Oszlopok:

A nyíltvonali oszlopok és vezetékek eléréséhez válasszuk ki a  - PTS nyilt - kulcsszót. Ezzel jelentősen csökkentve az elemek számát.
Kiértünk az állomásról következik a nyílt vonal. A vezeték kígyózását kell biztosítani azzal, hogy felváltva alkalmazzuk az I és az O típusú oszlopokat és vezetékeket. Lerakjuk az I oszlopot 75 méterre az O oszlopot. Megkeressük a hozzá való vezetéket ami jelen estben PTS W75 YY RL. Ami azt jelenti, hogy 75 méteres vezetékről van szó ami jobbról (Right) balra (Left) kígyózik. A következő oszlop ismét I lesz amihez már PTS W75 YY LR vezeték kell. Ami pont az ellenkezője az előzőnek; tehát balról (Left) jobbra (Right) kígyózik. És így tovább. Megemlítendő még a C típusú oszlopok, de ezeket igazából nyílt vonalon ritkán alkalmazzuk.

I oszlopra R kezdetű vezeték kell
O oszlopra L kezdetű vezeték kell

Készült olyan oszlop, melyre csak CC típusú vezetéket kell tenni. A kígyózás mégis biztosítva van, mert a C(I) és C(O) karok nem a vágánytengelyben vannak, hanem elcsúsztatva.

Ezzel a módszerrel gyorsíthatjuk az építkezést, mert csak CC vezetékre van szükség.


Vezetékek:

Nyílt vonalon általában 75 méterre vannak az oszlopok egymástól. A vezetékek is ebben a hosszban készültek. Fajtájuk szerint lehet normál N vagy pedig nagy sebességű Y vezeték. Tetszés szerint variálhatóak és az átmenet is megoldható közöttük. Erre szolgálnak az YN vezetékek.
A nyílt vonali vezetékeket az alábbi táblázat tartalmazza:

PTS W75 YY CC Nagy sebességű minkét végén. Középen fogja a vezetéket.
PTS W75 YY RC Nagy sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik középre (C)
PTS W75 YY RL Nagy sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik balra (L)
PTS W75 YY RR Nagy sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik jobbra. (R) Ívekben használatos.
PTS W75 YY LC Nagy sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik középre. (C)
PTS W75 YY LR Nagy sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik jobbra. (R)
PTS W75 YY LL Nagy sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik balra (L) Ívekben használatos.
PTS W75 NN CC Normál sebességű minkét végén. Középen fogja a vezetéket.
PTS W75 NN RC Normál sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik középre. (C)
PTS W75 NN RL Normál sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik balra. (L)
PTS W75 NN RR Normál sebességű minkét végén. Jobbról (R) kígyózik jobbra (R) Ívekben használatos.
PTS W75 NN LC Normál sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik középre. (C)
PTS W75 NN LR Normál sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik jobbra. (R)
PTS W75 NN LL Normál sebességű minkét végén. Balról (L) kígyózik balra (L) Ívekben használatos.
PTS W75 YN CC Eleje nagy; vége normál sebességű. Középen fogja a vezetéket.
PTS W75 YN CL Eleje nagy; vége normál sebességű. Középről (C) kígyózik balra. (L)
PTS W75 YN CR Eleje nagy; vége normál sebességű. Középről (C) kígyózik jobbra. (R)
PTS W75 YN CL Eleje nagy; vége normál sebességű. Középről (C) kígyózik balra. (L)
PTS W75 YN LC Eleje nagy; vége normál sebességű. Balról (L) kígyózik középre. (C)
PTS W75 YN LR Eleje nagy; vége normál sebességű. Balról (L) kígyózik jobbra. (R)
PTS W75 YN LL Eleje nagy; vége normál sebességű. Balról (L) kígyózik balra. (L) Ívekben használatos.
PTS W75 YN RC Eleje nagy; vége normál sebességű. Jobbról (R) kígyózik középre. (C)
PTS W75 YN RL Eleje nagy; vége normál sebességű. Jobbról (R) kígyózik kígyózik balra. (L)
PTS W75 YN RR Eleje nagy; vége normál sebességű. Jobbról (R) kígyózik jobbra (R) Ívekben használatos.

Az YN vezetékeknek azért nincs NY verziójuk, mert csak fordítva kell kihúzni őket. Csökkentve ezzel az amúgy sem csekély objektumszámot. :)


Hosszláncok:

Ha eleget építgettük a vezetékünket egyszer csak elfogy. (persze a játékban nem fog) Ha valóságosan akarunk építkezni, akkor kb 1500 méterenként  új vezeték bevezetésére van szükség. Ezt nevezik hosszláncnak.

Egy kis elmélet:

A hosszláncok hőmersekletváltozás hatására hosszukat változtatják. Az ebből adodó belógás változások elkerülésére a hosszláncokat a végükön súlyutanfesztésekkel kell ellátni.

Ezt különböző vezetékek és oszlopok alkalmazásával oldhatjuk meg:

 

Kezdésnek T16 -os oszlopra van szükségünk, mely a súlyfeszítést fogja tartani.

