A videózás alapjai 3 – A 24fps –es videó
Mi a 24fps videó?
Ez az alap film modell, 24 különálló képet készít
másodpercenként. Korábban már beszéltünk, hogy 3 különböző szabvány fps érték
létezik. Az NTSC 30, a PAL 25 és a FILM 24. Ez a legtöbb embernek kényelmes is
és több előnye is van, amiről a következőkben fogunk beszélni. Néha megvan rá a
lehetőségünk, hogy 24fps filmet rögzítsünk, amit át tudunk konvertálni videóvá,
de manapság már néhány kamera képes a 24fps videó rögzítésére is. Ne feledjük,
hogy a 24fps is csak egy a 3 szabványos frame rate között. Felvehetjük filmre,
vagy videokamerával. 24fps videó
felvétele:
Nézzük meg a 24fps videó előnyeit és hátrányait. Az első
előny a képminőség. Minden 24pfs-es mozgókép, legyen az film, vagy videó,
progresszív keresést alkalmaz. Azaz, ahogy korábban már említettük, minden
keresővonalat ugyanakkor rögzít és jelenít meg. Ellentétben az interlace-essel,
ahol először a páros, majd a páratlan sorszámú keresővonalak (avagy fordítva) kerülnek
rögzítésre, illetve lejátszásra. Lejátszásnál ez azonban progresszív keresés
elvén működő képernyőn zavaró lehet, mert a gyors mozgásoknál a keresővonalak
élei eltolódhatnak egymástól, így a kép remeg, csíkozódik; így a mozgalmas,
akciódús jelenetek képei zavarosak lehetnek. Vagyis csak a lényeg nem látszik jól.
Tehát a progresszív kereséssel sokkal tisztább képet érhetünk el; látványosabb
a "motion blur", vagyis a mozgás elmosása is. Ha a filmet már eleve a végcél
fps-ével, azaz 24fps-el esszük fel, az sok problémától megkímél bennünket,
amikkel akkor kell szembesülnünk, amikor videóként vesszük fel és film a
végtermék. A másik nagy előny a méret. Ha például DVD-re akarjuk kiírni a
filmünket, akkor a forrásfájlunk jóval kisebb lesz. Az NTCS 30fps-es
képarányához képest másodpercenként 6 kockával kevesebbel kell dolgoznunk, ami
20% megtakarítást jelent a fájlméretben. Ez alapvetően nem olyan nagy előny, de
igen jelentős lehet, ha sok nyersanyagunk van, amit szeretnénk kiírni. Most
jöjjenek a hátrányok. Ha a kész videónk sebessége eltér a 24fps-től, akkor nem
teszünk szert előnyre. Akkor inkább már jobban járunk, ha PAL 25fps, vagy NTSC
30fps-ben veszünk fel, progresszív kereséssel. Valamint a 24pfs-es videó mindig
interlace-es formában jelenik meg, PAL-ban és NTSC-ben. Ugyan a DVD-re
kiírásnál sok helyet nyerünk, de tartsuk észben, hogy sok régebbi DVD lejátszó
nem képes lejátszani a 24fps videót. Összességében a 24fps filmhez tökéletesen
alkalmas, azonban, ha videót akarunk rögzíteni, akkor maradjunk a PAL és NTSC
szabványoknál, ha tehetjük; ezeket is felvehetjük progresszív módban és
emellett jobban megfelelhetnek a végleges videónk tulajdonságainak. 24fps formátumok
Két népszerű formátuma a van a 24fps videónak. Az első a 24
képkocka per másodperc, ami igen népszerű a filmként alkalmazva és néhány
videokamera képes pontosan 24fps-el rögzíteni. Némely újabb kameráknál megváltoztathatjuk
a sebességet és nem különálló képeket, hanem 60 mezőt – félképet - rögzítenek
másodpercenként. A 60 mező/másodperc lehetőséget ad, hogy bármely FPS értékre a
