Kárpátaljai színinövendékek Budapesten

 Beregszász is Párizs

 

 

 

1989-ben tizenheten kezdték meg tanulmányaikat a kijevi színművészeti főiskolán. Furcsa volt persze, hogy a jövendőbeli magyar színészek nem anyanyelvi környezetben tanulják majd a mesterség alapjait, de szerencsére, a második tanév első szemeszterét Budapesten kezdték. Azóta immár harmadszor tartózkodnak egy szemeszter erejéig a magyar fővárosban.

A kárpátaljai csapat osztáIyfőnökéveI, Kazimir Károllyal, a beregszászi színház igazgató-főrendezőjével, Vidnyánszky Attilával, no és természetesen a színinövendékekkel egy kellemes hangulatú olvasópróba szünetében sikerült szóba elegyednem.

 - Tanár úr, voltak-e már Önnek ilyen növendékei? Hiszen a majdani beregszászi magyar színház növendékei meglehetősen szokatlan módon és helyszínen kezdik tanulmányaikat.

Kazimir Károly:
Valóban, ilyen osztályom még nem volt. Határon túli magyar diákjaim már voltak - olyanok, akik most Komáromban, illetve Újvidéken játszanak -, de ilyen nagy létszámú, határon túlról érkezett osztályom még nem volt. Felsorolom a nevüket is; hátha egyszer még nagy sztárrá válnak. Tehát: Gazdag Zsuzsa, Grica Ernő, Jaszter Zoltán, Keresztyén Gabriella, Kertész Valéria, Korolovics Gusztáv, Kun Ilona, Pelsőczy Zoltán, Szabó Éva, Szűcs Nelli, Trill Zsolt, Tóth László, Varga József, Veress Ágota, Veress Levente - kedves, tehetséges növendékeim mindannyian. Mindössze fél évet töltenek nálunk és sűrített programot kapnak. Igyekszünk minél többet adni nekik, bár már felkészülten jöttek ide. Anyanyelvi ismereteikkel nem volt gond, ami annál is örvendetesebb, mivel az első tanévet nem anyanyelvi közegben végezték.

 - Amikor Vidnyánszky Attila az Ungvári Állami Egyetem elvégzése után a kijevi színművészeti főiskola rendezői szakára jelentkezett, gondolom, aligha hitte volna, hogy Beregszászon valaha is magyar színház nyílik.

 Vidnyánszky Attila:
Ez valóban így volt. Valószínűleg ott is maradtam volna, hiszen abban az időben még nem nyílt arra lehetőség, hogy Magyarországon tanulhassak. Most mindenesetre nagyon örülök annak, hogy a kárpátaljai színinövendékeknek módjukban áll két helyen is tanulniuk. Egyébként Kijevet is megszerettem: jó hangulatú város, tavasszal talán rendezni is fogok a Leszja Ukrajinka Színházban.

 - Hogyan találkozott a kijevi és a budapesti főiskola?

 Kazimir Károly:
Főiskolánk már korábban is tartott kapcsolatot a marosvásárhelyi Szentgyörgyi István Színművészeti Főiskolával. Magától értetődő volt, hogy kapcsolatba lépünk a kijeviekkel is, hiszen ott tanultak a kárpátaljai diákok. De mondhatnám így is: ez kölcsönös kívánság volt. A tananyagot is úgy állítottuk össze, hogy a magyar drámairodalomból kapjanak felkészítést, aztán az iszákjukban sok minden legyen, amit hazavihetnek. Mivel a beregszászi színház Illyés Gyula nevét fogja viselni, elhatároztuk, hogy a Bál a pusztán-t is el fogjuk játszani. Ennek tartjuk most az olvasópróbáit. A szokásos tárgyakat sajátítják el a fiatalok - gyakran olyan terhelés árán, hogy karikás a szemük, de igyekszünk megismertetni velük a televíziós színjátszás fortélyait is.

 - Van-e már épülete a beregszászi színháznak? Lesz-e támogatója, hiszen az ukrajnai gazdasági helyzet nem sok jóval biztat.

 Vidnyánszky Attila:
Azon munkálkodunk, hogy a minimális feltételek legalább kezdetben meglegyenek. Most még élvezzük mind az ukrán, mind a magyar állam támogatását. Remélem, odahaza, Kárpátalján akadnak majd, akik támogatni fognak bennünket. Talán sokakban tudatosulhat: olyasmibe vágtunk bele, amire csak most nyílott alkalom, s kár lenne, ha ez a lehetőség hamvába halna. Egyelőre ideiglenes színháztermünk lesz Beregszászon, a volt Oroszlán Szálló épületében. Első bemutatkozásunkra valószínűleg kora tavasszal kerül sor a járási művelődési házban.

 - Mennyiben különbözik a kijevi főiskola tanrendje a budapestiétől? Milyen sajátos útravalót adhat növendékeinek?

 Kazimir Károly:
Az alapoktatás nagyjából azonos. A fiatalok tehetségesek, érdemes tehát velük igényesnek lennünk. Ha úgy tetszik: József Attila-i mértékkel, a mindenséghez mérve a lehetőséget, feladatot. Arra próbáljuk biztatni őket, ha játszanak, legyen mindegy számukra, hogy hol van a színpad; mindegy, hogy Beregszász vagy Párizs. Hál’ Istennek nem is kell majd bezárkóznunk, hanem szerves, élő kapcsolatot tarthatnak majd fenn a magyar színházi műhelyekkel. Úgy gondolom, ez a társulat megállja majd a helyét bárhol, ahol magyarul játszanak.

 Vidnyánszky Attila:
Teljes mértékben egyetértek ezzel. Egyébként Beregszászon az újvidéki példát szeretnénk követni, ahol hetente mindössze két alkalommal játszik a társulat, s így minden színházi este eseménynek számít. Ezenkívül Kárpátalja nagyobb városaiban - tehát Ungváron, Munkácson, NagyszőIősön, Técsőn - lépnénk fel több-kevesebb rendszerességgel. Ezeknek a városoknak a vonzáskörzetéből be lehetne hozni a közönséget. Észtországban például ez a módszer kitűnően bevált.

Kertész Valéria:
Alig várjuk a bemutatkozást. Talán februárra, márciusra elkészülünk a Szentivánéji álommal. Ezzel a darabbal lépünk fel először a beregszászi publikum előtt. 1993 őszén pedig, miután végeztünk a főiskolán, kezdődik első színházi évadunk.

Grica Ernő:
Szerencsésnek érezhetjük magunkat, hiszen két különböző hagyományú főiskolán sajátíthatjuk el a szakma, a hivatás fortélyait, s mindkét helyen, Kijevben és itt; Budapesten is nagy szeretettel és különös szakértelemmel foglalkoznak velünk.

 - S mit szólnak mindehhez a növendékek, a holnap kárpátaljai művészei?

 Szűcs Nelli:
Nem akarok nagy szavakat használni, de mi valóban úttörő szerepre vállalkoztunk. Nagy a felelősségünk, mert úgy érezzük, a mi kis kárpátaljai magyar közösségünknek szüksége van ránk. Lehet, hogy nem leszünk világsztárok, de odahaza is megpróbálunk legjobb tudásunk szerint játszani.

 Debreczeni Mihály

 
 

<< vissza