, elviselhetetlenül krakéler volt. Úgy nyilatkozott anno: "Lehetetlenek a körülmények, leharcolt emberekkel próbálnak iskolás szinten valamit csináltatni, ami nem jó. Az egyéniségek elképesztő lerobbantása folyik. Ezért arra vállalkozom, hogy egyedül maradok." Ma azt mondja szakmájáról: az egyetemi rangra jutott főiskoláról mintha kevesebb tehetség kerülne ki, mint az ő idejében. A színházi vezetők viszont éppannyira ragaszkodnak pozíciójukhoz, mint például az általuk egykor sokszor átkozott Major Tamás, Vámos László, Marton Endre, Kazimir Károly. A színész szikárrá lett arcán halványul már az erek finom hálózata. A tudomány szlengjében: a pók naevus. Beszéde kissé meglassult. Mintha barázdák közé szorult porszemcsék tartanák vissza olykor a tűt egy régi lemezen. Gondolatai mégsem döccennek. Megviselt, karcossá lett bakelit is őrizhet hibátlan kompozíciót. Balkay Géza a Katona után Szolnokon töltött el egy évadot. Rendezett is, az igazgatóváltás után állt tovább. Lehet, hogy csak figyelmetlenségből, de senki nem nyúlt utána. Lehet, nem is lett volna könnyű. Testvérével, a Lipót művészetterapeutájával hozott össze József Attila-estet. Járták az országot, börtönben is felléptek. Pár éve a Karinthy Színpadon bukkant fel: premier előtt megfutamodó kolléga szerepét vette át. Brillírozott az alig jegyzett teátrumban. Ivott tovább. Az RS9 színpadán először verseket olvasott a Cigányfúró estjein. A direktor, Lábán Katalin 2001-ben kérte szerepre Ödön von Horváth Szépkilátás című előadásában. Azóta tanít, dramaturgként dolgozik a színi műhelyben. Az elmúlt három évben többször rendezett is az amúgy létfenntartásáért küzdő intézményben. Egyebek mellett Periclest, Cymbelint, Macbethet. A Csongor és Tündét úgy értékeli rendezői munkái között, mint színészi pályafutásában a Platonovot. Internetes fórum levelezői igazolják vissza a véleményét. Neves kritikusok viszont ritkán néznek színházat pincében. A Csongort még "szintezve" rendezte: sosem volt a használhatatlanságig részeg, de a reggeli ampulla - feles - volt a legfontosabb. A lényeg: tavasszal az életet választotta. Az RS9 direktrisze mindenben mellette áll. Időközben házaspárrá lettek. Balkay Géza Pilinszky- és Weöres-kötetek mellett Molnár Ferenc és García Lorca műveit vitte magával a pszichiátriára. Jövőre a Liliomot és a Bernarda Alba házát viszi színre. Rendezői választásai olykor színészi ambíciók transzponálásai. A Szolnokon is színpadra állított Macbeth az egyetlen szerepálma. Eljátszani: sosem jött össze. Liliomot sok rendező benne látta testet ölteni. Megformálni mégsem kérték. Tanárian, távolságtartással beszél minderről. Kedvet kap az ember az ugratáshoz: "Holnap, és holnap, és holnap, tipegve vánszorog létünk a kimért idő végső szótagjáig"- fricskázom a Shakespeare-mű soraival. Kedvére van. Magánügyek kerülnek szóba. Saját lakása sosem volt, ám az "egyhetes és pár éves nőknél" mindig ellehetett. Egyik sem volt nyakon csüngős, a színházat is szerették. Fia féléves volt, amikor első házassága véget ért. Apaként becsődölt. Hétvégi találkozások, nyári hetek is elmaradtak, amikor a gyerek gimnáziumba került. Nemrég bement hozzá a fia a színházba: elmondta, hogy a bölcsészkarra készül. Felvették, nem vették fel? - nem hívták azóta egymást. "Nem vagyok a szívük csücske" - legyint. Azt mondja, nem akar alkalmatlankodni. A jövő izgatja. A színház. Nem interjúkkal, magánkínokkal kívánja meghökkenteni a publikumot. Kádár-kort idéz a Bambi pepita köves nosztalgiája. Mellettünk öltönyös fickó fogyasztja jó ízzel rántottáját. Kitartott csend, koccan az eszcájg. "Tegnapjaink csak bolondok útilámpása voltak, a por halálba" - zárom le aztán a félbehagyott tréfát. A végszóra mosolyba gyűrődik szájának konok íve.
