Arra kértük a fiúkat, mutassák be saját szavaikkal A vámpír vére lemezt.

VP: Nyilván mindenki tudja, hogy ez a lemez egy konceptalbum, az 1992-es, Ford Coppola-féle Dracula-film történetét meséli el, leegyszerűsítve, a fölösleges szereplők kihagyásával, csak a fő cselekményszálra koncentrálván. Annak idején, főiskolás koromban ez a film óriási hatással volt rám, és Egry Gábor Ákos barátomra, és ennek hatására kezdtük el megvalósítani egy konceptalbum megalkotását. Sajnos, befejezni már nem tudtuk, mert 1996-ban kiszaladtunk az időből, és kijártuk a főiskolát. Ezt követően elfeledkeztünk erről az anyagról, mígnem 2006-2007 körül, vagyis jó 10 évvel később Lacával újra előszedtük. Mivel '92-ben csak félig volt készen, sok új dalt is írtunk hozzá. Már akkor szerettük volna a zenész barátainkkal együtt felvenni a lemezt, de ez nem jött össze, főleg én siettettem a felvételeket, ezért csak ketten készítettük el. Nem is reklámoztuk, így nem vált ismertté, de aki megismerte, az erősen negatív kritikákkal illette. Ezután történt a Black Molly hosszabb leállása, amiben a csalódottságunk is közrejátszott, majd 2011-ben tértünk vissza, és az akkori termékenyebb időszakba nem fért bele, hogy újra foglalkozzunk ezzel a lemezzel. Csak apránként, egy-egy dal előszedésével, és módosítgatásával kezdtünk hozzá, majd A játszma című lemez közzététele után döntöttük el, hogy újra felvesszük ezt az albumot, és nem is foglalkozunk mással, amíg el nem készül. Ezúttal már a zenész barátaink bevonása is megvalósult, ami egészen újszerű, és fantasztikus érzés.

1. Ködös emlék

HL:

VP: Instrumentális darab. Az eredeti verzióját Laca írta 2007-ben, az akkor felvett lemezre. Mindig befejezetlennek, kellőképpen kidolgozatlannak éreztük, várható volt, hogy ha egyszer újra felvesszük A vámpír vérét, ez a kis zeneszám meg fog változni. Ez a változás 2015. november 13-án következett be, akkor ültünk le Győri Krisztiánnal, és vettük fel ezt a zenét, melyben Krisztián játssza az alapot, és Laca szólózik rá. A korai változatában én pánsípon kísértem, de ezt végül kihagytuk belőle, mert nem hangzott elég jól. Maga az elkészült szám egyébként egy kis kedves, akkordbontott zene, kifejezetten jó bevezető darab, hiszen a Dracula sztori elejének idillikus képét vetíti elénk.

 

2. Vadállat

HL:

VP: Az album legrégebbi dala, életem első akkordokra írt szerzeménye, 1991 körül született, önálló dalként, A vámpír vére dalai közé csak 1995-ben vettük fel, a vámpíros témakörbe illeszthető szövege miatt, de később már túl gyengének éreztük, és a 2007-ben felvett lemezről le is hagytuk. Most azonban ragaszkodtunk az eredeti, '96-os elképzelésekhez, és így, ez a mai szemmel gyenge kis szám is helyet kapott a lemezen. Semmi különöset nem tudok róla mondani, metálos dallamok, akusztikus gitárral kísérve, jól énekelhető előkórussal, és üvöltős refrénnel. A bugyuta szövegért elnézést kérek, még legfeljebb 18 éves voltam, amikor írtam. A dal előadóit állandóan változtattuk. Először Dracula önálló szövege lett volna, később Dracula és Jonathan kapták meg a két versszakát, végül Jonathan és Mina lettek az előadók. Ennek csak az a jelentősége, hogy törekedtem rá: mind a négy szereplő ugyanannyi dalban énekeljen. Mina így is kevesebbet énekel egy önálló dallal, mint a többiek.

 

3. Intermezzo I.

HL:

VP: Ez érdekes. Az első átkötő, magyarázó szöveg, a sztori pontosabb megértéséhez. A zenét Laca játssza, még 2007-ben. Az akkori felvételt használtuk fel most, akkor még ez volt a Ködös emlék c. nyitó tétel. Nem akartam, hogy veszendőbe menjen, mert igazán hangulatos kis zene ez. Látszik, milyen zseniális zeneszerző a barátom. A narrációt Poráczki Gabi valósítja meg, aki szokatlanul nagy beleélést tanúsított, ezúton is köszönet érte.

