JÓ KIS VÍGJÁTÉK

 

 

Vidnyánszky Attila rendező és a beregszászi társulat legfrissebb gyulai
bemutatója után
Kiss László • KULTÚRA • 2009. július 10.

Nem könnyű, nem könnyű, nem könnyű – ilyesfajta jóleső őrlődéssel álltunk fel Vidnyánszky Attila rendező és a beregszászi társulat legfrissebb gyulai bemutatója után. A rend kedvéért: nem a hivatalos bemutatón tekintettük meg a darabot, ami az aznap este lezúduló eső okán akár szerencsés választásnak is tekinthető. Zavarba ejtő ravaszsággal az Ahogy tetszik utolsó gyulai előadására foglaltunk jegyet, gondolván, a búcsúra legkiválóbb formáját nyújtja a társulat, s az ég is kegyesebb lesz hozzánk, mint a bemutató eső- és szélgyötörte publikumához. Nem is csalódtunk.


Vidnyánszky Attila rendező és a beregszászi társulat legfrissebb gyulai bemutatója.
Fotó: Gyulai Hírlap Online

Megjegyzendő, a darab utolsó órájában jelentkező vihargyanús kósza szellő, hozzá néhány vadul pogózó galamb megkísérelt beleköpni a teljes műértelmezői átélés levesébe –esélytelenül. Ellenben a valahonnan a közelből felhangzó, nosztalgikus felhangoktól (Demjén, Zorán) sem mentes élőzene durván és gusztustalanul megkeserítette az élményt. A Vidnyánszky-rendezésekben mindig ott az improvizáció lehetősége, a váratlan történések kiaknázása a játszott darab javára, a külvilág rezdüléseinek beépítése a szöveg és a mozgás lazán fegyelmezett világába – ez a muzsika azonban súlyos nyomott hagyott, és láthatóan a színészeket is zavarta, aminek legbiztosabb jele az volt, hogy nem tudtak érdemben reagálni rá. Ahogy magunk sem tudtuk egy idő után, a basszusgitár mackós dörmögése a darab zenei struktúrájának része-e, avagy megint a falakon túli hamis világ járatja velünk a bolondunkat. Zalán Tibor írja valahol (a rend kedvéért: tudjuk, hol, de nem lehet mindig a Bárkára hivatkozni), hogy az ember olyankor nagyon keserűt érez az ínyén. Ilyesmire gondolt vajon?

Shakespeare vígjátéka (?) kiváló ötletnek bizonyult: a bolond főszerepbe helyezése, az erdő természetes világának szembeállítása a gyarló Olivér (Sőtér István) háza és a palota züllött környezetével, a mozgalmas szerepcserék, a (szó)játékok sokasága valósággal kínálja magát egy olyan a szó legszorosabb értelmében játékos menazsériának, amilyennek a beregszászit megismerhettük az elmúlt évek során. Nem is csalódtunk.

Sokszínű, mozgalmas, tisztességesen „őrült” előadást láthatott, aki az Ahogy tetszik mellett tette le a voksát. Sokszínűt, mert valóságosan sok színt mutattak föl a játszók, a ruházat gazdagságától kezdve az elhangzott dalok többszólamúságán át egy gyönyörű női mellet és egy hasonlóan gyönyörű férfi ülepet érintve egészen az álomszerű leplekig. És sokszínűt, mert a rendezői fantázia oldottan, magabiztosan kezelte a teret: ahogy Vidnyánszky alkotótársai teljesen bejátszották a főszínpadot, úgy használták a nézőtérre vezető lépcsőket és a vár függőfolyosóját, olykor egy-egy útban ülő nézőt is; voltak pillanatok, amikor a színpad egy iszamósra sikeredett kerti parti utáni terasz benyomását keltette – gyönyörű kosz. Ennek, valamint a „mindent szabad” és „mindenhol történjen valami” elvének megfelelően állandó mozgásban volt a színház: miközben Próbakő, a bohóc (Rácz József) szórakoztatta a nagyérdeműt, a háttérben valakik táncoltak vagy zenéltek, esetleg Orlando (Ferenczi Attila), a megcsúfolt öcs pötyögtette Rosalindának (Tarpai Viktória) szánt szerelmes sorait a magával cipelt anakronisztikus írógépbe – teljes fel- és megszabadulás az ördögi koreográfiák ritmusára. Ez a tűz jött át az előadás nem egy nagyjelenetében, a produkciónak ugyanis több olyan mozzanata is volt, amelyet csúcspontnak érezhetett a látogató, ennyi, kész, nem lehet többet hozzátenni. Egyet emelnénk ki, amely a szó mindenfajta értelmében rendkívüli volt, s valósággal főbe kólintott bennünket, ugyanakkor máig nem vagyunk biztosak benne, hogy a nagy kavalkádban megfelelően volt-e súlyozva, megtalálta-e a helyét ebben a dúsra komponált műben. Próbakő katartikus jelenetéről van szó, amelyben Rácz József zseniális clownja az élet stációit játszotta el, a megszületett csecsemő nevetséges téblábolásától a halállal szembenéző, és az életéhez görcsösen ragaszkodó ember nevetséges hisztijéig – „jó kis vígjáték”.

