![]() |
KÖZÖSSÉGBEN |
Egy éve e hasábokon a Dóm téri játékok újszegedi kistestvérének célkitűzésein, az ottani program összeállítási szempontjain tűnődtünk. Az idei műsor mögött filozófiát kár keresgélni, hisz mindössze egyetlen előadás kedvéért nyitotta meg kapuit az egykori kertmozi. Megérte. JÁSZAY TAMÁS KRITIKÁJA.
A beregszászi társulat mára klasszikussá érett Boccaccio-verziójának beillesztése az idei műsorrendbe egyfelől azt bizonyítja, hogy a Dóm téri deszkákról jó ideje száműzött prózának igenis lehet helye a szabadtéri játékok programjában (amennyiben persze Vidnyánszky Attila bármelyik rendezése egyáltalán prózai előadásnak nevezhető – ezt egyébként kétlem). Másfelől meg kiderül, hogy nem is olyan merevek a határok – szándékos leegyszerűsítés következik – a pénzes hakni és a valódi esztétikai érték között: a Sólyompecsenye a kritika jó része által lesajnált szórakoztató népszínházi hagyományba ugyanis tökéletesen passzol, miközben a beregszásziak szakmai erényei hosszú idő óta vitán felül állnak. Apropó, hosszú idő: Boccaccio frivol történetfüzérének egyik jól ismert darabját, a szeretett hölgyért még egyetlen társát, hűséges sólymát is feláldozni képes férfiú sztoriját címként választó előadás azok számára különösen érdekes, akik figyelemmel követték Vidnyánszky csapata sorsának alakulását az elmúlt másfél évtizedben. Mára ugyanis kortörténeti dokumentummá patinásodott az 1995-ben bemutatott Sólyompecsenye: még a „keménymag” játszik benne; azok a színészek, akik miatt észrevettük és megszerettük Beregszászt, s akik ma már jórészt a Debrecenbe átigazolt Vidnyánszky új csapatát erősítik. Ráadásul muszáj észrevenni a hasonlóságokat az akkor még kezdő csapat előadása és a mostanra felnevelt második generáció útkereső (és saját útjára egyre inkább rá is találó) produkciói között. |
|
|