A trombita a nyugati zenében használt tölcséres fúvókájú, más néven rézfúvóshangszerek közül a legmagasabb hangú. Hangfekvése a kürt, a harsona és a tubafölött van. Tágabb értelemben trombitának nevezünk minden olyan trombitaszerűen megszólaltatott egzotikus vagy népi fúvós hangszert, amelynek furata atrombitáéhoz hasonlóan szűk, túlnyomórészt hengerszerű. LeírásA trombita egy változó keresztmetszetű, többszörösen meghajlított csőből áll,melynek egyik végén helyezkedik el a fúvóka, a másik vége tölcsérszerűenkiszélesedik. Anyaga sárgaréz, vagy más rézötvözet. A cső hosszának nagy részében cilindrikus, tehát azonos keresztmetszetű, menzúrája szűk, ennek köszönhetőenfényes, érces a hangja. A tölcséres rész segít a hang sugárzásában, ugyanakkor afafúvósoktól eltérően a hang képzésében is részt vesz. Három szelepe jellemzőennyomóventil, ritkábban forgószelep. Működtetésükkel a csőrezonátor hosszúságaváltoztatható oly módon, hogy abba különböző hosszúságú toldalék csődarabokatiktatnak be. A szelep nélküli trombita a natúrtrombita.A B trombita teljes csőhossza 140 cm, ennek 21%-a a fúvóka rész, 29%-a hengeres cső, 50%-a a szélesedő,tölcséres szakasz. A szelepek 8,4 cm, 17,3 cm illetve 25,7 cm hosszúságú csődarabokat toldanak be.FajtáiA leggyakoribb a B hangolású ún. B-trombita, de ezenkívül készítettek már trombitát C, D, Esz, E, F, G, Ahangolásban is. Zenekarokban kedvelt a C-trombita, melynek kisebb mérete folytán hangja még fényesebb, élénkebb, mint a B hangolásúé, és az előjegyzések figyelembevételekor mentes a transzponáló hangszerekhátrányaitól.A piccolo trombita vagy régi nevén clarino egy szintén B hangolású, de igen kicsi trombita, hangja a normál trombitáénál egy oktávval magasabban szól. Rendszerint van egy negyedik szelepe is, amely egy tisztakvarttal mélyíti a hangját.Az F-trombita a normál trombitánál kvarttal mélyebb, a basszustrombitánál kvinttel magasabb hangonmegszólaló változat, ami a XX. század első felében is még a B-trombitával egyenlő népszerűségnek örvendett. Használata ma egyre ritkább, csak a profi szimfonikus zenekarokra jellemző, elsősorban a romantikus zenemegszólaltatására. A basszustrombita hangfekvése oktávval mélyebb a normál trombitánál, a tenorharsonáénak felel meg,fúvókája is ahhoz hasonló, ezért rendszerint harsonások játszanak rajta.MegszólaltatásaA többi tölcséres fúvókájú hangszerhez hasonlóan a trombita elsődleges hangforrása a játékos fúvókáhozszorított, rezgésbe hozott ajkai között átpréselt levegő, amely a cső levegőoszlopának különböző rezgésimódjait, rezonanciáit képes megszólaltatni. A szűk menzúra miatt e rezonanciasor alaphangja nemképezhető, csak az 2. – 12. (natúrtrombitán 4. – 16.) részhang. A natúrtrombitán kizárólag a felhangokból áll a hangkészlet, a szelepes trombitán viszont a kromatikus hangok is elérhetők a hangszer egészhangterjedelmében. A legtöbb szelepes rézfúvós hangszerhez hasonlóan az első szelep egy egészhanggal, amásodik félhanggal, a harmadik kisterccel mélyíti a hangszer alaphangját. Ezek kombinációi teszik lehetővé a felhangsor hangjai közötti űr kitöltését.A trombita transzponáló hangszer, a leggyakoribb B trombita a kottához viszonyítva egy hanggal mélyebben szól.Története Trombitaszerű hangszerek már az ókori Egyiptomban léteztek, a görög szalpinxet ugyanúgy a trombitaősének tekinthetjük, mint az etruszk buccinát. Az ókorban és a középkorban katonai hangszernek, jeladásra használták. A vékony fémlemezből forrasztással, kalapálással, nyújtással előállított trombita a 10. században keletről, arab közvetítéssel érkezett Európába. A legkorábbi ilyen technológiával készült európai trombitaféle, a hosszú, egyenes busine közvelten előképe az arab nafir lehetett. A trombita mai kétszeresen U alakbanmeghajlított formáját a 15. században nyerte el. Monteverdi Orfeojának nyitányában már valóságos zeneiszerepet kapott. Ekkoriban jellemzően kb. 120 cm hosszú volt, D alaphangra készült, és kizárólag a felhangok megszólaltatása volt lehetséges rajta. A trombitások az üstdobosokkal közös céhekbe tömörültek, éselsősorban néhány hangból álló fanfárszerű, ünnepélyes dallamok, szignálok eljátszására specializálódtak ahangszer mélyebb, principálnak nevezett hangfekvésében.Szelepekkel az 1830-as években szerelték fel, a kürttel egyidőben. Ekkortól vált teljes értékű, kromatikushangszerré, de még el kellett telni néhány évtizednek, míg a zeneszerzők is megbarátkoztak ezzel amegoldással. Kezdetben mélyebb, F hangolású volt, a mai B és C trombita a 20. század elején vált általánossá.Híres trombitaművészek:A barokk korban kezdték a műzenébe bevonni, továbbra is szinte mindigüstdobok kíséretében. Kizárólag szólisztikus szerepet kapott, ünnepélyes, hősikarakterű művekben. A kor trombitásai rendkívüli virtuozitást értek el,különleges fúvókát használva akár a 20. felhangot is meg tudták szólaltatni, és a hangsorba hamisan illeszkedő részhangokat is képesek voltak a fúvás módjával úgy módosítani, hogy tisztán szóljanak. Ezt a fajta magas, brilliánstrombitajátékot clarino-játéknak nevezik. J. S. Bach 2. brandenburgi versenyében találkozhatunk vele.Bach több művében írt elő Tromba da Tirarsi-t, egy olyan trombitát, amelynekfúvókával ellátott vége teleszkópszerűen ki-be húzogatható, hogy tisztábbintonációt tegyen lehetővé. Purcell műveiben találkozhatunk a Flatt trumpet-tel, amelynek a harsonához hasonló kettős tolócsöve volt. A 18. század folyamán afafúvós hangszerek mintájára hanglyukakkal ellátott, billentyűs trombitával iskísérleteztek (Klappentrompete).