három közül átalakíthassuk, átkonvertálhassuk a videót. 30, 25 és 24 FPS-re
egyaránt. Szóval figyelembe kell vennünk, hogy milyen módszerrel rögzíti a
kameránk a 24fps-t. Mivel, ha nem 24 képkockát rögzít másodpercenként, hanem 60
mezőt, akkor nem tudunk olyan jó minőséget, olyan tiszta képet rögzíteni, mint
egy progresszív alapon rögzítő kamerával. Tehát a két legnépszerűbb 24fps
rögzítési forma a 24 képkocka/másodperc, amely önálló képeket rögzít és a 60
mező/másodperc, amellyel lehetőségünk van, hogy mind a három különböző FPS
értéket előállíthassuk. 24fps capturing
Ha 24fps anyagot rögzítünk, akkor utána két mód van rá, hogy
kazettára konvertáljuk, illetve a számítógép által feldolgozható adattá
alakítsuk. Ha filmet veszünk föl, akkor egy úgynevezett telecine eljáráson kell
átesnie; amellyel átalakíthatjuk olyan formátummá, amelyet felvehetünk
kazettára, vagy számítógépre. Konvertáláskor
a film lejátszva 24fps-el pörög, ám az átkonvertált anyag csak 23.98FPS-ű lesz.
De a videó származhat egy videokamerából is, ami sokmindent megváltoztat.
Általában, amikor egy videót veszünk fel egy kamerával, akkor például NTSC-be
29.97frame/secundum-mal vesszük fel. Ha a felvett anyag 24FPS-el fut, akkor a
kamera betesz egy úgynevezett „pulldown” képkockát. A pulldown frame-ek
gyakorlatilag plusz képkockák. Néhány képkocka megismétlődik, amikor 24FPS-ből
30FPS-t készítünk. 6 képkocka másodpercenként. Ezt valahonnan be kell
pótolnunk. Ezt könnyen szemléltethetjük: Például kezdünk egy „A” képkockával. „A-A”,
majd „B-B” és megint „B” képkocka; ez az ismétlés. Aztán kétszer a „C”, majd a
„D” háromszor. Tehát 2:3:2:3 –as arány, ami leírja a képkockák ismétlődését. Így
kijön a 30képkocka/másodperc. A probléma az, hogy ezek a pulldown frame-ek nem
tartalmaznak semmilyen plusz információt, hiszen csak az előző képkockák
ismétlései. Tulajdonképpen a felvételünk lassításakor is valami ilyesmi
történik, ezért látjuk úgy a képet, mintha szaggatna. Ugyanis ugyanannyi
képkockánk jut egy nagyobb időtartamra, ezért néhány frame-et meg kell
ismételni, hogy az üres helyeket kitölthessük. Ezt nagysebességű kamerával
küszöbölhetjük ki, amelyet normál sebességen visszajátszva, lassított felvételt
kapunk. Ez egy kis kitérő volt, térjünk vissza az eredeti témára. Amikor
24fps-ről 30fps-re konvertálunk, akkor ezek a pulldown képkockák szükséges
rosszak. Sokakat ez a dolog megzavar, azt hiszik, hogy 24FPS-el vesznek fel, de
valójában csak 29.97FPS-el ezek miatt a pulldown framek miatt. Ha ilyen módon
veszünk föl valamilyen anyagot, akkor a szerkesztőprogramunknak meg kell
adnunk, hogy távolítsa el a szükségtelen képkockákat. Ennek a módja és
folyamata a programunktól függ. Tehát két eljárásunk van. Az első a Telecine,
amivel a filmet egy kazettára rögzíthetjük, illetve közvetlen felvesszük egy
kamerával, ekkor azonban vigyáznunk kell a pulldown frame-ekkel, de a
vágóprogramunknak meg kell birkóznia vele. 24fps convert
Ebben a részben a 24fps konvertálásáról beszélünk. Nézzük
először, amikor 24fps-ből konvertálunk valamilyen más formátumba. Ha PAL-ba
