
A gumiabroncsok
biztonságra gyakorolt hatását nem lehet eléggé
hangsúlyozni. Hiába a tökéletes
kerékfelfüggesztés, hibátlan fékrendszer, ha a
tenyérnyi felületek nem tudják az úttal a -
lehetőségekhez képest - tökéletes kapcsolatot
létrehozni.
A gumiabroncsokra vonatkozó
reklamációval meglehetősen gyakran fordulnak
hozzánk. Ezzel ellentétben a gyártási okokra
visszavezethető hibák rendkívül ritkák. A
gumiabroncs gyártók - éppúgy, mint minden
autóipari beszállító - rendkívül szigorú
minőségirányítási rendszert működtetnek. (Az ISO
TS 16464 sz. szabvány az EN ISO 9001:2000 sz.
standarden alapszik, de annál lényegesen
összetettebb, és szakmaspecifikus
követelményeket támaszt.) A minőségi kifogások
legtöbbször rendellenes mértékű vagy jellegű
kopásra, továbbá gumiabroncs szerkezeti
meghibásodásra vonatkoznak.
Az, hogy egy
gumiabroncs mekkora futásteljesítményt képes
biztonságosan teljesíteni, rendkívül sok
tényezőtől függ. Ugyanolyan szerkezet és
anyagösszetétel, gyártási technológia mellett
meghatározza a mérete, az adott gépkocsi
futóművének konstrukciós jellemzője (ld.
később), a rá nehezedő tengelyterhelés, a futómű
állapota, a gépkocsivezető technikája, a
nyomásának rendszeres beállítása, az
útburkolat...
Az, hogy a
mintaárok mekkora kopottságig használható annak
jellege, és az abroncs geometriai kialakítása is
befolyásolja. A normál, nyári abroncsoknál 2 mm,
a peres" szélesített profilúaknál 3 mm, a téli
gumiknál 4 mm alsó értéket javasolnak a gyártók
a félelmetes vizenfutás (aquaplaning)
elkerülésére. A nagyobb mintaárkos gumit -
remélem ma már sokan tisztában vannak ezzel -
mindig a hátsó kerékre kell felszerelni. Ennek
okai: az első kerekek csúszása sokkal könnyebben
korrigálható, mint a hátsók oldalirányú
kitörése. Fékezéskor az első kerekek
normálirányú terhelése nő, a hátsó kerekeké
csökken. Amit végképp nem szabad: előre téli
gumit szerelni, hátul pedig meghagyni a nyárit.
Munkatársam hasonlatával élve: ez olyan, mintha
valaki az egyik lábára túrabakancsot húzna, a
másikon tűsarkúban tipegne.
A téli
gumiabroncsgarnitúra fontosságát szintén nem
lehet eléggé kiemelni. Érdemes megnézni, hogy
havas - jeges úton az autók egy része kis
sebességgel is hogy csúszkál, másik autó szinte
a megengedett sebességgel halad, tökéletes
biztonságban. A különbség az évszaknak megfelelő
gumiabroncsban rejlik. Egyes gyártók hírdetnek
ún. négyévszakos gumiabroncsot. Ugyan még ilyet
nem próbáltam, de szerintem ide vág az a mondás,
hogy ami mindenre jó, az igazából semmire sem. A
téli gumikat célszerű külön keréktárcsákra
szereltetni. A gumiszerelés költsége így
elkerülhető, ráadásul az abroncs peremhuzal
karikája, peremvédője sem szereti a sok
szerelgetést, sérülhet.


Rendellenes mértékű gumiabroncs kopás esetén
egyetlen vizsgálati módszer áll rendelkezésre: a
futófelület keménységének ellenőrzése. Ha ez
65...72 Shore tartományban van, a túlzott
kopásért nem az abroncs hibáztatható. További
gyakori reklamációk: gumiabroncs oldalfalának
felülete körkörösen hullámos -
gyártástechnológiai sajátosság, nem hiba.
 |