A mozgóképi szövegek rendszerezése

Bevezetés

Eltérő közeg

Eltérő hordozók

Filmműfajok

Televíziós műsortípusok

Dokumentumfilm és játékfilm

Szerzői film, tömegfilm

Összesített vázlat

A mozgóképi szövegek rendszerezése


I. A megjelenés eltérő közege szerinti csoportosítás


MOZI
- eredeti helyszín
- különös hangulat: elsötétítés, álomszerűség, nagy vászon, külvilág kizárása, összezártság, kollektív élmény
- passzivitás
- a film idejére vannak együtt a nézők
- koncentrált figyelem (csak a vászon)


TELEVÍZIÓ
- a személyes tér része, családias
- a kollektivitás más értelemben jelenik meg
- szórt figyelem (más tevékenységek, családtagok, más csatornák)
- kis mértékben interaktív


VIDEÓ
- kis mértékben interaktív
- személyes
- gyűjteményt hozunk létre


HÁZIMOZI
- moziélmény elérésére törekszik
- kollektivitási élmény nélkül


SZÁMÍTÓGÉP
- teljesen interaktív
- egyéni (ritkán családias) élmény
- a kisméretű eszközök személyes tárgyak, az internet által szinte állandó személyes eszközök
- minőségi kompromisszumok
- gyűjteményt hozunk létre


A JÖVŐ (?)
- tv + videó (felvétel, lejátszás) + házimozi + számítógép - internet + telefon + videotelefon

II. A hordozó szerinti csoportosítás


CELLULOID FILM
- fényérzékeny emulzió
- a kontúrok, a színek természetesebbek, szebbek
- részletgazdagság
- sérülékeny


TELEVÍZIÓ
- kevésbé részletgazdag a hagyományos videószalagról vetített kép
- a HD TV-n a digitális HD film kifejezetten részletgazdag, csúcs minőség


SZÁMÍTÓGÉP
- a fájl típusa / a DVD mérete meghatározza a részletgazdagságot
- a digitális számsor nem sérülékeny
- 3D megvalósítható
- valószerű élmény informatikai eszközök segítségével
- átalakíthatóság
- számítógépes alkotás: animációs film, videojáték

III. FILMMŰFAJOK
Egy-egy filmműfaj hasonló…
… történeteket dolgoz fel;
… konfliktusokat ábrázol;
… karaktereket ábrázol;
… helyzeteket ábrázol;
… megjelenítési eszközöket használ.

A műfajok kialakulása - "Ipari termelés"
- sikeres film (sok embert érdekel, kollektív igényt elégít ki)
-->haszon reménye
-->hasonló film gyártása újra és újra
-->amíg sikeres
A műfaji filmek sikerességét az biztosítja, hogy az adott műfaj nagy tömegek igényeit elégíti ki.

IV.TELEVÍZIÓS MŰSORTÍPUSOK


Önálló műsorok:
- hírműsor
- reklám
- teleregény
- közéleti magazin
- show
- sportműsor
- televíziós játék
A televíziós műsortípusok fontos jellemzője a sorozatszerűség. A részek helye kötött a műsorfolyamban, így szorosabban egymáshoz tartoznak.

Egyéb műsorok:
- mozifilm
- színházi előadás
- zenei műsor
- táncprodukció

V. JÁTÉKFILM ÉS DOKUMENTUMFILM


Játékfilm:
- történetet mesél
- cselekménye fiktív, kitalált, esetenként személyes
- színészek játszanak benne
- előre megszervezett körülmények között készül
- nagy része valamilyen műfajba sorolható


Dokumentumfilm:
- megtörtént eseményekről, valóságos személyekről, közösségekről, konfliktusokról szól
- szándéka: tényszerűség, pontosság, objektivitás
- a moziban másodlagos szerepe volt, a tv megjelenése után kiszorult onnan
- a tv-ben egyes speciális típusai nagyon sikeresek: természetfilmek, ismeretterjesztő filmek, hírműsorok
A tények és az illúzió ábrázolása nagyon sokszor keveredik, ebből sikeres műsortípusok is születnek: reklám, show-műsor, valóságshow.
A valóság ábrázolása mindig szubjektív szűrőn keresztül valósul meg.

VI.

SZERZŐI FILM
- jellegzetes személyes hang és stílus
- gyakran saját történetből íródott saját forgatókönyv
- sokszor a film kifejezési lehetőségeinek megújítására törekszik
- kereskedelmileg ritkán sikeresek
- kevés pénzből készülnek
- vetítési helyek: művészmozik, fesztiválhálózatok

TÖMEGFILM
- népszerű, kereskedelmileg sikeres művek
- milliós közönség fogyasztja
- általában jól ismert történettípusokat dolgoz fel
- nagyrészt bevált eszközöket használ
- általában konkrét műfajba besorolható
- ritkán jellemzi a személyes hang, újítások
- sikerük sokszor múlandó
- születnek időtálló alkotások is

lap elejére