konvertálunk, ami 25 képkockát jelent másodpercenként, akkor általában a 24fps
videót 4%-al felgyorsítjuk. Ezzel már ki is küszöböltük az fps-beni eltérést. Azonban,
amikor 24-ről 30fps-re konvertálunk, akkor már túlságosan is fel kéne
gyorsítanunk a filmünket, 25-26%-al nagyjából. Ezért alkalmazzuk az előzőleg
említett pulldown frameket. Egy pulldown képkocka az őt megelőző képnek a
másolata. Ezekkel a kockákkal egészítjük ki 30-ra a 24fps-t. Minden nyolcadik
képkockához plusz két pulldown frame-et adunk hozzá. Ez az úgynevezett Cadence,
amiből 4 elterjedt változat van. A hagyományos cadence úgy néz ki, hogy 2
képkocka, amelyet „A” képnek nevezünk; Őket 3 „B” kép követi; majd 2 kocka „C”,
aztán ismét 3 kocka „D”. Ez a 2:3:2:3-as arány. Valójában azonban nem képekkel,
hanem mezőkkel dolgozik. Vagyis az „A” kép első és második mezőjét a „B” kép
első és második mezője követi, majd újra a 2-es „B” mező. Ez után a „C” 1-es és
2-es, majd a „D” 1-es, 2-es, 2-es mező. Ezzel a módszerrel igen könnyű a telecine
eljárást elvégezni; azonban elég nehéz digitalizálni, mivel ezeknek a pulldown
frameknek a kiiktatása elég nehézkes. Ezért bevezettek egy új cadence módot,
amit többek közt a panasonic DVX100 kamerái alkalmaznak. Ez a 2:3:3:3. 2 „A”; 3
„B”; 3 „C”; 2 „D”. Ennek az a nagy előnye, hogy a pulldown frame-eket igen
könnyű eltávolítani. Egy viszonylag új cadence a 2:2:2:4; amit a számítógép könnyen
és gyorsan tud kezelni. Azonban a mozgás időnként szaggat, mintha megállna egy
pillanatra. De a pulldown frame-ekre szükségünk van a 24-ről 30fps-re történő
konvertálásnál. Tehát a cadence értékek alapján tudjuk eltávolítani a pulldown
frame-eket, amikor szükséges. Amikor PAL-ban, illetve NTSC-ben veszünk fel és 24fps-re
konvertáljuk, vagy azért, mert filmet szeretnénk csinálni, vagy azért mert
helyet szeretnénk spórolni a merevlemezünkön; az első és legfontosabb: soha,
ismétlem, soha ne vegyünk ki egyetlen egy képkockát sem az eredeti PAL vagy
NTSC videónkból. Nagyon rossz hatást kelt. Ha nem 24fps-ben veszünk fel, akkor
se távolítsunk el egyetlen képkockát sem. Ha PAL-t akarunk átalakítani
24fps-re, akkor 4%-al lassítsuk le. NTSC-nél pedig távolítsuk el a pulldown
frameket. Vagyis minden tizedik képkockánál kettőt el kell távolítanunk. És itt
lesz nagy segítségünkre a cadence. A 2:3:3:2 vagy a 2:2:2:4 sokkalta gyorsabban
távolítja el a pulldown képkockákat. Összegezve: A 24fps-nek lehetnek előnyei bizonyos esetekben.
Legfőképpen akkor, ha film-et akarunk készíteni, illetve valamilyen nagyon nagy
adatállományt akarunk kiírni DVD-re. Azonban csak a progresszív mivolta miatt
nem éri meg a 24fps. Progresszív felvételt készíthetünk PAL-ban és NTSC-ben is;
és akkor megkíméljük magunkat ettől a sebességváltoztatástól, pulldown
framektől és minden egyéb mástól is. De másik szemszögből nézve, nem muszáj
24fps-ben felvettünk, ha filmet akarunk készíteni, megvannak a pontos szabályos
és definíciók a konvertálásra mindkét irányba. Ezek azonban gyakran változnak;
érdemes mindig utánanézni az éppen aktuális szabványoknak.
|