Villamos blokkszekrény az II. sz állítóközpontban
A II.sz állítóközpont villamos blokkszekrényén lehet a II. sz. állítóközpontban a vágányutat (az a vágányszakasz, melyen a közlekedő vonat haladni fog) lezárni. A vágányút lezárásának feltétele, hogy az állítóközpontban a vágányúti kallantyúval beállított vágányszám megegyezen a forgalmi irodai készüléken beállított vágányszámmal, és az iránykallantyú valamelyik irányba el legyen fektetve. Ha a vágányúti blokkmező zöld színű, akkor a vágányúti kallantyúk szabadon kezelhetőek. Ha a vágányúti blokkmező fehér színű, akkor az elfektetett vágányúti kallantyút nem lehet középállásba állítani, így a vágányútban érdekelt váltókat nem lehet állítani. A vágányúti blokkmező ablaka ólomzárral van ellátva. Ha valamely beállott hiba folytán a vágányutat villamos úton feloldani nem lehet, akkor az ólomzárat el kell távolítani, a blokkablakot le kell csavarni, és a blokkmezőbe nyúló nyelv fel-le mozgatásával a lezárt vágányúti blokkmező villamos indítás nélkül feloldható. Azonban ha a lezárást villamos úton elvégezni nem lehet, akkor ilyen módon a vágányutat lezárni szigorúan tilos! Ameddig az eltávolított ólomzárat nem pótolják legalább papírzárral, addig jelzőkezeléssel vonatot közlekedtetni tilos!
A vágányúti blokkmező lezárása után tudja a forgalmi szolgálattevő a bejárati jelzőblokkot feloldani a forgalmi irodai berendezésről (ha az iránykallantyú bejárat irányban van). A feloldás után a bejárati blokkmező színe vörösről fehérre változik. Addig, amíg a bejárati blokkmező vörös, addig az A alak bejárati jelzőt nem lehet kezelni. A feloldás után az A jelzőt továbbhaladást engedélyező állásba lehet állítani. Amikor a vonat meghaladja a bejárati határbiztosító szigeteltsínt (minden vonatfogadó vágány rendelkezik vele), akkor a villamos blokkszekrény szerelőlapján elhelyezett jelfogó fehérről vörös színűre változik, és mindaddig az is marad, amíg a vonat utolsó tengelye is elhagyja a szigeteltsínt. Közben a bejárati jelzőblokk mellett elhelyezett feloldó blokkmező feketéről fehérre vált (csak akkor, ha az A jelző továbbhaladást engedélyező állásban van). Ha a feloldó és a szigeteltsín jelfogó is fehér színű (és a bejárati jelző Megállj! állásban van), akkor a bejárati blokkmező visszazárható (a bejárati blokkmező színe fehérről vörösre vált és a feloldó blokkmező is fehérről feketére vált). Ezután lehet a vágányúti blokkmezőt feloldani a forgalmi irodából.
Ha a vonat elhaladása után a feloldó blokkmező nem változna feketéről fehérre, vagy egy beállított menet után a menet mégsem közlekedik, akkor a forgalmi irodából a kényszeroldó kezelésével lehet a feloldó blokkmező színét feketéről fehérre változtatni. Ha a vonat behaladása után a jelfogó vörös színű marad, akkor a bejárati jelzőblokkot nem lehet visszazárni. Ilyen esetben a jelfogón található ólomzárat el kell távolítani, a kapcsológomb zárókengyelét ki kell nyitni, majd a kapcsolót elfordítani. Ekkor a jelfogó színe vörösröl fehérre vált és a visszablokkolás elvégezhető. A visszablokkolás után a kapcsológombot vissza kell fordítani. Ha a bejárati jelzőblokkot feloldani nem lehet, akkor a vonatot előzetes értesítés után Szabad az elhaladás jelzéssel kell bejáratni az állomásra.
Áthaladó vonatoknál, ha a forgalmi irodában az áthaladó kallantyút is kezelték, a bejárati jelző csak akkor állítható továbbhaladást engedélyező állásba, ha a kijárati jelző továbbhaladást engedélyező állásban van. Ha a kijárati jelző nincs továbbhaladást engedélyező állásban a jelzőblokk feloldásának pillanatában, akkor a blokkszekrény szerelőlapján elhelyezett zebra műszer fekete-fehér csíkozású lesz. Amikor a kijárati jelzőt továbbhaladást engedélyező állásba állítják, akkor a zebra fekete lesz és a bejárati jelző kezelhető. Ha idő előtt Megállj! állásba állítják a kijárati jelzőt, akkor a kijárati előjelző önműködően visszaesik.
Kijáró vonat esetén a kijárati jelzőblokkot kell feloldani az irodai készülékről (csak akkor lehet, ha az iránykallantyú kijárat irányban van). A kijárati jelzőblokkot csak akkor lehet feloldani, ha a nyíltvonali fénysorompók alapállásban vannak. A kijárati jelzőblokk feloldása után lehet a vágányútnak megfelelő egyéni alak kijárati jelzőt továbbhaladást engedélyező állásba állítani. Amikor a vonat meghaladja a kijárati határbiztosító szigeteltsínt (a biztosítóberendezés hatókörzetébe tartozó, kijárati irány szerint az utolsó váltó után van elhelyezve), akkor a villamos blokkszekrény szerelőlapján elhelyezett jelfogó fehérről vörös színűre változik, és mindaddig az is marad, amíg a vonat utolsó tengelye is elhagyja a szigeteltsínt. Közben a kijárati jelzőblokk mellett elhelyezett feloldó blokkmező feketéről fehérre vált (csak akkor, ha a vágányhoz tartozó egyéni alak kijárati jelző továbbhaladást engedélyező állásban van). Ha a feloldó és a szigeteltsín jelfogó is fehér színű (és az egyéni kijárati jelzők Megállj! állásban vannak), akkor a kijárati blokkmező visszazárható (a kijárati blokkmező színe fehérről vörösre vált és a feloldó blokkmező is fehérről feketére vált). Ezután lehet a vágányúti blokkmezőt feloldani a forgalmi irodából.
Ha a vonat elhaladása után a feloldó blokkmező nem változna feketéről fehérre, vagy egy beállított menet után a menet mégsem közlekedik, akkor a forgalmi irodából a kényszeroldó kezelésével lehet a feloldó blokkmező színét feketéről fehérre változtatni. Ha a vonat kihaladása után a jelfogó vörös színű marad, akkor a kijárati jelzőblokkot nem lehet visszazárni. Ilyen esetben a jelfogón található ólomzárat el kell távolítani, a kapcsológomb zárókengyelét ki kell nyitni, majd a kapcsolót elfordítani. Ekkor a jelfogó színe vörösröl fehérre vált és a visszablokkolás elvégezhető. A visszablokkolás után a kapcsológombot vissza kell fordítani. Ha a kijárati jelzőblokkot feloldani nem lehet, akkor a vonatot előzetes értesítés után az egyéni kijárati jelző mellett Szabad az elhaladás jelzéssel kell kijáratni az állomásról.
A berendezést a blokkbillentyűk lenyomásával és az induktor működtetésével lehet kezelni. A szerelőlapon található nyomógombbal lehet csengőjelzéseket adni a forgalmi iroda felé.
![]() |