You are using an outdated browser. For a faster, safer browsing experience, upgrade for free today.

AZ ŰRHAJÓSOK A LEGBABONÁSABB EMBEREK

Kozmikus babonák - az űrhajósok rítusai

Bármilyen furcsán is néz ki, de az űrhajózás egy olyan terület, ahol a legbonyolultabb és legújabb technológiákat alkalmazzák, ugyanakkor rengeteg szigorú hagyomány és még babonák is jelen vannak. Minden egyes űrutazás előtt álló űrhajós nagyon sok rituálét kell végrehajtson ahhoz, hogy a misszió sikeres legyen és ne végződjön katasztrófával. Oltalmak, dalok, tisztelgés Gagarin szelleme előtt, mind része az utazás előtti kötelező tevékenységeknek, melyek nélkül senki sem repülhet.

Átgondolva, nem is olyan váratlan ez a jelenség, hiszen az ember olyan helyzetekben fordul leginkább a szokásokhoz és babonákhoz, ahol igen magas stressz éri. Ilyenek a nyilvánosság előtt folyamatosan szereplő emberek, vagy a magas veszélyességi fokozatú munkák. Az űrhajózás igen stresszes és veszélyes küldetés, hiszen eddig több mint 500 ember járt az űrben és 18 halálos áldozattal járt az összes küldetés. Ez 3,6% feletti elhalálozási rátát jelent, ugyanakkor az amerikai katonák elhalálozási aránya 0,39% volt az Iraki háborúban, Vietnámban pedig 2,18%.

Figyelembe véve az űrhajózást körülvevő veszélyeket, nem meglepő, hogy az űrhajósok nyugodtabbnak érzik magukat, ha a rájuk leselkedő veszélyeket mindenféle szertartásos viselkedéssel, talizmánokkal, oltalmakkal próbálják megelőzni vagy kivédeni.

Még egy ok e viselkedésre az úgynevezett csoportos szellem. Tény és való, hogy ezek az emberek egy zárt, elit, szakmai csoporthoz tartoznak, s ezért pszichikailag szükségük van az őket megkülönböztető jelekre és szimbólumokra, melyek kiemelik őket a „halandók” közül. Részben ezt a szerepet tölti be a látszólag értelmetlen rituálék sora, ugyanakkor erősítik az összetartozást, a csapatszellemet.

A legérdekesebb és a legtöbb babona az orosz űrhajózásban figyelhető meg. Egy részük még a szovjet időkből származik, a másik rész viszont a jelenhez köthető. Jó pár babona még a valahai főkonstruktőr Koroljovnak köszönhetően kezdődött. Mai napig ismeretlen okok miatt nem szerette hétfőre tervezni a rakétaindításokat. Mindent megtett azért, még a legfelsőbb szinten is, hogy áthelyezzék a hétfői indításokat. Emiatt gyakran keveredett komoly összeütközésbe a vezetőséggel. Miután nem vették figyelembe ezen „hóbortját”, 11 katasztrófa és sikertelen misszió történt a hétfői indításokkal. Ennek köszönhető, hogy mind a mai napig hivatalosan nem terveznek indításokat hétfői napra, bár ezt senki sem mondta még ki hangosan. Egy időben nem engedték meg a bajusz viselését, mert 1976-ban Vitalij Zsolobov, aki bajuszt viselt, a küldetés közben annyira rosszul érezte magát, hogy idő előtt be kellett fejezni az űrrepülést. Persze, ma már senki sem veszi figyelembe a bajuszos babonát.

Vannak olyan babonák is, melyek még a tengerészek körében volt szokás. Nő a fedélzeten rossz előjelnek bizonyult évszázadokon át a tengeri medvék körében. Így volt ez nagyon sokáig az űrhajósoknál is. Érdekes példa, 2008. április 19-én a Szojuz TMA-11 visszatérő egysége nem túl szerencsésen, 400 km-re a tervezett helytől ért földet. A személyzet 2 nő és 1 férfi volt. Az ügy után Anatolij Perminov a Roszkoszmosz vezetője hivatalosan is kijelentette: „A jövőben figyelmet fogunk fordítani arra, hogy a nők száma a személyzetben ne legyen túlsúlyban”.

Manapság a ceremoniális tevékenységek még a Moszkva melletti Csillagvárosban kezdődnek, ahol a repülésre kész űrhajósok hosszú kiképzése folyt. A repülési személyzet, az Emlékfalnál vörös szegfűt helyez el az első űrhajós Jurij Gagarin és az első elhunytak emlékére.

