|
|||
Tartalom: Asbóth
Oszkár
|
(Pécs, 1902. május 21. – New York,
1981. július 1.)
1902.
május 21-én, Pécsett született, amit monográfiáiban mindig is megemlít.
Alsó- és középiskoláit is itt végezte, építészeti tanulmányait pedig 1920.
és 1924. között a weimari
Bauhausban – Walter
Gropius nagyszerű iskolájában. Azonban csak egy pályázaton tud indulni Fischer Józseffel és Molnár Farkassal. A pályázatot meg is nyerik. A Mérnök Kamara nem veszi fel tagjai sorába, így Magyarországon tervezési munkát nem vállalhat" - olvashatjuk Major Máté könyvében. 1935-től Angliában épületeket és bútorokat tervez, majd 1937-ben meghívják az észak-amerikai Cambridge-be a Harvard University építészeti fakultása professzoraként, ahol csaknem egy évtizedig neveli az „új építészetre" az amerikai építész utánpótlást. Magántervezői tevékenysége is itt teljesedik ki. 1946-ban New York-ba helyezi át irodáját. A megbízások már nem csak Amerikából, hanem Európából is jönnek. Az 1950-es években Párizsban is irodát létesít. Ötven-hatvan fős csapatával főként építészeti megbízásokat teljesít. 1981-ben New Yorkban hal meg. Építészeti alkotásai között találjuk például a párizsi Unesco székházat (1953), a New York-i Egyetemet (Bronx 1956), az Amerikai Művészeti Whitney Múzeumot (1963), az IBM Kutatóközpontját Franciaországban (1961) és számos templomot, könyvtárat, egyetemi épületegyüttest, több híres lakóházat, nyaralót, melyekhez belsőépítészeti és bútor berendezési terveket és készített. A nagy alkotókhoz hasonlóan – mint Le Corbusier, Alvar Aalto, Gio Ponti, Frank L. Wright, Walter Gropius, Arne Jacobsen, Gunar Asplund, Mario Botta –, kiemelkedő építészeti munkássága mellett Breuer Marcel is hasonló színvonalon és szemlélettel járult hozzá a bútortervezés korszerűsítéséhez, és az új gyártási technológiák, anyagok megteremtéséhez.
A
nagy újítás: a csőbútor
NÁRAY-SZABÓ ISTVÁN
Náray-Szabó István 1899. július 20-án született Szombathelyen. A budapesti műegyetem vegyészmérnöki karán 1922-ben szerzett vegyészmérnöki oklevelet, majd az elektrokémiai tanszéken tanársegéd 1923-26 között. 1926-ban műszaki doktorátust szerzett. Állami ösztöndíjasként 1926-28 között Berlinben, 1928-30 között Manchesterben folytatta kutatómunkáját. 1931-ben a szegedi Eötvös Loránd Kollégium igazgatójává nevezik ki és itt nyeri el magántanári képesítését is. 1938-47 között a budapesti műszaki egyetem fizikai-kémiai tanszékének nyilvános rendes tanára volt. 1947-ben - mint a Magyar Közösség tagját - a köztársaság elleni összeesküvés alaptalan vádjával letartóztatták, négy évre elítélték, és további két évre internálták. 1953-tól az Építéstudományi Intézet osztályvezetője, 1956-tól az MTA Központi Kémiai Kutató Intézet tudományos tanácsadója nyugalomba vonulásáig (1969). Tudományos és kutatómunkájában döntő szerepe volt a Bragg professzor mellett Angliában végzett tevékenységének, ahol a szilikátok szerkezetének felderítésében és rendszertanának kidolgozásában vett részt. Hazatérése után kristályszerkezeti kutatásait tovább folytatta. Foglalkozott a beton optimális kötési viszonyaival, a betonok savállóságával is. Nevéhez fűződik a saválló beton és a mozaikparketta-ragasztó eljárás feltalálása. Küzdelmes és példamutató élete 1972. szeptember 16-án ért véget.
|
Kármán Tódor kitüntetést vesz át |
Később Aachenbe került, ahol az egyetemen oktatott, majd
Californiába ment, ahol a mechanika és aerodinamika professzora lett. A
Guggenheim-laboratóriumban bekapcsolódott a rakétakutatásba. Ő volt az
első, aki a hangsebességen felüli repülés erőhatásait és a géppel szemben
támasztott követelményeket megállapította. Saját maga tervezte meg a
szuperszonikus gépek szárnyának méreteit. Emellett több nagy rakéta, és az
első ballisztikus rakéta létrehozásában volt vezető szerepe.
