Fejezetek a matematika történetéből ( a
számfogalom kialakulásától az újkor kezdetéig) A matematika a legrégibb tudományágak egyike, hiszen az emberiség legkezdetlegesebb gyakorlati tevékenysége is annak létrejöttét vonta maga után. A tevékenységeket meg kell vizsgálni, értelmezni és körülírni. Erre a legalkalmasabb tudomány a matematika, ami precízségével pontosan jellemezni tudja azokat. Az emberek tevékenységei folyamatosan bonyolódnak, s ez azzal jár, hogy a tudomány is bonyolódik, s ez által fejlődik. Új problémák vetődnek fel, amiket meg kell oldani. Ennek a fejlődésnek határt szabni lehetetlen. Mára a matematika hatalmas és szerteágazó tudományággá nőtte ki magát. Be kell látnunk, hogy a természettudomány eme ágára nagy hatással van a többi tudomány. Talán nem is lett volna ilyen szerteágazó, ha az évezredek során nem születnek újabb megoldandó problémák az építészetben, fizikában, csillagászatban és a többi olyan tudományban, amelyek a matematika nélkül képtelenek lettek volna továbbfejlődni. Nemcsak a matematika fejlődik a többi tudomány hatására, hanem a matematika is hat a többi tudományágra. Nem hiába hívják „minden tudomány szolgálójának és királynőjének”. A matematikai módszerek kétféleképpen alkalmazhatók: · Jelenségekkel, folyamatokkal jó közelítésben megegyező matematikai feladatok kiválasztása és ezeknek a feladatoknak a megoldása. · Új matematikai modellek kidolgozása, mert a közelítő matematikai feladatok idővel elkerülhetetlenül tökéletlennek fognak bizonyulni. A következőkben azt fogjuk vizsgálni, hogy különböző népek hogyan építették fel matematikájukat. Különböző népek különböző problémák, különböző történelmi háttér. Mindenki kereste a lehető legegyszerűbb megoldást saját feladataikra. A legtöbben úgy vélik, a matematika bölcsője
az ókori Egyiptom, illetve Babilon, azonban nem feledkezhetünk meg az 1900-as
években feltárt leletekről, amelyek azt mutatják, hogy már az őskorban
foglalkoztatta a számolás, illetve a számírás az embereket. Ennek a legkorábbi bizonytéka a kb Kr.e. 35000-ben keletkezett Lebombo-csont:
egy pávián szárkapocscsontja 29 bemetszéssel. A Dél-Afrika és Szváziföld
határán talált leletet feltehetően holdnaptárként
használták. Hasonló az 1937-ben, az akkori Csehszlovákia területén feltárt farkas
orsócsontja is. A kb. 30000 éves csonton 55 bemetszés található, két sorban,
ötös csoportokra tagolva. Az első sor végét valamint a második sor kezdetét egy-egy
hosszabb véset jelzi. Funkciója máig nem ismert, azonban egyes feltételezések
szerint egy két hónapos holdnaptár. Afrikában találtak még további két csontot,
Uganda és Kongó határán, Ishangóban. A kb. 20000 éves
csontokról többféle elképzelés született. Az első csonton a két sorban
rendezett vésetek száma: 9, 19, 21, 11; valamint 11, 13, 17, 19. Az első sor
10-1, 20-1, 20+1, 10+ Mindezt egy olyan számolási módra használták, mint amikor a mai ember
ötösével számol, úgy, hogy négy függőleges vonalat egy ötödikkel keresztben
áthúz. Ebben az esetben azonban az bonyolította a dolgot, hogy a 22 ezer évvel
ezelőtti emberek nem a 10-es számrendszert használták, hanem valószínűleg a
6-os és a 10-es keverékét. Hogy naptárként vagy számolásra használták a
csontokat, máig vitatott. Mire használták tehát őseink a számokat? Egyértelműen nem tudunk választ
adni erre a kérdésre. Azonban képzeljük bele magunkat egy nomád nép embereinek helyzetébe.
Egyértelmű, hogy a nyájak méretének meghatározása és a távolságok mérése volt a
legszükségesebb egy vándorló népnek. A következő kérdés, ami megfogalmazódhat
bennünk, vajon milyen eszközeik voltak ezeknek a méreteknek a meghatározására.
A válasz igazán egyszerű, hisz ők is azt használták, amiket ma is használnak a
gyerekek: a kezüket. Hihetetlen, hogy 10 ujj segítségével meg tudták számlálni
a több száz birkából álló nyájat. Három ember meg tudott számolni 999 birkát.
