A csavarkiosztásról

 

A gépjárműgyártók által megadott meghúzási nyomatékokat mindenképpen be kell tartani. Mindig az egymással átlósan szemben levő kerékanyákat, illetve kerékcsavarokat kell egymás után meghúzni.

A csavarok ill. anyák kézzel, érzés szerinti meghúzása nem mondható biztonságosnak. Ezért üzembiztonsági szempontból ajánlatos nyomatékkulcsot használni, amely lehetővé teszi az előírt meghúzási nyomaték pontos betartását. Az meghúzási nyomatékokra vonatkozóan az autó kézikönyve tartalmaz iránymutatást.

A kerékcsavar jelzőszám két számjegyből áll, az első azt mutatja hogy hány lyuk van a felnin, míg a második azt jelöli hogy milyen távolságra vannak egymástól a lyukak. Az 5-115mm-es csavar jelzőszám tehát azt jelenti hogy a felni öt lyukú, melyek 115mm távolságra vannak egymástól ( a felni középpontján keresztül mérve) 

Felnijeink 4, 5, 6 és 8 csavarlyukkal gyártottak.

 

Kettős csavarkiosztású felnik: 

Egyre több gyártó állít elő dupla csavarkiosztású felniket. Ez növeli a kerékre alkalmazásának lehetőségeit. Például egy 4-100/114.3 csavar jelzőszámű felninek 8 lyuka, két szettben, és szerelhető 4-100 és 4-114.3 mm-es kiosztású kerékagyra is. 

Hogyan mérjük meg a kerékcsavar kiosztásunkat ? 

A 4, 6 vagy 8-as kiosztás megmérése: 
Ezek az egyik csavarlyuk középpontjától a szemköztes lyuk középpontja közötti távolság lemérésével könnyen megmérhető felnik. 

Példák a keresztirányú, középponton átmenő mérésre. 
5-ös kiosztású csavarlyuk átmérő lemérése: 
Az 5-ös kiosztást nagyon nehéz a megfelelő mérőeszköz használata nélkül megmérni. Alapvetően annak a körnek az átmérőjét kellene lemérnie, amely keresztülmegy a csavarlyukak középpontján. Ezzel a módszerrel nem ajánlott a felni alkalmasságának ellenőrzése.

 


 

 

 

 

 

 

 

Copyright 2009