Vonóvezetékes központi állítású váltók

A vonóvezetékes központi állítású váltók a váltóállítóközpontokból állíthatók a fekete színű állítóemeltyűk segítségével. Az emeltyű alsó helyzetében a hozzátartozó váltó egyenes állásban, felső helyzetében kitérő állásban áll a váltó. Az állítóemeltyűk acélhuzal-vezetékeket mozgatnak, ezek végén található a váltóállító dob.
A váltóállító dob tengely körül elfordítható lánckorongból és felette vízszintes irányban mozgó állítórúdból áll. A lánckorongon elhelyezett elviteli csap a lánckorong elfordulásakor az állítórúd megfelelően kiképzett nyílásába befordul és az állítórudat vízszintes irányban elmozdítja. Az állítórúd megfelelően kiképzett kapcsoló szerkezettel csatlakozik a váltó csúcssínjéhez és elmozdulásakor a csúcssíneket is magával viszi.

Váltófelvágás (A helytelenül álló váltónak gyökkel szemben haladó jármű kerekeivel történő átállítása. A váltófelvágás tiltott cselekmény, balesetnek minősül) esetén a váltókat nem kell a biztosítóberendezésből kézi állításra kikapcsolni, hanem az üzembe helyezést a kezelőszemélyzet is elvégezheti. Felvágás alkalmával a nyomkarima erős nyomása következtében az állítódobban lévő állítórúd a rögzítőrugó nyomása alól felszabadul és a csúcssínnel együtt eltolódik.
A váltó újbóli bekapcsolásánál a rögzítő rugót kell az állítórúd ékrovatába visszaszorítani. Ennek elérésére a súlykörtét meg kell fordítani és ezzel kell a csúcssínek eltolása végett nyomást, illetve néhány óvatos ütést alkalmazni addig, amíg a rugó által szorított görgő előbbi helyére vissza nem jut. Erről egy hallható kattanás tájékoztat. Ezután kísérelhető meg a központi állítás.
Addig a váltót nem szabad bekötöttnek tekinteni, amíg többszöri próbaállítás mellett meg nem győződött róla az állomásfőnök, vagy a forgalmi szolgálattevő, hogy a váltó így kielégíti az utasításokban előírt követelményeket. Felvágott váltón keresztül vonatot csak akkor szabad közlekedtetni, ha azt a pályamester és a blokkmester, illetve ezek távollétében az állomásfőnök vagy a forgalmi szolgálattevő megvizsgálta és azt üzembiztos állapotban találta. (A műszaki vizsgálat végeztéig azonban csak 5 km/ó sebességgel járható).
Váltófelvágás után az állítóemeltyű és a váltó tényleges állása eltérhet egymástól, ezért vágányút beállításkor az át nem állítandó váltókat is próbaképpen legalább félállásig át kell állítani. Ha a váltó fel van vágva, akkor az állítóemeltyű csak csekély mértékben mozdítható ki, majd megakad.
Ha a teljes visszaállítást kézi erővel elérni nem lehetne, avagy nem váltófelvágás történt, hanem egyéb zavar miatt a váltót központból kezelni nem lehet, akkor a váltót a biztosítóberendezésből kikapcsolva helyszíni állításúra kell átszerelni. Ilyenkor a súlykörte kézi állításra alkalmassá tétele után az állítódob és a váltó kapcsolatát az állítórúd csapszegének eltávolításával meg kell szüntetni. Az összekötő rúd félrehajtása után a csapszeget az állítórúdba vissza kell helyezni. A váltó használhatóságáról az utasításokban foglaltak szerint kell meggyőződni. (Az átszereléshez 2 fő összehangolt munkája szükséges.)

Néhány vonóvezetékes központi állítású váltó központilag reteszelhető is. A reteszelésre a sárga színű állítóemeltyűk szolgálnak.
A váltóreteszelő szerkezet a már átállított váltó csúcssínjeit ellenőrzi és rögzíti. Az állító dobhoz hasonló, de azzal nem azonos szerkezet. A lánckorong felett vízszintesen mozgó acélrúd a csúcssínhez van erősítve, amely állításkor azzal együtt mozog. Lánckorongján elviteli csap nincsen, hanem gyűrűszelet van kiképezve. A váltó állítása utáni reteszeléskor a reteszkorong elfordul, a gyűrűszelet csak abban az esetben tud befordulni a reteszrúd kivágásába, ha a hozzá kapcsolt csúcssín végállásban van. Nyitott csúcssín esetén a reteszrúd kivágás nélküli oldalának ütközik, a reteszemeltyű nem fektethető át.
Az elreteszelt váltót a váltóállító emeltyűvel átállítani nem lehet.

Az elreteszelt váltót a reteszelő szerkezet megrongálódása nélkül felvágni nem lehet, mert a reteszrudat a csúcssín igyekszik ugyan elmozdítani, de annak elmozdulását a gyűrűszelet megakadályozza. Ha a felvágó erő a feszülés alatt álló alkatrészek szilárdságánál nagyobb, a reteszelő szerkezet összetörik. Amennyiben a jármű kereke a csúcssín elmozdítására a jármű kisebb súlya, vagy sebessége miatt nem képes, a jármű kisiklik.
Ha a váltót elreteszelt állapotban vágják fel, akkor a reteszelő szerkezetet le kell kapcsolni a váltóról. Leszerelésnél le kell venni a retesz védőszekrényének fedelét, majd a reteszdobból kinyúló reteszrúd és a váltó csúcssínektől jövő közvetítő rúd függőségét az összekötő csap kiemelésével meg kell szüntetni.
Ha a váltót el nem reteszelt állapotban vágták fel és a reteszelő berendezés kifogástalanul működik, az ilyen váltót állítás után központi reteszeléssel biztosított váltónak kell tekinteni.

Vissza