Ezt a következőképpen tették: az első ember számolta a birkákat, amelyek elhaladtak
előtte. A második ember azt számolta, hogy az első hányszor használta fel mind
a 10 ujját, míg a harmadik azt, hogy a második hányszor használta fel a 10
ujját. Egyszerű, mégis zseniális. Ha megvizsgáljuk Dél-Amerikában az egykori inkák számfeljegyzéseit:
csomózásos módszert használtak. Az úgynevezett kipukat
az államigazgatásban használták. Szerkezete: egy tartózsinórról lóg le négy
számzsinór. Ha egy csomó mind a négy számzsinórt átfogja, akkor a csomó ezret
jelent. Ha a csomó három számzsinórt fog át, az százat, ha két számzsinórt, az
tízet, ha csak egyet, az egyet jelöl. Ezzel a tízes számrendszerbeli
információtárolási módszerrel feltehetően nem csak numerikus adatokat
rögzítettek.
A törtszámok írása már komolyabb fejfájást okozott nekik. Különböző
időkben különböző módon próbálták a törteket leírni. A legelső próbálkozás
Hórusz szemének részeiből alkotott törtszámok voltak. Ezzel a módszerrel meg
tudták adni a következő törteket: Valamivel később egy újfajta törtszámrendszer jelent meg melynek segítségével
le tudták írni az Írásos emlékeink az egyiptomi matematikáról a fáraók idejéből maradtak ránk.
Rhaausz fáraó írnoka Ahmesz
készítette a híres Rhind-papiruszt. Valamivel később
keletkezett a moszkvai papirusz, mely szintén egyiptomi emlék. Ezek a
matematikai emlékek mintegy 100-110 gyakorlati matematikai problémával
foglalkoztak. Geometriájuk is gyakorlati problémákat feszegetett: terület-,
kerület-, térfogatszámítás. Matematikai közelítéseik sok helyen pontatlanok
voltak. Ilyen az egyenlőszárú háromszög, és az egyenlőszárú trapéz
területszámítása, ahol a magasság helyett a szárak hosszát használták. Azonban
az akkori ismeretekhez képest nagyon jó közelítéssel meg tudták határozni a kör
területét a következő képen:
Érdekességként megemlíthetjük, hogy a piramisok építése során a
távolságok mérésénél használták a π-t. Kőből
készítettek egy körhengert, és azt görgetve a fordulatszámból határozták meg a
távolságot. Egyiptom földjén a matematika igazán a görög hódítások utáni hellén
korban indult fejlődésnek. Ez azonban már nem az egyiptomi, hanem a görög
matematika története.
Az egyetlen nagy hiányossága az volt, hogy nem jelölték a zérust. Így
számcsoportjaik nem voltak egyértelműek. Tehát a Ha megvizsgáljuk a mai számainkat láthatjuk,
hogy ugyanazon az elvet használjuk mint a babiloniak a zérus jelöléssel
kiegészítve. Törtjeinket úgy írjuk, hogy az egészeket a tizedesvessző elé
írjuk, s a törtrészeket meg a tizedesvessző után. A tizedesvessző utáni helyi
értékek: A babiloni hatvanas számrendszer nyomai napjainkban is felfedezhetők: 60
másodperc van egy percben, 60 perc egy óra, a kört 360 fokra osztjuk fel.
Mindezt a babiloniaknak köszönhetjük. A babiloniak sok téren maradandót adtak a világnak. Többnyire a mai
számítógépek is úgy közelítik meg a négyzetgyök kettőt, ahogy a babiloniak
tették. Ezt egy konvergens sorozatként kell elképzelni. A legelső becslés
nagysága nem számít, viszont a következő becslést az előzőből kell kiszámolni.
Ezt a képletet használták, és még használják ma is a számítógépek,
számológépek: A hinduk és a görögök valószínű, hogy a Babiloniával
folytatott kereskedelem révén ismerkedtek meg a helyiértékrendszerrel.
A hinduk ősi korszakában már jelen volt a tízes számrendszer. A tízes
számrendszer és a helyiértékrendszer valószínűleg
Indiában olvadt össze. Az első szám amely tízes
számrendszerben volt leírva a 346. Ez egy dátumot jelöl egy Kr.e. 595-ből
fennmaradt hindu táblán. Több írásos emlék is megmaradt az utókor számára,
amelyeken felbukkan a „szunja” vagyis zérus.
