Áttekintés

A mozgókép kettős természete: reprodukció és ábrázolás
Kiválasztás és keretezés
Az utalás
A beállítás és a jelenet

A beállítás és a jelenet

A film egységei

A Die Hard 5 forgatása Budapesten


Vetítés:

1. további képek a forgatásról

2. videó a forgatásról

 


 

  • Figyeljük meg, hogyan állhat össze a jelenet egy része a képekből!
  • Ha Ti lennétek az operatőrök, az események mely részeit rögzítenétek a kamerával?
  • Mi az, amit semmiképpen nem kellene megmutatni?

 

A lassú és a gyors snittek hatása


Vetítés:

1. reklámfilm

2. Hitchcock: Pszicho - részlet


 

A film szerkezeti egységei:

1. fáziskép (frame)

- másodpercenként 24;

- nem igazán jellemzi a látványt;

- nincs benne változás, időmúlás;

2. beállítás (snitt)

- folyamatos benne a tér és az idő;

- két vágás közötti rész;

- új snitt kezdődik, ha:

> ugyanazt a szereplőt a tér egy másik pontjáról vesszük;

> ugyanazt a szereplőt a tér ugyanazon pontjáról, de megváltozott képkivágásban vesszük;

- pár másodperctől néhányszor 10 percig is terjedhet (ritkán hosszabb).

3. jelenet

- a nagyobb tér- és időugrások által határolt egység;

- több beállításból áll;

- új térben, és más időben folytatódik a film;

- néha jellegzetes megoldással jelöli az alkotó (felblende, leblende);

- történetmesélő műfajok jellegzetessége (játékfilm, szappanopera, televíziós komédia);

- a jelenet tartalmi egység (mint a a regényben a fejezet, drámában a szín);

- a szereplőkről megtudunk valamit (epizodisztikus jelenet), az életükben valami lényeges fordulat következik be (fordulat típusú jelenet).