Utána meglátogatják Gagarin volt irodáját, ahol a vendégkönyvbe bejegyzést írnak, és gondolatban engedélyt kérnek a szellemétől, a repülés végrehajtására.

Bajkonurba érkezvén a csapat hagyományosan az „Űrhajós” nevű szállodában kerül elhelyezésre. Az épület előtt egy fákkal övezett nagyon szép sétány van, mely azokból a facsemetékből nőtt ki, melyet minden egyes sikeresen visszatért űrhajós ültetett el. A leendő személyzetre is ez a tisztség fog várni, hiszen remélhetőleg különösebb gondok nélkül fognak visszatérni. Addig is kötelező itt végigsétálni, átszellemülni és az elődök segítségét kérni a sikerekhez.

Minél közelebb kerül a start napja, annál inkább babonás jellegűek a tevékenységek. A hordozórakétát az indító állványra 48 órával a start előtt szállítják ki. A technikusok, akiknek feladata a rakéta kiszállítása, érméket helyeznek el a vasúti sínen, hogy azon a szállítóvagon áthaladva összepréselje őket, ezzel is szerencsét hozva a küldetésnek. A legénységnek tilos figyelemmel kísérnie, ahogy a rakétát a starthelyre kiszállítják, mert ez balszerencsét hozhat. Viszont ezen a napon meg kell nyiratkozniuk a fodrásznál.

Október 24-ére tilos indítást tervezni, mert 1960-ban és 1963-ban két szörnyű tragédia történt és összesen 79 ember életét oltotta ki a rakéta robbanása. Ezen a napon semmi fontos tevékenységet sem szabad végezni.

Az indítás előtti napon megáldja a legénységet egy pravoszláv pap és kötelező jelleggel megnézik a ma már kultikusnak számító „A sivatag fehér Napja” című 1969-ben készült filmet.

A start napján reggelire a repülési személyzet egy korty pezsgőt iszik (a tartalék személyzet 1 dl tiszta szeszt), aláírásukkal ékesítik elhelyezési szobájuk bejárati ajtaját és távozás közben egy olyan dalt hallgatnak («Земляне - Трава у дома»), mely az orosz űrhajózás himnuszává vált.

A tranzitbusz, mely az indítóhelyhez viszi ki a legénységet, patkókkal van ékesítve. Menet közben, gondolatban, ismét Gagarinhoz fordulnak segítségért, hogy eseménymentes legyen az űrrepülés. Megérkezvén, megismétlik Gagarin cselekedetét, „meglocsolják” a busz jobbhátsó gumiabroncsát. Természetesen a hölgyek felmentést kapnak a tevékenység alól, bár állítólag volt már olyan, hogy a női tag, aki egy kis fiolában már előkészítette, amit kell és abból locsolta meg a busz kerekét.

A legénység parancsnoka jelentést tesz az elöljárónak, aki engedélyt ad a beszállásra. A legénység Gagarint utánozva integetéssel búcsúzkodik. Válaszul nem szabad integetni, mert az rossz előjel.

A tartalék személyzet kimegy az újságírókhoz, majd fél órával az indítás előtt az újságírókkal együtt egy korty itallal koccintanak a sikeres űrutazásra. Az elmondások szerint kétszer elhagyták ezt a momentumot. Mind a kétszer sikertelen volt az indítás.

Az indulás előtti utolsó babona a talizmán. Minden legénységnek saját talizmánja, valamilyen kisebb játékfigurája van, aminek egységesen Borisz a neve. Boriszt olyan módon helyezik el a parancsnoki modulban, hogy a kamerák is lássák, melyek a legénységet figyelik a modulban. Ennek gyakorlati célja is van. Amikor a játékfigura elkezd lebegni, azt jelenti, elérték a súlytalanság magasságát.

Az űrállomáson hagyományosan kenyérrel és sóval köszöntik az érkezőket.

Visszatéréskor folytatódnak a rituálék. Aláírják a bekormozódott visszatérő egység külsejét, valamint a belső felületét az őket szállító helikopternek. Aláírják azt az üveg előkészített vodkát, melyet indulás előtt mind a két személyzet aláírt. Bajkonurban, a már említett fasoron személyenként elültetnek egy facsemetét és gondolatban a leendő űrhajósoknak jókívánságaikat hagyják. A teljes ceremónia Csillagvárosban ér véget, ahol ismét virágot helyeznek el Gagarin emlékművénél, megköszönve a segítséget.

Érdekesség, az orosz űrhajózásban nem félnek a 13-as számtól, hiszen bátran használják, ellentétben a NASA-val, ahol irtóznak tőle.