Madách Imre:

Az ember tragédiája
Drámai költemény

 

 

 

  Ádám
Éva
Lucifer

Heléne; Hippia
Fáraó; I. demagóg
Luther; I. udvaronc
Cigányasszony
Kimon, tanítvány
Borbála; Virágárus lány
Kocsmáros; II.udvaronc
Polgárlány
Felügyelő a Falanszterben
Koldus; sírásó
Cassius
Thersitesz
Cluvia
Artúr; sírásó
Ifjú Éva
Ifjú Ádám
Varga József
Vass Magdolna
Trill Zsolt

Szűcs Nelli
Tóth László
Kacsur András
Béres Ildikó
Rácz József
Orosz Ibolya
Sőtér István
Orosz Ibolya
Kacsur Andrea
Kristán Attila
Szabó Imre
Ivaskovics Viktor
Gál Natália
Ferenci Attila
Tarpai Viktória
Krémer Sándor
 

 

     
  Rendezte: Vidnyánszky Attila  
     
 

Vidnyánszky Attila tíz évvel ezelőtti Tragédia rendezésének középpontjában Ádám harmadik színben elhangzó, önmagához intézett kérdése áll: "Oh, e zűr között /Hová lesz énem zárt egyénisége, / Mivé leszesz testem, melyben szilárd / Eszköz gyanánt oly dőrén megbizám / Nagy terveimben és nagy vágyaimban? Oh, miért lökém el / Magamtól azt a gondviseletet, / Mit ösztönöm sejtett, de nem becsűlt, / S tudásom óhajt oh de hasztalan."
A mostani előadás kiindulópontja is ez lesz: ábrándozás a paradicsomról, amelyből kiűzettünk, amelyre már csak homályosan emlékszünk. Mi az, amiben mégis eltér a mára felújított beregszászi előadás a korábbitól? A történeti színek sokkal szabadabban kezeltek, a mából látottan szürreális montázsként kerülnek elénk - jelszerűen, szimbólumokon keresztül megfogalmazva. Vagyis nem a mesélésen van a hangsúly, hanem az egész történeti folyamatot, a történeti színeket egyben, nem jelenetekre tagoltan láthatjuk. Sokkal inkább a gesztusok, a metaforák szintjén megszólaltatva, a szövegből pedig úgyszólván csak a legsűrűbb gondolati megfogalmazások maradnak. Mindeközben alapvetően hű az előadás a madáchi történetvezetéshez és szellemiséghez, hiszen azokat a gondolatokat, érzéseket, amelyeket a szerző egy-egy történelmi kor kapcsán megfogalmaz, a rendező nem értelmezte át. Vidnyánszky Attila az eredeti előadás alapötletét (terét) máig érvényesnek érzi: egy villanykörte, amelyet az előadás elején becsavar az Úr egy üres foglalatba, "elkészült a nagymű", felgyullad a lámpa fénye, és megvilágítja azt a hatalmas tekercset, amelyen rögzítve van, ahol játszódik a történelem. Fényt kap a tekercs, és a játszók tekerni kezdik. A fény bura alatti része a mi kis világunk.

 
 

<< vissza