A villamos felsővezeték feladata, hogy a
vezetékben lévő áramot (25000 volt) a villamos mozdony áramszedőjén keresztül
eljuttassa a mozdonyhoz.
A felsővezetek általaban egyedi
oszlopokon levő tartoszerkezetekre szerelt, egymást követő hosszláncokból áll.
A munkavezeték a vágánytengelyhez képest jobbra es balra kígyózik. A kígyózás
miatt a munkavezeték az áramszedősaruval nem egy ponton érintkezik, melynek
következtében azt egyenletesen koptatja. Felváltva kell alkalmazni a befelé és
kifelé kígyózó karokat. A játékban ezeknek a szerkezeteknek a neve I ill O. Az I
az oszlop felé húzza a vezetéket az O pedig az oszloptól kifelé. Váltókörzetben
persze bonyolódik a helyzet, de arról majd később. Alapvetően ott is úgy kell
elkészíteni mindent, hogy a kígyózés megmaradjon.
Mindig úgy kell építkezni, hogy a vezeték
érintkezzen az áramszedővel. Ehhez nyújt segítséget egy sablon, mellyel az
ívekben és váltókörzetekben is meggyőződhetünk arról hogy a munkavezeték mindig
éri az áramszedőt. A vezeték kígyózása hivatalosan 30-30 cm, de ha
váltókörzetben 40-40 cm lesz az sem gond.
Mint ahogy a képen is látszik a két sárga jel között van a 30 - 30 cm.
A kép mérőkocsiról készült teljes áramtalanítás és földelés után.
Soha semmilyen körülmények között ne közelítsük meg a villamos felsővezetéket, mert halálos áramütést okoz!!!
Mivel a vezetékek kb 1500 méteres
hosszban állnak a rendelkezésre ezért valahogyan össze kell őket illeszteni
anélkül, hogy az áramszedőtől elvonnánk az áramot. Ezt az áthidalást nevezik
hosszláncnak. Bevezetünk egy új vezetéket a másik szálat pedig kifeszítjük egy
oszlophoz.
A hosszláncok fajtái:
A játékban a hozzá való alkatrészeket és elkészítésének menetét külön fejezet ismerteti.
Meg kell még említeni a fázishatárokat.
Magyarországon a villamos vonatatás 25000 V-ról üzemel. Ezt az
áramot alállomások biztosítják a vonatok részére, melyek az országos hálózatról
alakítják át azt. A 3 fázisú váltakozó áramot kb 30km-re egymástól lévő
alállomások táplálják más más fázissal. Így az országos hálózat terhelése
megoszlik. A fázishatár feladata a szomszédos alállomások tápszakaszainak
villamos szétvalasztása.
A fázishatár többnyire egy, a vonali hosszláncban kialakított semleges szakasz,
(melynek hossza általában 60 méter). A semleges szakaszt a szomszédos két
alállomás tápszakaszaitól választja el. A fázishatár semleges szakasza
szakaszolókkal a két szomszédos alállomas tápszakaszátol feszültseg alá
helyezhető. Ha véletlenül ott ragad egy mozdony ki tudják szabadítani.
Az ismertetőkben persze minden modellhez oda lesz írva, hogy mire lehet alkalmazni. Kulcsszavak segítségével a több száz modell kiszürhető a nekünk megfelelőt pillanatok alatt megtaláljuk.
(Képek forrása: Internet)