

|
Fadrusz János
(Pozsony, 1858—Budapest, 1903) Nevét 1892-ben mintázott Feszülete
tette országosan ismertté. Első nagy megbízatása 1921-ben
Mária Terézia pozsonyi
lovas szobrának elkészítése volt (1892—96). 1894-ben
Mátyás király lovas szobrának
tervével első díjat nyert, a művet 1902-ben leplezték le Kolozsvárott.
További jelentősebb munkái: Wesselényi-szobor
(Zilah, 1902); Toldi a farkasokkal (1902);
Tisza Lajos-szobor (1904-ben
Szeged). A budai Várpalota épületére két Atlasz-figurát (1897)
és két kapuőrző oroszlánt (1901—02) mintázott. A kor külsőségeket
hangsúlyozó emlékműveivel ellentétben alkotásai a szobrászat klasszikus
tradícióját őrzik.
Ferenczy István
(Rimaszombat, 1792—Rimaszombat, 1856) Lakatossegédként vándorútja során
Bécsben az Akadémia rézmetsző osztályára iratkozott be, ahol Solon
című érmével díjat nyert. 1818-ban gyalog Rómába vándorolt, és ösztöndíjjal
hat évet töltött itt. A dán Thorvaldsen műtermébe került. Első műveit
(Fekvő Vénusz, Csokonai-arckép,
Pásztorlányka avagy A szépmesterségek kezdete)
hazaküldte, s ezek sikere ösztöndíjat juttatott számára, így két évig
Canovától is tanulhatott. 1824-ben hazatért. A 30-as években portrészobrokat (Ürményi,
Rudnay,
Kazinczy stb.), síremlékeket, oltárműveket (Üdvezült
lélek, Szt. István vértanú,
Esztergom stb.), kisebb emlékműveket (Kisfaludy
Károly, budapesti Múzeumkert stb.) készített. Sok kutatás után
megtalálta a hazai, ruszkicai márványt. 1846-ban befejezte nagyobb művét, a
Kölcsey-szobrot. 1847-ben
visszavonult Rimaszombatba.
Izsó Miklós (Disznóshorvát,
ma Izsófalva, 1831—Budapest, 1875) Részt vett a szabadságharcban. Világos után
bujdosott, majd 1851—56 között Rimaszombatban kőfaragólegény, itt 1853-tól
1856-ig Ferenczy István
tanítványa. 1856-ban Pestre került. 1859-től a müncheni Akadémián tanult.
1860-tól kezdve, a magyar szobrászatban elsőként, gyakran nyúlt népi témához
(Furulyázó pásztor). Münchenben mintázott műve, a Búsuló
juhász (1862) nagy feltűnést keltett. 1862-ben hazatérve elkészítette
Arany János,
Egressy Béni,
Megyeri mellszobrát. A népéletet sok jelentős művében mintázta
meg: Cigány Laokoón (1862); Arató nő (1863);
Parasztlány (1864). 1866—71 között alkotta a debreceni
Csokonai-szobrot. Utolsó műveit, a
budapesti Petőfi-szobrot, a
szegedi Dugonics-emlékművet
vázlatai alapján készítette el.
Kolozsvári Márton és György
(14. század) Szobrász testvérpár, 1360—1400 között működtek. Keveset tudunk
életükről. Egyetlen fennmaradt művük a prágai Hradzsin (vár) udvarán felállított
Szent György bronz lovasszobor
1373-ból, amelyet később kútszoborrá alakítottak át (másolata a budapesti
Epreskertben és Kolozsvárott, a Farkas utcai templom előtt látható). A
testvérpár régi leírásokban említett műve még a nagyváradi székesegyház előtti
téren elhelyezett hatalmas Szent László
bronz lovas szobra, amely az után pusztult el, hogy a török 1660-ban
elfoglalta Nagyváradot.
Stróbl Alajos (Liptóújvár,
1856—Budapest, 1926) az akadémikus stílus szobrásza. Az újonnan épült Operaház
épületére ő mintázta Erkel és Liszt ülőszobrát,
Arany János emlékszobrát (a Magyar Nemzeti Múzeum kertjében) és a
Várban felállított Mátyás-kutat. 1906-ban mintázta a budapesti
Halászbástyán lévő Szent István
lovasszobrot és a Rókus Kórház Semmelweis-emlékművét.
Budapest közterein áll Jókai szobra, Eötvös
József, Arany János mellszobra
stb. Nagykőrösön van Arany Jánost ábrázoló szobra (1910), Szegeden
Széchenyi-emlékműve (1914). Az angliai Stanstedben áll hadiemléke.
1900-as keletű Anyánk című szobrát a párizsi világkiállításon
nagydíjjal jutalmazták.
Zala György (Alsólendva,
1858—Budapest, 1937) Első nevezetes munkája a Mária és Magdolna
című márványszobor volt (1884, Magyar Nemzeti Galéria), utána az
Aradi vértanúk Huszár Adolf által
abbahagyott szobrát fejezte be (1889), melyet az emlékszobrok hosszú sora
követett (Budapest, Honvédszobor, 1889—1893;
Andrássy Gyula; a hat más
szobrásszal kivitelezett Millenniumi emlékmű, 1894—1929,
Erzsébet királyné, 1932; az Orbán Antallal közösen készített,
Tisza István-szobor, 1934; Szegeden
a Deák Ferenc-szobor ). Portrékat, síremlékeket is alkotott. A
neobarokk emlékszobrászat legjelentősebb mestere.
Kovács Margit (Győr,
1902—Budapest, 1977) A 20. század világhírű magyar keramikusa. Népi és vallásos
témájú korongolt, festett munkáit a naiv egyszerűség és a művészi talentum
jellemzi. Szentendrei alkotóháza ma a műveiből válogatott gyűjtemény múzeuma,
igen kedvelt, látogatott.
Melocco Miklós (Róma, 1935—) A
magyar köztéri szobrászat egyik megújítója a 20. század második felében. A
szegedi 56-os emlékmű, a pécsi
Ady-, az abdai Radnóti-,
a székesfehérvári Mátyás király-
és az esztergomi Szent István-szobrok
alkotója.
A kortárs szobrászművészek közül még megemlítjük
Varga Imrét, aki talán a legtöbb
szép köztéri szobrot készítette a Kádár-korszakban, meg a kolozsvári
Szervátius Jenőt és
Tibort, apát és fiát, akik székelyes fafaragással készült fa- és
hasonló stílusú márványszobraikkal világhírnévre tettek szert.
|
|