 

4. Az éj gyermekei

HL:

VP: Régi darab, még a '96-ra tervezett albumhoz készült, 1995-ben. A zenéjét később finomítottuk, de az eredeti énekdallamai megmaradtak. A 2007-es felvételeken már kiforrott dalként szerepelt, és ahhoz képest majdnem teljesen változatlan ma is, viszont a szövegébe minimális módon bele kellett nyúlnom, ugyanis ez a szám Jonathanra íródott, de közvetlenül a felvételek előtt derült ki, hogy Dracula fogja énekelni. Az Ott leszek c. dallal cseréltük meg egy az egyben az előadóját, mivel én, mint Dracula, képtelen voltam elénekelni az Ott leszek-et, egyszerűen nem érzem a reggae ritmusát. Így az lett a Jonathané, hiszen Laca remekül tudja énekelni, ez pedig Draculáé. Maga Az éj gyermekei dal érdekes hangzású intro -ill. átkötő részekkel rendelkezik, üvöltős, de nehéz énekdallamú refrénnel. Ennek a refrénjével annyit szívtunk, mint még egyetlen másikkal sem, de végül valahogy csak elkészült. A refrén kísérő akkordjait nem sokkal a felvételek megkezdése előtt alakítottam át némiképp, mert így jobban követi az énekdallamot, mint az egyszerűbb eredeti változat. A szám szövege összevonja a film két jelenetét. Egyrészt a Jonathant szállító fogatról, másrészt a Draculával történt találkozójáról, beszélgetésükről szól. Ekkor hangzik el Dracula szájából, a film -és irodalomtörténeti mondat, a várkastély alatt üvöltő farkasokra utalva: "Hallgassuk az éj gyermekeit. Milyen édes a daluk." E két rövid mondat ihlette ezt a számot. Külön kiemelném Király Robi közreműködését, aki rengeteg betétet, és szólót játszott a számra, sőt rájátszott az eredeti ritmusra is, és valami fenomenális eredmény született belőle. A dal hangulata is sokat változott így, de előnyére. Ugyanitt jegyzem meg, hogy szerintem ebben a számban dobol a legjobban Szilvai Norbi.

 

5. A Gonosz rabságában

HL:

VP: Szintén 1995-ben készült, ősi dal. Már nem emlékszem, pontosan mennyit változott azóta, de biztosan nem sokat. Az alap akkordjait kicsivel később már Laca alakította ki a mai változatra, de a refrén kíséretét meghagytuk olyannak, amilyen eredetileg volt. Mindig ilyenre terveztük, vagyis lassú, elnyújtott refrénű, már-már egyházi kórus-szerű dallamokkal, amit sokan unalmasnak, monotonnak tarthatnak, de szükség van rá, már csak azért is, hogy minél változatosabb dallamok jelenjenek meg a lemezen. Eredetileg templomi orgona is kísérte volna a refrént, ezt hegedűre változtattuk, ami érdekes színfoltot jelent a lemezen. E dal szövege arra a jelenetre koncentrál, amikor a filmben Jonathan a három vámpírnővel hancúrozik Dracula várkastélyában. A lassú, monoton dallamvilág is kilátástalan helyzetét, fogságát szimbolizálja.

 

6. Gránitszív

HL:

VP: Eredetileg ez is '95 körül, talán valamivel később született, már nem emlékszem pontosan, csak azt tudom, hogy nem ez volt az eredeti címe. Gyors, de egyszerű zene kísérte, ami eléggé jellegtelen volt. Ezt később úgy alakítottuk át akusztikusra, hogy tele raktuk hetes akkordokkal, amitől csak kicsit lett jobb. 2007-ben így vettük fel, és még 2016 végén is így próbáltuk a többiekkel, sőt, ma is így nézne ki, ha nem döntünk úgy, hogy a szólóit Ráczi Pisti fogja játszani, aki a blues vonalán mozog. Miatta kellett megváltoztatni a zenéjét, 2017 legelején, hogy bluesosan szóljon. Ennek megfelelően az énekdallamai is változtak valamelyest, kivéve a refrénjét, az még az ősi változatot tükrözi. Örülök neki, hogy átírtuk, mert így egy igazán karakteres, erős számot kaptunk, nekem személyes kedvencem lett a lemezről. Emlékszem, amikor 1995 körül írtam, rengeteget szenvedtem a szövegével, csak nagyon sokára alakult ki a végleges változata. Ez a dal is két filmbéli jelenetet sűrít egybe. Egyrészt a film legelején Dracula istenbe vetett hitének elvesztését, és azt, amikor megpillantja Mina fényképét, és eldönti, hogy érte megy. Ez utóbbira konkrétabb utalások is voltak a szövegében, de ezeket végül kihagytam.

