|
Akkor tapasztaltuk meg igazán, hogy valójában milyen nehéz is Rácz
Józseffel nyugodtan elbeszélgetni, amikor nemrég megpróbáltunk
interjúidőpontot egyeztetni vele. A Beregszászi Illyés Gyula Magyar
Nemzeti Színház művészét még december utolsó napjaiban tüntették ki a
megye színjátszóinak elismerésére alapított Seregij testvérek-díjjal a
Liliomfi címszerepében nyújtott alakításáért. Amikor január közepén
végre sikerült találkoznunk vele, éppen színésztársainak segített
autóbuszba rakodni az aznap esti előadás díszleteit. Hajnalban
érkezett haza Debrecenből, hogy az ottani előadás után a Kárpátaljai
Magyar Kulturális Szövetség által a magyar kultúra napja alkalmából
szervezett ungvári műsorban is részt vehessen, de másnap újra
Magyarországon várta egy újabb színházi szerep.

Igazi vándorszínész: rakodik a díjazott |
-
Mit jelentett az ön számára, hogy kitüntették?
- Gondolom ugyanazt jelenheti nekem a kitüntetés, mint a tavalyi
díjazott kollégámnak, Ivaskovics Viktornak: a beregszászi társulattól
távozott idősebb színészgeneráció helyébe tudtunk lépni, tudunk így
együtt színházat
csinálni, s ezt értékeli a szakmai közvélemény is.
|
-
Mit jelentett az ön számára, hogy kitüntették?
- Gondolom ugyanazt jelenheti nekem a kitüntetés, mint a tavalyi
díjazott kollégámnak, Ivaskovics Viktornak: a beregszászi társulattól
távozott idősebb színészgeneráció helyébe tudtunk lépni, tudunk így
együtt színházat
csinálni, s ezt értékeli a szakmai közvélemény
is. Ezen túl minden díj, minden elismerés egyfajta jelzés is
számunkra, hogy mégiscsak megéri színésznek lenni, érdemes dolgozni,
érdemes vállalni a nehézségeket. Úgy érzékelem ráadásul, hogy bár az
efféle díjakon általában csak egyikünk neve szerepel, azért
mindnyájunkat, az egész társulatot elismerik ezáltal. Igazán jót
alakítani ugyanis csak egy jó előadásban lehet, amihez pedig társak is
kellenek.
- Színészkörökben elterjedt vélekedés, hogy Liliomfi alakja, amelynek
megformálásáért a díjat kapta, hálás szerep. Valóban így van? Ön
személy szerint könnyen birkózott meg ezzel a feladattal?
- Véleményem szerint is hálás feladat Liliomfit játszani. Szeretem ezt
a munkát. Ennek ellenére minden egyes előadáson meg kell küzdeni a
szereppel. Az igazi díj, a jutalom számomra tehát nem az, hogy
könnyen, mintegy rutinból eljátszható a szerep, hanem az, hogy még
mindig játsszuk a darabot. Manapság egy éven belül hetvennyolcszor
lejátszani egy előadást, ahogyan mi tettük a Liliomfival, nem
akármilyen sikertörténetet jelent.
- Azt szokták mondani, hogy a Liliomfi azért lett akkora siker az önök
előadásában, mert a darab egy kicsit magáról a beregszászi társulatról
is szól, amely bizonyos értelemben ugyanolyan vándortársulat, akár a
Szigligeti Ede által megálmodott Liliomfié. Igaz ez?
- Valóban kísérteties a hasonlóság. Nyilván ennek tudható be, hogy
mindenki szerette volna egy kicsit önmagát, a maga gondolatait,
érzéseit is belevinni ebbe a történetbe. De szerintem egy bizonyos
mértékig minden más előadás is rólunk szól. Hiszen végső soron a
magunk örömére csinálunk színházat. A Liliomfiban például azt
énekeljük: ha játszhatok, én boldog vagyok, színházat csinálni a
legjobb dolog. Az ember persze nem felhőtlenül boldog olyankor, ha -
mint például ma is - hajnalban kell lefeküdnie, s háromórányi alvás
után azzal ébresztik, hogy ideje bepakolni a díszleteket, mert este
előadás van, ami után újra pakolni és újra utazni kell, hogy másnap
Magyarországon játsszunk. Ez néha igen fárasztó tud lenni, de ilyenkor
is tenni kell tovább a dolgunkat. Az elismerés, mint amilyen a Seregij
testvérek-díj is, éppen abban segít, hogy elhitesse velünk: a
nehézségek ellenére érdemes a pályán maradni.
- A beregszászi társulat immár évek óta egyensúlyozik a lét és nemlét
határán, valamilyen csoda folytán kerülve el minduntalan a megszűnést.
Ennyi elég is egy színésznek, hogy meggyőzzék a küzdelem
fontosságáról?
- Nem is tudom. Kitartásunkban bizonyára közrejátszik az is, hogy egy
színész aligha mehet el cipésznek, ha az előadásokból éppen nem lehet
megélni, de a legfontosabb minden bizonnyal mégiscsak a színház
szeretete. Enélkül bizonyosan nem lehetne hosszú távon folytatni a
túlélésért való küzdelmet.
- Most éppen min dolgozik a társulat?
- Februárban kezdjük el a következő előadásunk próbáit, amiről
egyelőre csak annyit árulhatok el, hogy a kijevi Alekszandr Belozub,
akivel társulatunk már korábban is dolgozott együtt, egy ukrán szerző
tollából származó vígjátékot rendez majd Beregszászban. Ezenkívül
nyáron egy újabb Shakespeare-darab színpadra állításával is
megpróbálkozunk Vidnyánszky Attila vezérletével.
- Az utóbbi időben számos szerepet osztottak önre a debreceni Csokonai
Színházban is. Hallhatnánk erről részletesebben?
- A Hubay-Ránki-Vas szerzőtrió Egy szerelem három éjszakája című
darabjában játszom Károlyt, a költőt. Szerepet kaptam Liszt
Krisztus-oratóriumában is, amelyet Mispál Attila rendezett, s amelynek
bemutatójára karácsony előtt került sor. Ugyancsak a Csokonai Színház
produkciója a Hobo Blues Band Vadászat című albumának dramatizált
változata, amelyet néhány évvel ezelőtt éppen a beregszászi színház
mutatott be első alkalommal ugyanannak aVidnyánszky Attilának a
rendezésében, aki a mostani debreceni előadást is jegyzi.
- Milyen szerepeket szeretne eljátszani a jövőben?
- Nem is tudom. Általában csak az elkövetkező néhány nap feladatai
lebegnek előttem, mindig azok a legfontosabbak. Például szeretném ma
jól eljátszani Sancho Panzát a Don Quijotéban, holnap pedig a postást
a Tótékban. Ennél távolabbra csak ritkán gondolok. |
|