A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele, hogy a gumiabroncsokban mindig az előírt értékű levegőnyomás legyen. A levegőnyomás értéke alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok futásteljesítményét. A levegőnyomás értékét a gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg határozza meg minden egyes autótípushoz.

  A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás megakadályozza a gumiabroncs futófelületi mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út felületével. Ennek következményei nem csak a túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás, hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt. Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A gumiabroncs vázszerkezetének fokozott deformációja miatt a gumiabroncs tönkremenetele elkerülhetetlen. A gumiabroncs ebből adódó hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már nem lehet helyrehozni.

A levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb módja a gumiabroncs sérülések elkerülésének. A levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg gumiabroncson kell elvégezni. Hidegnek tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt, vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony sebességgel. A gumiabroncsok keréknyomását legalább kéthetente, keréknyomásmérő műszerrel kell ellenőrizni. A szemrevételes ellenőrzés nem elegendő, ugyanis 0,2-0,3 bar nyomásveszteség még nem észlelhető a gumiabroncson. Keréknyomásmérő műszer szinte az összes benzinkútnál található, ezért tankolás alkalmával célszerű 5 percet áldozni a gumiabroncsok ellenőrzésére is. Az előírt keréknyomás értékét az autó kézikönyve tartalmazza, de fel szokták tüntetni az autó különböző részein is (üzemanyag-betöltő fedél, ajtóoszlop, stb).


 

Önnek mennyibe kerül az autógumiban lévő levegő, és annak hiánya?

 

A nem megfelelő autógumi levegőnyomás nagymértékű kopást eredményez az abroncs felületében, továbbá a balesetek főbb okai között is szerepel. Biztos Önnel is megesett már, hogy valahogy autójának egyik vagy másik kereke mindig leengedett. A kigyenlítettlen keréknyomás következtében menetközben autónk elveszíti stabilitását és nagymértékű károsodásnak tesszük ki abroncsainkat.

 

Elegendő pár tizedes levegőnyomásbeli eltérés a gyári előírástól és máris folyamatos túlterhelésnek teszi ki abroncsait. A túlterhelés következtében az autógumi hőmérséklete az előírtnál magasabb lesz, így a káros, gyakran 120 celsius fokos gumihőmérséklet hatására lejátszódó kémiai folyamatok visszafordíthatatlanul roncsolják a gumi összetevőit.

 

A gépjármű egyik legfontosabb alkatrésze az autó kerekei, azon belül is az autógumi. Ez érintkezik közvetlenül az útesttel és tartja fent a kapcsolatot vele a legkülönbözőbb út-, hőmérsékleti- és sebességi viszonyoktól függetlenül, és ezek mellett biztosítja a megfelelő erőátvitelt.

 

Feladatai:

 

- A gépjármű és az útfelület kapcsolattartása, optimális felfekfő felület és a megfelelő tapadás biztosítása

- A alátámasztás és erőátvitel (hajtó- és fékezőerő átvitele) továbbítás, gyorsítás és fékezés ezen belül is a fékutak rövidebbé tétele

- Úthibák, egyenetlenségek kiegyenlítése, gördülési zajok csökkentése

- A haladási irány megváltoztatása, meghatározása, jobb menettulajdonság és kanyarstabilitás alkalmassá tétele

- Utazási konfort jobbá tétele, vizenfutás

 

 

 

 


 

A szelep alkatrészeinek szerepe

 

1. A szeleptest

A szeleptest légmentesen tömítve zárja a kerékpánt furatát.

 

2. A szeleptű

A szeleptűt a szeleptestbe csavarják. Tömít és lehetővé teszi a légnyomás ellenőrzését és szabályozását.

 

3. Szelepsapka

A szelepsapkát a szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.

 

Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg

 

Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg Szöveg  szöveg  

 
 

Copyright 2009