A villamos felsővezeték feladata, hogy a vezetékben lévő áramot (25000 volt) a villamos mozdony áramszedőjén keresztül eljuttassa a mozdonyhoz.
A felsővezetek általaban egyedi oszlopokon levő tartoszerkezetekre szerelt, egymást követő hosszláncokból áll.
A munkavezeték a vágánytengelyhez képest jobbra es balra kígyózik. A kígyózás miatt a munkavezeték az áramszedősaruval nem egy ponton érintkezik, melynek következtében azt egyenletesen koptatja. Felváltva kell alkalmazni a befelé és kifelé kígyózó karokat. A játékban ezeknek a szerkezeteknek a neve I ill O. Az I az oszlop felé húzza a vezetéket az O pedig az oszloptól kifelé. Váltókörzetben persze bonyolódik a helyzet, de arról majd később. Alapvetően ott is úgy kell elkészíteni mindent, hogy a kígyózés megmaradjon.
 

Mindig úgy kell építkezni, hogy a vezeték érintkezzen az áramszedővel. Ehhez nyújt segítséget egy sablon, mellyel az ívekben és váltókörzetekben is meggyőződhetünk arról hogy a munkavezeték mindig éri az áramszedőt. A vezeték kígyózása hivatalosan 30-30 cm, de ha váltókörzetben 40-40 cm lesz az sem gond.
Mint ahogy a képen is látszik a két sárga jel között van a 30 - 30 cm.

Figyelem!!!

A kép mérőkocsiról készült teljes áramtalanítás és földelés után.

Soha semmilyen körülmények között ne közelítsük meg a villamos felsővezetéket, mert halálos áramütést okoz!!!

 

Mivel a vezetékek kb 1500 méteres hosszban állnak a rendelkezésre ezért valahogyan össze kell őket illeszteni anélkül, hogy az áramszedőtől elvonnánk az áramot. Ezt az áthidalást nevezik hosszláncnak. Bevezetünk egy új vezetéket a másik szálat pedig kifeszítjük egy oszlophoz.
 

A hosszláncok fajtái:

A játékban a hozzá való alkatrészeket és elkészítésének menetét külön fejezet ismerteti.

Meg kell még említeni a fázishatárokat.

Magyarországon a villamos vonatatás 25000 V-ról üzemel. Ezt az áramot alállomások biztosítják a vonatok részére, melyek az országos hálózatról alakítják át azt. A 3 fázisú váltakozó áramot kb 30km-re egymástól lévő alállomások táplálják más más fázissal. Így az országos hálózat terhelése megoszlik. A fázishatár feladata a szomszédos alállomások tápszakaszainak villamos szétvalasztása.
A fázishatár többnyire egy, a vonali hosszláncban kialakított semleges szakasz, (melynek hossza általában 60 méter). A semleges szakaszt a szomszédos két alállomás tápszakaszaitól  választja el. A fázishatár semleges szakasza szakaszolókkal a két szomszédos alállomas tápszakaszátol feszültseg alá helyezhető. Ha véletlenül ott ragad egy mozdony ki tudják szabadítani.

Az ismertetőkben persze minden modellhez oda lesz írva, hogy mire lehet alkalmazni. Kulcsszavak segítségével a több száz modell kiszürhető a nekünk megfelelőt pillanatok alatt megtaláljuk.

(Képek forrása: Internet)