 

7. Intermezzo II.

HL:

VP: Ezek a kis betétek lehetőséget adtak arra, hogy több barátunk is szerepelhessen a lemezen. Itt például a mindnyájunk által szeretve tisztelt Babus Maca gyermeke, Karner Gergő szerepel. Ezt a kis zenei betétet ő alkotta, és ő is játssza. Még 2015-ben vettük fel, már tudatosan erre az albumra tervezve. Hangulatában tökéletesen passzol a vámpíros történethez. Felhívnám a figyelmet Nóra szuggesztív narrációjára is.

 

8. Idegen a sötétből

HL:

VP: Ugyancsak 1995 körül készült, Egry Gábor Ákos tollából, én adtam alá az énekdallamot és annak kísérőzenéjét. Eredetileg torzított gitárra íródott, heavy metal stílusban, amit már 2007-ben megváltoztattunk akusztikusra, az eredeti énekdallamok meghagyásával. A dallamai és az átkötő részek azonban ma is változatlanul őrzik a '95-ös verziót, csak éppen akusztikusan játszva a torzított elektromos hangzás helyett. 2016-ban a próbákon került bele a zakatolós átkötés, ami jól átvezeti a dallamokat a szólóba. Szintén ez idő tájt döntöttünk úgy, hogy az utolsó versszakot, mely fele olyan hosszú, mint a többi, nem az énekes, Albi adja elő, hanem Laca kislánya, Lili szavalja el, ami, a gyerekhang megjelenése miatt fokozza a drámai hatást. Legalábbis ez volt vele a tervünk. A szám ugyancsak két jelenetet dolgoz fel a filmből. Részben a film eleji történelmi szálat, amikor Dracula harcokat vív a törökkel, részben azt a jelenetet, amikor Angliába hajózik.

 

9. Ködös elmék

HL:

VP: Ezt a zenét is Győri Krisztián írta Lacával, 2015. november 13-án, egy próbán, ők is adják elő a lemezen. A nyitó instrumentális darabhoz hasonló, szerepe abban áll, hogy elválaszt egymástól két gyorsabb, a történet szempontjából jelentős számot. A zene hangulata már jelzi, hogy innen felgyorsulnak, és sötétebbé válnak az események, hiszen Dracula megjelent a civilizált nyugati világban, és a Mina utáni kutatása kezdetét veszi. Ennek jó kis analógiái vannak a filmben, amikor a rocker külsejű Dracula állandóan Mina körül legyeskedik.

 

10. A vámpír vére

HL:

VP: A címadó dal, mely egyben a lemez tényleges csúcspontját is jelenti, szintén 1995-ben született. Azóta a zenéje változott, de az énekdallamai változatlanok. Eredetileg nem volt ilyen vidám, rock and rollos hangzású, de ilyen lett. Mi ezt nem bánjuk, mert ezzel is változatosabb lett a lemez zeneileg. A Gránitszív mellett a másik kedvencem a lemezről. A vidám hangulatát ellensúlyozza valamelyest a párbeszédes forma, mely Dracula és van Helsing között zajlik, és némileg drámai hatást fejt ki. A szólóját Máté Tomi játssza, aki kezdetben akusztikus szólóval próbálkozott, végül az elektromos, torzított gitárjával adja elő. Ez egy kicsit jelzi, milyen volt eredetileg a szám, hiszen éppen ilyen gitárokra íródott '95-ben. A technikai háttér hiánya miatt kellett ezt is átalakítani akusztikusra 2007 környékén. A dal szövege több filmbeli jelenetet egyesít, lényegében Dracula Mina utáni hajszáját, és van Helsingék ellene való védekezését írja le az ágyjelenettel bezárólag. A szöveg vége, melyben a párocska találkozásáról, és szenvedélyes éjszakájáról van szó, már közvetlenül kapcsolódik az utána következő számhoz.