Amikor jó tíz évvel ezelőtt Platonov utoljára zuhant el a Katona József Színház színpadán, hosszú, katartikus csend ült a nézőtérre mielőtt végső tapsviharba, lábdobogásba és sikoltozásba törtek volna ki a jelenlévők.
Súlyos, közös terhe volt ez nézőnek és színháznak, s a színész, nem is titkoltan, a maga történetét játszotta el Platonov alakjában estéről estére - ettől volt oly megrázóan hiteles, hátborzongatóan életszerű. Lépésről lépésre mutatta be egy jobb sorsra érdemes ember lelki és fizikai leépülésének stációit. Platonov meghalt, és vele veszett egy negyvenes évei elején járó színész is. A hetvenes évek második felében többek között azzal egészítettem ki szerény egyetemi ösztöndíjamat, hogy IT-előadásokat tartottam - akkoriban komoly fiatalítási hullám csapott át a szervezeten, fölvettek hát néhány egyetemistát is a megújulás jegyében, csekélyke honoráriumokért. Persze nekünk, fiataloknak jutottak a legnehezebb feladatok, külvárosi gyárépületekben és munkásszállásokon adtunk elő közepesen lelkes, kirendelt hallgatóság előtt, de hát az ember huszonévesen még jól bírja a gyűrődést, dörzsölt bölcsészként bármikor képes egy órát beszélni a latin-amerikai haladó irodalomról tejipari szakmunkásoknak - az mégiscsak jobb, mint a vagonkirakás. Ráadásul időnként színészt is rendelt az ember mellé a szervezői önkény, olyankor szinte csak kijelöltem a könyvben, mire gondolok, aztán mehettem is a kasszához. Egyszer a Kőbányai Sörgyárban volt igény a kultúrára. Előadás előtt odajött hozzám egy barázdált arcú, görbe hátú, szöghajú fickó kinyúlt pulóverben - bármelyik szocreál filmben elment volna sörgyári rakodómunkásnak -, a kezét nyújtotta, és bemutatkozott. - Balkay Géza. Néztem nagyot. - Én vagyok a színész. Hittem is meg nem is; aztán, amikor olvasni kezdett - Krúdyval kezdtünk, ha jól emlékszem -, már nem maradt kétségem. Az a fajta színész volt, aki meg is szépül, amikor szerepelni kezd - még ha csak egy novellát olvas is föl külvárosi gyárétteremben. Aztán beültünk egy sörre valamelyik kőbányai kocsmába, és a kor szokásainak megfelelően hozzáláttunk, hogy megváltsuk a világot. Huszonévesek voltunk, és mindketten nagyon hittünk abban, amit csináltunk. És persze abban is, hogy borzasztóan fontos dolgokat művelünk. Nem csoda, hogy barátként keltünk föl az asztaltól. És hogy attól kezdve keresztülhakniztuk az egész könnyű- és félnehézipart (legemlékezetesebb fellépésünkön, nyolcvanegy őszén, amikor a Svejkről adtunk elő egy varrodai telt ház előtt, Géza - állítása szerint véletlenül - az ominózus kezdőmondatot, miszerint "a legyek leszarták őfelségét", "a lengyelek leszarták őfelségét"-re bakizta: lett is csend, egész estét betöltő), hogy drámákat és regényeket elemeztünk, hogy megismertük egymás családját (Éva, a felesége csodaszép ifjú asszony volt, és persze szakmabeli - Kaposvárott szerettek egymásba), kölcsönös vacsoralátogatásokat abszolváltunk (az Aranykéz utcában laktak akkoriban), szilveszteri bulikban darvadoztunk együtt, megismertük egymás történetét (Géza jó nevű jogászfamíliából jött, neki is muszáj volt beiratkozni a jogi fakultásra, csak hogy legyen rendes