Előzzük meg a bajt!


Amellett, hogy a gumiabroncsot a helyes nyomáson
üzemeltetjük, az alábbi pontokban leírt
ellenőrzésekkel megakadályozhatjuk a gumiabroncs
felesleges leszerelését vagy idő előtti
tönkremenetelét.
1. Ha a futómintázatba szorult köveket nem
távolítjuk el, ezek egyre mélyebbre hatolnak és
eljutnak a karkaszig, ahol annak tönkremenetelét
és nyomásvesztést okoznak.
A rendkívüli balesetveszélyessége miatt külön
kell szólni az ikerszerelésű abroncsok közé
beszorult idegen tárgyakról, kövekről. Ezek
ugyanis a centrifugális erő hatására
kirepülhetnek és betörhetik a követő jármű
szélvédő üvegét és sérüléseket okozhat.
Ezért minden járművezetőnek - saját és a
közlekedésben résztvevő autóstársai érdekében is
- kötelessége, hogy figyelmeztesse azt a
gépkocsivezetőt, akinek kocsiján az ikerkerekek
között idegen tárgyat, követ észlel!
2. A gumiabroncs felületére került olaj,
üzemanyag festék, illetve egyéb vegyi anyagok
tönkretehetik az abroncs gumianyagát. / pl.
olajtól megduzzadhat a futógumi, és akkor
csökkenhet a csatornamélység és a tapadás /
Ilyen esetben ajánlatos a gumiabroncsot bő
mosószeres vízzel azonnal lemosni.
3. Rendszeresen ellenőrizzük a futókopást. A
szabálytalan kopás gyakran a jármű mechanikai
hibáját jelzi -rossz beállítások / tengelyek
párhuzamossága, kerekek összetartási szöge,
kerekek dőlésszöge, a kerékfelfüggesztés és a
lengéscsillapítók holtjátéka, a fékek, a
fékdobovalitás, az alváz kerék melletti
alkatrészei, a kormányszerkezet kotyogása, stb.
/ Az első kerekek rossz geometriája például
szabálytalan kopást okoz, és ez csökkenti az
abroncs futásteljesítményét, de rontja a
kormányzási tulajdonságokat és ezzel a
közlekedés biztonságát is. Ha ilyennel
találkozunk, ajánlatos a tengelyek és a kerekek
beállítását szakműhelyben ellenőriztetni és
beállítatni a műszaki előírásoknak megfelelően.
4. Minden gumiabroncs gyorsabban kopik, ha nagy
sebességgel, éles kanyarokban, gyakori
fékezéssel és gyorsítással fut, gyakran fut
rossz utakon. A gödrökkel, kövekkel vagy más
éles tárgyakkal teli út tönkreteheti az
abroncsot, úgyhogy az ilyen utakon óvatosan
haladjunk és mielőtt normál / az országúton
szokásos / sebességgel megyünk, vizsgáljuk meg
az abroncsokat, nem sérültek-e meg.
5. Ne hajtsunk fel gyorsan a járdára hegyes
szögben és kerüljük az erős ütődést a
járdaszegélyhez. Ez belső sérülést okozhat az
abroncsban és később nagy sebességnél a
gumiabroncs felrobbanásához, vezethet. Ha
szükséges, akkor derékszögben és lassan hajtsunk
fel a járdára.
6. Ha olyan hibákat fedezünk fel, mint például
hólyagok, szakadások, vágások, a karkasz
kordjait láthatóvá tevő behatolás, vagy arra
utaló jelet találunk, hogy az abroncs nagy ütést
kapott, melynek következtében fennállhat a belső
sérülés veszélye, abban az esetben a
gumiabroncsot a lehető leghamarabb le kell
szerelni és szakműhelyben szakemberrel meg kell,
vizsgáltatni. Így csökkenthető annak a
valószínűsége, hogy a sérülés az üzemeltetés
közben megnő, vagy hogy az abroncs tönkremegy a
behatoló víznek és az út porának hatására. Így a
korai leszerelés megnöveli az abroncs sikeres
javításának lehetőségét.
7. A csatornamélység mindig legyen elég ahhoz,
hogy az abroncs megfelelően viselkedjen nedves
és száraz úton. A Magyar Köztársaság területén
jelenleg érvényes előírások - 6/1990. (IV. 12.)
KöHÉM rendelet - alapján a minimális
csatornamélység a teljes felületen mérve:
Személyautók abroncsainál : 1,6 mm - a
biztonságos közlekedéshez javasolt minimum 4 mm
!
Teherautók abroncsainál : 3,0 mm - a biztonságos
közlekedéshez javasolt minimum 5 mm !

 |