Ezután dupla oldalkaros oszlop következik amely az érkező munkavezetéket is megtartja.

Ezek az oszlopok a nevükben foglalják a "H" betűt. F11, MKR, F13-as oszlopokból van ilyen.

Mindig úgy kell választani, hogy a "H" karos rész legyen a nyíltvonal felé. 

A következő is egy ilyen oszlop legyen; persze a vezeték kígyózását is figyelembe kell venni választáskor.

A végén pedig újra T16-os oszlopot teszünk és készen is van.

A T16-os oszlopokra külön kell a szereléket rátenni, melyet a "T16 supp" néven lehet megtalálni.

A hosszlánchoz tartózó vezetékek a nevükben viselik a "H" betűt.

Kulcsszavas keresésnél a "PTS-hosszl" használjuk.

Összeszerelt hosszlánc is található a csomagban; annak aki nem szeret pepecselni. :)


 

Egybeépítet hosszláncokkal is dolgozhatsz. Csak az oszlopot kell kiválasztanod.

CDP megnevezése/
letöltése
CDP tartalmának leírása
PTS-Basic_Cat_wirechanges Összeszerelt hosszlánc.

 

A hosszláncok közepe az elmozdulás ellen fix ponttal van rögzítve.
A nagy fixpont feladata a tartosodrony rögzítése, a kis fixpont pedig a munkavezetéket rögzíti a tartósodronyhoz.

A játékban az ehhez szükséges elemek a következők:

Nézzünk egy példát:

A fixpontos vezetékeket a "PTS-fixp" kulcsszóval, vagy névvel érhetjük el. Mindig a fixpont közepe felé húzzuk a drótot, hogy a kis fixpontok jó irányba nézzenek. Ha a munkavezeték megvan, akkor a nagy fixpontos drótot kell kihúzni. Ezeket megtaláljuk "PTS WXX UP OUT ---s---" néven. Van olyan változat ahol a szigetelő közvetlen az elején ill. a harmadánál található. Tetszés szerint alkalmazható..
Legvégül az oszlopokra a feszítés szereléket kell rátenni, melyek ugyanúgy trackside objektumok mint az oszlopok. Nevük "PTS Pylon T10 supp L" vagy T12 és R.
Természetesen készült készre szerelt hosszlánc is, hogy csak egy kattintással kelljen lerakni az egészet.

Amikor a helyére igazítjuk a nagy fixpontot természetesen nyomjuk közbe a SHIFT gombot, hogy ne ragadjanak össze a drótok.


Fázishatár készítése:

A fázishatár hasonló a hosszlánchoz. Azzal a különbséggel, hogy itt villamosan is el vannak választva egymástól a vezetékek. Valamint ami a lényeges, hogy itt nem történik hosszlánc csere. Csupán bejön egy új vezeték. A fővezeték közben felemelkedik a segédvezeték lemegy aztán fordítva. Nézzük részletesebben.

A fázishatároknál "U" típusú vezetékeket kell használni.

Először T16-os oszlopra van szükségünk a vezeték feszítés miatt.

Ezután következik a dupla karos oszlop mely megfogja az érkező vezetéket, mely jelen esetben "TTN U" típusú. A dupla karos oszlop is a nevében található "U" betűvel érhető el.

Mivel villamosan el kell választani egymástól a két fázist ezért a következő duplakaros oszlophoz olyan vezetékkel kell kapcsolódni amely tartalmaz szigetelőt. Ilyen pl a "PTS W60 NY UL szig" Tehát ahogy megemeltük a munkavezetéket az "U" karhoz előtte és utánna is szigetelős vezetéket kell alkalmazni. Eközben az imént bevezetett vezeték éri az áramszedőt. Oszlopot mindig úgy kell választani, hogy az "U" karos rész legyen a nyíltvonal felé.

A következő oszlopon visszacseréljük a két vezetéket. A fő munkavezeték leereszkedik. A segédvezeték pedig fel "U" magasságig.

Majd kivezetjük és kikötjük a T16-os oszlopra.

Lépésenként a következő drótokra van szükség:

L -> R -> U -> R -> L
T -> U -> L -> U -> T
Vagy L és R fordítva.

Az üzemi kapcsolót külön elemként kell az oszlpra helyezni.

 


Állomási kapcsolás.

A szakaszolás elsődleges feladata az állomási és vonali felsővezetékrendszer villamos szétválasztása, emellett biztosítja az állomasi és vonali hosszláncok egymástól való szerkezeti függetlenségét is.

Itt is, úgy mint a többinél T16-os oszloppal kezdünk. Ezután követekezik az "U" karos oszlop, de itt vigyázni kell hogy úgy tegyük le, hogy az "U" kar része befelé vagyis a másik  karos oszlop felé nézzen.
Mivel villamosan is elválasztódik a két hoszlánc ezért szigetelős drótokat alkalmazzunk. A két U karos oszlop között.

Az üzemi kapcsolót külön elemként kell az oszlpra helyezni.