|
Hobo: Vadászat
Drámakoncert Debrecenben
Hiába
színtiszta rockzene, bonyolult képlet Hobo Vadászata: zenei világát,
gondolatiságát tekintve a magyar rockzene-történet egyik
legkiemelkedőbb albuma. Ha nem a csúcsa!

Idén következik
a koncertlemez megjelenésének 25. évfordulója, s ünnepel a Hobo Blues
Band is: 30 éve alakult a zenekar. Részben a kettős jubileum indokolja
a Földes Lászlót (Hobo) a tagjai sorában tudó Csokonai Színház számára
az album drámakoncert-változatának bemutatását, részben felhajtóerő az
a lehetőség is, hogy az előadás alapján film készülhet. Az évforduló
egy nagyon szép központi pillanata a Syma Rendezvénycsarnokban
rendezendő koncert lesz, amelyről felvétel készül, és a majdani film
bizonyos jeleneteit ott fogják rögzíteni a tízezer fős, természetes
statisztériával a háttérben.
Fontos számunkra ez a darab, mert érezzük: zenei-szellemi alapanyaga
örökkön időszerű. Hármas tagolás vonul végig a lemezen. Hobo a világot
a hajtók, az áldozat-vadak és a vadászok „társadalmára" osztja.
Érzékeljük az egymásnak feszülő érdekeket; a szembenállást, a hajtók
kiszolgáltatottságát, a vadászok eluralkodását a Földön. Erre a
feszültségre, konfliktusra – szorosan a daloktól ihletetten, majd
azoktól eltávolodva – egyetemes képzettársításokra épül fel a
rendszer. Adott egy esetleges történet, amelynek a főszereplője
természetesen Hobo, a vészhelyzetekben túlélésre játszó bohóc. Van
áldozat, megjelenik a Nő, a maga milliónyi alakváltozatában. A hatalom
örökös szolgájaként lép elénk a hajtó, a kisember, aki az uralkodó
vadász szolgálatára kényszerül. Egyszersmind árnyalt figura is, hiszen
van, aki önként és dalolva szolgál, életeleme a hajtóság.

Dramaturgiája
szerint nem klasszikus értelemben vett színházi előadást ígérünk a
közönségnek, inkább dramatizált koncertet, rokonszenves és
ellenszenves figurákkal: antagonisztikus ellentéteket és titkos
szimbiózist. A küzdelem folyamatában eljutunk egy bizonyos feloldást
hozó végkifejletig, segítségül hívva Hobo legsikeresebb
feldolgozásait, a Nincs menedéken (Rolling Stones) keresztül, a
Farkashajsza (Viszockij) dalaiig. Nagyon szép, emelkedett lezárással,
közös imával ér véget az este.
Látványos megvalósítási formákra számíthat a néző. Vidnyánszky Attila
egy korábbi, az egész Kárpát-medencét bejárt, forró hangulatú, több
ezres tömegek előtt játszott produkciójának
újrarendezése/újragondolása a debreceni változat. Változat, ám
változatlan annyiban, hogy megőrzi az eredeti izgalmasan bonyolult
képletét. Átérezzük az ember általános determináltságát, amely egyként
sújt „vadászt" és „vadat". Az áldozatok iránti részvét mellé
odahalljuk azonban a vadász igazságát is. Alapvetően persze vadpárti
előadásban, igazi „zöldszínházban" gyönyörködhetünk.
„Kedves néző, ha belátod, hogy te magad egyszerre vagy a hajtó és a
vad, azt is vedd észre, hogy ugyancsak te vagy, aki magad körül és
magad alatt kivágsz minden fát, aztán a sápadt levelek és sápadt fényű
gömbök alá beülsz, és boldog vigyorral nézed az ajándékod, az egy
körben forgó, önmagát kergető játékvonatot."
(Zsigmond Andrea: Szép a rút és rút a szép, A
Hét, 2004. 01. 08.)

Földes László Hobo:
VADÁSZAT
Játsszák:
Földes László Hobo
Béres Ildikó
Ferenczi Attila
Gál Natália
Ivaskovics Viktor
Kacsur András
Kacsur Andrea
Krémer Sándor
Kristán Attila
Orosz Melinda
Rácz József
Sőtér István
Szabó Imre
Szűcs Nelli
Tarpai Viktória
Tóth László
Trill Zsolt
Újhelyi Kinga
Varga József
Vass Magdolna
Súgó: Nánási Andrea
Ügyelő: Kató Anikó
Rendezőasszisztens: Sóvágó Csaba
Díszlet-jelmez: Ondraschek Péter
Zeneszerzők: Póka Egon, Tátrai Tibor, Nagy Szabolcs
Színpadra alkalmazta és rendezte: Vidnyánszky Attilla |
|
|