Alekszandr Belozub díszletének alapját egy kisebb forgószínpad képezi, egyik felén a darab nyitó helyszínével, a bitorló Frigyes herceg (Kacsur András) udvarával; másik felén az ardennes-i erdő „pálmafás” vidékével, ahol a száműzött idősebb testvér és szűkebb környezete talál magára. Az előbbi a darab megkerülhetetlenül fontos játéktere: deszkázott épület, ablakokkal és ajtókkal, melyek rálátást, átjárást, átbeszélést: átjátszást engednek a másik világból az egyikbe. Ez az átjárás, ez az innen-oda mozgás a rendezés egyik alapvető szimbóluma – ez szolgálja a shakespeare-i (visszatérő, önmagába forduló, akár: álomszerű) idő értelmezését, melyet gyakran egy kútkerék megforgatásával vagy a körszínpad eszelős hajtásával mozdítanak előbbre. Ez mutat rá továbbá a nevezetes „színház az egész világ” szentencia leleplező erejű szerepcseréire (férfi és nő hogyan is érthetnék meg egymást), és innen is nézhető a rendezésnek az a különös karaktere, amely a szójátékoktól a különféle kulturális utalásokig egységes kontextusban mutatja föl a művészet, a művelődés történetét – egyként megfér benne a darab Hamlet-paródiája, a Schuberttől a Mr. Bungle kísérletező zörejéig terjedő zenei háttér, a Toldi és a Micimackó és az Egy gondolat bánt engemet, vagy a kortárs könnyűzenei élet bárgyú szövegeinek dialógushelyzetbe kényszerítése, ami nem elsősorban a Groovehouse és a TNT érdeme. Mindazonáltal nem föltétlen erénye egy ízig-vérig „modern” darabnak. Elkerülve a közhelyes fogalmazás csapdáját: a kevesebb több lehetett volna. Micimackóból bizonyosan.

Nem könnyű, nem könnyű, nem könnyű – ilyesfajta jóleső őrlődéssel álltunk fel Vidnyánszky Attila rendező és a beregszászi társulat legfrissebb gyulai bemutatója után. A felállás első pillanatától egyértelmű volt, hogy nagyon jó, nagyon tartalmas darabot, sokkal több pénzt is megérő színművészi teljesítményeket láttunk, ám ennek ellenére nem könnyű végigülni a két és fél órát, szünettelen, és épp ezért nem könnyű megérteni, mért ül le itt-ott  az előadás (megjegyzendő: annyi tisztelettel viseltetik nézője iránt, hogy akkor se ül „le” egészen, amikor leül). Ráadásul az egymásra találás érzelmes, az addigi ironikus-parodisztikus viszonyrendszert sajnálatosan fölülíró zárójelenete sem könnyű falat a kaotikus rendhez szokott Vidnyánszky-nézőnek, még ha az ív, amely a szív és a lélek romlottságától a szív és a lélek tisztaságáig vezet, elfogadhatónak tetszik is.

Ez az előadás egyértelműen faragható, csinosítható, és valószínűleg belenyúlnak még itt-ott – amit viszont vétek nem megtapasztalni újra. Nem elég ugyanis egyszer látni. Ebben áll a nagy titok. Lehet menni utánuk.

Vidnyánszky Attila rendező és a beregszászi társulat legfrissebb gyulai bemutatója.
Fotó: Gyulai Hírlap Online

 Kiss László >>

(Gyulai Hírlap)

 
 

<< vissza