 

11. Fogd a szívemre

HL:

VP: Tulajdonképpen a lemez és a film valódi csúcspontja, legdrámaibb jelenete. A filmben egy rövidke jelenet-részlet: amikor Dracula megbánja, hogy átváltoztatta Minát, és marcangolja az önvád, a lány viszont nem bán semmit, mert szerelmes lett, egyem meg. Szintén 1995-ben íródott, akkor még konkrétabb, de sokkal gyengébb szöveggel, amit teljesen megváltoztattam 2016-ban. A szöveg mellett a zenéjét, és az énekdallamait is átírtam, csak a refrénje maradt meg eredeti állapotában. Ez a dal mindig is Dracula és Mina párbeszéde volt, de a női szereplő akkori hiánya miatt a 2007-ben felvett albumra nem került fel. Szerelmes dalként lassú, lírai előadásmódú, nem tartozik a lemez erősségeihez, de témájának jelentősége miatt kihagyhatatlan.

 

12. Ott leszek

HL:

VP: Ezt a dalt Laca írta 2006 körül, a 2007-es lemezre. Pontosabban a szövegét én írtam, de a zene és az énekdallam az övé lett. Akkori változata nyomasztó és sötét lett, ami illett is a lemez hangulatához. A szöveget Dracula énekelte, és időben az Idegen a sötétből c. szám előtt állt, mert arról szólt, hogy Dracula meglátja Mina képét, és megfogadja, hogy utána ered. A szám zenejét és énekdallamát mindketten gyengének éreztük, ezért később Laca reggae stílusban teljesen átírta, ma is ilyen. Ekkor tűnt el a 4. versszaka, ami a refrénje volt, és lett helyette a ma is hallható ó-ó-zás. Az átalakítás után még mindig Dracula énekelte. Végül 2017 januárjában eldőlt, hogy én ezt képtelen vagyok elénekelni, és Laca, azaz Jonathan kapja meg a szöveget. Ezért át kellett alakítani, így a számok sorrendjében elfoglalt helye is megváltozott, és került a mai helyére, a 10. helyre. A megváltoztatott szöveg nem szól egyetlen konkrét filmbeli jelenetről sem, de mégis kapcsolódik azokhoz. Arról szól, hogy Jonathan nem hagyja elveszni Minát, és társaival Erdélybe megy, hogy a vámpír megölésével mintegy megmentse csapodár kedvesét. Ide tartozna még az erdélyi kolostorban kötött házasságuk is, de ennek nincs különösebb jelentősége a sztori szempontjából, így erről nem is esik szó a dalban.

 

13. Intermezzo III.

HL:

VP: Ezt a kis átkötést Győri Krisztiánnal vettük fel, még 2015 végén. Az akkor Krisztiánnal felvett zenék mindegyikét felhasználtuk ezen a lemezen, így a két instrumentális szám is tőle származik, és két Intermezzo is. Szeretem hallgatni a játékát, mert olyan finom, teljesen más, mint ahogy pl. én játszom. Neki erőssége az akkordbontás. Ezt a betétet Lacával improvizálták, nem került rendesen kidolgozásra, mégis felhasználtuk, ez így tökéletes, ahogy van. Itt Ági és Ica meséli a sztorit, őket szándékosan vettük egybe, hiszen elválaszthatatlanok.

 

14. Jelenés

HL:

VP: Ez is 1995 körül készült, Egry Gábor Ákos írta a szövegét. Eredetileg Gábor Ákossal egy mindössze három dalból álló koncept-kislemezt terveztünk, Walpurgis-éj címmel, ami a főiskolai tanszékünk és köztünk lévő problémákról szólt volna, fantasy környezetbe átültetve. Ennek első száma volt a Jelenés, amihez azonban akkor rögtön nem készült el a zene, csak valamivel később, Laca jóvoltából. Ez a korai változata még, dallamait tekintve a népdalokhoz hasonlított. Később, amikor a 2007-es lemezt vettük fel, Lacával úgy döntöttünk, hogy ez a dal is bekerül A vámpír vére dalai közé. A szövegét nem kellett megváltoztatni, így is belefért a Dracula-sztoriba. Logikailag itt van a helye a 11. helyen. Már az üldözés kezdetéről szól, amikor a hazafelé menekülő Draculát Jonathan és a fiúk igyekeznek elkapni. Miután a fiúkat (Mina barátnője, Lucy udvarlóit) kihagytuk a történetből, így az ő szövegüket van Helsing énekli a dalban. Ugyanakkor az ő szövege jól átvezet a következő számba.

