A csavarkiosztásról
A gépjárműgyártók
által megadott meghúzási nyomatékokat
mindenképpen be kell tartani. Mindig az
egymással átlósan szemben levő kerékanyákat,
illetve kerékcsavarokat kell egymás után
meghúzni.

A csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti
meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért
üzembiztonsági szempontból ajánlatos
nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi
az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását.
Az meghúzási nyomatékokra vonatkozóan az autó
kézikönyve tartalmaz iránymutatást.

A kerékcsavar jelzőszám két számjegyből áll, az
első azt mutatja hogy hány lyuk van a felnin,
míg a második azt jelöli hogy milyen távolságra
vannak egymástól a lyukak. Az 5-115mm-es
csavar jelzőszám tehát azt jelenti hogy a felni
öt lyukú, melyek 115mm távolságra vannak
egymástól ( a felni középpontján keresztül
mérve)
Felnijeink 4, 5, 6 és 8 csavarlyukkal
gyártottak.
Kettős csavarkiosztású felnik:
Egyre több gyártó állít elő dupla
csavarkiosztású felniket. Ez növeli a kerékre
alkalmazásának lehetőségeit. Például egy
4-100/114.3 csavar jelzőszámű felninek 8 lyuka,
két szettben, és szerelhető 4-100 és 4-114.3
mm-es kiosztású kerékagyra is.
Hogyan mérjük meg a kerékcsavar kiosztásunkat
?
A 4, 6 vagy 8-as kiosztás megmérése:
Ezek az egyik csavarlyuk középpontjától a
szemköztes lyuk középpontja közötti távolság
lemérésével könnyen megmérhető felnik.
Példák a keresztirányú, középponton átmenő
mérésre.
5-ös kiosztású csavarlyuk átmérő lemérése:
Az 5-ös kiosztást nagyon nehéz a megfelelő
mérőeszköz használata nélkül megmérni.
Alapvetően annak a körnek az átmérőjét kellene
lemérnie, amely keresztülmegy a csavarlyukak
középpontján. Ezzel a módszerrel nem ajánlott a
felni alkalmasságának ellenőrzése.

 |