

A biztonságos közlekedés egyik alapfeltétele,
hogy a gumiabroncsokban mindig az előírt értékű
levegőnyomás legyen. A levegőnyomás értéke
alapvetően befolyásolja az autó iránytartását, a
fékező- és vonóerőt és a gumiabroncsok
futásteljesítményét. A levegőnyomás értékét a
gépkocsi és a gumiabroncs gyártója egyedileg
határozza meg minden egyes autótípushoz.

A túl alacsony vagy túl magas levegőnyomás
megakadályozza a gumiabroncs futófelületi
mintaelemeinek megfelelő kapcsolatát az út
felületével. Ennek következményei nem csak a
túlzott vagy egyenetlen futófelületi kopás,
hanem a lényegesen rosszabb tapadás, ami
elsősorban nagyobb sebességgel vett kanyaroknál
vagy nedves útfelület esetén jelenthet veszélyt.
Az elégtelen levegőnyomás a gumiabroncsot
folyamatos túlterhelésnek teszi ki. A
gumiabroncs vázszerkezetének fokozott
deformációja miatt a gumiabroncs tönkremenetele
elkerülhetetlen. A gumiabroncs ebből adódó
hibáit a nyomás utólagos helyreállításával már
nem lehet helyrehozni.

A
levegőnyomás rendszeres ellenőrzése a legjobb
módja a gumiabroncs sérülések elkerülésének. A
levegőnyomás ellenőrzését alapvetően hideg
gumiabroncson kell elvégezni. Hidegnek
tekinthető az abroncs, ha 2-3 órája nem üzemelt,
vagy ha csak 2-3 km-t futott alacsony
sebességgel. A gumiabroncsok keréknyomását
legalább kéthetente, keréknyomásmérő műszerrel
kell ellenőrizni. A szemrevételes ellenőrzés nem
elegendő, ugyanis 0,2-0,3 bar nyomásveszteség
még nem észlelhető a gumiabroncson.
Keréknyomásmérő műszer szinte az összes
benzinkútnál található, ezért tankolás
alkalmával célszerű 5 percet áldozni a
gumiabroncsok ellenőrzésére is. Az előírt
keréknyomás értékét az autó kézikönyve
tartalmazza, de fel szokták tüntetni az autó
különböző részein is (üzemanyag-betöltő fedél,
ajtóoszlop, stb).

Önnek mennyibe
kerül az autógumiban lévő levegő, és annak
hiánya?
A nem megfelelő autógumi
levegőnyomás nagymértékű kopást eredményez az
abroncs felületében, továbbá a balesetek főbb
okai között is szerepel. Biztos Önnel is
megesett már, hogy valahogy autójának egyik vagy
másik kereke mindig leengedett. A
kigyenlítettlen keréknyomás következtében
menetközben autónk elveszíti stabilitását és
nagymértékű károsodásnak tesszük ki
abroncsainkat.
Elegendő pár tizedes
levegőnyomásbeli eltérés a gyári előírástól és
máris folyamatos túlterhelésnek teszi ki
abroncsait. A túlterhelés következtében az
autógumi hőmérséklete az előírtnál magasabb
lesz, így a káros, gyakran 120 celsius fokos
gumihőmérséklet hatására lejátszódó kémiai
folyamatok visszafordíthatatlanul roncsolják a
gumi összetevőit.
A gépjármű egyik
legfontosabb alkatrésze az autó kerekei, azon
belül is az autógumi. Ez érintkezik közvetlenül
az útesttel és tartja fent a kapcsolatot vele a
legkülönbözőbb út-, hőmérsékleti- és sebességi
viszonyoktól függetlenül, és ezek mellett
biztosítja a megfelelő erőátvitelt.
Feladatai:
- A gépjármű és az
útfelület kapcsolattartása, optimális felfekfő
felület és a megfelelő tapadás biztosítása
- A alátámasztás és
erőátvitel (hajtó- és fékezőerő átvitele)
továbbítás, gyorsítás és fékezés ezen belül is a
fékutak rövidebbé tétele
- Úthibák, egyenetlenségek
kiegyenlítése, gördülési zajok csökkentése
- A haladási irány
megváltoztatása, meghatározása, jobb
menettulajdonság és kanyarstabilitás alkalmassá
tétele
- Utazási konfort jobbá
tétele, vizenfutás


A szelep
alkatrészeinek szerepe
1. A szeleptest
A szeleptest légmentesen
tömítve zárja a kerékpánt furatát.
2. A szeleptű
A szeleptűt a szeleptestbe
csavarják. Tömít és lehetővé teszi a légnyomás
ellenőrzését és szabályozását.
3. Szelepsapka
A szelepsapkát a
szeleptestre csavarják. A szelepsapka pótlólagos
tömítést biztosít és védi a szelepbetétet a
szennyeződéstől illetve a külső behatásoktól.
 |