 

15. Megszentelt föld

HL:

VP: Ez a dal csak a 2007-es felvételkor született, az eredeti történetnek nem volt része. A dal karaktere teljesen más volt akkor, egy lassú, unalmas darab volt, amit csak 2015 körül írtunk át középgyors, intenzívebb stílusban úgy, hogy az alapzenét, és valamelyest az énekdallamot is megváltoztattuk, kivéve a refrént. A szöveget eredetileg is Minának szántam, és nincs igazán analógiája a filmben, önálló számként is megállja a helyét. Lényegében lokálpatrióta dal, ami a filmre vonatkoztatva Erdélyről szól, arról, hogy Mina mennyire magáénak érzi ezt a vidéket. Tulajdonképpen az a jelenet illik ide a filmből, amikor Mina, van Helsing kíséretében, útban Dracula várkastélyába, igyekszik az időjárás elemeinek segítségével hátráltatni a vámpír üldözőit, igaz, ugyanez elmondható az előző, Jelenés c. szám történetéről is. Ugyanakkor a Megszentelt föld szólhat akár Putnokról is, ha tudunk olvasni a sorok között. Ezt a számot próbáltuk a legtöbbször Tomival, hiszen ő szólózik benne.

 

16. A vadászat

HL:

VP: Még 2004 körül született, már a 2007-es lemez felvételeihez. Akkoriban sokat hallgattuk a Blackmore's Night-ot, és ennél a számnál érezni lehet annak hatását. A film végi jelenetről szól, az üldözés végét és a leszámolást írja le. Ugyanakkor tettem bele egy olyan csavart, ami nincs a filmben: úgy alakítottam a sztorit, hogy Dracula halála után Mina öngyilkos lesz, így aztán igazán pesszimistán végződik a történet, senki nem lesz boldog a végén. Eredetileg Jonathan és van Helsing énekelték, de 2017 januárjától már csak van Helsingé a dal, hogy neki is meg legyen a két önállóan énekelt száma. A nóta 2004-es megírása óta szinte semmit sem változtattunk rajta, mindössze a végén található "Héj-hó" kezdetű részt hagytuk el az első és második versszak mögül, és csak a harmadik versszak után hagytuk meg, mintegy lezárásként. Ugyanennek a résznek a zenéjét is egyszerűsítettük picit, eredetileg kétszer ennyi akkord kísérte a rövid sorokat, emiatt nehéz volt gyorsan játszani, és szükségtelen is volt. A szólót Király Robi játssza, és valami eszméletlen jó, a lemez abszolút csúcspontja szerintem.

 

17. Intermezzo III:

HL:

VP: Ezt a kis betétet én vettem fe Krisztiánnal. Szintén improvizáció, de nem maradhatott le a lemezről. Úgy gondoltuk, hadd szerepeljen minél többet közös barátunk. Így Mónika narrálja, igazán megkapóan. A szöveg lezárja a történetet, mintegy végső bölcsességként. Ezt követően a Bright Side Of Life szám már csak ráadás, nem szerves része a lemeznek.

 

18. Bright Side Of Life

HL:

VP: Hogy azért mégse legyen olyan pesszimista a befejezés, ide tettük ezt a Monty Python feldolgozást, aminek semmi köze nincs a Dracula-sztorihoz. A szövegét tekintve azonban belefér, mint végső bölcselkedés. Ezt a dalt már feltettük a 2007-ben felvett lemezre, azelőtt egy-két évvel kezdtük játszogatni élőben, Poráczki Gabi kedvéért, aki kedvelte a nótát. Azóta is gyakran játsszuk bulikon, kellő sikerrel. A régebbi lemezeinkre rendszeresen feltettünk egy-egy feldolgozást, és e dal miatt ez most sem volt másképp. Egyfajta tisztelgés ez a Monty Python előtt, mert Lacával mindketten nagyon szerettük őket.