diplomája, mint minden felmenőjének), egymás titkait, görcseit, kételyeit. Hamar megértettem, milyen tépelődő, vívódó alkat az én barátom, hol latinovitsi magasságokban képzelte el magát, hol ripacsi mélységekben: de mindig volt ereje az önvizsgálatra, tépelődésre, szorongásra. Az ember tragédiájában láttam színpadon először: pozitív hőst faragott Luciferből, aki fölteszi az elkerülhetetlen kérdéseket a bizonytalankodó, jó szándékú Ádámnak - hogy aztán maga is megrettenjen a tudástól, amit birtokol. Ez a mindentudás valami szörnyű terhet jelent, felelősséget és magányosságot - ezt éreztem ki a játékából, de amikor kérdeztem, inkább két férfi nemes küzdelméről beszélt. "Persze mindenki elbukik a végén. Mindig mindenki elbukik." Csupa kirobbanó erő volt ekkoriban, fizikai és szellemi erő egyszerre, volt benne valami elpusztíthatatlanság, s ezt egy kicsit ő is elhitte magáról - azért volt meglepő, amikor leteperte a melankólia. Egyszer valahogy összefutottunk a Bubikkal a Fészekben - ő adta Ádámot a Nemzetiben -, elkezdték tréfásan-játékosan a darabbeli küzdelmüket megint, végül szkanderben döntötték el a madáchi kérdést: szoros küzdelemben Lucifer győzött. Mint az intellektuális, önelemző színészek többsége, ő is folyton írt. Naplót, novellát, cikket, darabvázlatot, mindenfélét. Amikor igazán elmélyült a barátságunk, ezt-azt megmutatott közülük - ijesztő, szédítő mélységek tárultak föl belőlük néha. A nyolcvanas évek sorra hozták a sikereket - filmen, színházban, mindenütt. Az volt a Katona nagy évtizede, és a Balkay szinte szimbóluma lett az újfajta színháznak, színjátszásnak. Akkoriban láttam minden alakítását - legjobban a Jövedelmező állás főszerepében szerettem, kicsit groteszkre vette a figurát, mozgása is inkább egy marionettbábut idézett, a közönség imádta az áthallásokat benne, Osztrovszkij Oroszországa a Petőfi Sándor utcánál kezdődött. Jöttek a díjak, elismerések, jöttek az autogramkérők a művészbejárókhoz, és aztán jött az út, mely végül a Platonovhoz vezetett. Minket is elfújt egymástól az évtized végi szél (jöttünk-mentünk, váltunk, váltottunk), de néha beszéltünk még, vagy küldött egy tépelődő írást, vázlatot. Akkoriban a Magyar Nemzetnél szerkesztettem egy kis rovatot, meg is jelent ott egy-kettő közülük. Félórákig képes volt harcolni egy mondatért, jelzőért, kettőspontért. Mindent halálos komolyan csinált. Platonov meghalt, de az élet persze ment tovább. A színházé is, az övé is, immár külön-külön. A Katonában új hősök születtek és haltak, és ő is tovább küzdött szerepekkel, lehetőségekkel, szenvedélyekkel és betegségekkel. Felbukkant a hullámokból, aztán eltűnt megint - rendezett, játszott, szanatóriumba vonult, fogadkozott. Elolvastam mindig, mit írnak róla a lapok, de már nem mentem el megnézni. Az én Balkay-történetem Platonovval véget ért. Néhány hónapja összefutottunk a Magyar Színház nézőterén, és rövid habozás után úgy döntöttünk, nem ismerjük meg egymást. Ültünk az erkély első sorában, néztünk egy bűnrossz darabot, melyben Éva igyekezett szembeszegülni a múló idővel, és úgy tettünk, mintha semmit nem vennénk észre. Mintha mi sem történtünk volna. |