Megszületett tehát a ma is alkalmazott számhasználat. Ha a matematika történetéről beszélünk, kinek ne jutna eszébe a híres
görög matematika? A görögök az ókorban kétféle számrendszerrel is
büszkélkedhettek. A régebbi az attikai, vagy hérdianoszi
számrendszer. Ez ötös rendszerrel átfedett tízes rendszer, amelyben a tízes
fokozatot a görög számnevek kezdőbetűivel jelölték. Pl.: 10 - Дeka jele: Д; 100 - Hekaton
jele: H stb... Ezt a
rendszert többnyire a kereskedelemben alkalmazták. Ennél valamivel fiatalabb a
milétoszi számrendszer. Ez már alkalmasabb volt a számolásra, s így elsősorban
tudományos célokat szolgált. Ezt használta még Arkhimédész és Diophantosz is. Valamint még a babiloni hatvanas
számrendszert is, de nem ékírással. A görög matematikusok a számtant a lehető
legalaposabban vizsgálták. Megvizsgálták a számok oszthatóságának kérdéseit.
Különböző arányokkal dolgoztak. A számok számtani arányban vannak egymással, ha számtani sorozatot
alkotnak, vagyis a; b; c akkor, ha a-b=b-c. Mértani arányban akkor vannak, ha mértani sorozatot
alkotnak, tehát A következő, amit szintén a görögöknek köszönhetünk: a közép fogalma. Két
szám számtani közepe azt a számot jelentette, amelyik az egyik számtól, és a
másik számtól is ugyanolyan távolságra van a számegyenesen. Tehát: Két szám mértani közepe a geometriában számtalan helyen megjelenik. A
görögök a geometriában hihetetlen eredményeket értek el. Az ő nevükhöz köthető
a mértani középarányos tételek is a derékszögű háromszögben. Tehát a derékszögű
háromszögben az átfogóhoz tartozó magasság, mértani közepe az átfogón nyert két
metszetnek. Tehát ugyanannyiszor nagyobb a kisebb metszetnél, mint ahányszor
kisebb a nagyobb metszetnél. Ugyanez érvényes a befogóra, ami ugyanannyiszor
nagyobb az átfogón lévő merőleges vetületénél, mint ahányszor kisebb az
átfogónál. Ez pontosan azt jelenti, hogy a mértani közepe két számnak A görögök elsősorban a geometriában alkottak maradandót. Ki ne ismerné Pitagorasz nevét és a hozzá kapcsolódó tételt. Bár tudnunk
kell, hogy magát a tételt a gyakorlatban már Kr.e. 2000 körül alkalmazták, de a
tétel bizonyítására abban az időben még nem volt igény. Pitagorasz iskolájára (Kr.e. VI-V. század) az volt
jellemző, hogy az egyes számoknak és a számok kölcsönös viszonyának mágikus jelentősséget tulajdonítottak és a számelmélettel való
foglalkozást a kiválasztottaknak és felkenteknek privilégiumának tekintették. Az örök törvényeket pedig a matematika, a csillagászat és a zene
tanulmányozásával szándékozták megtalálni. A zenei összhangban mutatkozó
számszerű összefüggések azt a gondolatot ébresztették, hogy a számok
biztosítják az élet más területén is a harmóniát. A pitagoreusok
ismerték a szabályos testeket, a szabályos ötszög szerkesztését és módszert
találtak a pitagoraszi számhármasok korlátlan
mennyiségű előállítására is. Mivel a geometriai ismeretek egyre szerteágazóbbak és absztraktabbá
váltak, rendszerezésük is megindult. Ezek a rendszerező művek, a geometriai
munkákban bevezették, és tökéletesítették a bizonyítási módszereket. Az első
ilyen Hippokratész „Elemek” című műve volt Kr.e. 450-ben. Más szerzők is írtak
„Elemek” címmel geometriai csoportosításokat, ezek azonban az idők folyamán
feledésbe merültek és elvesztek, Euklidesz „Elemek”
című művének megjelenése után. Euklidesz oly pontos
rendszert állított fel, amely 2000 évig megdönthetetlennek bizonyult,
felépítését és logikai szigorúságát tekintve. Mindmáig az általa írt „Elemek”
az alapja minden rendszeres iskolai geometriai oktatásnak, de a tudományos
kutatások is nagymértékben erre támaszkodnak. Az euklideszi geometria
tárgyalási módja az axióma rendszer, amely öt alap axiomát
állít fel, amelyek igazát elfogadja, az összes többi állítást erre az ötre
vezeti vissza. Ugyanígy a geometriai szerkesztésekhez öt posztulátumot is
