A gumiabroncsok biztonságra gyakorolt hatását nem lehet eléggé hangsúlyozni. Hiába a tökéletes kerékfelfüggesztés, hibátlan fékrendszer, ha a tenyérnyi felületek nem tudják az úttal a - lehetőségekhez képest - tökéletes kapcsolatot létrehozni.

A gumiabroncsokra vonatkozó reklamációval meglehetősen gyakran fordulnak hozzánk. Ezzel ellentétben a gyártási okokra visszavezethető hibák rendkívül ritkák. A gumiabroncs gyártók - éppúgy, mint minden autóipari beszállító - rendkívül szigorú minőségirányítási rendszert működtetnek. (Az ISO TS 16464 sz. szabvány az EN ISO 9001:2000 sz. standarden alapszik, de annál lényegesen összetettebb, és szakmaspecifikus követelményeket támaszt.) A minőségi kifogások legtöbbször rendellenes mértékű vagy jellegű kopásra, továbbá gumiabroncs szerkezeti meghibásodásra vonatkoznak.

 

Az, hogy egy gumiabroncs mekkora futásteljesítményt képes biztonságosan teljesíteni, rendkívül sok tényezőtől függ. Ugyanolyan szerkezet és anyagösszetétel, gyártási technológia mellett meghatározza a mérete, az adott gépkocsi futóművének konstrukciós jellemzője (ld. később), a rá nehezedő tengelyterhelés, a futómű állapota, a gépkocsivezető technikája, a nyomásának rendszeres beállítása, az útburkolat...

 

Az, hogy a mintaárok mekkora kopottságig használható annak jellege, és az abroncs geometriai kialakítása is befolyásolja. A normál, nyári abroncsoknál 2 mm, a „peres" szélesített profilúaknál 3 mm, a téli gumiknál 4 mm alsó értéket javasolnak a gyártók a félelmetes vizenfutás (aquaplaning) elkerülésére. A nagyobb mintaárkos gumit - remélem ma már sokan tisztában vannak ezzel - mindig a hátsó kerékre kell felszerelni. Ennek okai: az első kerekek csúszása sokkal könnyebben korrigálható, mint a hátsók oldalirányú kitörése. Fékezéskor az első kerekek normálirányú terhelése nő, a hátsó kerekeké csökken. Amit végképp nem szabad: előre téli gumit szerelni, hátul pedig meghagyni a nyárit. Munkatársam hasonlatával élve: ez olyan, mintha valaki az egyik lábára túrabakancsot húzna, a másikon tűsarkúban tipegne.

A téli gumiabroncsgarnitúra fontosságát szintén nem lehet eléggé kiemelni. Érdemes megnézni, hogy havas - jeges úton az autók egy része kis sebességgel is hogy csúszkál, másik autó szinte a megengedett sebességgel halad, tökéletes biztonságban. A különbség az évszaknak megfelelő gumiabroncsban rejlik. Egyes gyártók hírdetnek ún. négyévszakos gumiabroncsot. Ugyan még ilyet nem próbáltam, de szerintem ide vág az a mondás, hogy ami mindenre jó, az igazából semmire sem. A téli gumikat célszerű külön keréktárcsákra szereltetni. A gumiszerelés költsége így elkerülhető, ráadásul az abroncs peremhuzal karikája, peremvédője sem szereti a sok szerelgetést, sérülhet.

 

 

Rendellenes mértékű gumiabroncs kopás esetén egyetlen vizsgálati módszer áll rendelkezésre: a futófelület keménységének ellenőrzése. Ha ez 65...72 Shore tartományban van, a túlzott kopásért nem az abroncs hibáztatható. További gyakori reklamációk: gumiabroncs oldalfalának felülete körkörösen hullámos - gyártástechnológiai sajátosság, nem hiba.

 


 

 

 

Ping your blog, website, or RSS feed for Free
test website internet connection

 

 

 

 websas.hu

Copyright 2009