Az ő nevéhez fűződik a Nemzetközi Asztronautikai Akadémia megalapítása.
Temérdek érdemrendet kapott: az amerikaiak mellett angol, belga, francia
kitüntetéseket vehetett át. Tábornoki rangot kapott, s így lehetett tagja a "
Légierők Tanácsadó Bizottságának".
1963-ban Kennedy elnöktől vehette át az elsőként ajándékozott amerikai Nemzeti
Érdemrendet.
Munkássága elismeréseként a Holdon és a Marson krátert neveztek el róla.
Hírességét alátámasztandó érdekesség, hogy ő volt Kossuth Lajos után a második
magyar, akinek az arcképe amerikai bélyegen megjelent. Ezt születésének 100.
évfordulóján adták ki. A bélyegen egy űrhajó-rakéta látható, és a bélyeg
szelvényen munkásságát méltatandó elismerésként, az " űrkorszak építésze "
megjelölés szerepel.
Az Oktatási Minisztérium 2000-ben Kármán Tódor -díjat alapított.
Laptetejére
Az első színes televíziós kép elektronikus továbbítása nevéhez fűződik
Goldmark Péter Károly a híres család mérnök tagjaként 1906.dec.6-án
Budapesten született és 1977. dec. 7-én Port Chesterben halt meg.
Amikor szülei Bécsbe költöztek ( 14 éves volt ekkor ), ő már ott
érettségizett le. Berlinben végezte egyetemi tanulmányait, majd
1933-ban az USA-ba ment.
A Columbia Broadcasting System kutató mérnöke lett, pár év után pedig a
kísérleti laboratórium vezetőjévé nevezték ki. Itt kezdett foglalkozni a
színes tévétechnika kifejlesztésével. Az ő zseniálisan megalkotott rendszere
bizonyult a legtökéletesebbnek úgy, hogy a későbbi színes televíziós
rendszerek, mint a francia SECAM és a német PAL-nak az alapjául
szolgált.
1940. szeptember 4-én mutatták be a nagyközönségnek az első színes
mozgóképeket.
Goldmarknak ezután még számos találmánya született: a mikrobarázdás
sztereolemez megalkotása ( 1948 ), egy mini orvosi televízió a belső szervek
vizsgálatára, majd a kábeltévé rendszerek műholdakkal való csatlakozásának
megoldása.
Az elektronikus videó felvevőkészülék találmányával tette fel a koronát gazdag
életmunkásságára.
1977-ben hunyt el, egy autó baleset következtében.
Laptetejére
(Bp., 1877. dec. 18. – Bp., 1952. jan. 29.)
autó- és motortervező, a róla elnevezett lemezmotor feltalálója.
Felső ipariskolát végzett 1896-ban, 1897-től a Fegyver- és Gépgyárban dolgozott, 1902-től 1909-ig a franciaországi Westinghouse Gyár tervezőmérnöke Le Havre-ban, 1909-től a cég aradi fiókvállalatának műhelyfőnöke. 1912-től 1917-ig a Magyar Általános Gépgyár (MÁG) autógyárának műszaki vezetője, majd 1917-től a Ganz-Fiat Repülőgépmotorgyár igazgatójaként a hazai autó- és repülőgépgyártás egyik megszervezője. 1923-tól a Fejes Lemezmotor- és Gépgyár Rt. vezetője. Közismert találmánya a hegesztett acéllemezek felhasználásával szerkesztett Fejes-féle lemezmotor és autó. Eljárása az öntvényekkel szemben jelentős súly- és önköltség-csökkentést eredményezett és a motor üzembiztonságát is növelte. Munkásságának elismeréséül a Mérnöki Kamara tagjai közé választotta és mérnöki címjogosultságot engedélyezett számára.