állít, amely a szerkesztések elvégezhetőségét mondja ki. Az euklideszi geometria mintegy 2000 évig kielégítő rendszert tudott
nyújtani, és csak a XIX században a matematikai szigorúság növekvő igényeinek
jobban megfelelő axiomarendszer tudta azt részben
kiegészíteni, részben megváltoztatni. (Bolyai János, Hilbert) Hogyan ismerték meg a különböző népek egymás matematikáját? Az egymás
mellett élő népek többnyire a kereskedelem révén, s ez néha a tengerre is
kiterjedt. Thalesz görög kereskedő volt, aki a görög
matematikát hajón vitte át Egyiptomnak. Ő határozta meg először a piramisok
magasságát a hasonlósággal a piramisok árnyékának segítségével. A Kr.e. III évszázad táján a görög és a keleti kultúra találkozási helye
és a Földközi tenger világának tudományos központja Alexandria lett. Az Alexandriai
könyvtár akkoriban világhírű volt és tudományos központjában sok világhírű
tudós működött. (pl.: Euklidesz, Appolóniusz,
Arkhimedesz) A matematika történetének és fejlődésének útja a Kr.u. VI századtól
egészen sajátos irányt vett. Egy keletről jövő és akkor még nomád nép: az arab,
Mohamed vallási tanaival - amely új összetartó erőt ébresztett bennük – hódító
háborúi során egész Észak-Afrikát leigázva 711-ben Gibraltárnál átkelt Európába
és elfoglalta az Ibériai félsziget nagy részét is. Ez az új nagy birodalom
összeolvasztotta a hindu, iráni, görög, muzulmán, keresztény és zsidó
műveltséget: közvetített, feljegyzett, magyarázott és továbbfejlesztett. A
tudomány minden területén de különösen a matematikában
és a csillagászatban korszakalkotó jelentőségű, új felfedezéseket tett. Azt,
hogy a görög matematika fennmaradt, továbbfejlődött és Európában is elterjedt,
azt elsősorban az araboknak lehet köszönni. Az arabok átfogó
képet tudtak alkotni a matematikáról, hisz az arab kereskedők eljutottak
Gibraltárig, Közép-Afrikáig, Madagaszkárig, Kínáig és Indonéziáig.
Természetesen ők maguk is alakítgatták a matematikát. A ma használt
számjegyeket is tőlük örököltük, igaz, nagyban hasonlítanak az indiai számokra,
de mindmáig arab számoknak hívjuk őket. A csillagászatban is nagyot alkottak.
Bagdadban a „bölcsesség házát” könyvtárral és csillagvizsgálóval látták el az
arabok. Birodalmuk egyesítése után Észak-Afrikán keresztül eljutottak a Hispániai-félszigetre. Útjuk során harcoltak perzsákkal, s Bizáncot is megostromolták. A birodalom oly méreteket öltött, amit már nem tudtak egy kézből irányítani, így az kalifátusokra esett szét. Innentől kezdve az arabok elsősorban tengerről támadták Dél-Európát. De ez idő alatt Európa megerősödött. Először Poitiersnél verik vissza az arabokat 732-ben. Majd a Hispániai-félsziget visszahódítása következett, valamint megkezdődtek a keresztes háborúk. Ennek során elvesztik a Szentföldet. Az arabokat végleg 1492-ben űzik ki a Hispániai-félszigetről. De ekkor már az arabok elvégezték a feladatukat a mi szemszögünkből. Kultúrájukat, amiben benne volt Kína, Egyiptom, Mezopotámia, görögök, már átadták az általuk uralt területek népeinek. Így a matematika is elkerült a Földközi-tengert megkerülve
Európába. Ennek következtében az európai népek is nekiállhattak a matematika
fejlesztésének, kiegészítésének, és átalakításának. Ez a folyamat mindmáig nem
ért véget, s valószínű a matematika rejtelmeit sohasem fogjuk maximálisan
kiismerni. Források: http://www.simonsingh.net/The_Ishango_Bone.html http://www.africamaat.com/Africa-The-true-cradle-of http://www.shp.hu/hpc/web.php?a=evajakabffy&o=ujdonsagok___matematika_2kj http://hu.wikipedia.org/wiki/N%C3%A9gyzetgy%C3%B6k_2 http://matek.hunyadi-csna.sulinet.hu/portals/ematek/www.sulinet.hu/ematek/html/diophantosz.html Sain Márton: Matematikatörténeti ABC Beer, W. et al.: Természettudományi kisenciklopédia K. A. Ribnyikov: A matematika története Ian Stewart: A végtelen megszelídítése (A matematika története) |